CHARITA BUDE MÍT
NOVÉHO ŘEDITELE
V září skončil odchodem do důchodu ve funkci ředitele Oblastní
charity Ústí nad Orlicí pan Štefan Čanda.
Při této příležitosti jsme se ho zeptali:
S jakými pocity odcházíte? Charitě jste věnoval 20 let života,
hodně energie, času a úsilí. Není Vám líto, že toto „dítě“ opouštíte?
Líto mně to není, protože mám dobrého nástupce. Věřím, že paní Malá
povede Charitu tam, kam by měla jít a přinese do ní „nový vítr“ – to, co
já už jí nemůžu dát. Za těch 20 let jsem dal Charitě vše, co jsem mohl a
uměl. Teď je potřeba, aby se pokračovalo dál – novým směrem a novým
pohledem. Odcházím spokojený a o další osud naší Charity nemám obavy.
Začátky Charity byly vpravdě pionýrské, neexistoval systém, vše
se teprve rodilo. Jak na tuto dobu vzpomínáte?
Začínal jsem, jako mnoho mých kolegů, jako dobrovolník ve Střediscích
křesťanské pomoci organizací ozdravných pobytů běloruských dětí. Mezitím
vznikla Charita v Praze a v r. 1991 se rozvinula ošetřovatelská služba.
V r. 1993 vypsala Diecézní charita Hradec Králové konkurz na ředitele
regionálních charit, které měly za úkol zavést činnost Charity a
propagovat ji. Byl jsem na tuto pozici vybrán, takže jsem si musel
doplnit vysokoškolské vzdělání. Na první tři roky jsme měli mzdu
z německého nadačního projektu, a za tu dobu jsme museli vybudovat
Charitu tak, aby si na sebe vydělala. V začátcích nám pomohl obchod
s použitým oblečením, které jsme dováželi z Německa. Z výtěžku second
handu v Letohradě jsme platili některé služby a vybudovali jsme správní
středisko v Letohradě
Začátky byly těžké. V systému, který sám podléhal různým proměnám,
jsme se těžko orientovali. Panovala velká nedůvěra k Charitě jako
církevnímu zařízení. Lidé se k církvím stavěli negativně… Postupně a
trpělivě jsme si museli vybudovat dobré vztahy a důvěru v naši
profesionalitu.
Postupně nám byla centrálně předána ošetřovatelská služba – pilotní
projekt Ministerstva zdravotnictví. Ten projekt nebyl zpočátku soběstačný,
takže jsme na jeho provoz museli shánět peníze od sponzorů. Psali jsme
žádosti o podporu na ministerstva, přičemž jsme neměli tušení, jak se ty
projekty mají psát… Bylo to opravdu složité. Ale na druhou stranu na tu
dobu rád vzpomínám, protože mezi námi panovalo velké nadšení…
.
Jak se činnost Oblastní charity postupně vyvíjela?
Nové změny a projekty obvykle přicházejí ve vlnách. Pro naši Charitu
byl přelomový rok 1997, kdy jsme se hodně angažovali v pomoci po
povodních. Při této příležitosti jsme opravili dva domy v Ústí n.O., kde
našli přístřeší lidé, kteří povodní přišli o bydlení. Povodně nás tehdy
naučily účinně pomáhat, a toho jsme využili následně i při pomoci
postiženým povodněmi na Rychnovsku a na povodí Divoké Orlice.
Dalším přelomovým obdobím byl rok 2003 se vznikem občanské poradny a
asistenčních služeb. V poslední době jsou důležité služby nízkoprahových
center pro mládež a mateřských center. Naše služby vždy vznikaly jako
reakce na nějakou potřebu.
Zpočátku se charitní služby orientovaly na seniory, v poslední
době se ale zaměřují spíše na mladé rodiny s dětmi. Kopíruje tento vývoj
také potřeby uživatelů?
Ano. Dříve nebylo moc služeb pro seniory, proto jsme se orientovali
právě na tuto skupinu, které dnes nabízíme ošetřovatelskou službu, osobní
asistenci nebo denní stacionář. Na poskytování služeb starším spoluobčanům
se dnes zaměřuje více organizací i samotné obce. Pro rodiny s dětmi ale
taková nabídka není, a mnohdy jsou na tom hůř i finančně.. Z toho důvodu
se dnes snažíme rozvíjet služby pro tuto skupinu, ve které je mnoho
potřebných. Tady se Charitě nabízí velké pole působnosti. Proto jsme
v r. 2011zahájili službu sanace rodiny „Šance pro rodinu“ na pomoc
potřebným mladým rodinám s dětmi. Myslím, že tímto směrem by se Charita
měla dlouhodobě ubírat…
Jak si Charita stojí na trhu poskytovatelů služeb?
Konkurence mezi poskytovateli zdravotních i sociálních služeb je
velká. Naší výhodou je, že máme více služeb, které na sebe navazují. Když
přijde klient ošetřovatelské služby, můžeme mu půjčit kompenzační pomůcku,
nebo přes občanskou poradnu vyhledat potřebné sociální dávky nebo
příspěvek na péči, v případě potřeby zajistit třeba i duchovní péči. Máme
víc možností, protože provozujeme více středisek služeb. Bohužel je tu
další fakt, že trh v této sféře není rovnoprávný – jsme závislí na
dotacích, o nichž rozhodují obce. Zjednodušeně řečeno – rozhodují finance,
ne potřebnost služeb. Ale to je politický problém, tak je bohužel
nastaveno financování služeb…. Jinak naše vztahy s obcemi v rámci jejich i
našich možností jsou velmi dobré…
V poslední době je patrné, že balík peněz určený na provoz
neziskových organizací, se neustále zmenšuje. Je možné, že Charita
„zahyne“ na nedostatek peněz?
Doufám, že Charita se udrží, protože je to velká celorepubliková
organizace. Dokážeme se orientovat na trhu. Máme i vlastní zdroje
financování – např. prodejnu papírnictví v Letohradě nebo Tříkrálovou
sbírku, za kterou jsme všem přispívajícím velmi vděční .Máme také dobré
jméno u klientů, to je pro nás důležité.
Věřím, že tento momentální nepříznivý vývoj Charita ustojí. A také
doufám, že politici pochopí, jak důležitý je neziskový prostor pro celou
společnost. Starost o člověka se nedá měřit penězi…
Co byste popřál Charitě do dalších let?
Aby měla dobré nápady, aby se jí dařilo rozjíždět nové potřebné
projekty a aby neustrnula na místě.
Na pocity a vize jsme se zeptali i nastupující ředitelky, paní
Ing. Marie Malé:
Jaké mám pocity? Asi všechny, které existují. (smích) Není úplně
jednoduché nastupovat po panu Čandovi, který stál u zrodu Charity a který
z ničeho vytvořil velkou funkční organizaci. Velmi si vážím jeho práce.
Vážím si také práce všech „chariťáků“ a těším se na spolupráci s nimi.
Mým cílem je mít stále na mysli hlavní poslání Charity a nabízet pomocnou
ruku lidem v nouzi. Přála bych si, aby Charita byla pružnou a živou
firmou. Za důležitou považuji komunikaci s obcemi, farnostmi,
zaměstnanci... Práce je to pestrá, dynamická, ne vždy jednoduchá. To mne
přitahuje a těším se na ni.
Děkujeme za rozhovor.
|