Českotřebovský deník 50/2011  (18.2.)                                   
Spolupráce s partnerským městem Olawa na rok 2011 dojednána  

Ve dnech 15. – 16. 2. 2011 se setkali zástupci vedení partnerských měst, aby projednali spolupráci mezi našimi městy.  V oblasti kulturní spolupráce budou moci naši polští přátelé shlédnout v květnu představení českotřebovských ochotníků „Podskalák“. Není ještě stanoven termín pro vystoupení polského dětského baletního souboru, jehož představení  se stává v posledních letech téměř tradičním. Soubor k nám již podvakrát přijel s představením baletu některého světově známého autora a vystoupení bylo velmi dobře přijato publikem z našich mateřských a základních škol.
V loňském roce navázali kontakty olawští a českotřebovští fotografové a pro letošní rok máme nabídku pro naše fotografy k účasti na letním výtvarném plenéru pořádaném každoročně v Olawě.
Pro oblast sportu je dojednána účast polských sportovců na zahájení letošního Týdne sportu. Polská skupina by měla přijet ve stejném termínu se slovenskými sportovci a vedle dalších aktivit pro ně bude připraven fotbalový turnaj pro desetileté hráče a přátelská utkání.
Očekáváme, že se mladí sportovci zapojí do tradičního běhu na Pekláku. Olawa v letošním roce oslaví 777 let od založení města. Naši zástupci by se měli zúčastnit slavnostních Dnů koguta (každoroční tradiční akce) nebo akce speciálně pořádané k tomuto výročí. Toto bude upřesněno v průběhu jarních měsíců. Další spolupráce mezi skauty a sportovními oddíly se realizuje na základě přímých kontaktů za finanční podpory Města Česká Třebová.                                                                      Ing. Jaromíra Žáčková, místostarostka
 
Volby v Olawě nic na tamní radnici nezměnily  

Volby v listopadu 2010 v Olavě vyhrál BBS = Bezpartyjny Blok Samorzadowy (snad obdoba našich Nestraníků?). Má 10 zastupitelů z 21, starostu, místostarostu a dokonce i (tajemníka) sekretáře města. Obsazení funkce vedení města Olawa se nezměnilo, podobně jako v České Třebové.  Franciszek Październik (nar. 1950) se stal starostou Olawy již potřetí za sebou. Místostarosta je opět Jerzy Hadryś, stejně jako v minulém a předminulém volebním období. Opět byl zvolen potřetí za BBS, předtím byl v  zastupitelstvu  města Olawa od roku 1994 z Unii Wolności, a v dalším volebním období 1998 - 2002  za listy Porozumienia na rzecz Rozwoju Oławy. Také  ve funkci sekretáře města je zástupce BBS a to  Ewa Szczepanik, která je v této funkci  již od roku 2002, předtím pracovala v různých funkcích na městském úřadě v Olawě a na vedení powiatu Olawa již od roku 1981.  Nové složení zastupitelstva města v Olawě najdete ZDE
 
Pozvánka na přednášku a  besedu o expedici Galapágy a Kolumbie                  

16. 3. 2011 v 18:30 hodin v malém sále Národního domu
Přednášející: Jindřich Nebojsa (vedoucí expedice)
(expedice se zúčastnil i Jan Šimůnek starší)  - vstupné dobrovolné.   Ukázkové fotografie z expedice:
 
 

Kraj a ředitelé dnes podepsali dohodu s lékaři

Pardubice – Pardubický kraj a ředitelé nemocnic uzavřeli v pátek 18. února písemnou dohodu se zástupci Lékařského odborového svazu (LOK). Tento dokument zajišťuje realizaci Memoranda o úpravě poměrů ve zdravotnictví, na kterém se shodla vláda s odboráři. „Cílem dohody je poskytnout garance lékařům, kteří stáhnou výpovědi zpět. Lékařský odborový klub se zavázal, že k tomuto kroku do tří dnů  vyzve všechny lékaře,“ představil základní podobu dohody hejtman Radko Martínek.  Zástupci Lékařského odborového klubu i ředitelé nemocnic ocenili konstruktivní přístup kraje po celou dobu krize ve zdravotnictví. Zástupce pardubického LOKu Tomáš Gottvald poděkoval vedení Pardubického kraje za korektní jednání: „Dohoda je kompromisem obou stran ve prospěch pacientů.“  Radní pro zdravotnictví Markéta Tauberová upozornila, že pokud vláda potvrdí memorandum, tak dojde ke zvýšení platů v nemocnicích již od března.PK
Kraj dá 11 milionů korun na úpravu přednádraží v Pardubicích 

