-
Českotřebovský
deník 300/2011 (11.11.2011)
-
Na Chmelnici
finišuje rekonstrukce kanalizace, od 15.11. se tudy bude opět
jezdit.
-
- Již dnes 11.11. zde probíhaly finální asfaltérské práce (viz
fotografie), ovšem pouze pomocí nedokonalé mechanizace, takže kvalita
práce je podprůměrná a jistě bude třeba povrch na jaře po zimě obnovovat.
Připravený povrch lze považovat jen za provizorní a správce
komunikace by jej neměl definitivně převzít. Rekonstrukce kanalizace
byla prováděna již v pokročilém termínu, ale je dobře, že byla provedena,
protože tato oblast byla postižena nedokonalým odkanalizováním a v případě
větších srážek zde hrozilo zaplavení komunikace a domů, kanalizace vodu
nepobrala a zůstávala zde laguna plná vody. Práce na
rekonstrukci však citelně zasáhly celou oblast, nedalo se projet do
Benátek a jak se ukázalo, tak to citelně ovlivnilo např.
prodej potravin v konzumu Diskont, problém s výjezdem do města měli
obyvatelé nového sídliště rodinných domků Kateřinská atd. nyní již
omezení bude končit, právě včas před příchodem zimy, kdy by byla dosud
platná omezení ještě problematičtější.
-
-
Žhářský útok
na Lhotce: rozsudek vynesen.
- Na 16 let do vězení poslal soud muže, který letos v únoru úmyslně
založil požár celodřevěného rodinného domu na Lhotce v České Třebové.
V té době tam spali tři dospělí a dvanáctileté dítě. Život si
zachránili skokem z okna, přičemž babička utrpěla vážná zranění. K
události došlo letos v zimě, půl hodiny před půlnocí v noci z 3. na 4.
února. Podle obžaloby ji měl zorganizovat šestačtyřicetiletý Roman
Klimeš, který měl s majiteli domu sousedské spory. Na špinavou práci
si najal osmnáctkrát soudně trestaného Iva Hovorku, kterému slíbil 10
tisíc korun. Dohodli se při pijatice v místním soukromém klubu, na
jehož činnost si rodina dlouhodobě stěžovala. Krajský soud v Hradci
Králové, kde se případ minulý týden řešil, Klimeše zprostil viny a do
vězení poslal pouze paliče Hovorku. O tom, proč dům podpálil, když
podle svých slov chtěl rodinu pouze vystrašit, bude moci ve vězení
přemýšlet rovných 16 let.
- Jak jednání soudu probíhalo: bylo zahájeno již v polovině října,
pak bylo přerušeno a dne 3.11. pokračovalo (u Krajského soudu v Hradci
Králové). V přerušeném hlavním líčení byl vyslechnut další svědek.
Státní zástupkyně požadovala pro I.Hovorku a R.Klimeše vězení v dolní
sazbě 15-20 letého vězení. Soud však odsoudil jenom I. Hovorku k 16
létům vězení s ostrahou a R. Klimeše zprostil obžaloby pro nedostatek
důkazů. Státní zástupkyně souhlasila s výší odsouzení I. Hovorky, ale
nesouhlasila s osvobozením R. Klimeše a podala odvolání k Vrchnímu
soudu v Praze. Soudce propustil R.Klimeše z vazby. (na propuštění
státní zástupkyně podala okamžitý protest).
-
-
Návrhy
autobusových jízdních řádů zveřejněny na webu firmy OREDO k 10.
listopadu.
- Některé připomínky byly akceptovány, např. posilové spoje ČT -
Přívrat - Řetůvka, rychlíky na Ústí n.O. zajíždění
litomyšlské linky do Svinné. zajištění městské dopravy na trase
Terminál Jana Pernera - sídliště Lhotka bude zajištěno prodloužením
linky Lanškroun - Česká Třebová. Nikoliv však o víkendech. Linka
900 do Ústí n.O. nakonec nebude zajíždět na sídliště Lhotka, cestující
ze sídliště jedoucí do Ústí n.O. budou muset dojít až na
zastávku Parník škola jako dosud. Ústecká linka nebude končit na
ústeckoorlickém autobusovém nádraží, ale bude některými spoji
pokračovat dál na železniční stanici Ústí n.O. a ve všední dny dokonce
ještě dále přes závory do Kerhartic. Celkový počet spojů
jedoucích z České Třebové se ale snižuje. Víkendová doprava je
zavedena na linkách Č. Třebová - Ústí n.O., ČT - Litomyšl, ČT - Rybník
ČT - Přívrat - Řetůvka a ČT - Semanín - Třebovice - Svitavy. Linky ČT
- Semanín - Pazucha - Litomyšl a ČT - Skuhrov - Ostrov jsou o víkendu
bez zajištěné veřejné dopravy. Autobusem se o víkendu také nedostanete
do Třebovic ani do dalších obcí směr Lanškroun (jen na konec Rybníka)
ani do Sloupnice Českých Heřmanic a do Vysokého Mýta.
