Financování
sociálních služeb v Pardubickém kraji ve vztahu k pobytovým zařízením
Současný problém
v pobytových zařízeních a jeho možná řešení
Pardubice - Zákon o sociálních službách účinný od 1. 1. 2007
zásadně změnil systém financování sociálních služeb. Jednou
z nejvýznamnějších změn je zavedení nové dávky – příspěvku na
péči, jejíž cílem, jako nového nástroje financování sociálních
služeb je zvýšit spoluúčast občana při řešení jeho situace.
Efektivita celého systému financování sociálních služeb je však
dále závislá na kritériích pro stanovení míry závislosti uživatelů
služeb a jejich struktuře, kritériích pro přiznání dotace ze
strany státu a zřizovatele, přístupu zdravotních pojišťoven a
významným aspektem je stanovení max. výše úhrad za pobyt a stravu.
Výše příspěvku na péči pro
osoby starší 18 let za měsíc
do 31. 12. 2010 změna od 1. 1. 2011
I. stupeň – lehká závislost 2 000,- Kč
800,- Kč (pokles)
II. stupeň – středně těžká závislost
4 000,- Kč 4 000,-
Kč
III. stupeň – těžká závislost
8 000,- Kč 8 000,-
Kč
IV. stupeň – úplná závislost
12 000,- Kč 12 000,- Kč
Struktura klientů podle
závislosti musí být kritériem rozdělování finančních prostředků
Jedním z problémů současného systému financování domovů pro
seniory v Pardubickém kraji, který se odráží na výši získaných
finančních prostředků na provoz, je struktura jejich uživatelů
z hlediska míry závislosti. Od stupně závislosti se odvíjí výše
příspěvku na péči, který v případě pobytové služby náleží
zařízení. Řada uživatelů je však bez jakéhokoli stupně
závislosti či mají stanoven I. nebo II. stupeň závislosti, což
znamená nižší příjem zařízení od těchto uživatelů a vyšší
požadavek na dofinancování služby z veřejných zdrojů. Tento fakt
je i v rozporu s ustanoveními zákona o sociálních službách, který
říká, že v domovech pro seniory se poskytují pobytové služby
osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu
zdravotního postižení a věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou
pomoc jiné fyzické osoby, tedy osobám ve III a IV. stupni
závislosti. A k tomu faktu musí být přihlédnuto i při rozdělování
prostředků z veřejných rozpočtů.
Protože tomu tak v současné době
není, je nutné tento fakt zohlednit. Za tímto účelem zpracuje
odbor sociálních věcí Krajského úřadu Pardubického kraje ve
spolupráci se zřizovateli domovů pro seniory na území Pk
analytický materiál, který bude zohledňovat strukturu uživatelů,
dále příjmů a výdajů zařízení a bude sloučit jako jeden z podkladů
pro návrh rozdělení finančních prostředků z rezervy rozpočtu Pk
(konkrétní výše možného čerpání rezervy bude navržena Radou Pk pro
jednání Zastupitelstva Pk). Dále bude přihlédnuto i k možnostem
jednotlivých zřizovatelů těchto zařízení a posuzovat budeme také
efektivitu hospodaření jednotlivých zařízení. Současný stav
považujeme za neudržitelný a neufinancovatelný pro další období.
Dotace budou rozdělovány
bez ohledu na zřizovatele
Návrh pro dotační řízení ministerstva práce a sociálních věcí
(MPSV) zpracovává kraj v rámci přenesené působnosti. Součástí
návrhu jsou i návrhy dotací pro domovy pro seniory pro rok 2011.
Všechna tato zařízení byla posuzována podle stejných kritérii, bez
rozdílu zřizovatele. Návrh byl omezen limitem finančních
prostředků alokovaných z MPSV pro Pardubický kraj pro rok 2011.
Hlavním kritériem byla předpokládaná struktura uživatelů, kterou
organizace uvedly do tabulky příjmů od uživatelů za péči
poskytnutou v domovech pro seniory.
Klesající podíl státu na krytí
nákladů domovů pro seniory a nárůst počtu lůžek prohlubuje
problémy s financováním jednotlivých pobytových zařízení.
Vzrůstající počet dalších pobytových zařízení v Pardubickém kraji
(Vysoké Mýto, Bystré u Poličky, Chrudim a Svitavy) bude v konečném
důsledku znamenat další zvýšení požadavků jednotlivých
poskytovatelů na dotace MPSV a granty Pk.
Důraz na terénní služby
komplikuje financování pobytových
S ohledem na transformaci celého systému pobytových služeb a
důraz na rozvoj terénních služeb, což je v souladu i se
Střednědobým plánem rozvoje Pk, požadovalo MPSV v letošním roce
nekrátit finanční prostředky pro terénní služby. Respektováním
tohoto faktu dochází ke snížení míry participace státu na krytí
nákladů pobytových služeb.
Při sestavování návrhu pro rozdělení dotací u pobytových
služeb byl zcela respektován rovný přístup pro všechny
zřizovatele, bez ohledu na to zda, jím byla obec, kraj, či
nestátní nezisková organizace. Návrh výše dotace pro jednotlivá
zařízení byl ovlivněn výší vybraných příspěvků na péči
v jednotlivých zařízeních. Důvodem je nutnost dodržení dikce
zákona o soc. službách tak, aby se při případné kontrole ze
strany státu nemusely prostředky vracet. Negativní dopad do
financování pobytových služeb zásadně zmírnil Individuální
projekt Pardubického kraje na sociální služby, díky kterému Pk
získal cca 260 mil. Kč, zejména do oblasti sociálních
služeb prevence na období tří let.
Větší angažovanost
zřizovatelů a další úspory jsou nezbytné
Další vývoj financování pobytových sociálních služeb je
především v rukou zřizovatelů. Ze stávající situace i
s ohledem na vývojové trendy a důraz na posilování terénních
služeb, lze vyvodit, že se v oblasti financování domovů pro
seniory nelze spoléhat na dotace ze státních prostředků. Nutno si
uvědomit, že objem dotací ve státním rozpočtu není mandatorním
výdajem, ale podléhá schvalování rozpočtů v jednotlivých
fiskálních rocích, resp. na dotaci ze státního rozpočtu není
právní nárok. Pardubický kraj bude hovořit se starosty obcí,
kteří jsou zřizovateli domovů pro seniory, s řediteli
jednotlivých domovů pro seniory o stávajícím stavu financování a
možnosti pomoci ze strany Pardubického kraje na schůzce 17. 1.
2011.
I přes úsporná opatření v rozpočtu Pardubického kraje byly
v letošním roce prostředky určené do sociální oblasti kráceny
v nižší míře než v ostatních oblastech. Pardubický kraj bude
zvažovat použití rezervy v tomto roce právě do oblasti podpory
domovů pro seniory. Zároveň bude vyvíjet tlak na zřizovatele
domovů pro seniory a na nově vzniklé domovy pro seniory na
zefektivnění finančních toků a dosažení minimální potřeby
dofinancování z veřejných zdrojů.
-
|