Vilém Brázda a
Česká Třebová
Venisážová řeč PhDr. Ludmily
Kesselgruberové - Marešové ze dne 11.11.2011
Vážení přítomní, dovolte mi krátce pohovořit na téma Vilém Brázda a
Česká Třebová
To bylo tak. Roku 1901 se v Zábřehu na Moravě narodil manželům
Brázdovým hošík. Nedlouho nato se rodina přestěhovala do České Třebové,
protože její hlava – otec Vilém starší - zde našel obživu ve společném
stavebním podniku s bratrem Františkem. Jejich nejznámějším stavebním
počinem byla kolonie rodinných domků na Parníku, později zvaná Brázdov.
Chlapec rostl, absolvoval základní vzdělání a pak se vydal na
českotřebovskou reálku, to ale nebyl krok správným směrem. Vilém nebyl
teoretik ani všeobecně studijní typ, zato v sobě objevil výtvarné sklony.
Odešel proto do Hořic na proslulou kamenosochařskou školu. Po ní si
doplnil umělecké vzdělání na pražské akademi (Jan Štursa, Vratislav
Nechleba ) a ještě studijním pobytem v Paříži. Tady se dostal do blízkosti
vynikajících a uznávaných sochařů, zejména Bourdella. Není bez
zajímavosti, že si ho zde povšiml i tisk a že se stýkal s tak mimořádnými
osobnostmi, jako byl Jan Masaryk a Bohuslav Martinů.
Výtečně připravený mladý umělec se vrací do České Třebové. Nejen kvůli
rodičům, ale zejména kvůli dívce Ireně Wankové, kterou si brzy vzal. Pro
mladý pár postavil otec Vilém velký dům s ateliérem – na Litomyšlské
ulici. Vilém tady stačil uspořádat výstavu vlastní tvorby (tu máme zčásti
rovněž fotograficky zdokumentovanou). Tento stavební podnik se ale ukázal
být nad finanční možnosti rodiny, ta se příliš zadlužila. Mladí manželé –
teď už i s dcerkou Irenkou proto odcházejí do Prahy. Pronajímají si byt i
ateliér v paláci U Nováků ve Vodičkově ulici a Vilém se usilovně snaží
zajistit rodinu. Brzy ale bude všechno jinak.
Koncem června 1931 odjely obě Ireny do České Třebové. Vilém, kterého
přidržela v Praze práce, zamýšlel strávit nedělní odpoledne ve
Štěchovicích u Vltavy – malováním i koupelí. To druhé se mu stalo
osudným. Jeho tělo vydala Vltava až za dva dny.
Život Viléma Brázdy byl neúměrně a nespravedlivě krátký. Nečekaná smrt
jistě představovala hlubokou lidskou tragédii. Ale bylo toho víc.
Přísliby, které dával Vilémův talent v kombinaci s pracovitostí, se
nemohly naplnit. Umělec se vlastně ani nestačil vřadit do kontextu
domácího výtvarného projevu. Nevíme, kam by jeho tvořivost směřovala.
Můžeme jen konstatovat jeho výchozí umělecké pozice. Brázdova sochařská
tvorba nezapře Štursu a Bourdella. Lidská i zvířecí těla buduje sochař
poctivě, zvnitřku, jeho objemy se přesvědčivě, oble a přirozeně klenou
prostorem, jako by vyrostly lehce a samovolně, bez námáhy, samy. Jsou
ladné pro oko. Sochařské podobizny fixují skutečné portrétní rysy živých
předloh, postihují ovšem i víc – totiž psychologický profil, alespoň
v míře lidskému oku postižitelné. Brázda se ovšem jeví i jako mistr
kompozice – figury rárd zachycuje v akci (tenistu při hře, žokeje
v komplikovaném pádu, ženy ve schoulení). V akci dynamické a náročné -
tvůrce ji ovšem zvládá.
Ač především sochař, uchopuje náš umělec často realitu také malířsky,
tedy dvojrozměrně. Jak vystavené práce napovídají, byl zejména výborný
kreslíř (a srdce Českotřebovanů jistě zahřejí jeho kouzelné kolorované
kresby dávno zašlých partií staré Třebové). Jeho čára je lehká, jasná,
někdy křehká, jindy robustní. Vždycky přirozená.
Vážení přátelé. Nebylo úplně jednoduché shromáždit takovou kolekci
Brázdových prací, aby naplnila výstavní síň. Díky vstřícnosti rodiny, a to
její pražské, liberecké i českotřebovské části se to podařilo. Jednu
kresbu ještě poskytl soukromý vlastník. Drobné studie zapůjčil pražský
Památník národního písemnictví. Zbytek vystavených děl pochází z našich
muzejních sbírek. Doufám, že si toto všechno vychutnáte.
Dámy a pánové, Ve dvacátých letech 20. století žili v České Třebové –
alespoň pokud je mi známo – 3 sochaři. František Vocl – to byl víc
řemeslný kameník. František Formánek – tradicionalista, kterému byly
formální experimenty cizí, a ovšem Vilém Brázda. Troufám si říct, že
právě on měl největší umělecký potenciál. Při příležitosti 110. výročí
jeho narození a 80. výročí úmrtí si můžeme jen povzdechnout: jaká škoda,
že jsme o něj tak záhy přišli!
(Ludmila Kesselgruberová) |