-
NÁDRAŽÍ V ÚSTÍ
NAD ORLICÍ 2011
-
- Úloha „Nádraží v Ústí nad Orlicí“ má
bohužel jediné správné řešení :
-
- 1.
zachovat resp. zrekonstruovat a rozšířit stávající příjezd k nádraží od
města
- 2.
zachovat resp. zrekonstruovat stávající výpravní budovu
- 3.
vybudovat dostatek parkovacích míst
- 4.
protektorátní „letohradskou spojku“, pokud to bude technicky možné,
přesunout až za výpravní budovu a případný rozvoj kolejiště směřovat ke
kasárnám do Kerhartic. Nebude-li to možné, jedno úrovňové křížení, podobné
stávajícímu, je rozhodně přijatelné.
- 5.
v prostoru viaduktu pod Mendrikem vyřešit jednak stávající ostrou zatáčku
na silnici II/315, jednak standardní příjezd do Kerhartic
-
- I mimo rámce aktivit za zachování
stávající výpravní budovy bylo od samého začátku evidentně jasné, že
prosazovaná varianta „Kerhartická zastávka“ je urbanisticky a funkčně
naprosto zcestná a že bude nutné celý projekt přepracovat. Času na toto
přepracování bylo více než dost.
-
- Nevidím jediný důvod a nikdo nikomu
zatím dodnes nevysvětlil, proč v Ústí nad Orlicí nemohla proběhnout
obdobná rekonstrukce výpravní budovy a jejího okolí, jako ve Všetatech.
- Na samém počátku celé akce „Ústí nad
Orlicí“ měl proběhnout tento naprosto standardní postup :
- 1.
investor měl přijít na město se slovy, chystáme významnou akci, která
poměrně zásadně ovlivní část města kolem nádraží, jaké máte ze strany
města požadavky, náměty a připomínky, které bychom v rámci možností mohli
do našeho návrhu zapracovat.
- 2.
město mělo oslovit městského architekta a technickou komisi, kteří by
stanovili základní urbanisticko provozní podmínky (nikoliv ultimáta či
fantasmagorie), které by pak po schválení radou i zastupitelstvem byly
předány investorovi, aby mohla proběhnout společná jednání s oboustranně
přijatelnými závěry.
- Pokud vím, nikdy nic podobného
neproběhlo, ze strany SŽDC nikdy nebyla snaha o jakýkoliv standardní
partnerský dialog s městem, vždy se jednalo pouze o ultimáta a výběr
z předložených špatných a ještě horších variant.
- Ano, situace není jednoduchá, neboť
město by mělo zasahovat do rozhodování cizího subjektu o cizím majetku na
cizích parcelách, ovšem nádraží se nachází v katastru města, je jeho
nedílnou součástí a slouží jeho obyvatelům, což je rozhodovací fakt
celkem dost podstatný.
- Akce rovněž bohužel probíhá již přes
třetího ústeckého starostu, kdy každý z nich měl či má na problém poněkud
odlišný názor. To je samozřejmě voda na „nepřátelský“ mlýn - rozděl a
panuj, že.
- Současný stav jen potvrzuje, že
investorovi nejde o nic jiného, než zvolit tu nejhorší, nejnesmyslnější
ale hlavně nejdražší variantu. Proč asi ? Cui bono ? Současná situace
s masovým rušením „nelukrativních“ tratí a spojů svědčí o všem možném, jen
ne o zájmu o normálního cestujícího. Ten je evidentně až na posledním
místě.
- Už vidím všechny ty ústecké i
mimoústecké občany, nenávistně dnes proklínající „drážní aktivisty“ a
volající po zbourání špatného starého neprodleném vybudování Nového
Skvělého, neboť tím přece jednou provždy vyřešíme všechny problémy, jak se
za pár let chytají za hlavu, co jsme to zase dopustili, jak to zase
nefunguje a kdo za to zase může. Zdá se, že jedna „Kociánka“ je
k dostatečnému poučení zoufale málo.
- Pokud se v kterémkoliv z předchozích
bodů fatálně mýlím, rád se nechám přesvědčit o opaku.
-
Ing. arch. Petr Kulda, Ústí nad Orlicí
-
-
Poznámka:
- Článek je uveden v
souvislosti s tím, že SŽDC podala na Drážní úřad v Olomouci žádost o
stavební povolení akce Průjezd uzlem Ústí nad orlicí, ve kterém se počítá
s výstavbou "odbavovacího objektu" na kerhartické straně nádraží a stará
budova by tedy nebyla využita. Existují různá vysvětlení jak
to nakonec bude, ale nejsou nikde na papíře a navíc se liší. jedno z nich
je takové, že stavební povolení bude vydáno, ale v rámci změn před
kolaudací se nová zastávka a technologický objekt stavět nebudou, využije
se stávající budova. Kolem problému je široká diskuze, se kterou
nechci čtenáře unavovat. Uvádím proto nejucelenější názor ústeckého
architekta P. Kuldy, který je velmi dobře znám i v České Třebové, kde
spoluvytvářel podobu řady staveb. (mm)
-
|