-
Akce se konala ve spolupráci odboru ŽP Městského úřadu Česká Třebová a
ZO ČSOP Zlatá Studánka. Před budovami ZŠ Habrmanova vyrostl odpoledne
informační stánek, po 16 hodině se konalo slavnostní zasazení dvou stromů
ve školní zahradě. Počasí příliš nepřálo, proto všichni pak rádi
navštívili vytopené prostory ekocentra. Po 18. hodině se pak konala
v učebně přírodopisu přednáška s prezentací.
Připravuje se
stavba cyklostezky do Rybníka
Tato
akce měla být součástí "dlouhé" cyklostezky Č. Třebová - Lanškroun, kterou
připravoval svazek obcí Lanškrounsko. Ukázalo se, že s její realizací
budou problémy, od účasti na stavbě odstoupily některé obce na trase
cyklostezky a také českotřebovské zastupitelstvo letos na jaře
odsouhlasilo odstoupení z projektu s tím, že se o svou prioritu, tedy úsek
cyklostezky vedoucí přes Podhorku do Rybníka postará, připraví projekt,
zajistí územní řízení i žádost o dotaci ze Státního fondu dopravní
infrastruktury. Sliby jsou plněny, pro nejbližší jednání zastupitelstva
města 17. 10. je připraven záměr na stavbu cyklostezky vedoucí od
Třebovky na Podhorce až do Rybníka, kde vyústí na silnici III. třídy na
začátku obce. Vlastní cyklostezka má délku 767 metrů, šířku 3 metry
obsahuje nové přemostění Třebovky na Podhorce v oblasti bývalého
brodu. K cyklostezce patří navíc patří další účelové komunikace v České
Třebové s délkou 112 metrů (od stávající komunikace U Podhorky k lávce) a
80 metrů (v obydlené části Rybníka). Nové přemostění je navrženo proto,
aby na cyklostezku bylo možné v případě potřeby přijet sanitkou a udržovat
ji pomocí mechanizace. Po celé délce cyklostezky je navrženo veřejné
osvětlení, na části trasy bude třeba vybudovat opěrné zídky
podobného typu jako za sokolovnou Lhotka. Z celé trasy je asi 3/4 na
katastru České Třebové a 1/4 na katastru Rybníka, který by se měl na
financování také částečně podílet. Největší část investice (65% z
uznatelných nákladů, t.j. nákladů na vlastní cyklostezku) by měl uhradit
Státní fond dopravní infrastruktury, o zbytek by se měly podělit obce Č.
Třebová a Rybník. Přesto, že terén není nijak složitý, není podle
připraveného orientačního rozpočtu akce zas tak úplně levná,
realizace má stát podle projektantů 11 282 tis. Kč (bez DPH),
Cyklostezka by měla velký význam regionální, prodloužila by stávající
systém cyklokomunikací v regionu a také pro místní obyvatele v Rybníku i
České Třebové. Z Rybníka by nemuseli na kole po nebezpečné hlaví silnici
I/14 a a ze Třebové bychom se snadno na kole dostali např. do rekreační
oblasti Srnov. Celý projekt je třeba dopracovat do února 2012, kdy
je uzávěrka žádostí o dotace na SFDI. Když to dobře dopadne, tak by mohla
realizace začít už v příštím roce.....
Zkušenost ve vlaku Regiojet
Včera
11.10. jsem se potřeboval dostat na 17. hodinu do Prahy. Protože se rád na
vlastní oči podívám na to, o čem se už dlouho mluví i píše, a spojení
"žlutým vlakem" bylo příhodné, zakoupil jsem za 150 Kč na internetovém
portálu REGIOJETu jízdenku. Jinde než na internetu to nejde - nejblíže k
Č.Tř. jsou kanceláře REGIOJETu v Pardubicích či Hradci Kr., a to by mohlo
být pro starší, "neinternetové" spoluobčany problémem. Osobním vlakem jsem
dojel do Ústí nad Orlicí, kde jsem na IC 1010 čekal cca 1/4 hodiny. Kromě
mne do vlaku nastupovali ještě 3 lidé, nevystupoval nikdo. Vlakový
personál byl velice milý a úslužný, vagony čisté a pohodlné, v ceně
jízdenky podávaná káva espreso byla chutná, a jemně perlivá voda 0,33 l
rovněž přišla k chuti. I denního tisku (rovněž v ceně jízdenky) bylo na
výběr. Prostě vše na jedničku, tak si představuji cestování hodné 21.
století. Až si člověk říká, jak dlouho jim to vydrží... Moc bych si přál,
aby to bylo napořád, a aby to bylo "nakažlivé" i pro ČD. (Zpět jsem totiž
jel rovněž vlakem IC ČD, žel v naprosto nesrovnatelném komfortu.) Jízda
příjemně ubíhala, za chvíli jsme byli v Pardubicích. Zde již lidé
vystupovali a nastupovali v počtech běžných pro vlaky ČD kategorie IC.
