Českotřebovský deník  300/2011 (11.11.2011)                       

Na Chmelnici finišuje rekonstrukce  kanalizace, od 15.11. se tudy bude opět jezdit.   

Již dnes 11.11. zde probíhaly finální asfaltérské práce (viz fotografie), ovšem pouze pomocí nedokonalé mechanizace, takže kvalita  práce je podprůměrná a jistě bude třeba povrch na jaře po zimě obnovovat. Připravený povrch lze považovat jen za provizorní a  správce komunikace by jej neměl definitivně převzít.  Rekonstrukce kanalizace byla prováděna již v pokročilém termínu, ale je dobře, že byla provedena, protože tato oblast byla postižena nedokonalým odkanalizováním a v případě větších srážek zde hrozilo zaplavení komunikace a domů, kanalizace vodu nepobrala a zůstávala zde laguna plná vody.  Práce  na rekonstrukci však citelně zasáhly celou oblast, nedalo se projet do Benátek a  jak se ukázalo, tak to citelně ovlivnilo např.  prodej potravin v konzumu Diskont, problém s výjezdem do města měli obyvatelé nového sídliště rodinných domků Kateřinská  atd. nyní již omezení bude končit, právě včas před příchodem zimy, kdy by byla dosud platná omezení ještě problematičtější. 
Žhářský útok na Lhotce: rozsudek vynesen. 

Na 16 let do vězení poslal soud muže, který letos v únoru úmyslně založil požár celodřevěného rodinného domu na Lhotce v České Třebové. V té době tam spali tři dospělí a dvanáctileté dítě. Život si zachránili skokem z okna, přičemž babička utrpěla vážná zranění. K události došlo letos v zimě, půl hodiny před půlnocí v noci z 3. na 4. února. Podle obžaloby ji měl zorganizovat šestačtyřicetiletý Roman Klimeš, který měl s majiteli domu sousedské spory. Na špinavou práci si najal osmnáctkrát soudně trestaného Iva Hovorku, kterému slíbil 10 tisíc korun. Dohodli se při pijatice v místním soukromém klubu, na jehož činnost si rodina dlouhodobě stěžovala. Krajský soud v Hradci Králové, kde se případ minulý týden řešil, Klimeše zprostil viny a do vězení poslal pouze paliče Hovorku. O tom, proč dům podpálil, když podle svých slov chtěl rodinu pouze vystrašit, bude moci ve vězení přemýšlet rovných 16 let.
Jak jednání soudu probíhalo: bylo zahájeno již v polovině října, pak bylo přerušeno a dne 3.11. pokračovalo (u Krajského soudu v Hradci Králové). V přerušeném hlavním líčení byl vyslechnut další svědek. Státní zástupkyně požadovala pro I.Hovorku a R.Klimeše vězení v dolní sazbě 15-20 letého vězení. Soud však odsoudil jenom I. Hovorku k 16 létům vězení s ostrahou a R. Klimeše zprostil obžaloby pro nedostatek důkazů. Státní zástupkyně souhlasila s výší odsouzení I. Hovorky, ale nesouhlasila s osvobozením R. Klimeše a podala odvolání k Vrchnímu soudu v Praze. Soudce propustil R.Klimeše z vazby. (na propuštění státní zástupkyně podala okamžitý protest).
 
Návrhy autobusových jízdních řádů zveřejněny na webu  firmy OREDO k 10. listopadu.

