-
"Návrhy"
jízdních řádů OREDO bude možné měnit až od března 2012.
- Kritika na nově zaváděné jízdní řády OREDO se množí z více
stran. Bližší zkoumání podstaty realizovaných změn jsou nabíledni: ušetřit
krajskou kasu. Na první pohled vypadají stanovené jízdní řády sympaticky
díky zavedené taktové dopravě. Již v prosinci se však ukáže,
že stávající spoje nezabezpečí dopravu v nejpotřebnějších časech,
tedy do práce, do školy. Zato přibude v sedlech dopravy méně vytížených
spojů, které pak bude snadné zrušit. Nelze souhlasit asi se
stanovením tarifních pásem, které rozparcelovaly katastr města do několika
samostatných pásem zvlášť je Č. Třebová, Parník, Rybník , v jiném pásmu je
Lhotka, v dalším samostatném pásmu je Skuhrov a o osudu kozlova a
Svinné se nic nedovíme, měly by patřit pod Českou Třebovou, ale asi
nebudou, protože se tam, jede přes zónu s vyšším tarifem, tedy přes
Semanín v případě Kozlova a přes Zhoř v případě Svinné. Měli bychom
požadovat sjednocení zóny pro celý katastr města, jako to je např, v
Hradci Králové. Zajímavé je, že se tarify nikde na žádné konzultaci
na radnicích nikdy neprobíraly, mapa zón se objevila na webu sice
jako "návrh", ale těsně před ostrým nasazením systému, takže opět již bez
možnosti něco měnit. Zajímavé je, že vše bude schvalovat krajské
zastupitelstvo 15. prosince, tedy 4 dny po zavedení jízdních řádů do
praxe, tedy vlastně "s křížkem po funuse".
-
- Největším problémem v České Třebové, který systém OREDO zavádí je
neschopnost dopravit žáky z Kozlova do školy. To by museli odjíždět
nahoře z točny nad Kozlovem již v 6:30, byť by se jednalo třeba o
prvňáčky. Ani dodatečně se nenašla v systému rezerva, která by tito
vyřešila a tak město Česká Třebová bude muset od 11. prosince zajišťovat
dopravu školáků z Kozlova samo na svoje náklady s tím, že je bude
chtít refundovat od Pardubického kraje. Není přitom pravda, že by tato
skutečnost nebyla městem požadována. Pouze byla tato připomínka, jako řada
dalších, na OREDU smetena se stolu. Další ukázkou neschopnosti OREDA je
případ, kdy žáci dojíždějící ze Semanína do České Třebové do školy doveze
"jejich" spoj jen na terminál Jana Pernera, odkud budou muset chodit na ZŠ
Habrmanova pěšky, a nikdo není schopen zajistit, aby autobus
tohoto jediného spoje projel nejdříve kolem školy Habrmanova, tedy alespoň
Litomyšlskou ulicí a teprve potom zamířil na terminál. Je to opravdu
ukázka jaký je přístup OREDA k řešení místních problémů. OREDO se stále
ohání svými "statistikami", které byly zjišťovány problematickým způsobem
a které zcela popírají skutečnosti, které lze zajistit každý den na
zastávkách. Známý je případ počtu cestujících na ranních spojích ze
sídliště Lhotka, neschopnost zajistit ve vhodném čase přímý spoj do
DKV atd.
-
- Některé připomínky však od města na OREDO nedošly a při včasném a
podrobném rozboru zveřejněných návrhů jízdních řád to možné bylo.
Konkétně myslím na potřebu "zastavit" rychlíkové spoje ČT - Ústí n.O.
na zastávce Habrmanova, kde pravidelně nastupuje 20 i 30 lidí. Verze JŘ na
této lince se zavedenými rychlíky byla zveřejněna 2. 11., kdy jsem o
tom psal na tomto místě. Nikdo se toho nechytl. Jistě by to šlo zajistit i
dodatečně po spuštění jízdního řádu, pokud by k tomu byla vůle, jinak
hrozí, že spoje nebudou naplněné a že nám je pak zase "s radostí"
škrtnou.
-
- Podobně by se jistě dalo napravit nezastavování vlaků na lince ČT -
Lanškroun v Třebovici. Jsou pro to nejméně čtyři důvody:
- 1) Tato změna nikoho nic nestojí, nezpozdí, cestující do Lanškrouna
nepoznají, že přijedou o 2 minuty později.
- 2) Spoje o víkendech nelze nahradit autobusy, protože o víkendech
žádné nejedou, zato zde jede min.11 párů vlaků. Díky nezastavování vlaků v
Třebovici (a podivnému návrhu firmy OREDO) tak zdejší občané ztrácí
možnost o víkendech cestovat do České Třebové či Lanškrouna veřejnou
hromadnou dopravou, která však tudy jede!.
- 3) Ve vlaku lze bez problémů přepravovat kočárky i ve větším počtu,
také jízdní kola, v autobusech to nejde. Jízdní doba vlaku je
samozřejmě poloviční než jízdní doba autobusové linky, přitom ten
vlak tudy stejně jede....
- 4) Cestující od Moravské Třebové do Lanškrouna (a obráceně)
mohli v Třebovici přestupovat, teď musí dojet přestoupit až do České
Třebové. Není to pro ně zadarmo, protože díky tomu musí zaplatit o 8
korun vyšší jízdné 37 Kč, kdyby jeli jen přes Třebovici, zaplatili by 29
Kč. (mm)
-
-
|