Další zastávkou byla Praha Libeň, kde vystupovali asi tak tři lidé. V této
souvislosti by mne zajímalo, kdo panu Jančurovi poradil, aby vlak
nezastavoval v Č.Tř. ale v Ústí n.O., a proč kvůli třem lidem nechává vlak
zastavovat v Libni, která je perfektně dostupná MHD. Věřím, že se pan
Jančura osobně přesvědčí, kde je zastavování vlaku ekonomické a kde ne. U
soukromé firmy je totiž - na rozdíl od ČD - ekonomika tím rozhodujícím
kriteriem.
S pozdravem Jiří Drašnar
V Ústí n.O.
daň z nemovitostí nezvýší
Mnoho obcí se v minulých měsících rozhodlo zahýbat s koeficienty,
které se používají pro výpočet daně z nemovitostí a přijalo nové
obecně závazné vyhlášky, kterými tuto daň zvýšily o 100 i více
procent. Většinou tak využily zvýšení místního koeficientu, který
zavedl zákon od roku 2009. I Rada města Ústí nad Orlicí se v létě
letošního roku zabývala otázkou, zda pro rok 2012 stanovit nový místní
koeficient 2 (dosud platí pro město Ústí nad Orlicí koeficient 1) a
současně upravit směrem dolů základní koeficient u jednotlivých
místních částí města. Předmětem úvah byl nejenom samotný výnos z této
daně, který ve městě činí cca 8 mil. Kč ročně a po úpravách by se zvýšil o cca 3 mil. Kč, ale i náklady na veřejné služby,
např. na veřejné osvětlení a na čištění a údržbu místních komunikací,
které jsou z těchto daní financovány. Po rozsáhlé diskusi se Rada
města Ústí nad Orlicí také s ohledem na to, že v roce 2012 čekají
občany města zvýšené výdaje z titulu centrálního zvýšení daní (zejména
daně z přidané hodnoty), rozhodla nepředložit zastupitelstvu města
novou vyhlášku o koeficientech daně
z nemovitostí. Daň z nemovitostí zůstane tedy v roce 2012 beze
změny.
Poznámka - podobná úvaha platí i pro Českou Třebovou.
U nás nyní činí hodnota částky vybrané na dani z nemiovitostí ve
výši 6,7 mil. Kč. Nyní v říjnu je již na jakékoliv úvahy o zvýšení
pozdě, hodnotu daně musí zakalkulkovat do svých nákladů např. bytová
družstva a firmy, takové rozhodnutí je třeba udělat v průběhu letní
doby. Proto i pro Českou Třebovou platí že se daň z nemovitostí
pro rok 2012 zvyšovat nebude (i když by proto důvody jistě byly).
Pozvánka
na lampionový průvod s radiem Blaník do Ústí nad Orlicí
Na sobotu 22. října připravilo Rádio Blaník od 19:00 do 21:30
hod. lampionový průvod. Na ústeckém Mírovém náměstí si zájemci
budou moci od 19:00 zakoupit lampiony a pak průvod vyrazí po
předem stanovené trase. Po návratu na náměstí bude pro účastníky
lampionového průvodu připravena řada soutěží a koncert.
Vstup na akci je zdarma.
Pozvánka
na Knapovecké posvícení
Římskokatolická farnost Knapovec zve v neděli 23. října
v rámci Knapoveckého posvícení na koncert Lázeňského
podorlického orchestru z Vamberka pod vedením Dušana Kučery,
rodáka z Knapovce. V 15:00 hod. zahájí mše sv. v kostele
sv.Petra a Pavla a v 16:00 hod. naváže koncert swingové
hudby 20. až 60. let, evergreeny a blues. Po koncertě zveme před
kostelem na posvícenské koláče a občerstvení v duchu lidových
tradic. Knapovecké posvícení je součástí Knapoveckého roku tradic
a obyčejů podpořeného městem Ústí nad Orlicí. P.Vladislav Brokeš a Jana Staňková
V Ústí n.O. na radnici mění strukturu odborů, šetří
Od 1.9.2011 došlo ke změně organizační struktury Městského
úřadu Ústí nad Orlicí. K tomuto datu zanikl odbor organizační,
odbor vnitřních věcí a odbor školství, kultury, mládeže
a tělovýchovy a vznikly nové organizační jednotky a to
odbor právní a obecního živnostenského úřadu, odbor kancelář
tajemníka, odbor školství, kultury, sportu, cestovního ruchu a
propagace a útvar krizového
|