-
ÚNOR
- Stále nemohu přijít na to, proč se lidé k tomuto měsíci zachovali
tak nepřejícně. Řekl bych, že doslova macešsky. Druhorozený, obvykle
mazánek, jenž by měl být hýčkán a obletován - a oni jej takhle ošidili!
Jeho starší i mladší sourozenec jej převyšují o celé tři dny. Připadá
mi to jako křivda i přesto, že jednou za čtyři roky mu lidé jeden den
přidají, aby se neřeklo. A to nikoliv z lásky, ale z vypočítavosti, aby
si to nějak ve svém kalendáři srovnali s ohledem na putování Země kolem
Slunce. Inu, nespravedlnost se najde i v dobré rodině.
- Přitom únor se uvádí docela sympaticky. Na Hromnice o hodinu více,
jak říká stará pranostika. Samozřejmě se rozumí, že denního světla. A
také je to vidět. V době, kdy jsme na Nový rok měli šero a museli
sáhnout po vypínači, si můžeme na Hromnice přečíst noviny, jídelní
lístek či upomínku z finančního úřadu, aniž bychom si na to museli
rozsvítit. Ať mi nikdo neříká, že to není výhoda!
- Pídil jsem se po původu slova Hromnice. A jako v jiném, i zde lze
najít několik výkladů. Někteří autoři hledají původ již u starých
Římanů a v jejich přípravách na období jarních prací, jiní zase odkazují
na staré zvyky starých Slovanů a jejich uctívání boha Peruna. První
jarní zahřmění bylo znamením jeho návratu a s jeho slavením byla spojena
řada rituálů.
- Podle křesťanské tradice je základ tohoto svátku židovský. Podle
příkazu Starého Zákona přinesla každá Židovka 40. den po porodu svého
prvorozeného syna do chrámu a podala oběť za očištění – movitější
ovečku, chudší dvě holoubata. Tak učinili i Ježíšovi rodiče Maria a
Josef. V té chvíli byli v chrámu přítomni proroci – starý Simeon a Anna,
kteří rozpoznali v dítěti Mesiáše, jejž po celé věky židovský národ
očekával. Simeon nazval Ježíše „světlem k osvícení pohanů a k slávě
izraelského lidu“. Původně se tento den v církvi nazýval svátkem
„Očišťování Panny Marie“, v předminulém století dostal název „Uvedení
Páně do chrámu“. V ten den, jako symbol tohoto světla národů, před
začátkem liturgie kněz před vchodem do kostela posvětí svíce, jež si pak
věřící odnášejí domů, kde si je rozsvěcují při motlitbě. V dobách, kdy
lidé neznali bleskosvody, stavěli je zapálené za okno věříce, že je
ochrání před bouří a „hromobitím“. Proto dostaly název „hromničky“ a
ten se zpětně přenesl na slavnost zvanou Hromnice. A vidíte,
v kalendáři je máme dodnes.
- Než se nadějeme, máme tu Masopust (4. února). V našem městě si na
bujaré masopustní oslavy nepotrpíme, zato rádi se podíváme v televizi
na záběry pohledných dívek a švarných šohajů, kteří to v kole dovedou
pořádně roztočit. Ve vesnici, kde jsem vyrostl, to pravidelně o
masopustní tancovačce roztáčeli hasiči. Kde by jinak vzali na nové
hadice?
- V polovině měsíce na nás jukne z kalendáře Valentýn. Jeho slavení se
u nás nedrží dlouho, ale je to zvyk docela roztomilý. Zejména mladí muži
(ty staré to už asi nenaučíte) tak dostávají příležitost projevit svou
náklonnost a lásku kytičkou a drobnou pozorností. A ženy si to věru
zaslouží! Kdyby jich nebylo – raději nedomýšlet!
- Únorových pranostik jsem napočítal na dvě stovky. Skoro ke každému
dni měsíce se nějaká váže. Zkušenosti předků jsou vyjádřeny mnoha slovy
a způsoby, přesto se v jednom vzácně shodují. Není dobré počasí teplé
a deštivé. Únoru sluší a svědčí bílý kabátek. Krajina pokrytá sněhem
dává příslib bohaté úrody jak na polích, tak v sadech. A také ve včelích
úlech. Med byl kdysi jediným lidu dosažitelným sladidlem a nedovážel
se jako třeba dnes! Proto, aby jej bylo dost, vzhlížejí včelaři k
obloze a přejí si, aby alespoň jeden den vysvitlo slunce a vzduch se
prohřál nad deset stupňů. Aby se včely proletěly a ve zdraví přečkaly
do jara.
- Věřme, že nás tento měsíc obdaří tím nejlepším, co ve svém batůžku
má. A kdyby se i stalo, že nevyjde všechno na sto procent, stejně
řekněme vděčně: buď pozdraven měsíc ÚNOR!
Jan Peringer
- P.S. V únoru také vyšlo první
číslo Českotřebovského zpravodaje, tehdy pod názvem "Kulturní zpravodaj
města Česká Třebová." Bylo to už před 41 lety v roce 1970. Redakční
radu řídil Vladimír Hampl.
-