-
Dopravní
řešení u Kauflandu je nevyhovující, má ještě projít přestavbou
-
-
Zatím není jasné kdo situaci zavinil, zda to byl projektant, geodet
nebo stavbu provádějící firma. jisté je jen to, že šířka komunikace
jednotlivých pruhů neodpovídá normě ani projektu a tak správce
komunikace realizovanou stavbu nepřevzal, pouze ji uvedl do
předčasného užívání a to na dobu časově omezenou do 15. listopadu
2011. Celkově je zde komunikace užší o téměř 1,4 metru a také výškově
na sebe povrch nového úseku a stará vozovka dobře nenavazuje.. Byl
stanoven termín přestavět křižovatku dle norem do 30.
října t.r. Bude se tedy znovu ještě frézovat, přestavovat
obrubníky, rozšiřovat komunikace. Prostor okolo na to je dostatečný.
Vedou tam sice nějaké kabely, ale je to prý řešitelné. Nejde o žádnou
chybu města, stavba byla realizována bez účasti města na dokončovacích
procesech. Také peníze, které bude třeba vynaložit nepůjdou v žádném
případě z rozpočtu města. To vše je třeba uvést dříve, než sem znovu
přijedou stavební stroje a bude se nedávno dokončené dílo zase
předělávat. Mělo by se to stát v době po 18. říjnu.
-
-
Nová
reklamní lokomotiva ÖBB jezdí přes Českou Třebovou
-
Od
7. 10.2011 je v provozu nasazována nová reklamní lokomotiva ÖBB 1216.210.
Celoplošná reklama je propagací rakouské firmy Kapsch, která se zabývá
telekomunikačními a informačními technologiemi. Firma je u nás známá
hlavně v souvislosti s dálničním mýtem. Firma vyhrála výběrové řízení na
dodávku technologií pro zajištění kontroly a výběru mýta. Tato firma je
také významným dodavatelem telekomunikačních technologií pro Rakouské
železnice. Vzhledem k tomu, že lokomotiva 1216.210 má přechodnost na tratě
SŽDC, budeme ji vídat v čele vlaků Eurocity také v České Třebové. Premiéru
po našem území si tato lokomotiva v reklamním nátěru stříhla dne 11. 10.
2011 v čele vlaku EC 78 / 79 Gustav Klimt. Doprovodné foto bylo pořízeno
v České Třebové o den později, kdy byla lokomotiva nasazena na stejném
výkonu. Pavel Stejskal
-
-
(Ne)vkus
v podchodu u Červeňáku?
-
Po
přečtení příspěvků o zvelebení podchodu jsem byl zvědavý, kde je pravda.
I když jím projdu málokdy, jako dítko školou povinné jsem tudy chodil
prakticky denně. Podchod byl vždy temný a nevábný. A protože se po
několika měsících naskytla příležitost, šel jsem se podívat. Výzdoba
podchodu mne překvapila - tedy příjemně překvapila. Nenašel jsem žádné
obrazy, nad kterými bych se musel složitě zamýšlet, popřípadě se shánět
po vysvětlujícím návodu, jak umělecký skvost chápat (něco jako film o
filmu, bez kterého pomalu nemá smysl jít se na něj dívat). Zjistil jsem,
že si autoři výzdoby na nic nehráli, vymalovali stěny vkusně s hravostí
a lehkostí. Věřím, že dětem i mnohým dospělým, kteří se nestydí za to,
že byli také dětmi a zůstala jim špetka té bezprostřednosti a hravosti
se výmalba podchodu bude líbit. A tak mi nezbývá, než autorům i městu,
které jim dalo důvěru, za tuto iniciativu poděkovat. A vy, kteří jste
tam trávili svůj volný čas - nenechte se otrávit zápornými názory. Není
člověk ten, co by se zalíbil lidem všem. Nepřijde mi vhodné spojovat
názor na výmalbu podchodu s nesouhlasným stanoviskem některých lidí k
soše Jana Pernera. To snad jsou trochu rozdílné věci. Mimochodem, chápu,
že ne každého nadchne disproporcionalita sochy na Pernerově náměstí, ať
už je její symbolika myšlena vážně nebo žertem. Sice možná odzvonilo
barokním andělíčkům, ale zálibě baroka v symbolice není tato socha až
tak vzdálená. Za sebe bych uvítal střídmější připomínku člověka, který
bezpochyby po sobě zanechal kus poctivé práce. Míň je někdy víc.
