-
Zveřejněn stavebně-historický
průzkum nádraží v Ústí n/O
- Památkáři usvědčili České dráhy a SŽDC ze lži a manipulace
- Pardubice, 7. listopadu 2011
- Zveřejněný stavebně-historický průzkum nádraží v Ústí nad Orlicí
potvrdil architektonický význam nádraží postaveného roku 1874. „Z
hlediska zachování památky je objekt v relativně dobrém stavebně
technickém stavu, bez zjevných statických narušení. Vnější plášť budovy
se zachoval v téměř neporušené podobě. Opravit bude třeba pouze drobná
lokální poškození omítkových a dřevěných prvků.“ konstatuje
dokument, na kterém pracoval tým odborníků tři měsíce.
-
- Na památkáře čekal nejeden objev, který je již po mnoho desetiletí
skryt veřejnosti. „Mimořádně důležitým nálezem bylo objevení prostor
nad omítanými podhledy středního spojovacího křídla. Ukázalo se přitom,
že místnosti zde byly původně otevřeny přímo do krovu, resp. do
podbíjeného, omítaného a malovaného podhledu s dekorativně tvarovanými
táhly. Horní část stěn nese iluzivní rámy malované podle šablony.
V případě rekonstrukce doporučujeme podhledy kompletně odstranit, stropy
restaurovat a přizpůsobit této výzdobě i stěny,“ upozorňují
pracovníci Národního památkového ústavu na stočtyřicet let starou
výmalbu.
-
- Dokument také podporuje využití budovy jako výpravní: „V rámci
urbanistického řešení se zřejmě stává problémem střet této historické
památky s plánovaným novým řešením průběhu kolejiště. Společně s řadou
dalších odborníků se však domníváme, že zachování původní výpravní
budovy a zejména její zpřístupnění je nezbytné, zároveň však i nesporně
reálné.“
-
- SŽDC i České dráhy lhaly
- „SŽDC i České dráhy říkaly, že budova nemá základy. Památkáři ale
objevili protiatomový kryt, který byl ještě v listopadu 2006
kontrolován, takže je plně funkční. Minimálně dráhy musely o existenci
krytu vědět. Takže budova základy má a to pořádné. České dráhy nám
říkaly, že ve výpravní kanceláři se ze zdi vysypala hlína, což je
důkazem velmi špatného stavu budovy. Samozřejmě se zjistilo, že je to
lež. Krovy prý napadla dřevomorka. Průzkum památkářů zjistil, že krovy
jsou jako nové. Dráhy i investorská SŽDC lžou od samého počátku a
manipulují s ministerstvem dopravy tak, aby obhájili stavbu nové
nepotřebné výpravní budovy i technologického objektu, který má zabírat
tři čtvrtiny plochy současné budovy,“ říká Martin Kadrman, předseda
sdružení Nádraží nedáme!
-
- O podivné roli SŽDC hovoří i bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk
Žák: „Z pohledu technického, finančního ani obchodního neexistuje při
rekonstrukci železničního uzlu Ústí nad Orlicí objektivní potřeba
výstavby nového technologického objektu ani odbavovací haly. Argumenty
používané vedením SŽDC jsou v drtivé většině argumenty účelovými, které
mohou podrobněji neinformované jedince z řad laické a odborné veřejnosti
či představitelů veřejné správy přesvědčit nepravdivých skutečnostech a
ztížit tak jejich schopnost rozpoznat optimální technické a obchodní
řešení železničního uzlu.“
-
- Pardubický kraj na straně sdružení Nádraží nedáme!
- "Pardubický kraj nebude své původní stanovisko k historické
budově ŽST Ústí nad Orlicí měnit. Zvláště po ujištění ze strany
Ministerstva dopravy a Ministerstva kultury se domníváme, že budovu lze
nadále využít pro potřeby železnice. Její existence nijak nebrání
modernizaci a optimalizaci prvního železničního koridoru. Jsme
přesvědčeni, že by historická budova měla být v maximální míře využívána
pro dopravní účely i potřeby cestující veřejnosti a turistů," řekl
Martin Netolický, poradce hejtmana Radko Martínka.
-
- Ústí nad Orlicí chce starou budovu jako výpravní
- „Zahájení stavby koridoru v roce 2012 pro nás zůstává prioritou.
Stavebně-historický průzkum a názory mnoha odborníků na dopravu
prokázaly, že budova může dál sloužit svému účelu. Nidko nás zatím
hodnověrně nepřesvědčil, že technologie nemohou být ve staré budově.
Není přípustné, aby se postavily koleje za dvě miliardy a mezi nimi
zůstala stát neopravená a opuštěná historická budova,“ sdělil názor
města jeho starosta Petr Hájek
-
- Nefunkční mezirezortní komise
- „Mým oblíbeným seriálem je pořad ´Jistě, pane ministře!´ Takže
Vám nemusím říkat svůj názor na smysl podobných komisí,“ uvedl
Martin Netolický, kterého doplnil starosta Petr Hájek: „Mezirezortní
komise za celý rok nepřinesla žádné řešení. Ztratili jsme další
drahocenný čas. Jediným využitím budovy je to, ke kterému byla
vystavěna.“
-
- Rekonstrukce podle restaurátorů nepřesáhne 50 milionů korun
- „Restaurátoři nám po provedeném průzkumu budovy řekli, že pokud
by rekonstrukce byla pojata precizně a restaurovala by se i poslední
klika u dveří, náklady by neměly přesáhnout padesát milionů korun,“
uvedl Martin Kadrman, který upozornil, že podle ministerstva dopravy by
jen základní oprava budovy měla stát 74 milionů korun. V minulosti se
objevily i výroky o částce přesahující 120 milionů korun.
-
- Technologický objekt? Další lumpárna SŽDC
- Na jižní straně budovy má vyrůst objekt o výměře 600m2. V něm mají
být umístěny technologie pro řízení provozu. „V Chocni jsou
technologie umístěny v prostorách o 50m2. A to je mnohem složitější
stanice, protože trať se tam větví na Hradec Králové a Litomyšl, zatímco
v Ústí jen na Letohrad. Do budovy prý technologii dát nemohou, protože
by jim památkáři nepovolili klimatizaci. Přitom v Chocni je klimatizací
otevřené okno na špehýrku. A i kdyby v Ústí klimatizaci skutečně
potřebovali, nechápu, v čem je problém. Samotná budova ministerstva
kultury je památkově chráněná a přesto je klimatizována. Je to prostě
další ze lží a manipulací Pavla Mathého (vedoucí Stavební správy
Praha při SŽDC), který je v případě přestavby nádraží žábou na
prameni,“ uzavírá Kadrman a dodává, že ho šokovala reakce Pavla
Habarty, zastupujícího ředitele SŽDC. „Za účasti paní poslankyně
Kateřiny Klasnové jsem se pana Habarty zeptal, zda ho neznepokojuje
skutečnost, že je v případě potřeby technologického objektu prokazatelně
manipulován svými podřízenými. Odpověděl mi, že jej to neznepokojuje!
Snad se těmito podivnými poměry v SŽDC bude zabývat i pan ministr
dopravy. Přeci není možné, aby se v době krize za peníze nás všech
stavěly zbytečné a naddimenzované objekty. To úplně odporuje vizi
ministra dopravy Dobeše.“