Některé připomínky byly akceptovány, např. posilové spoje ČT - Přívrat - Řetůvka,  rychlíky na Ústí n.O. zajíždění   litomyšlské linky do Svinné.  zajištění městské dopravy na trase  Terminál Jana Pernera - sídliště Lhotka bude zajištěno prodloužením linky Lanškroun - Česká Třebová. Nikoliv však o víkendech.  Linka 900 do Ústí n.O. nakonec nebude zajíždět na sídliště Lhotka, cestující ze sídliště  jedoucí do Ústí n.O. budou muset dojít až na zastávku Parník škola jako dosud.  Ústecká linka nebude končit na ústeckoorlickém autobusovém nádraží, ale bude některými spoji pokračovat dál na železniční stanici Ústí n.O. a ve všední dny dokonce ještě dále přes závory  do Kerhartic. Celkový počet spojů jedoucích z České Třebové se ale snižuje. Víkendová doprava je zavedena na linkách Č. Třebová - Ústí n.O., ČT - Litomyšl, ČT - Rybník ČT - Přívrat - Řetůvka a ČT - Semanín - Třebovice - Svitavy. Linky ČT - Semanín - Pazucha - Litomyšl a ČT - Skuhrov - Ostrov jsou o víkendu bez zajištěné veřejné dopravy. Autobusem se o víkendu také nedostanete do Třebovic ani do dalších obcí směr Lanškroun (jen na konec Rybníka) ani do Sloupnice Českých Heřmanic a do Vysokého Mýta. Návrhy jízdních řádů linek vedoucích z České Třebové v pdf najdete ZDE
Mírný pokles nezaměstnanosti

Na konci října bylo v evidenci úřadu 5720 uchazečů o zaměstnání, z tohoto počtu bylo 5563 uchazečů dosažitelných. Míra nezaměstnanosti představovala 7,4 procenta. V meziměsíčním porovnání klesla o 0,2 procenta, v meziročním srovnání je pak nezaměstnanost o 1,3 procenta nižší. „V měsíci říjnu nebylo oznámeno žádné hromadné propouštění. Vzhledem k poklesu nezaměstnanosti je zřejmé, že k výraznějšímu propouštění nedocházelo. Největší obrátku osob sledujeme ve strojírenství, elektrotechnice a maloobchodě,“ uvádí se v komentáři, který doplňuje statistiku.
„Nejvíce uchazečů o zaměstnání bylo nově zaměstnáno ve firmách Rieter CZ, s.r.o., Rieter Automotive CZ, s.r.o., Schott Electronic Packaging Lanškroun, s.r.o., a Böhm Plast-Technik, a.s.,“ uvádí dále zpráva úřadu práce. Pozitivně situaci na trhu práce zřejmě ovlivňuje i poměrně teplý podzim, díky kterému mohou stále pokračovat některé sezónní práce. Různá je samozřejmě situace v mikroregionech. Nejvyšší nezaměstnanost vykazovaly koncem října Českotřebovsko (10,5 procenta), Ústeckoorlicko (8,8) a Králicko (8,6), nejnižší pak Jablonsko (6), Letohradsko (6,6) a Lanškrounsko (6,7).
V areálu ČOV se buduje.  

Zatímco ještě o prázdninách se v areálu českotřebovské čistírny bouralo a srovnávalo se zemí, od září se intenzívně staví a buduje. Probíhá stavba biologické linky číslo 4. Vše je podle plánu,Pracuje také mimo areálna nových přípojkách a to mkomplikuje dopravu v ulici Břízky Postup prací zpomaluje skála, kterou se speciální skalní fréza prokousává doslova po kouskách. Nové kanalizační přípojky se staví v minimalizovaných úsecích tak, aby obyvatele byli v přístupech do svých domovů omezováni co nejkratší dobu. Občané však kritizují malou informovanost o uzavřených úsecích a také   znečišťování vozovky při výjezdu ze staveniště na silnici I/14.  naštěstí počasí přeje, vše by mohlo být v případě deštivého podzimu daleko horší. 
Výsledky cyklo a  in-line průzkumu  zveřejněny

