Českotřebovský deník 315/2011 (27.11.)                               
První adventní neděle - O slavnost Rozsvícení vánočního stromu na Starém náměstí  byl obrovský zájem rodičů s dětmi (více zítra)
 
Ve Svinné byla o víkendu zajímavá Vánoční výstava spojená se zahájením  adventu a  rozsvícením vánočního stromu  (více zítra)

Vánoční strom slavnostně rozsvítili také v obci Rybník   Také zde byl součástí kulturní program.

V Dlouhé Třebové se konala v zasedačce obecního úřadu Vánoční výstava, byla i inspiraci, ale dalo se i nakoupit 

Se začátkem adventu máme ve Třebové kompletní vánoční  osvětlení

Pošta začala doručovat zásilky také v sobotu 

Sportovní výsledky z víkendu nejsou nijak radostné, prohráli volejbalisté, kuželkáři i hokejisté

Pronajmu byt 1+1 s příslušenstvím v České Třebové, na Křibu. Byt je v druhém nadzemním podlaží, má zařízenou koupelnu a kuchyň. Byt je nově zateplen. Nájem 5000 Kč. K nastěhování ihned. V případě zájmu volejte na telefon 602778952.¨

Kuželkáři se propadli až na dno ligové tabulky 

Kolo před koncem podzimu je jasné, že na čele přezimují hráči SKK Náchod. Vedou tabulku s náskokem tří bodů na Spartak Přerov. Předposlední kolo soutěže přineslo tři výhry domácích celků, jednu remízu a dvakrát se radovali ze zisku bodů hosté. V tomto kole přiváží body z venku SKK Náchod z Luhačovic a překvapivě Centropen Dačice z Konstruktivy. Bod uhráli hráči Sokola Husovice v Chomutově na Jiskru Kovářskou. Po tomto kole je jasné, že podzimní titul již uhájí hráči SKK Náchod, kteří mají na druhý Spartak Přerov náskok tří bodů Na konci tabulky se propadli na předposlední místo, po nevýrazných výkonech v posledních kolech, hráči Konstruktivy Praha. Na poslední příčku klesla Lokomotiva Česká Třebová se ziskem pěti bodů.
 
Výsledkový servis  

TJ Spartak Přerov - KK Slavoj Praha 5:3 3507-3437 (13:11)
TJ Třebíč - TJ Lokomotiva Česká Třebová 7:1 3474-3316 (15:9)
TJ Sokol Luhačovice - SKK Náchod 2:6 3452-3549 (8:16)
KK Konstruktiva Praha - TJ Centropen Dačice 2,5:5,5 3221-3317 (8,5:15,5)
TJ Jiskra Kovářská - TJ Sokol Husovice 4:4 3291-3304 (12,5:11,5)
KK PSJ Jihlava - SKK Vrchlabí 6:2 3398-3242 (17:7)
 
Jak dopadl volejbalový víkend  26. a 27. 11. 

Body získali pouze junioři v I. lize, kteří porazili  (poslední) Nivnici 2x 3 : 0. V tabulce  jsou nyní na 10. místě se čtyřmi výhrami. Příští týden odjíždí k zápasům do Havlíčkův Brodu.
Muži A Sokola II. Česká Třebová prohráli obě utkání  v dosud posledních Malšovicích 3 : 1 a 3 : 0 a tím klesli na poslední místo druholigové tabulky. Zatím mají na svém kontě jedinou výhru nad Ústím nad Orlicí. Další týden  jedou do Hrotovic, body se dají čekat jen stěží. 
Ženy Sokola Česká Třebová hrály dvě utkání v Ostravě, ani odtud body nepřivezly, ve druhém utkání,  avšak bojovaly a prohrály až v pátém rozhodujícím setu. V tabulce jsou předposlední se čtyřmi výhrami, příští týden doma hostí Znojmo. 
I. ligu hrají ještě kadetky, avšak na soutěž nestačí. I tento víkend dvakrát prohrály v Moravské Třebové, v tabulce jsou poslední, dosud nevyhrály žádný zápas, vyhrály totiž jenom dva sety. 
 
