-
Soumrak
osobní dopravy na trati 262
-
Datum
11. 12. 2011 se neúprosně blíží. Toho dne již nepojedou žádné osobní
vlaky na trati mezi Moravskou Třebovou, Chornicemi a Velkými
Opatovicemi. Další vlaky pak nepojedou ani po části trati 272
z Chornic do Dzbelu. Nastane i změna v řízení provozu na samotné trati
č. 262 z Třebovice v Čechách do Chornic. I nadále se zde bude jezdit
dle předpisu D 3 pro zjednodušenou dopravu. Ale po mnoha letech
bezproblémového provozu v řízení provozu z Moravské Třebové, kde sídlí
dosud dirigující dispečer, bude tato pozice zrušena a stanice Moravská
Třebová se změní v pouhou dopravnu D 3, stejnou, jako je na této trati
Mladějov na Moravě, nebo Městečko Trnávka. Od roku 1899, kdy byla tato
dráha, jako součást Moravské západní dráhy otevřena bude Moravská
Třebová bez výpravčích a výhybkářů. Celou trať bude řídit dirigující
dispečer z Chornic, kam ale žádný vlak nebude jezdit, vyjma nákladních
manipulačních vlaků, které sem budou jezdit v pondělí, středu a pátek
a to v optimálním případě, kdy budou vozy z a do Chornic a Jevíčka,
popřípadě pro vlečku kamenolomu Šubířov. Tento zaměstnanec, řídící
provoz od 11. 12. na 36 km dlouhé trati, neuvidí téměř žádný vlak,
osobní už žádné, nebude znát strojvedoucí a vlakové čety, které budou
jezdit mezi Třebovicí a M. Třebovou, bude znát pouze jejich hlasy.
Samotná trať je v pořádku, nedávno byly opraveny některé propustky a
mosty, jen po ní téměř nic nepojede.
-
A
tak mají dirigující dispečeři v Chornicích šanci spatřit osobní vlak
s cestujícími až 3. a 4. března 2012, kdy zde pojede výletní vlak KŽC.
Zdejší místní trať byla postupně utlumována tak, aby ubylo cestujících
a toto pak bylo hlavní záminkou pro zrušení osobní dopravy. Před
několika lety byly nejprve rozvázány přípoje v Chornicích, následně
omezení některých vlaků. Dalším krokem pak bylo znepříjemnit
cestujícím, kteří ještě vydrželi, cestu po této trati několikerým
přestupem ve Velkých Opatovicích a Moravské Třebové. Výsledkem je
právě zastavení provozu na části trati č. 262. V Pardubickém kraji
však nejde jen o ojedinělý případ. Další rozsáhlé omezení, nebo i
zastavení provozu nastane od 11. 12. 2011 i na tratích č. 018 (úsek
Vysoké Mýto – Litomyšl), č. 024 (v úseku Moravský Karlov – Štíty) a č.
261 (v části trati Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče). Omezení se však
netýká jenom lokálek, postiženou tratí je i hlavní, koridorová trať č.
260. V úseku Svitavy – Březová nad Svitavou je až na několik výjimek
zrušena osobní doprava, zcela opuštěny zůstanou zastávky Svitavy-Lány
a Dlouhá. Bude tato rakovina likvidace železnice, která nejméně
zatěžuje životní prostředí, je několika násobně bezpečnější, než
silniční doprava, pokračovat i v příštích letech?
Pavel Stejskal
-
- Fotografie
- Obr.
01: Nádraží Moravská Třebová po stránce dopravní služby osiří, provoz bude
řízen z Chornic. Osobní doprava z České Třebové bude končit právě zde.
-
Obr. 02: Téměř denní obrázek na opačném
konci postiženého úseku trati č. 262 ve Velkých Opatovicích bude od 11.
12. 2011 minulostí. Křižování osobních vlaků z a do Moravské Třebové a
nákladní vlak do České Třebové se zde již nepotkají.
- Obr. 03: Parte k ukončení dopravní služby v Moravské Třebové.
|