Jiří Doleček
-
-
Co přinese
digitalizace českotřebovského kina?
- Na toto téma se zamýšlí Orlický deník. Českotřebovské kino bude totiž
nejen digitalizováno v tom smyslu, že projekce se bude realizovat přes
nový digitální projektor, ale navíc zde bude možnost sledovat filmy v
prostorovým vjemem zvuku i obrazu, tedy 3D projekce při použití
speciálních brýlí, které dostane každý návštěvník kina zapůjčeny při
vstupu do sálu a při odchodu je zase odevzdá. Hlavní předností
digitalizace bude pružnost, s kterou se v nejkratší době po premiéře
filmu, tedy prakticky druhý den, můžeme dostat k promítání i v našem
městě, nebudeme muset čekat na to, až na nás dojde řada při distribuci
filmových kopií, kterých se bude dále připravovat stále omezenější
množství. V České Třebové budeme od 2. listopadu připraveni filmy přijímat
po superrychlé optické internetové síti již nyní, zatím však na to nejsou
připraveni všichni distributoři. Až se tak stane, tak nebude třeba vlastně
na žádnou posílání filmů čekat. Ale i tak, je výhodné, bude-li film bude
odeslán v malé krabičce a u nás přenesen na vlastní server, nám dopřeje
jeho reprízování v libovolném množství a kdykoliv, neboť po zaplacení
poplatku obdržíme klíč, který nám dovolí film promítnout,“ vysvětluje
výhody ředitel Kulturního centra František Preisler. Rychlé uvedení filmu
po premiéře umožní také využít reklamní kampaň, kterou realizuje
distributor v době uvádění premiér. I to může mít pozitivní vliv na
návštěvnost kina. Dosud to bylo tak, že kopie přišla do České Třebové
třeba dva měsíce po premiéře, kdy kampaň o novém filmu již dávno skončila.
Zvýší se také zájem sledovat to, co se bude ve Třebové
promítat, dosud to až tak zajímavé nebylo.
Velkou přidanou hodnotou díky investici města a dotaci bude zavedení 3D
technologie. „Budeme mít dvě stě aktivních 3D brýlí, nové kvalitní plátno
a náš divák bude mít možnost sledovat film stejně jako ve velkých
multikinech – s prostorovým vjemem,“ říká ředitel KC. Digitální kvalitou a
3D formátem nové možnosti nekončí, přičíst musíme zprostředkování
satelitních přenosů koncertů, operních a baletních představení i
sportovních podniků v té nejvyšší kvalitě.
V současné době probíhá montáž nové technologie. Slavnostní zahájení
provozu se uskuteční 2. listopadu, pozvaní hosté se mohou těšit na 3D film
"V peřině". A jaké další filmy v českotřebovském kině v listopadu poběží?
Na to si musí diváci ještě počkat. Program by měl být zveřejněn poslední
týden v říjnu, až bude technologie na místě a kino získá potřebné
certifikáty. V programu kina budou převládat filmy v digitální kvalitě,
přesto v promítací kabině zůstanou i promítací přístroje na filmy 35 mm.
Ty se však podle Františka Preislera budou využívat jen pro filmový klub,
případně promítání starších filmů. Výši vstupného podle Františka
Preislera určují distributoři, na 3D filmy by se měla pohybovat kolem 130
korun.
-
Jednotné přijímačky opět s firmou SCIO
-
Pardubice (12. 10. 2011) - Také v tomto školním roce bude
Pardubický kraj po dohodě s řediteli středních škol, kde je
zřizovatelem, zajišťovat jednotné přijímací zkoušky do maturitních
oborů. Přijímací zkoušky se budou konat ve dnech 23., 24. a 25. dubna
2012. Dodavatelem testů pro přijímací zkoušky bude
stejně jako před rokem společnost SCIO, která vzešla z výběrového
řízení vyhlášeného Krajským úřadem Pardubického kraje.
Zkoušky na osmiletá gymnázia se budou skládat z obecných studijních
předpokladů, u čtyřletých maturitních oborů se uskuteční přijímací
zkoušky z češtiny, matematiky a obecných studijních předpokladů.