Jiný pohled na optimalizaci veřejné dopravy 

Vážení pánové, chtěl bych touto cestou reagovat na schůzku starostů Českotřebovska k optimalizaci autobusové dopravy. Nevím zda zazněly připomínky i z České Třebové k jediné “městské lince”, která byla nahrazena běžnou Č.T¨.- Lanškroun. V tisku jsem takové informace nezaznamenal. Především chci vyjádřit politování nad rozhodnutím zrušit v nejlidnatějším městě ústeckoorlického okresu výše uvedenou linku a neschopností zajistit spojení občanů ze Lhotky s rozrůstající se průmyslovou zónou na Semanínské ulici a k podniku Korado v alespoň 30 až 60 minutových intervalech. Tato lhostejnost má velký dopad na nezaměstnanost ve městě, která je alarmující už několik let. 
Musím velmi tvrdě nesouhlasit a hlasitě protestovat proti koncepci linky 934. Kde je slibované navýšení spojů? Kde jsou víkendové spoje pro sídliště Lhotka? Přijde vám normální, aby z největšího sídliště ve městě nejel v pracovní dny na 4km vzdálený moderní terminál během tří hodin dopoledne vůbec žádný autobus? Takovou zhovadilost mohou akceptovat jen darebáci, kteří si vozí vlastní pr*e*e v autech. Proč se v návrhu jízdního řádu této linky neobjevily posilové spoje v 6:30 a 7:30 ze sídliště Lhotka. O tomto problému informovala média již před několika měsíci. Existuje vůbec někdo na českotřebovské radnici, kdo hájí občany nucené používat jen veřejnou (v případě sídliště Lhotka - autobusovou) dopravu? Chcete snad tímto způsobem přilákat lidi od aut k hromadné dopravě? Je vám to úplně jedno, jinak by se v návrhu systému Iredo nemohla městská část Lhotka objevit jako obec s vyšším jízdním tarifem mimo Českou Třebovou. Naopak samostatná obec Rybník je začleněna do města Česká Třebová. Ptám se, zda v Oredu jsou jen arogantní nebo i odpovědní lidé, kteří plní své sliby a připomínky. Proč se stavěl drahý terminál s podzemním parkováním, když veřejná doprava bude na horší úrovni než před rokem 1989?
Na závěr vás dva adresáty zvu na první jízdu dle nového jízdního řádu v 6:30 ze sídliště Lhotka na zastávku Habrmanova (nejfrekventovanější), kde se budou tlačit a mačkat lidé místo do dvou jen do jednoho vozidla. Přijďte si poslechnout jak jsou spokojeni ve stoje na jedné noze za jízdné vyšší o 50% proti současnému. Se sebevědomím vám vlastním jim vysvětlete, jak se zlepšilo cestování po optimalizaci firmou Oredo. Nezapomeňte vzít pana poradce Netolického a v neposlední řadě hejtmana kraje, který pohřbil železniční dopravu a z autobusové udělal lidem peklo na zemi. J.Vojtas
Tichý řešil autobusy na Lanškrounsku  

