-
Návštěva iQparku v Liberci
- V rámci
projektu „Volba povolání Pardubického kraje“ určeného pro žáky 8.
a 9. tříd, kterého se účastníme již 3. rokem, nám bylo nabídnuto,
abychom vyjeli i za „hranice“ našeho kraje. Tentokrát jsme se nerozhodli
pro exkurzi do výrobních firem, ale zamířili jsme do jedinečného
interaktivního science centra mimoškolního vzdělávání v Česku. V 6.40
(tak brzo, vždyť to ještě spím) ráno přijel ke škole autobus a nám již
známý pan řidič zamířil SMĚR LIBEREC. A tak 45 žáků
a 3 paní učitelky čekala tříhodinová cesta, ale za doprovodu překrásného
podzimního sluníčka. Po bezpečné cestě s výhledem na zříceninu
hradu Trosky a jednu z dominant Liberce Ještěd jsme dorazili k cíli naší
cesty.
-
- Kdo si
hraje, nezlobí.
- ŠKOLA
HROU!
-
CO SI VYZKOUŠÍM, TOMU ROZUMÍM.
- Tato motta nás provázela
na každém kroku prostor iQparku – ve čtyřech podlažích na ploše přes
3000 m2 . Žáci se postupně proměnili v badatele a výzkumníky
základních fyzikálních jevů a dějů.
- První podlaží
bylo zaměřeno na vodní hrátky, ale všichni byli hlavně nadšeni ze
zrcadlového bludiště zakončeného obřím rotujícím válcem s hvězdnou
oblohou. Ti statečnější si obojí prošli i několikrát.
- Ve druhém a třetím
podlaží bylo umístěno několik desítek nejrůznějších interaktivních,
zábavných, naučných a hravých exponátů, kvízů, skládaček, hlavolamů,
optických klamů a kuriozit. Velkému zájmu se těšilo „bublinárium“, kde i
čtverce, trojúhelníky a krychle dělaly kruhové bubliny. Ověřili jsme si,
jak vzniká elektrický proud a kolik si ho musíme vyrobit např. na provoz
mobilu. Mohli jsme prozkoumat moment setrvačnosti a hybnosti. Také jsme
si mohli vyzkoušet práci moderátora předpovědi počasí. Stát pouze před
modrým pozadím a na obrazovce správně ukázat východ nebo jih, není zase
tak jednoduché. Dále jsme utvářeli světadíly a zkoumali vliv magnetismu.
- Ve čtvrtém, zcela
potemnělém a tajemném podlaží, někteří neodolali možnost poležet si
fakírově loži, mohli si prohlédnout teplotní oblasti vlastního těla pod
infračervenou kamerou, mohli si změřit stisk, sluch, postřeh i paměť. I
výroba nanovlákna byla velmi zajímavá.
- Ani 3 hodiny hraní a
experimentování některým chlapcům nestačilo, a tak se místo svačiny opět
vrátili k těm nejzajímavějším exponátům.
- Docela závidíme místním
školákům, protože jednotlivá podlaží využívají pro netradiční hodiny
fyziky, chemie a biologie.
- A co nám při návštěvě v iQparku
chybělo? Snad jenom čas. Ten tu nikdo a nic neuměl zastavit. O každého
návštěvníka je tu postaráno po všech stránkách – při nesnázích
s fyzikálními jevy vám pomohou přítomní odborní lektoři, k dispozici je
občerstvení, sociální zařízení.
- A jaké
byli ohlasy na návštěvu parku některých žáků:
-
·
Nejvíce se mi líbilo
v bublině.
-
·
Dost se mi líbil
labyrint a bublifuky. Cesta nebyla až tak dlouhá, spíše utekla.
-
·
Líbil se mi labyrint,
točící tunel a vodní svět. Ale hlavně všechny ty pokusy.
-
·
Líbilo se nám, že
všechny exponáty jsme si mohli vyzkoušet. Asi nejvíce se líbilo
zrcadlové bludiště, ve kterém každý narážel do stěn, protože nevěděl
kudy vede cesta. Také se nám líbil tunel. Lávka stála pevně, přesto se
hvězdná obloha točila kolem nás a někteří se motali a motali. Nemůžu
říct, že by se nám něco nelíbilo, možná cesta zpátky byla trochu dlouhá.
Byl to moc vydařený výlet.
-
·
Mezi oblíbené určitě
patřilo studio počasí. Jediné, co nás mrzelo, že nemohli jet všichni
zájemci.
- Nejvíce si líbilo
„vysílat počasí“. IQpark Liberec … zážitek na celý život.
- Děkujeme
paní Lukesové z oblastní kanceláře Orlicko HkPk za umožnění tohoto
nevšedního výletu. Také děkujeme panu řidiči,
který s námi jel již několikrát a vždy nás bezpečně a včas dovezl do
cíle cesty a zpět ke škole.
DS