Spolupráce s partnerským městem Olawa na rok 2011 dojednána
Ve dnech 15. – 16. 2. 2011 se setkali zástupci vedení partnerských
měst, aby projednali spolupráci mezi našimi městy.
V oblasti kulturní spolupráce budou moci naši polští přátelé
shlédnout v květnu představení českotřebovských ochotníků „Podskalák“.
Není ještě stanoven termín pro vystoupení polského dětského baletního
souboru, jehož představení se stává v posledních letech téměř
tradičním. Soubor k nám již podvakrát přijel s představením baletu
některého světově známého autora a vystoupení bylo velmi dobře přijato
publikem z našich mateřských a základních škol.
V loňském roce navázali kontakty olawští a českotřebovští
fotografové a pro letošní rok máme nabídku pro naše fotografy k účasti
na letním výtvarném plenéru pořádaném každoročně v Olawě.
Pro oblast sportu je dojednána účast polských sportovců na zahájení
letošního Týdne sportu. Polská skupina by měla přijet ve stejném termínu
se slovenskými sportovci a vedle dalších aktivit pro ně bude připraven
fotbalový turnaj pro desetileté hráče a přátelská utkání.
Očekáváme, že se mladí sportovci zapojí do tradičního běhu na
Pekláku. Olawa v letošním roce oslaví 777 let od založení města. Naši
zástupci by se měli zúčastnit slavnostních Dnů koguta (každoroční
tradiční akce) nebo akce speciálně pořádané k tomuto výročí. Toto bude
upřesněno v průběhu jarních měsíců. Další spolupráce mezi skauty a
sportovními oddíly se realizuje na základě přímých kontaktů za finanční
podpory Města Česká Třebová.
Ing. Jaromíra Žáčková, místostarostka
Volby
v Olawě nic na tamní radnici nezměnily
Volby v listopadu 2010 v Olavě vyhrál BBS = Bezpartyjny Blok
Samorzadowy (snad obdoba našich Nestraníků?). Má 10 zastupitelů z 21,
starostu, místostarostu a dokonce i (tajemníka) sekretáře města. Obsazení
funkce vedení města Olawa se nezměnilo, podobně jako v České Třebové.
Franciszek Październik (nar. 1950) se stal starostou Olawy již potřetí za
sebou. Místostarosta je opět Jerzy Hadryś, stejně jako v minulém a
předminulém volebním období. Opět byl zvolen potřetí za BBS, předtím byl v
zastupitelstvu města Olawa od roku 1994 z Unii Wolności, a v dalším
volebním období 1998 - 2002 za listy Porozumienia na rzecz
Rozwoju Oławy. Také ve funkci sekretáře města je zástupce BBS a
to Ewa Szczepanik, která je v této funkci již od roku 2002,
předtím pracovala v různých funkcích na městském úřadě v Olawě a na
vedení powiatu Olawa již od roku 1981.
Nové složení zastupitelstva
města v Olawě najdete ZDE
Pozvánka na
přednášku a besedu o expedici Galapágy a Kolumbie
16. 3. 2011 v 18:30
hodin v malém sále Národního domu
Přednášející: Jindřich Nebojsa
(vedoucí expedice)
(expedice se zúčastnil i Jan
Šimůnek starší) - vstupné dobrovolné. Ukázkové
fotografie z expedice:
Kraj
a ředitelé dnes podepsali dohodu s lékaři
Pardubice – Pardubický kraj a ředitelé nemocnic uzavřeli
v pátek 18. února písemnou dohodu se zástupci Lékařského
odborového svazu (LOK). Tento dokument zajišťuje realizaci
Memoranda o úpravě poměrů ve zdravotnictví, na kterém se shodla
vláda s odboráři. „Cílem dohody je poskytnout garance lékařům,
kteří stáhnou výpovědi zpět. Lékařský odborový klub se zavázal,
že k tomuto kroku do tří dnů vyzve všechny lékaře,“ představil
