V Orlickém deníku se poslanec Prof. Václav Cempírek (TOP09) zcela správně pohoršuje nad tím, jak od 11. prosince dopadla "optimalizace" regionální veřejné dopravy: jednoznačně na úkor železnice, zpřetrhala mnohé po léta vytvářené dopravní vazby a vytvořila spoustu otazníků do budoucna. Důsledkem je ukončení osobního provozu na řadě úseků vedlejších železničních tratí a nebo podivné "nezastavování" osobních vlaků na řadě dosud plně využívaných zastávek. Za správné považuji i jeho přesvědčení, že měl být dán prostor dalším soukromým dopravcům, kteří mohli zajistit pokrytí dopravy tam, kde České dráhy již personálně a finančně nedosáhnou. Ovšem pokud to je pravda. Černého Petra drží ve svých rukou především ti, kteří u Českých drah dopravu neobjednali, tedy Pardubický kraj. Tam se zatím rozhodlo o zrušení osobního provozu a v podstatě návazně i o budoucím zrušení celých úseků tratí (k čemu udržovat tratě, po kterých se nejezdí). Jenže je vinou Českých drah a SŽDC, že nedokázali přijít na trh s reálným čísly zohledňující provozní náklady malých motoráčků na vedlejších tratích a započítali tam všechno, co šlo. Náklady na jízdu jednovozového motoráku vychází stejně jako 200 tunového vlaku. Pak se té optimalizaci provedené "by OREDO" pak tolik nedivme. Železničáři a zejména České dráhy jako podnik měli sami přijít s dalšími návrhy, měli se bránit neobjednávkám dopravy na tratích, hledat rezervy a nabízet jiné možnosti. Nikde jsem to ale nezaregistroval. Skutečně to vypadá, jako by o provoz na lokálkách, byť třeba nákladně rekonstruovaných (viz trať Svitavy - Žďárec u Skutče) České dráhy nestály. Odpovědnost za svá rozhodnutí tak nese Pardubický kraj, respektive krajská koalice, která o tom rozhodla. Systém byl spuštěn, je co vylepšovat. Opravdu ale nevím, co by se muselo stát, aby se provoz na zrušené úseky tratí zase vrátil. "Špinavá práce" je vykonána a všichni další, co přijdou "k veslu" nebudou s námahou systém "do starých (méně efektivních) kolejí" vracet. To znamená, že novou šanci už ani jiní soukromí dopravci na těchto tratích nedostanou. Je to ale na nich: měli by však přece jen přicházet sami se svými nabídkami, zveřejnit je, poukázat na to, že čísla o nákladech ČD byla nereálná a "vycucaná z prstu". Vyvíjet mediální tlak na to, aby byl provoz na opuštěných lokálkách obnoven. Čím déle budou opuštěné, tím menší je šance na jejich resuscitaci. (mm)
Ještě poznámka: před cca 15 lety se hodně mluvilo o privatizace celých (vedlejších) tratí a a některé firmy se na ni připravovaly, svého času i ŽOS., s.r.o. Česká Třebová. zde se tvořil se projekt "Moravské západní dráhy", vedoucí právě dnes již provozně opuštěnými úseky kolem Chornice. Koncepci rozvoje a privatizace vedlejších tratí nikdo nevytvořil se vznikem krajů zjišťujeme, že se jednotná železniční síť, určité bohatství našeho státu drobí a ministři a odpovědní politici mají zcela jiné starosti stručně nazvatelné bojem o své koryto. Uvedená problematika proto na Ministerstvu dopravy nikoho nezajímá. Je to ekonomicky ztrátová oblast, kterou ovlivňují navíc krajské politické reprezentace, nyní již několik let v rukou jiné strany než ta, která vládne ministerstvu dopravy . Společnou řeč tak nenacházejí....
- Změny v železniční dopravě pocítí všichni (článek z Orlického deníku)
- Změny souvisí nejen se
zvýšením jízdného, ale také s novým jízdním řádem,
rušením některých spojů nebo zrychlením Pendolina, které
svým pasažérům nabídne i vysokorychlostní připojení na
internet.