Lanškroun – Během čtvrtka se náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý setkal také se starosty obvodu obce s rozšířenou působností Lanškroun. Se zástupci samospráv tady hovořil o nových jízdních řádech autobusů, které po optimalizaci veřejné dopravy v Pardubickém kraji vejdou v platnost 11. prosince letošního roku.
Starostové budou mít od zavedení nových jízdních řádů zhruba měsíc na připomínky, které budou zapracovány do první změny na počátku března. I na dnešním jednání měli starostové možnost vznést některé své připomínky. „Jde nám o to, abychom docílili zatraktivnění veřejné dopravy a vrátili do ní cestující,“ řekl na úvod jednání náměstek Tichý.
Velkou připomínku k jízdnímu řádu vznesla starostka obce Luková. „Nelíbí se mi, že jste ze dvou ranních spojů jeden zrušili, podle mého nejsou pravdivé vaše podklady o tom, že jimi jezdí málo lidí. Oba autobusy jsou plné a my je chceme zachovat,“ uvedla starostka Miroslava Fojtů. Na tuto připomínku reagoval přímo náměstek hejtmana, který slíbil situaci prověřit a pokud jsou sečtené počty cestujících skutečně zavádějící, bude obci zajištěn i druhý autobus. Obec kromě toho dostala od organizátora regionální dopravy malý dárek v podobě nočního spoje, který doposud zajišťovala obec vlastní smluvní dopravou.
Naopak spokojený je starosta Žichlínku Otakar Řehák: „Všechny naše dosavadní zásadní připomínky byly vyřešeny, takže v tuto chvíli nemám žádné další požadavky. Uvidíme, co přinese praxe, připomínkovat budeme případně potom.“ Starostu Žichlínku ve stejném duchu doplnili i jeho kolegové z Třešovce Jiří Marek, místostarostka Marta Langerová z Lubníku a místostarostka Marta Schipplová z Ostrova. Celý proces optimalizace veřejné dopravy se ale nesetkal s příznivou odezvou v Cotkytli. Její starosta Prokop Holý kritizoval celou její přípravu: „Měli jsme funkční systém a teď řešíme jak to udělat, aby se lidé dostali do práce, školy a k lékaři. Nerozumím tomu, proč jste první udělali návrhy a teď jsme je pět měsíců připomínkovali.“ Starosta následně vznesl konkrétní připomínky k jednotlivým spojům.
S připomínkou vystoupila i vedoucí Obecního úřadu v Horní Čermné Hana Vágnerová. V obci, která je jinak s návrhem nové dopravní obsluhy spokojená, mají problém s návrhem časů školních autobusů a s absencí školní obsluhy pro Nepomuky, ze kterých by děti musely na autobus chodit tři kilometry. „Tuto situaci musíme určitě vyřešit, rozhodně není možné, aby děti na autobus chodily takto daleko,“ řekl náměstek Tichý. Řešení se podařilo najít přímo na dnešním jednání, jen kvůli němu bude nutné posunout začátek školy o pět minut. „Rád bych firmě Oredo poděkoval za vyřízení všech našich připomínek, žádné další nemáme,“ byl velmi stručný starosta Dolní Čermné Petr Helekal. „Já mám naopak velkou připomínku, protože náš školní autobus jede ráno v 6.30 hodin, to mi nepřipadá právě ideální,“ uvedl naproti tomu starosta Anenské Studánky Jaroslav Paar, ke kterému se připojil i starosta blízkého Trpíku Milan Hradecký. Tento problém ovšem nebylo možné vyřešit přímo na jednání v Lanškrounu, starostové ale dostali slib od Oreda, že situace bude vyřešena v řádu několika dní a děti budou jezdit ve vhodnější čas. Velké poděkování dostalo Oredo od Horních Heřmanic. „Chtěl bych poděkovat, protože tolik autobusů, kolik jich u nás denně bude zastavovat, jsme jich u nás neviděli snad za celý rok,“ řekl starosta obce Tomáš Beran. Posledním, kdo se do debaty zapojil, byl starosta Sázavy Jiří Malátek, kterému se nelíbí, že jeho obec přijde o jeden ze tří ranních spojů vozících děti do školy. „Vzhledem k počtu cestujících si myslím, že to bude dost na hraně a dnes jste mě nepřesvědčili, že se vejdou,“ prohlásil starosta na tvrzení organizátora dopravy, že ranní kapacita je dostatečná. „S řešením ostatních časů v jízdních řádech jsem spokojený, tam byly vyřešeny všechny naše připomínky.“ Spokojený s návrhem dopravní obslužnosti regionu je i samotný Lanškroun. „Naše připomínky byly v rámci možností vyřešeny a nové uspořádání dopravy je pro nás přínosem, neboť se stáváme dopravním uzlem regionu,“ uzavřel místostarosta města Roman Krajči. (mag)
S autobusovým spojením jsou obce spokojené  

Králíky (25.11.2011) Poslední jednání týkající se optimalizace veřejné dopravy, konkrétně nových jízdních řádů autobusových linek, absolvují v těchto dnech představitelé Pardubického kraje a společnosti Oredo. Jednají na úrovni obcí s rozšířenou působností se starosty příslušných obcí. Jednání se konají v době těsně před tím, než vejdou v platnost nové jízdní řády. Do nich už byly zapracovány veškeré připomínky, které v průběhu procesu optimalizace dopravy představitelé obcí a občané vznesli. „V tuto chvíli je ještě možné do jízdních řádů, které vejdou v platnost 11. prosince, zapracovat některé drobné změny, které byste případně požadovali,“ řekl na setkání se starosty v Králíkách náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý. „Na požadavky o větší změny máte termín do poloviny ledna. Vaše požadavky se následně budou zapracovávat do jizdních řádů k zákonem stanovenému datu jejich změn, který je 4. března 2012.“  Na jednání byly projednávány některé technické záležitosti, například úpravy autobusových zastávek nebo výstavba nových. Představitelé jednotlivých obcí zároveň měli možnost vyjádřit se k celému procesu optimalizace. „Většina z nás nemá ráda změny a nutnost zvykat si na něco nového, pokud jsou ale splněny všechny naše dosavadní požadavky, jsme ochotní optimalizaci akceptovat,“ uvedla starostka Králík Jana Ponocná. „A jestli je v následujícím období možnost dalšího řešení a změn jízdních řádů, myslím, že jsme pro občany vyjednali maximum možného.“  Problém s optimalizací veřejné dopravy nemá ani starosta Dolní Moravy Ladislav Janočko: „Jsme spokojení s počtem spojů, které u nás budou jezdit, byť některé změny v jízdních řádech bychom k březnovému termínu chtěli navrhnout.“ V podobném duchu se vyjádřil i starosta Mladkova Teodor Šmok. „Myslím, že Mladkov je na tom z hlediska spojů celkem dobře, chtěl bych ještě jednou poděkovat za „lékařský“ autobus třikrát týdně a akceptuji možnost navrhnout změny, které by už v březnu vstoupily v platnost. Obecně mohu říct, že jsme spokojení, to ostatní ukáže čas,“ řekl starosta.  „Předpokládám, že další pracovní jednání budou následovat tak, jak se budou objevovat případné problémy. Chtěl bych jen požádat, aby v Moravském Karlově v sídlišti zůstala pouze jedna zastávka a všechny spoje zastavovaly tam,“ připojil se do diskuze starosta Červené Vody Miloš Harnych. „Co se týká dopravní obslužnosti naší obce, musím říct, že v pracovní dny k žádnému zhoršení nedojde, o víkendu to dokonce vypadá lépe než nyní.“ „Dvacet let jsme cestující ve veřejné dopravě ztráceli a v počtu cestujících jsme se dostali na hrozivá čísla. Optimalizace, ke které jsme nyní v kraji přistoupili, veřejnou dopravu zatraktivní a podle mého by díky optimalizaci měly počty cestujících zase stoupat. (mag)
Je jiná doba. Peníze, ani evropské, se nerozhazují plnými hrstmi.