Návrhy jízdních
řádů linek vedoucích z České Třebové v pdf najdete ZDE
|
-
Mírný pokles
nezaměstnanosti
- Na konci října bylo v evidenci úřadu 5720 uchazečů o zaměstnání, z
tohoto počtu bylo 5563 uchazečů dosažitelných. Míra nezaměstnanosti
představovala 7,4 procenta. V meziměsíčním porovnání klesla o 0,2
procenta, v meziročním srovnání je pak nezaměstnanost o 1,3 procenta
nižší. „V měsíci říjnu nebylo oznámeno žádné hromadné propouštění.
Vzhledem k poklesu nezaměstnanosti je zřejmé, že k výraznějšímu
propouštění nedocházelo. Největší obrátku osob sledujeme ve strojírenství,
elektrotechnice a maloobchodě,“ uvádí se v komentáři, který doplňuje
statistiku.
„Nejvíce uchazečů o zaměstnání bylo nově zaměstnáno ve firmách Rieter CZ,
s.r.o., Rieter Automotive CZ, s.r.o., Schott Electronic Packaging
Lanškroun, s.r.o., a Böhm Plast-Technik, a.s.,“ uvádí dále zpráva úřadu
práce. Pozitivně situaci na trhu práce zřejmě ovlivňuje i poměrně teplý
podzim, díky kterému mohou stále pokračovat některé sezónní práce. Různá
je samozřejmě situace v mikroregionech. Nejvyšší nezaměstnanost vykazovaly
koncem října Českotřebovsko (10,5 procenta), Ústeckoorlicko (8,8) a
Králicko (8,6), nejnižší pak Jablonsko (6), Letohradsko (6,6) a
Lanškrounsko (6,7).
-
V areálu ČOV
se buduje.
- Zatímco ještě o prázdninách se v areálu českotřebovské čistírny
bouralo a srovnávalo se zemí, od září se intenzívně staví a buduje.
Probíhá stavba biologické linky číslo 4. Vše je podle
plánu,Pracuje také
mimo areálna nových přípojkách a to mkomplikuje dopravu v ulici Břízky Postup prací zpomaluje skála, kterou se speciální skalní fréza
prokousává doslova po kouskách. Nové kanalizační
přípojky se staví v minimalizovaných úsecích tak, aby obyvatele byli v
přístupech do svých domovů omezováni co nejkratší dobu. Občané však
kritizují malou informovanost o uzavřených úsecích a také
znečišťování vozovky při výjezdu ze staveniště na silnici I/14.
naštěstí počasí přeje, vše by mohlo být v případě deštivého podzimu
daleko horší.
-
Výsledky
cyklo a in-line průzkumu zveřejněny
- Na veletrhu Bike Brno byly představeny další výsledky cyklo
a in-line průzkumu, který od poloviny srpna do konce září probíhal na
stránkách
www.ceskojede.cz. Tentokrát se realizační tým průzkumu zaměřil na
používání kol a jejich výbavu, na oblíbené destinace cyklistů, bikerů
a in-line bruslařů. V pátek odpoledne budou předány ceny vylosovaným
respondentům průzkumu. Zadavatelem průzkumu je agentura CzechTourism.
- Průzkum se zaměřil na aktivnější část populace, která provozuje
cykloturistiku, či vyjíždí na terénní a in-line stezky pravidelně.
K oslovení této skupiny využil realizační tým internet, který, jak
vyplynulo z předchozích výzkumů, dnes používá jako komunikační nástroj
většina cyklistů. „Výzkum potvrdil závěry letošního šetření, ke
kterým došel také monitoring domácího cestovního ruchu. V posledních
letech narůstá obliba cykloturistiky, v současné době je důležitým
segmentem cestovního ruchu. Hlavním zdrojem, kde si návštěvníci
regionů hledají informace, je přitom internet.,“ říká Mojmír
Mikula, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism.