K těm příjemným novinkám se např. řadí zrychlení Pendolina anebo možnost reklamace jízdenky při zpoždění spoje (nehledě na absurditu některých nutností, které reklamaci podmiňují, jakými např. jsou minimální cena jízdenky 200 nebo 400 Kč či minimální doba zpoždění 60-90 minut).
To, co absolutně nechápu a považuji za nepřípustné, je rušení spojů bez jiné náhrady. Proč kraje nenabídnou ta místa, která nemohou nebo nechtějí České dráhy samy pokrýt, soukromým dopravcům? Vždyť mnohdy se jedná pro místní obyvatele o jedinou možnost přepravy.
Rád bych byl konkrétní. Žiji v České Třebové, proto se soustředím na změny týkající se Pardubického kraje. Mimochodem, v tomto kraji se odehrávají změny největší. Dochází zde totiž k tzv. optimalizaci linek. Nejvýznamnější železniční trasy v kraji, které vedou z Pardubic do Chocně a do Hradce Králové, nabídnou v příštím roce sice více regionálních vlaků, ale na mnoha menších drahách však vlaků výrazně ubývá nebo železniční spojení zcela zanikla. Např. v obcích na Králicku byly zrušeny lokálky východně od Lichkova. To samé rovněž platí pro cestující ve Štítech nebo podél celé trasy Dolní Lipka-Hanušovice.
V Pardubickém kraji s novým jízdním řádem skončil osobní provoz například na trati 015 Přelouč – Prachovice v úseku Heřmanův Městec – Prachovice, 016 Chrudim – Borohrádek v úseku Holice – Borohrádek, 024 Ústí nad Orlicí – Štíty v úseku Moravský Karlov – Štíty, 025 Dolní Lipka – Hanušovice, 262 Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou v úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice a 271 Chornice – Prostějov v úseku Chornice – Zbel.
Výrazná omezení jsou v osobní dopravě na tratích 018 Choceň – Litomyšl v úseku Vysoké Mýto-město – Litomyšl, kde pouze ve špičkách pojede pět párů vlaků, 024 Ústí nad Orlicí – Štíty v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad bez zastávky v Černovíru, 260 Česká Třebová – Brno v úseku Svitavy – Březová nad Svitavou jsou vedeny pouze spěšné vlaky a rychlíky, 261 Svitavy – Žďárec u Skutče v úseku Svitavy – Polička se zastávkami pouze ve Svitavách-zastávce a Vendolí, ostatní zastávky vlaky projíždí a v úseku Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče zůstává pouze víkendový provoz.
Není přeci možné, aby obyvatelé těchto obcí a vesnic zůstali bez železničního spojení, na které byli doposud zvyklí a jistě patřilo k rychlejšímu a komfortnějšímu způsobu přepravy.
Nechci si pouze stěžovat, proto podotýkám, že některým inovacím, i když mohou být sebenepříjemnější, rozumím a považuji jejich realizaci za nutnou. Mezi ty pochopitelné patří např. zdražení jízdného o avizovaných 5 procent. Vzhledem k tomu, že od Nového roku dojde ke zvýšení DPH a za poslední dva roky se cena jízdenek i přes meziroční růst cen vstupů neměnila, je nasnadě, že České dráhy ztrácí své rezervy a nejsou schopné bez zvýšení cen všechny náklady pokrýt.
Jsem přesvědčen, že by opravdu měl být dán na českém železničním přepravním trhu prostor dalším soukromým dopravcům, kteří možná ocení příležitost zajistit pokrytí tam, kam České dráhy již finančně a personálně nedosáhnou.
Každý má své priority a pro České dráhy je možná důležitější zavedení internetu do Pendolin, což by samo o sobě byla záslužná věc, kdyby ovšem její realizace netrvala půl roku a nestála 20 milionů. To je ale téma na jiné zamyšlení a nový článek. - Václav Cempírek,
Česká Třebová
poslanec Parlamentu ČR