- „Za nejdůležitější považuji
fakt, že v tomto školním roce budou pevně stanoveny bodové hranice
nutné pro přijetí pro první, a další kola přijímacího řízení,“
říká radní pro školství Jana Pernicová. Díky tomu se už nestane, že
ředitelé středních škol sníží bodovou hranici v některém z dalších kol
tak, že by to znehodnotilo význam přijímacích zkoušek a úsilí, které
žáci přípravě na přijímačky věnovali. „Toto řešení vzešlo ze
společného jednání s řediteli středních škol na konci školního roku a
také z jednání Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost. Snažili
jsme se najít všechna slabá místa a dobrat se společně nejlepšího
možného řešení,“ dodává Jana Pernicová.
- V bodovém hodnocení uchazečů v rámci
přijímacího řízení dojde v porovnání s minulým školním rokem k určitým
změnám. Vyslyšeni byli ředitelé obchodních akademií, pro které
bude bodová hranice potřebná pro přijetí o něco nižší než u gymnázií,
ale vyšší než u ostatních odborných škol. Gymnázia, na rozdíl od
ostatních středních škol, použijí jednotný systém bodování za prospěch
uchazeče na základní škole.
- Změní se také
kritéria pro přijímání žáků v dalších kolech přijímacího řízení. Žák
bude přijat ke studiu maturitního oboru pouze tehdy, pokud dosáhne
alespoň minimálně stanovené bodové hranice.
- Přijímací
zkoušky „nanečisto“ budou střední školy organizovat pro zájemce
individuálně v průběhu měsíce března a poskytnou jim tak možnost
absolvovat v předstihu srovnatelný test v prostředí střední školy, o
kterou projevili zájem.
- Všechny informace k přijímacím zkouškám
budou veřejnosti k dispozici na webu Pardubického kraje do konce října
tak, aby příprava žáků na tyto zkoušky mohla probíhat za jasných
pravidel v dostatečném předstihu před vlastním přijímacím řízením.
Ještě v říjnu se uskuteční pracovní schůzka s výchovnými poradci
základních škol. Ředitelé základních a středních škol se dozvědí vše
potřebné na společném pracovním setkání ve dnech 21. – 25. listopadu
2011 na Seči.
-
-
Náměstek
Tichý: Pokud se jízdní řády autobusů ukáží jako nevyhovující, upravíme
je
- Svitavy (12. 10. 2011) – Vedení Pardubického kraje se
společností OREDO tento týden podrobně řešilo autobusovou dopravu
s dotčenými obcemi. Ve středu zavítali do Svitav. Připomínky k návrhům
jízdních řádů vyslechli od 28 zástupců obcí v sále městského úřadu.
- Jízdní řád začne platit 11. prosince. „Jízdní řády tvoříme ve
spolupráci se starosty obcí. Optimalizace dopravy je tudíž naším
společným dílem. Pokud se nám něco společně nepovede, musíme to také
společně opravit. Než si systém sedne, budeme spojení až do června
měnit. Co se ukáže v praxi jako nevyhovující, špatné, to upravíme,“
nastínil strategii kraje náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu,
dopravní obslužnost a investice Jan Tichý. Připomněl,
že dnešní jízdní řády jsou pozůstatkem původních, které jsou
staré třicet až čtyřicet let: „Postupně se měnila pracovní doba,
rozvrstvil se její začátek i konec a výsledkem je, že autobusy jezdí
prázdné.“
- Organizátor dopravy OREDO má zjištěno, kolik cestujících jezdí na
jednotlivých linkách a kolik jich v regionu využívá hromadné dopravy.
Snaží se vyhovět tam, kde jsou pro to objektivní důvody. Prioritou je
zajištění cesty dětí do školy a lidí do zaměstnání. „Nejdůležitější
jsou pro nás dva limity, technologický a finanční, tedy 750 milionů
korun vyčleněných na dopravní obslužnost v kraji,“ dodal náměstek
Jan Tichý. Věří, že i na Svitavsku najdou s obcemi kompromisy tak jako
na předcházejících jednáních v Litomyšli a v Poličce.