Na veletrhu Bike Brno byly představeny další výsledky cyklo a in-line průzkumu, který od poloviny srpna do konce září probíhal na stránkách www.ceskojede.cz. Tentokrát se realizační tým průzkumu zaměřil na používání kol a jejich výbavu, na oblíbené destinace cyklistů, bikerů a in-line bruslařů.  V pátek odpoledne budou předány ceny vylosovaným respondentům průzkumu. Zadavatelem průzkumu je agentura CzechTourism.
Průzkum se zaměřil na aktivnější část populace, která provozuje cykloturistiku, či vyjíždí na terénní a in-line stezky pravidelně. K oslovení této skupiny využil realizační tým internet, který, jak vyplynulo z předchozích výzkumů, dnes používá jako komunikační nástroj většina cyklistů. „Výzkum potvrdil závěry letošního šetření, ke kterým došel také monitoring domácího cestovního ruchu. V posledních letech narůstá obliba cykloturistiky, v současné době je důležitým segmentem cestovního ruchu. Hlavním zdrojem, kde si návštěvníci regionů hledají informace, je přitom internet.,“ říká Mojmír Mikula, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism.
Nejčastějším typem kol v domácnostech aktivních cykloturistů a bikerů jsou horská kola, která vlastní 64 % z nich. Horské kolo má i třetina lidí, kteří jezdí výhradně po zpevněných cestách. I když se výzkum  zaměřil pouze na aktivní cyklisty, tato čísla odpovídají podílu jednotlivých prodávaných kol na českém trhu, který se zásadně liší od podílu v jiných cyklisticky vyspělých evropských státech. Zatímco u nás převažují při prodeji horská kola, v Německu nebo Dánsku  jsou to kola městská.
Tachometr (75 %) a ochranná přilba (80 %) jsou běžnými doplňky při jízdě na kole.
K nošení cyklistické helmy přistupují všechny věkové skupiny podobně - u teenagerů  ve věku 15-19 let dosahuje  88 % (u nás je do 18 let povinná), u ostatních okolo 80 %, což je zřejmě především důsledek osvěty.  Přilbu častěji používají cyklisté, kteří jezdí výhradně po terénních stezkách (93 %) v porovnání s cykloturisty, kteří se drží převážně zpevněného povrchu (72 %). Přilba, stejně jako tachometr a GPS, jsou také častěji doplňky horského kola v porovnání s jinými typy kol. Jen necelá desetina používá reflexní vestu (7%), zpětné zrcátko zhruba 3 % aktivních cyklistů nebo bikerů.
Přestože zástupci všech tří cílových skupin (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na výlety nejčastěji osamoceně a vychutnávají si požitek ze samotné jízdy, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i společenskou záležitostí. Při jízdě na kole Češi oceňují nejvíce krásnou přírodu. Navštěvují zejména přírodní zajímavosti, jako jsou jeskyně, vyhlídky, rozhledny, skalní útvary apod. Při jízdách s celou rodinou také bývá důležitá návštěva koupaliště, hřiště, lanového centra a podobně. „Je to potenciál, který se musíme naučit mnohem lépe využít,“ uvádí národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Schází nám propracovaný národní cyklistický marketing jako nabízí Švýcarsko a jeho SchweizMobil,“ dodává Jaroslav Martinek.
Podíl in-line bruslařů je vyšší ve velkých městech, kde mají lepší podmínky k bruslení.
V porovnání s jízdou na kole se za výlety na in-line bruslích příliš necestuje, bruslaři se častěji drží v blízkosti svého bydliště (31 %), kde se dají podnikat kratší vyjížďky v trvání 1-2 hodin. Zhruba polovina bruslařů (51 %) považuje pro delší výlet za ideální vzdálenost 20-50 km,  v současné době bruslařům komplikuje jízdu hlavně nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). Bruslařům, kteří podnikají delší výlety, častěji vadila také přelidněnost na stezce či nevyřešené průjezdy obcemi a areály. „Současná nabídka terénů pro in-line bruslení v České republice v mnohém neodpovídá očekáváním in-line bruslařů, jsou zde opravdu velké rezervy,“ říká Renata Šedová, které průzkum iniciovala a řídi. Bruslení je také výrazně sezónní záležitost – 71 % aktivních bruslařů vyráží pouze v hlavní sezóně v období duben-září. Ve výbavě bruslařů naprosto převažují in-line brusle (97 %), speciality jako jsou kolečkové lyže (3 %) nebo terénní skike (1 %) jsou v menšině. Zhruba polovina aktivních bruslařů používá chrániče (51 %), o něco méně oblíbená je ochranná přilba (40 %). „Je zarážející, že tolik bruslařů jezdí bez ochranné přílby a chráničů, když zranění jsou díky častému pádu na tvrdý asfalt tak těžká,“dodává  Renata Šedová.
Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu Regiontour v Brně v lednu 2012. Veškeré informace k prvnímu národnímu cyklo a  in-line průzkumu hledejte na www.ceskojede.cz a http://vyzkumy.czechtourism.cz.  Průzkum financuje agentura CzechTourism s přispěním Ministerstva dopravy.