Základní hodnotou je efektivita, funkčnost a minimalizace finančních nákladů. A tak tomu bezesporu v hale Dašická je. Pan Pitter má pravdu. Halu na Dašické si mělo postavit město za dvojnásobnou cenu se stejnými užitnými vlastnostmi a všichni by byli spokojeni.     Nebyl jsem mezi těmi, kteří by halu v Dašické domlouvali. Dělali to jiní a ať se mi to, co moji předchůdci dohodli, stejně jako v jiných případech tisíckrát může nelíbit, tak kraj pod mým vedením vždycky dojednané smlouvy dodržoval a dodržuje. Pan Pitter mluví o morálních a etických prohřešcích kraje. Vůbec nevím, co má na mysli, protože sám konstatuje, že právní ujednání byla dodržena. Ostatně musela být, protože se jedná o projekt financovaný z evropských peněz a jakékoliv porušení pravidel je trestáno finančními sankcemi, nebo dokonce odebráním dotací. To, co je podepsáno, vyprojektováno a přihlášeno do soutěže, se musí zcela striktně dodržet a Evropská komise to kontroluje. Každá změna musí být rádně projednána a řádně nahlášena. A to jsme také vždy důsledně činili. Hala je řádně zkolaudována, tudíž zcela vyhovuje právním předpisům České republiky. Na celou řadu věcí, které neustále a opakovaně někteří členové sportovní komise magistrátu a jim podobní napadají, máme v mnoha případech mezinárodní certifikáty. Hala je zkolaudována nejen pro národní zápasy, ale také pro mezinárodní mistrovské soutěže. Někomu to stále nestačí a neustále a opakovaně napadá stavbu, která je vysoce funkční a má nejen potřebné parametry, ale také estetickou hodnotu, o čemž se každý může přesvědčit, když tuto halu navštíví. Někteří členové sportovní komise nechápou, že je jiná doba a peníze, ani evropské, se nerozhazují plnými hrstmi. Základní hodnotou je efektivita, funkčnost a minimalizace finančních nákladů. A tak tomu bezesporu v hale Dašická je. Mluví-li někdo o etických a morálních prohřešcích, tak by se měl zamyslet nad skutečností, že mi otevřený dopis došel na stůl zároveň s novinami, kde pan Pitter celou záležitost medializuje. Mimochodem, doposud si vůbec nikdo, ani ze sportovní komise ani jiných kritiků, nenašel čas na to, aby přišli a záležitost se mnou projednali. Pan Pitter ostatně bude mít příležitost, aby své plány realizoval. Nabídneme halu městu Pardubice, aby ji provozovalo za podobných podmínek jako obdobnou halu ve vlastnictví kraje provozuje město Svitavy.  Pokud bude mít město, nebo kdokoliv jiný finanční prostředky a chuť, aby z haly udělal exkluzivní záležitost, pak bude mít bezesporu možnost. Mám bohužel pocit, že někteří lidé v Pardubicích považují za kvalitní a dobrou pouze takovou stavbu, jejíž cena se v průběhu výstavby neustále šplhá nahoru. Ujišťuji všechny, že Pardubický kraj se nikdy takto chovat nebude, alespoň do té doby, dokud já budu hejtmanem.
Radko Martínek hejtman Pardubického kraje