- Nejčastějším typem kol v domácnostech aktivních cykloturistů a
bikerů jsou horská kola, která vlastní 64 % z nich. Horské kolo má i
třetina lidí, kteří jezdí výhradně po zpevněných cestách. I když se
výzkum zaměřil pouze na aktivní cyklisty, tato čísla odpovídají
podílu jednotlivých prodávaných kol na českém trhu, který se zásadně
liší od podílu v jiných cyklisticky vyspělých evropských státech.
Zatímco u nás převažují při prodeji horská kola, v Německu nebo Dánsku
jsou to kola městská.
- Tachometr (75 %) a ochranná přilba (80 %) jsou běžnými doplňky při
jízdě na kole.
- K nošení cyklistické helmy přistupují všechny věkové skupiny
podobně - u teenagerů ve věku 15-19 let dosahuje 88 % (u nás je do
18 let povinná), u ostatních okolo 80 %, což je zřejmě především
důsledek osvěty. Přilbu častěji používají cyklisté, kteří jezdí
výhradně po terénních stezkách (93 %) v porovnání s cykloturisty,
kteří se drží převážně zpevněného povrchu (72 %). Přilba, stejně jako
tachometr a GPS, jsou také častěji doplňky horského kola v porovnání
s jinými typy kol. Jen necelá desetina používá reflexní vestu (7%),
zpětné zrcátko zhruba 3 % aktivních cyklistů nebo bikerů.
- Přestože zástupci všech tří cílových
skupin (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na
výlety nejčastěji osamoceně a vychutnávají si požitek ze samotné
jízdy, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i
společenskou záležitostí. Při jízdě na kole Češi oceňují nejvíce
krásnou přírodu. Navštěvují zejména přírodní zajímavosti, jako jsou
jeskyně, vyhlídky, rozhledny, skalní útvary apod. Při jízdách s celou
rodinou také bývá důležitá návštěva koupaliště, hřiště, lanového
centra a podobně. „Je to potenciál, který se musíme naučit mnohem
lépe využít,“ uvádí národní cyklokoordinátor Jaroslav
Martinek. „Schází nám propracovaný národní cyklistický marketing
jako nabízí Švýcarsko a jeho SchweizMobil,“ dodává Jaroslav
Martinek.
- Podíl in-line bruslařů je vyšší ve velkých městech, kde mají lepší
podmínky k bruslení.
- V porovnání s jízdou na kole se za výlety na in-line bruslích
příliš necestuje, bruslaři se častěji drží v blízkosti svého bydliště
(31 %), kde se dají podnikat kratší vyjížďky v trvání 1-2 hodin.
Zhruba polovina bruslařů (51 %) považuje pro delší výlet za ideální
vzdálenost 20-50 km, v současné době bruslařům komplikuje jízdu
hlavně nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). Bruslařům,
kteří podnikají delší výlety, častěji vadila také přelidněnost na
stezce či nevyřešené průjezdy obcemi a areály. „Současná nabídka
terénů pro in-line bruslení v České republice v mnohém neodpovídá
očekáváním in-line bruslařů, jsou zde opravdu velké rezervy,“ říká
Renata Šedová, které průzkum iniciovala a řídi. Bruslení je také
výrazně sezónní záležitost – 71 % aktivních bruslařů vyráží pouze
v hlavní sezóně v období duben-září. Ve výbavě bruslařů naprosto
převažují in-line brusle (97 %), speciality jako jsou kolečkové lyže
(3 %) nebo terénní skike (1 %) jsou v menšině. Zhruba polovina
aktivních bruslařů používá chrániče (51 %), o něco méně oblíbená je
ochranná přilba (40 %). „Je zarážející, že tolik bruslařů jezdí bez
ochranné přílby a chráničů, když zranění jsou díky častému pádu na
tvrdý asfalt tak těžká,“dodává Renata Šedová.
- Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou
zveřejněny na veletrhu Regiontour v Brně v lednu 2012. Veškeré
informace k prvnímu národnímu cyklo a in-line průzkumu hledejte na
www.ceskojede.cz a
http://vyzkumy.czechtourism.cz. Průzkum financuje agentura
CzechTourism s přispěním Ministerstva dopravy.
|