Příspěvek k otevření Pernerova náměstí                               

Vztah ke svému městu pozná nejvíce ten, který jej musí často opouštět a zase se vracet.  byl to můj případ. už od studentských let jsem se často s Třebovou loučila jen pohledy na lesy v dálce a na Sadovou ulici. Tento pohled mi poskytuje místo, kde končí Tylova ulice nad poštou a při svých návratech jsem se na něj těšila. letos na jaře byla perspektiva lesů tvrdě překryta konstrukcí, jejíž mohutnost mě téměř vyděsila. Srovnávala jsem to se se zastřešením vlakových  nástupišť a kladu si otázku,  proč při tolika možnostech materiálu a konstrukcí se nepřihlédlo nejen k harmonii s nádražní budovou, ale také na průhlednost prostoru, třeba právě od Tylovy ulice. Vždyť sadová ulice tvoří s prostorem  před nádražím pomyslnou osu a poskytovala tak projektantům velké možnosti.  Nezanedbatelná je také  účelnost zastřešení. nebo hlavní byla velikost?
Ještě se musím přece jenom vyjádřit k nově instalované soše, která měla uctít památku Jana Pernera: při svém zaměstnání (houslistka symfonického orchestru - pozn. red.) jsem měla možnost shlédnout mnohá města v Evropě a zaujala mne i velmi moderní výtvarná díla - jak z oblasti architektury, tak sochařství.  Vzpomínám třeba na úžasnou stavbu muzea v Bilbau, kterou jsme viděli těsně před dokončením v roce 1997, nebo na abstraktní sochy  z řezaného plochého kovu umístěné na pláních u jezera ve Švýcarsku.připomenu také moderní kovové sochy a plastiky v Klášterních zahradách v Litomyšli.  Jenomže uctění konkrétní osoby (i když není přesná podoba osoby vlastně známa) nemůže podle mne vypadat tak, jak to vytvořil pan Jaromír Gargulák.  Jeho plastika patří na výstavu a do sféry abstrakce.  Členů poroty, kteří rozhodovali a rozhodli tak jak rozhodli se ptám: Bylo by takto možné uctít též památku Boženy Němcové, Bedřicha Smetany a jiných? 
Naskýtá se přece  mnoho stylizací, aby pomník nebyl staromódní. Nedovedu si představit, ž by sochař Olbraum Zoubek takto ztvárnil památku Jana Palacha. používá symbolů a hlavně zachovává DŮSTOJNOST.
 
Jana Hicklová.
 
A ještě fotografie, pořízená asi tak v roce 1925 - 26 ukazuje, jaký pohled byl na tehdy nové Bezručovo náměstí a Jelenici. Do Sadové ulice přímo vidět nebylo....