-
Českotřebovský
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Prof. Ing. Václav Cempírek,
PhD. přislíbil , že bude čtenáře Českotřebovského zpravodaje postupně
informovat o projednávaných zákonech a novelách, ke kterým je
připraven poskytnout konzultace. V březnovém čísle ČtZ uvádíme první část.
Jak je vidět, projednávaných problémů není málo:
-
- Vládní návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994
Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů prošel třetím čtením bez
dalších připomínek. Předložené úpravy vychází ze stávající právní úpravy
směrnice 96/48/ES a směrnice 2001/16/ES, podle které je evropský
železniční systém tvořen konvenčním železničním systémem a
vysokorychlostním železničním systémem. Směrnice 2008/57/ES nově rozšiřuje
evropský železniční systém, a tím i působnost technických specifikací
interoperability, na celou železniční síť Společenství (umožňuje použít
výjimky v případě drah regionálních z důvodu neúměrného ekonomické
zatížení). Návrh zákona reformuluje a doplňuje podmínky provozování drážní
dopravy na dráze, a to v návaznosti na transpozici směrnice 2007/58/ES.
Jde o požadavky na dopravce zaručující jeho kvalifikaci, materiální,
personální a finanční vybavenost apod. (usazení – zápis do obchodního
rejstříku, licence a osvědčení dopravce), jednak o požadavky vztahující
zajištění přístupu dopravce k infrastruktuře, kterou potřebuje
k provozování dopravy (přidělená kapacita dopravní cesty, uzavřená smlouva
s provozovatelem drážní infrastruktury včetně sjednání ceny). Nově je
vymezena definice přeshraniční osobní drážní dopravy, a to v návaznosti na
směrnici 2007/58/ES. V oblasti osobní dopravy omezuje tato směrnice
liberalizaci pouze na mezinárodní dopravu, která má malý vliv na osobní
dopravu vnitrostátní, tj. jejímž hlavním účelem je přeprava osob mezi
členskými státy (v návrhu označena jako přeshraniční). Implementace
směrnice 2001/14/ES, která tvoří součást tzv. prvního železničního balíčku
zavádí jako další povinné kritérium v prohlášení o dráze vymezení systému
finančních pobídek, které mají za cíl zajistit minimalizaci závad na
dopravní cestě a zvyšovat její propustnost. Státní organizace Správa
železniční dopravní cesty jako dominantní provozovatel drážní
infrastruktury v ČR již v určitém smyslu tento systém zapracovala do
prohlášení o dráze pro rok 2010/2011. Návrh rovněž vymezuje, že může
podávat žádost o přidělení kapacity pouze určitý kvalifikovaný žadatel a
to (1) držitelé licence (ať už vydané ČR nebo jiným členským státem EU) a
(2) osoba usazená v EU oprávněná provozovat nákladní drážní dopravu. Podle
směrnice 2007/59/ES se nově zavádí systém dvou dokladů, které společně
opravňují k řízení drážního vozidla na dráze celostátní a regionální,
licenci a osvědčení strojvedoucího, a nahrazují při řízení na dráze
celostátní a regionální průkaz způsobilosti k řízení. Evropská železniční
agentura (Agentura) je povinna vést registr typů vozidel povolených
členskými státy k uvedení do provozu na evropské železniční síti. Vozidla
bez této registrace není možné provozovat. Licenci strojvedoucího vydává
drážní správní úřad ve správním řízení žadateli, který splňuje stanovené
požadavky na věk, dosažený stupeň vzdělání, zdravotní způsobilost a
prokázal všeobecnou odbornou způsobilost zkouškou před zkušební komisí
jmenovanou drážním správním úřadem. V zájmu zvýšení bezpečnosti při
provozování drážní dopravy podmiňuje směrnice 2007/59/ES zachování
platnosti licence strojvedoucího absolvováním pravidelných lékařských
prohlídek, kterými se ověřuje, že držitel licence je stále zdravotně
způsobilý k řízení drážního vozidla. Výsledek kontrolního vyšetření
postupuje lékař, který prohlídku provedl, drážnímu správnímu úřadu, který
může v případě, že osoba řídící drážní vozidlo již nesplňuje požadavky
kladené na její zdravotní způsobilost, této osobě licenci strojvedoucího
odejmout. Drážní správní úřad má v rámci státního dozoru nad provozováním
drážní dopravy oprávnění kontrolovat platnost a dodržování podmínek
vydaných osvědčení strojvedoucích.
-
- Byly schváleny pozměňovací a jiné návrhy k senátnímu návrhu na
vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na
pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním
provozu), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Z předložených návrhů byly podpořeny návrhy nařizující použití zimní
výbavy u osobních a nákladních vozidel, zákaz používání značek pro
označení úseků s měřením rychlosti v obcích, neprovádění neurologického
vyšetření včetně elektroencefalografického (EEG) u řidičů nákladních
automobilů, nulová tolerance alkoholu pro všechny účastníky silničního
provozu, apod. Byla odložena povinnost užít při jízdě v provozu na
pozemních komunikacích zimní pneumatiky u vozidel jednotek požární ochrany
o maximální přípustné hmotnosti nad 3 500 kg a u vozidel ozbrojených sil
od 1. listopadu 2016.