základní podobu dohody hejtman Radko Martínek. Zástupci
Lékařského odborového klubu i ředitelé nemocnic ocenili
konstruktivní přístup kraje po celou dobu krize ve
zdravotnictví. Zástupce pardubického LOKu Tomáš Gottvald
poděkoval vedení Pardubického kraje za korektní jednání: „Dohoda
je kompromisem obou stran ve prospěch pacientů.“ Radní pro
zdravotnictví Markéta Tauberová upozornila, že pokud vláda
potvrdí memorandum, tak dojde ke zvýšení platů v nemocnicích již
od března.PK
-
Kraj
dá 11 milionů korun na úpravu přednádraží v Pardubicích
- Pardubice – Pardubický kraj se bude finančně podílet na
realizaci tzv. Multimodálního uzlu veřejné dopravy
v Pardubicích. Na projekt, který počítá s přemístěním
autobusového nádraží do prostoru před nádražím vlakovým a
s napojením příměstské dopravy, by měl kraj přispět celkem 11,4
miliony korun. Úpravy přednádraží přijdou na více než 108
milionů korun. Předkladatel projektu, město Pardubice, získá 85
procent z této částky ze švýcarských fondů. O zbývajících 15
procent se přislíbil rovným dílem s městem podělit Pardubický
kraj. Pokud tedy nedojde ke změnám v předpokládané výši nákladů,
uvolní kraj už v tomto roce 1,7 milionu korun na zajištění
projektové dokumentace, v letech 2012 – 2014 pak dalších téměř
10 milionů korun na samotnou realizaci projektu. V této částce
je zahrnuto i 1,8 milionu korun, kterými se bude kraj podílet na
úpravě trolejového vedení v prostoru přednádraží. Úpravy vedení
za celkem 24 milionů korun budou pro změnu financovány především
z prostředků Evropské unie, konkrétně z regionálního
operačního
programu. „Chceme, aby lidé co nejvíce využívali veřejnou a
zejména železniční dopravu. Pokud je nebudeme nutit komplikovaně
přestupovat a překonávat dlouhé vzdálenosti mezi jednotlivými
zastávkami, může se nám to podařit. V České Třebové už to od
loňského roku funguje a Pardubice, jako největší dopravní uzel
v regionu, si moderní dopravní terminál bezpochyby zaslouží
také,“ vysvětlil spoluúčast kraje na projektu náměstek hejtmana
zodpovědný za dopravu Jan Tichý.
- Příspěvek kraje byl dnes schválen Radou Pardubického kraje i
krajskými zastupiteli.
Fotografie z cyklostezek Regionu Orlicko-Třebovsko
je mezi
pěti finalisty Regiostars v Evropě
Regiostars 2011, soutěž evropských regionů a především jejich projektů spolufinancovaných evropskými
dotacemi, vyhlášená Evropskou komisí, má své finalisty. V jedné z
kategorií, zaměřené na zajímavé fotografie projektů, figuruje mezi pěti
nejlepšími i fotografie orlickoústeckého fotografa Petra Wagenknechta z
cyklostezky Bezpráví – Choceň. Projekt dotoval Regionální operační program
NUTS II Severovýchod více než 17 miliony korun. „Letos budou v kategorii
na komunikační téma vyhlášeni dva vítězové. Jednoho vybere odborná porota,
druhého zvolí veřejnost on-line hlasováním, které v březnu spustí na svém
webu DG Regio,“ uvedla Hana Michalčíková z Ministerstva pro místní rozvoj
ČR. Svůj hlas můžete přidat i vy. Na jakých stránkách? O tom Vás budeme
včas informovat. Výsledky soutěže vyhlásí Evropská komise letos v červnu,
také o nich přineseme aktuální zprávu.
Petru Wagenknechtovi, dvornímu fotografu našich cyklostezek, upřímně a s chutí gratulujeme a o
předmětu jeho fotografování si dovolujeme připojit několik odstavců.