Pardubice – Pardubický kraj se bude finančně podílet na realizaci tzv. Multimodálního uzlu veřejné dopravy v Pardubicích. Na projekt, který počítá s přemístěním autobusového nádraží do prostoru před nádražím vlakovým a s napojením příměstské dopravy, by měl kraj přispět celkem 11,4 miliony korun.  Úpravy přednádraží přijdou na více než 108 milionů korun. Předkladatel projektu, město Pardubice, získá 85 procent z této částky ze švýcarských fondů. O zbývajících 15 procent se přislíbil rovným dílem s městem podělit Pardubický kraj. Pokud tedy nedojde ke změnám v předpokládané výši nákladů, uvolní kraj už v tomto roce 1,7 milionu korun na zajištění projektové dokumentace, v letech 2012 – 2014 pak dalších téměř 10 milionů korun na samotnou realizaci projektu. V této částce je zahrnuto i 1,8 milionu korun, kterými se bude kraj podílet na úpravě trolejového vedení v prostoru přednádraží. Úpravy vedení za celkem 24 milionů korun budou pro změnu financovány především z prostředků Evropské unie, konkrétně z regionálního operačního programu. „Chceme, aby lidé co nejvíce využívali veřejnou a zejména železniční dopravu. Pokud je nebudeme nutit komplikovaně přestupovat a překonávat dlouhé vzdálenosti mezi jednotlivými zastávkami, může se nám to podařit. V České Třebové už to od loňského roku funguje a Pardubice, jako největší dopravní uzel v regionu, si moderní dopravní terminál bezpochyby zaslouží také,“ vysvětlil spoluúčast kraje na projektu náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jan Tichý.
Příspěvek kraje byl dnes schválen Radou Pardubického kraje i krajskými zastupiteli. 

Fotografie z cyklostezek Regionu Orlicko-Třebovsko
je mezi pěti finalisty Regiostars v Evropě

