-
Občanská poradna pomáhá lidem v
nouzi
- Současná doba s sebou přináší jevy, na které se učíme reagovat.
Existuje třeba řada firem, které se živí na materiální a sociální bídě
druhých lidí nebo „jen“ na jejich naivitě či neznalosti. Tradiční model
široké rodiny, kdy člověk může řešit své problémy právě v okruhu rodiny a
příbuzných, často selhává. Proto hledají tito potřební oporu u kamarádů,
u různých institucí anebo tápou – nikoho nemají, nevědí si rady…
Jednou z možností, jak řešit své potíže je návštěva občanské poradny.
Zeptali jsme se Ing. Marcely Náhlíkové, vedoucí Občanské poradny v Ústí
nad Orlicí, kterou provozuje Oblastní charita Ústí nad Orlicí:
-
- S čím konkrétně můžete pomoci člověku, který za vámi přijde?
- Občanská poradna nabízí službu odborného sociálního poradenství, která
je nabízena každému, kdo se ocitne v nouzi, neví si rady a není schopen
svou situaci zvládnout bez pomoci. Při své návštěvě nás občan seznámí se
svou obtížnou situací, my mu vyhledáme potřebné informace, navrhneme možná
východiska a případně mu pomůžeme s realizací zvoleného řešení.
-
- Čeho se dotazy nejčastěji týkají?
- Řešíme otázky ze sféry majetkoprávní, pracovní, rodinné, otázky kolem
bydlení, sociálních dávek, ochrany spotřebitele atd. V poslední době se na
nás občané nejčastěji obracejí s problematikou dluhů a exekucí, s
rozvodovými záležitostmi nebo s důsledky různých předváděcích akcí.
-
- V čem vidíte hlavní výhodu pro občany, kteří vás vyhledají?
- Naše služba je bezplatná, diskrétní a otevřená každému. Nikdo se
nemusí bát k nám přijít.
-
- Mohla byste popsat nějaké případy, které řešíte?
- Často se na nás lidé obracejí s tím, že na ulici je oslovil zástupce
nějaké firmy s „výhodnou“ nabídkou (např. změna operátora, nabídka
pojištění, změna dodavatele elektrické energie atd.). Lidé pod tlakem a
doslova na ulici podepíšou nějaké dokumenty. Pak si ale uvědomí, že nově
sjednané podmínky jsou pro ně nevýhodné a že žádnou změnu vlastně
nechtějí. Když přijdou včas do naší poradny, dokážeme jim docela jednoduše
pomoci. Velmi časté jsou také dotazy týkající se dluhů. Občanům
např. pomáháme se sepsáním dopisu věřiteli s návrhem splátkového
kalendáře, podáním odporu proti platebnímu rozkazu nebo pomůžeme vyplnit a
podat návrh k soudu na povolení oddlužení (tzv. osobní bankrot).
-
- Kolik občanských poraden je v současnosti v našem regionu?
- Oblastní charita Ústí n.O. má zřízenou poradnu v Ústí nad Orlicí,
která má kromě Ústí nad Orlicí další čtyři kontaktní místa:
Králíky, Lanškroun, Letohrad a Vysoké Mýto.
-
- Občanská poradna v Ústí nad Orlicí je v provozu od r. 2003. Jak se
za tu doby vyvíjí tématika dotazů a zájem o tuto službu?
- Nejvýraznější změnou je v posledních dvou letech prudký nárůst dotazů
týkajících se dluhů, exekucí a oddlužení. Vzhledem ke stoupající
informovanosti jsou dnes dotazy občanů podstatně složitější a
komplikovanější než dříve. Zájem o poradenství také významně narůstá,
např. v roce 2010 jsme zaznamenali téměř 50 % nárůst počtu dotazů oproti
roku 2009. To svědčí o tom, že naše služba přináší lidem užitek.
-
-
Kontakty:
- Občanská poradna Ústí n.Orl. Ing. Marcela Náhlíková 17.
listopadu 69 Tel. 465 520 520 e-mail:
poradna@orlicko.cz
- provozní doba:
- Pondělí 9.00 – 11.30, 12.30 – 17.00 h. Čtvrtek 9.00 – 11.30 h.
- Pouze pro objednané: Úterý 13.00 – 15.00 h. Čtvrtek
12.30 – 16.00 h.
- kontaktní místo:
- Letohrad Na Kopečku 356, provozní doba: úterý
9.00 – 12.00 h. (každý lichý týden)
- Králíky Gymnázium a ZŠ, Moravská 647, provozní doba:
úterý 9.00 – 12.00 h. (každý sudý týden)
- Vysoké Mýto Centrum sociálních služeb, B.Kohouta 914, tel.
468 003 465, provozní doba: středa 9.00 – 12.00, 13.00 – 16.00 h.
- Lanškroun Nám. J.M.Marků 5, radnice - zasedací místnost
č. 17, provozní doba: středa 9.00 – 12.00 h. (druhou a čtvrtou
v měsíci)
|