Možná víte, že první etapou vpravdě vizionářského projektu s názvem „Cyklostezky
údolími Tiché Orlice a Třebovky“ byly tři úseky hvězdicovitě
vycházející z Ústí nad Orlicí do Letohradu, do České Třebové a do
Bezpráví. Jejich celková délka je přibližně 30 km, slouží cyklistům a
in-line bruslařům a chodcům (ale pozor!: v části také motoristům
kategorie „dopravní obsluha“, cyklisté a bruslaři nejste tam sami! –
vzájemná ohleduplnost je nanejvýš žádoucí), byly postaveny v letech
2006 až 2008 nákladem 112 milionů korun se 65 % dotací od Evropské
unie v programu SROP, s vydatným přispěním SFDI a Pardubického kraje,
a vznikly v nevídaném prostředí shody deseti partnerských obcí a měst
podílejících se na spolufinancování. Troufám si tvrdit, že toto
rozhodnutí komunálních politiků bylo jak odvážné, tak i velmi správné,
protože je ověřeno nečekaně vysokou frekventovaností cyklostezek
veřejností sportovní i turisticko-relaxační. Od počátku
regionálního projektu cyklostezek však byl v hledáčku zájmu také úsek
z Bezpráví do Chocně. V roce 2009, po získání evropské dotace
z programu ROP, se začala realizovat stavba „Cyklostezka Bezpráví –
Choceň“. Cyklostezka je dlouhá přibližně 10 km, široká je celkem 3 m
(v tom je 2,5 m asfaltové vozovky a dvě čtvrtmetrové krajnice),
využívá existující polní i lesní cesty překrásným údolím Tiché Orlice
a v několika místech též cesty zpevněné či stávající místní nebo
krajské komunikace. Cílem bylo vytvořit pro všechny uživatele
bezpečnou spojnici mezi hezkými místy našeho regionu a při tom rovněž
zkvalitnit průjezdy obcemi či městy.
Do stavby patří pochopitelně objekty komunikací, ale také odvodňovací systémy
s drenážemi a propustky, veřejné osvětlení, vegetační úpravy, přeložky
drážních kabelů, dopravní značení, odpočívka, pamětní deska (ta je
poblíž pomníku J.A.Komenského) a oprava nebo spíše rekonstrukce
secesní lávky v Brandýse nad Orlicí. O její historii by se snad
slušelo napsat jindy a obsáhleji, bývala totiž kdysi nad kolejištěm
v České Třebové a do Brandýsa byla přemístěna po trati údajně v roce
1934. Původní projekt cyklostezek s její opravou nepočítal (lávka měla
být odstraněna a nahrazena konstrukcí novou), ale po jednání s vedením
města a debatách s občanskou veřejností se povedlo původní lávku
zachovat, byť s náklady o něco vyššími než původními. Základní
konstrukce secesní lávky zůstala zachována, nahrazeny jsou pouze
zkorodované prvky skládaných profilů, povrch lávky byl tryskáním
očištěn na zdravý kov a opatřen základním a vrchními nátěry. Nahrazeno
bylo zábradlí, podle cyklistické normy musí mít výšku 1300, mostovka
je dřevěná. Zcela nové jsou břežní opěry a opevnění břehu u nich. Jako
každá liniová stavba, tak i cyklostezka Bezpráví – Choceň byla při své
realizaci provázena nečekanostmi, které dokumentace nemohla předvídat.
Mezi ty komplikovanější záležitosti patřilo například řešení pozemků
po někdejším Velkostatku Brandýs, jehož existence skončila kolem roku
1920, nebo jednání s ČD – Stavební správou o finálním asfaltovém
povrchu umožňujícím in-line bruslení (problém v relativním časovém
souběhu s modernizací trati byl i v souvislosti s rozhodnutím Brandýsa
o tunelové variantě vyřešen ve shodě), naopak velmi příjemným zdržením
byla záchrana sovího hnízda s mláďaty.
Projekt cyklostezky z Brandýsa do Chocně měl úplný rozpočet 25,3 mil. korun,
dotace činila 17,1 mil., zbytek byl kryt příspěvky deseti partnerských
obcí a měst. Pro veřejnost byla stezka zprovozněna v září 2009, loni
byly dokončeny související práce a doplňky. Údržba celého 40 km
dlouhého systému stezek je sjednána s odbornými organizacemi
technických služeb, funguje rovněž cestář, průběžně je investováno do
drobných vylepšení. Celý systém cyklostezek je pravidelně monitorován, o slunných letních
víkendech překračují v lokalitě Mítkov denní počty uživatelů tisícovku.
To je pro všechny, kteří mají s cyklostezkami co společného
povzbuzující, stejně jako vítězství v soutěži „Sprinter roku“ vypsané
v roce 2008 společností Unilever, jako zvláštní cena SFDI v soutěži
„Česká dopravní stavba 2009“, jako ocenění v soutěži EDEN a jako letošní
úspěch fotografa Petra Wagenknechta
|