Regiostars 2011, soutěž evropských regionů a především jejich projektů spolufinancovaných evropskými dotacemi, vyhlášená Evropskou komisí, má své finalisty.  V jedné z kategorií, zaměřené na zajímavé fotografie projektů, figuruje mezi pěti nejlepšími i fotografie orlickoústeckého fotografa Petra Wagenknechta z cyklostezky Bezpráví – Choceň. Projekt dotoval Regionální operační program NUTS II Severovýchod více než 17 miliony korun. „Letos budou v kategorii na komunikační téma vyhlášeni dva vítězové. Jednoho vybere odborná porota, druhého zvolí veřejnost on-line hlasováním, které v březnu spustí na svém webu DG Regio,“ uvedla Hana Michalčíková z Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Svůj hlas můžete přidat i vy. Na jakých stránkách? O tom Vás budeme včas informovat. Výsledky soutěže vyhlásí Evropská komise letos v červnu, také o nich přineseme aktuální zprávu. Petru Wagenknechtovi, dvornímu fotografu našich cyklostezek, upřímně a s chutí gratulujeme a o předmětu jeho fotografování si dovolujeme připojit několik odstavců. Možná víte, že první etapou vpravdě vizionářského projektu s názvem „Cyklostezky údolími Tiché Orlice a Třebovky“ byly tři úseky hvězdicovitě vycházející z Ústí nad Orlicí do Letohradu, do České Třebové a do Bezpráví. Jejich celková délka je přibližně 30 km, slouží cyklistům a in-line bruslařům a chodcům (ale pozor!: v části také motoristům kategorie „dopravní obsluha“, cyklisté  a bruslaři nejste tam sami! – vzájemná ohleduplnost je nanejvýš žádoucí), byly postaveny v letech 2006 až 2008 nákladem 112 milionů korun se 65 % dotací od Evropské unie v programu SROP, s vydatným přispěním SFDI a Pardubického kraje, a vznikly v nevídaném prostředí shody deseti partnerských obcí a měst podílejících se na spolufinancování. Troufám si tvrdit, že toto rozhodnutí komunálních politiků bylo jak odvážné, tak i velmi správné, protože je ověřeno nečekaně vysokou frekventovaností cyklostezek veřejností sportovní i turisticko-relaxační. Od počátku regionálního projektu cyklostezek však byl v hledáčku zájmu také úsek z Bezpráví do Chocně. V roce 2009, po získání evropské dotace z programu ROP, se začala realizovat stavba „Cyklostezka Bezpráví – Choceň“. Cyklostezka je dlouhá přibližně 10 km, široká je celkem 3 m (v tom je 2,5 m asfaltové vozovky a dvě čtvrtmetrové krajnice), využívá existující polní i lesní cesty překrásným údolím Tiché Orlice a v několika místech též cesty zpevněné či stávající místní nebo krajské komunikace. Cílem bylo vytvořit pro všechny uživatele bezpečnou spojnici mezi hezkými místy našeho regionu a při tom rovněž zkvalitnit průjezdy obcemi či městy. Do stavby patří pochopitelně objekty komunikací, ale také odvodňovací systémy s drenážemi a propustky, veřejné osvětlení, vegetační úpravy, přeložky drážních kabelů, dopravní značení, odpočívka, pamětní deska (ta je poblíž pomníku J.A.Komenského) a oprava nebo spíše rekonstrukce secesní lávky v Brandýse nad Orlicí. O její historii by se snad slušelo napsat jindy a obsáhleji, bývala totiž kdysi nad kolejištěm v České Třebové a do Brandýsa byla přemístěna po trati údajně v roce 1934. Původní projekt cyklostezek s její opravou nepočítal (lávka měla být odstraněna a nahrazena konstrukcí novou), ale po jednání s vedením města a debatách s občanskou veřejností se povedlo původní lávku zachovat, byť s náklady o něco vyššími než původními. Základní konstrukce secesní lávky zůstala zachována, nahrazeny jsou pouze zkorodované prvky skládaných profilů, povrch lávky byl tryskáním očištěn na zdravý kov a opatřen základním a vrchními nátěry. Nahrazeno bylo zábradlí, podle cyklistické normy musí mít výšku 1300, mostovka je dřevěná. Zcela nové jsou břežní opěry a opevnění břehu u nich. Jako každá liniová stavba, tak i cyklostezka Bezpráví – Choceň byla při své realizaci provázena nečekanostmi, které dokumentace nemohla předvídat. Mezi ty komplikovanější záležitosti patřilo například řešení pozemků po někdejším Velkostatku Brandýs, jehož existence skončila kolem roku 1920, nebo jednání s ČD – Stavební správou o finálním asfaltovém povrchu umožňujícím in-line bruslení (problém v relativním časovém souběhu s modernizací trati byl i v souvislosti s rozhodnutím Brandýsa o tunelové variantě vyřešen ve shodě), naopak velmi příjemným zdržením byla záchrana sovího hnízda s mláďaty. Projekt cyklostezky z Brandýsa do Chocně měl úplný rozpočet 25,3 mil. korun, dotace činila 17,1 mil., zbytek byl kryt příspěvky deseti partnerských obcí a měst.  Pro veřejnost byla stezka zprovozněna v září 2009, loni byly dokončeny související práce a doplňky. Údržba celého 40 km dlouhého systému stezek je sjednána s odbornými organizacemi technických služeb, funguje rovněž cestář, průběžně je investováno do drobných vylepšení. Celý systém cyklostezek je pravidelně monitorován, o slunných letních víkendech překračují v lokalitě Mítkov denní počty uživatelů tisícovku. To je pro všechny, kteří mají s cyklostezkami co společného povzbuzující, stejně jako vítězství v soutěži „Sprinter roku“ vypsané v roce 2008 společností Unilever, jako zvláštní cena SFDI v soutěži „Česká dopravní stavba 2009“, jako ocenění v soutěži EDEN a jako letošní úspěch fotografa Petra Wagenknechta