- Jeho slova potvrzuje starosta Vendolí Vladimír Buchta: „Vše,
co jsme si domluvili na jednání v Trstěnici se zástupci obcí na trase
Svitavy - Litomyšl a zpět, bylo z našeho pohledu zohledněno. Mám
jedinou námitku, na které trvám, a to je příjezd autobusu do Vendolí
okolo patnácté hodiny odpoledne do dolní části obce, kam pravidelně
nezajíždí. Dostal jsem příslib, že v rámci optimalizace se to OREDO
pokusí zajistit.“
- U autobusů kraj počítá s tím, že s nimi bude jezdit alespoň pět
cestujících. „Na dnešním jednání však zaznívaly požadavky na obsluhu
obcí v relacích, kdy jsou spoje poptávány nepravidelně jedním či dvěma
cestujícími. Pro tuto dopravu uvažujeme o zavedení radiobusů. Malá
vozidla by obsloužila lokality, kde jezdí do 10 cestujících na
lince,“ představil náměstek Tichý další způsob dopravy v kraji,
který běžně existuje v Evropě.
- Požadavkem starostky Hradce nad Svitavou Stanislavy Vaněčkové, aby
vlaky stavěly v Hradci nad Svitavou, se bude kraj znovu zabývat. U
autobusových jízdních řádů bylo nalezeno ve většině případů
kompromisní řešení tak, aby dopravní obslužnost byla zajištěna.
-
-
Starostové Litomyšlska
připomínkovali jízdní řády autobusů
- Litomyšl (11. 10. 2011) – Další jednání o optimalizaci
autobusové dopravy v Pardubickém kraji se uskutečnilo v litomyšlském
Zámeckém pivovaru. Připomínky starostů obcí Litomyšlska k novému
autobusovému jízdnímu řádu v úterý vypořádali technologové ze
společnosti OREDO. Setkání, na kterém se podněty vyjasňovaly ve
skupinách, byli přítomni také hejtman Radko Martínek a náměstek
zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý.
- „Cílem kraje je dohodnout kompromis, aby jízdní řád vyhovoval
občanům, ale také odpovídal technologii provozu. Optimalizace
dopravy je společné dílo kraje i starostů,“ zdůraznil náměstek
Tichý. „Měníme systém léty zavedený. Jízdní řády jsou staré
třicet, možná čtyřicet let. Za tu dobu vznikly nové pracovní vztahy,
ubyly počty dětí, proto nemůžeme podle starého modelu fungovat,“
dodal náměstek Tichý. Hovořil také o třetí vrstvě dopravy, do níž
by měla patřit například doprava na zavolání, takzvané radiobusy.
Odborníci z OREDA sepsali desítky připomínek. Po zpracování dají
starostům obcí návrhy znova k dispozici. „Třetí kolo již bude
individuální,“ shrnul hejtman Martínek výsledek jednání se
starosty Litomyšlska. „Nejde o šetření financí, ale o zajištění
dopravní obslužnosti, na níž je vyčleněna třetina krajského
rozpočtu. Kraj považuje za podstatné, aby se děti dostaly do škol a
lidé do zaměstnání.“ O tom, že organizátorovi dopravy jde o
vyřešení všech připomínek, pokud je to jen trochu možné, se
přesvědčila Jitka Boštíková z Chotěnova. Starostka domluvila odjezd
ranního autobusu tak, aby studenti stihli přípojné spoje
v Litomyšli, kde přestupují dále na Svitavy a Moravskou Třebovou.
- Stížnost zazněla z Horek, obce, kde žije 111 obyvatel: „Byli
jsme spokojení se spojením až do poslední změny, kdy došlo u
školního autobusu, který je pro nás zásadní, k posunu odjezdu o 20
minut. V současné době nemají středoškoláci šanci, aby se dostali na
osmou hodinu do Litomyšle a Vysokého Mýta, lidé do nemocnice.“ Také
tento podnět si organizátor dopravy v Pardubickém kraji zaznamenal.
Obec Řídký požadovala, aby do Litomyšle jezdil další autobus.
„Přesvědčili jste nás, že má mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem jezdit
vlak. Těžko to můžeme řešit tak, že ponecháme vlak, a souběžně
budeme jezdit autobusy. Musíte se rozhodnout, co si vyberete,“
odpověděl hejtman na požadavek. „Naším cílem je vrátit lidi
k hromadné dopravě, aby se stala tím, co bývala, kdy ji využívalo
značné množství cestujících.“
|