Rozsáhlý logistický projekt na vybudování kontejnerového překladiště v České Třebové pomalu spěje k odstartování prací. Investor Metrans si malé východočeské město vybral díky tamnímu významnému železničnímu uzlu na strategickém koridoru do Brna a Ostravy. Zahájení výstavby areálu za 1,5 miliardy korun se předpokládá do konce letošního roku. Přítomnost tak významné investice podpoří rozvoj celého regionu Ústeckoorlicka. „Vytvořit by měla 800 až 900 pracovních míst,“ zdůrazňuje Jaroslav Zedník, starosta města se sedmnácti tisíci obyvateli.
Projekt roste pod rukama
Město Česká Třebová nyní prodává společnosti Metrans navíc další pozemky o výměře čtyř hektarů na stavbu tohoto jednoho z největších kontejnerových překladišť v zemi. „Metrans od nás již koupil 16 hektarů, a tím bude mít veškeré potřebné pozemky k dispozici,“ poznamenává starosta. Parcely využije na provozní záležitosti, manipulaci s kontejnery, technické zázemí. Do areálu bude nutné vystavět nové příjezdové komunikace a železniční koleje. Vzhledem k tomu, že Česká Třebová je největším železničním uzlem v republice, má zboží podle plánů putovat zejména vlaky. „Počítá se denně s 13 vlaky na příjezdu a 12 vlaky na odjezdu,“ přibližuje starosta. První etapa projektu by mohla být spuštěna na jaře 2012, další etapa bude navazovat. Jenom překladiště by zaměstnalo asi 550 lidí.
Zájem mají i další společnosti
Vedle logistické firmy by mohly v průmyslové zóně koupit pozemky i další společnosti. Město v minulosti odkoupilo pro rozvojové účely asi 20 hektarů pozemků sousedících s bývalým armádním areálem v Borku, z nějž vznikla tato průmyslová zóna. Prodávat by se měly zpočátku za pořizovací cenu, později i se ziskem. „Hlásí se nám už tři výrobní firmy, které chtějí zboží dávat přímo do kontejnerů, namísto do skladů. V následujících přibližně čtyřech letech nás čeká bouřlivý průmyslový rozmach,“ popisuje výhody projektu. Do českotřebovské zóny chtějí přesunout výrobu dvě rakouské a jedna česká firma, jejichž výroba a dodávky jsou na terminál navázané. Chtějí asi deset hektarů pozemků pro strojírenskou výrobu a zaměstnat by mohly 200 až 250 pracovníků. „Také České dráhy by přijaly další pracovníky, aby pokryly potřeby překladiště,“ dodává Zedník. V tomto případě půjde zhruba o 50 nových míst.
Město zjišťuje možnosti bytové výstavby
Další zaměstnanci by se mohli uplatnit u celní správy a služeb. Postupně by měli přicházet i subdodavatelé výrobních firem. Město již zjišťuje, zda při nárůstu pracovních příležitostí bude mít dostatek míst v mateřských a základních školách a jestli v městě bude dostatek bytů a pozemků pro jejich výstavbu. Na konci ledna přesahovala míra nezaměstnanosti v České Třebové 12 procent, v celém mikroregionu dosahovala téměř 13 procent. Dlouhodobě se drží nad průměrem celého Pardubického kraje a každá možnost zaměstnání je tak pro tuto oblast životně důležitá. V opačném případě se bude potýkat s odlivem obyvatel.