Zveřejněn stavebně-historický průzkum nádraží v Ústí n/O

Památkáři usvědčili České dráhy a SŽDC ze lži a manipulace
Pardubice, 7. listopadu 2011
Zveřejněný stavebně-historický průzkum nádraží v Ústí nad Orlicí potvrdil architektonický význam nádraží postaveného roku 1874. „Z hlediska zachování památky je objekt v relativně dobrém stavebně technickém stavu, bez zjevných statických narušení. Vnější plášť budovy se zachoval v téměř neporušené podobě. Opravit bude třeba pouze drobná lokální poškození omítkových a dřevěných prvků.“ konstatuje dokument, na kterém pracoval tým odborníků tři měsíce.
 
Na památkáře čekal nejeden objev, který je již po mnoho desetiletí skryt veřejnosti. „Mimořádně důležitým nálezem bylo objevení prostor nad omítanými podhledy středního spojovacího křídla. Ukázalo se přitom, že místnosti zde byly původně otevřeny přímo do krovu, resp. do podbíjeného, omítaného a malovaného podhledu s dekorativně tvarovanými táhly. Horní část stěn nese iluzivní rámy malované podle šablony. V případě rekonstrukce doporučujeme podhledy kompletně odstranit, stropy restaurovat a přizpůsobit této výzdobě i stěny,“ upozorňují pracovníci Národního památkového ústavu na stočtyřicet let starou výmalbu.
 
Dokument také podporuje využití budovy jako výpravní: „V rámci urbanistického řešení se zřejmě stává problémem střet této historické památky s plánovaným novým řešením průběhu kolejiště. Společně s řadou dalších odborníků se však domníváme, že zachování původní výpravní budovy a zejména její zpřístupnění je nezbytné, zároveň však i nesporně reálné.“
Celý dokument ke stažení zde: http://www.stop-demolici.cz/
 
SŽDC i České dráhy lhaly
„SŽDC i České dráhy říkaly, že budova nemá základy. Památkáři ale objevili protiatomový kryt, který byl ještě v listopadu 2006 kontrolován, takže je plně funkční. Minimálně dráhy musely o existenci krytu vědět. Takže budova základy má a to pořádné. České dráhy nám říkaly, že ve výpravní kanceláři se ze zdi vysypala hlína, což je důkazem velmi špatného stavu budovy. Samozřejmě se zjistilo, že je to lež. Krovy prý napadla dřevomorka. Průzkum památkářů zjistil, že krovy jsou jako nové. Dráhy i investorská SŽDC lžou od samého počátku a manipulují s ministerstvem dopravy tak, aby obhájili stavbu nové nepotřebné výpravní budovy i technologického objektu, který má zabírat tři čtvrtiny plochy současné budovy,“ říká Martin Kadrman, předseda sdružení Nádraží nedáme!
 
O podivné roli SŽDC hovoří i bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák: „Z pohledu technického, finančního ani obchodního neexistuje při rekonstrukci železničního uzlu Ústí nad Orlicí objektivní potřeba výstavby nového technologického objektu ani odbavovací haly. Argumenty používané vedením SŽDC jsou v drtivé většině argumenty účelovými, které mohou podrobněji neinformované jedince z řad laické a odborné veřejnosti či představitelů veřejné správy přesvědčit nepravdivých skutečnostech a ztížit tak jejich schopnost rozpoznat optimální technické a obchodní řešení železničního uzlu.“
 
Pardubický kraj na straně sdružení Nádraží nedáme!
"Pardubický kraj nebude své původní stanovisko k historické budově ŽST Ústí nad Orlicí měnit. Zvláště po ujištění ze strany Ministerstva dopravy a Ministerstva kultury se domníváme, že budovu lze nadále využít pro potřeby železnice. Její existence nijak nebrání modernizaci a optimalizaci prvního železničního koridoru. Jsme přesvědčeni, že by historická budova měla být v maximální míře využívána pro dopravní účely i potřeby cestující veřejnosti a turistů," řekl Martin Netolický, poradce hejtmana Radko Martínka.
 
Ústí nad Orlicí chce starou budovu jako výpravní
„Zahájení stavby koridoru v roce 2012 pro nás zůstává prioritou. Stavebně-historický průzkum a názory mnoha odborníků na dopravu prokázaly, že budova může dál sloužit svému účelu. Nidko nás zatím hodnověrně nepřesvědčil, že technologie nemohou být ve staré budově. Není přípustné, aby se postavily koleje za dvě miliardy a mezi nimi zůstala stát neopravená a opuštěná historická budova,“ sdělil názor města jeho starosta Petr Hájek
 
Nefunkční mezirezortní komise
„Mým oblíbeným seriálem je pořad ´Jistě, pane ministře!´ Takže Vám nemusím říkat svůj názor na smysl podobných komisí,“ uvedl Martin Netolický, kterého doplnil starosta Petr Hájek: „Mezirezortní komise za celý rok nepřinesla žádné řešení. Ztratili jsme další drahocenný čas. Jediným využitím budovy je to, ke kterému byla vystavěna.“
 
Rekonstrukce podle restaurátorů nepřesáhne 50 milionů korun
„Restaurátoři nám po provedeném průzkumu budovy řekli, že pokud by rekonstrukce byla pojata precizně a restaurovala by se i poslední klika u dveří, náklady by neměly přesáhnout padesát milionů korun,“ uvedl Martin Kadrman, který upozornil, že podle ministerstva dopravy by jen základní oprava budovy měla stát 74 milionů korun. V minulosti se objevily i výroky o částce přesahující 120 milionů korun.
 
Technologický objekt? Další lumpárna SŽDC
Na jižní straně budovy má vyrůst objekt o výměře 600m2. V něm mají být umístěny technologie pro řízení provozu. „V Chocni jsou technologie umístěny v prostorách o 50m2. A to je mnohem složitější stanice, protože trať se tam větví na Hradec Králové a Litomyšl, zatímco v Ústí jen na Letohrad. Do budovy prý technologii dát nemohou, protože by jim památkáři nepovolili klimatizaci. Přitom v Chocni je klimatizací otevřené okno na špehýrku. A i kdyby v Ústí klimatizaci skutečně  potřebovali, nechápu, v čem je problém. Samotná budova ministerstva kultury je památkově chráněná a přesto je klimatizována. Je to prostě další ze lží a manipulací Pavla Mathého (vedoucí Stavební správy Praha při SŽDC), který je v případě přestavby nádraží žábou na prameni,“ uzavírá Kadrman a dodává, že ho šokovala reakce Pavla Habarty, zastupujícího ředitele SŽDC. „Za účasti paní poslankyně Kateřiny Klasnové jsem se pana Habarty zeptal, zda ho neznepokojuje skutečnost, že je v případě potřeby technologického objektu prokazatelně manipulován svými podřízenými. Odpověděl mi, že jej to neznepokojuje! Snad se těmito podivnými poměry v SŽDC bude zabývat i pan ministr dopravy. Přeci není možné, aby se v době krize za peníze nás všech stavěly zbytečné a naddimenzované objekty. To úplně odporuje vizi ministra dopravy Dobeše.“