-
- Návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o
podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských
zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících
s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších
předpisů a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů byl předložen v prvním čtení. Předložení si vyžádala
nutnost řešit kritickou situaci na Uznávací jednotce Ministerstva
zdravotnictví, která nastala v souvislosti s přijímáním žádostí o
prodloužení platnosti osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu. V
letošním roce bude podávat žádost o prodloužení cca 70 000 zdravotnických
pracovníků. Je potřeba zajistit zdravotnickým pracovníkům vydání osvědčení
k výkonu povolání bez odborného dohledu ve správních lhůtách. Navrhovaná
novela zákona upřesňuje definování pojmu bez odborného dohledu tak, aby
byl v souladu s potřebami praxe. Tato formulace v zákoně chybí, proto jí
předkládaná novela doplňuje. Podle navrhované úpravy by mělo docházet
k posilování kompetencí nelékařských zdravotnických profesí. Samostatně
jsou touto novelou posíleny kompetence zdravotnických asistentů a
sanitářů.
-
- Návrh na vydání zákona o přechodném snížení cen a úhrad léčiv byl
předložen v prvním čtení. Cílem návrhu je předejít zvýšení maximálních
cen léčiv, nejvyšších ohlášených cen, úhrad léčivých přípravků a
základních úhrad referenčních skupin, které by znamenalo značné navýšení
výdajů z prostředků veřejného zdravotního pojištění. S ohledem na
naléhavou potřebu řešit ceny a úhrady léčiv v co nejkratší době,
Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem zákona již v prvém čtení.
-
-
Ministerstva
dopravy představilo „Superstrategii –green paper“
- Předložená strategie je jedním z mála podkladů, které předkládají
aktuální finanční situaci a schopnosti státu udržovat a stavět novou
dopravní infrastrukturu. Z pohledu silničních dopravců předložená
koncepce převádí těžkou silniční nákladní dopravu z intravilánu na
plánované obchvaty měst a obcí, čímž zlepšuje podmínky v obydlených
oblastech jak z hlediska životního prostředí, tak i z pohledu
bezpečnosti. Nastavuje pravidla jak převést přepravní objemy ze silniční
na železniční dopravu a jak podporovat multimodalitu na přepravním trhu.
- Pro předložený materiál by bylo pozitivní, kdyby vycházel
z přepracované Dopravní politiky ČR, která by stanovila zásadní cíle a
regulační opatření pro podporu komodality a multimodality, jak
v nákladní tak i osobní dopravě. Více prostoru v předloženém materiálu
by si zasloužila strategie na podporu veřejné osobní dopravy a
ustanovení tzv. „živé dopravní cesty“ na železnici. Pokud nebudou
relevantně vyčísleny náklady na „živou dopravní cestu“, pak nelze
provozovat provozování drážní dopravy na vyrovnaných základech pro žádný
podnikatelský subjekt. Tyto průkazné náklady lze spravedlivě přidělovat
na určenou kalkulační jednici (výkonový ukazatel) v osobní nebo nákladní
dopravě. Ve stručném zhodnocení lze konstatovat, že strategie musí
rozvíjet všechny druhy dopravy nediskriminačním přístupem. Pro Českou
republiku se především jedná o pozemní druhy dopravy. Nesmíme ale
opomíjet ani Labskou vodní cestu, která musí být nadále prosazována jako
alternativa pro přepravu hromadných substrátů a pro podporu udržení
českého průmyslu vyrábějícího investiční celky.
Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. Poslanec TOP09
-
Seminář
k problematice výmluv řidičů na osobu blízkou
- Každý rok se přibližně půl milionů řidičů vymlouvá při spáchání
dopravního přestupku na osobu blízkou. Ministerstvo dopravy se tímto
problémem aktivně zabývá a proto byl na jeho půdě uspořádán koncem
ledna 2011 odborný seminář za účasti poslanců Parlamentu ČR členů
hospodářského výboru, zástupců legislativního odboru ministerstva
dopravy, zástupců policie a dalších odborníků, kteří mají rovněž zájem
podílet se na řešení daného problému. Každý účastník semináře
obdržel tři návrhy, jak těmto výmluvám zabránit. Všechny předložené
návrhy počítají s odpovědností majitele vozidla. Za přestupek by
zaplatil pokutu, ale nepřičítaly by se mu trestné body.
Výmluva řidičů na osobu blízkou se týká především
přestupků zaznamenaných automatickými systémy, jako je porušení
rychlosti, jízda na křižovatce se signálním světlem zakazujícím jízdu
„červená“ a nebo při jízdě přes železniční přejezd se signalizací
„zákaz jízdy“. Dalším častým přestupkem tzv. osob blízkých je
nesprávné
parkování.
V úvodní části byli všichni přítomní seznámeni s podrobnou analýzou
přístupu řešení k této problematice ve vybraných zemích EU. Byly
předloženy tří návrhy na řešení tohoto problému. První z nich
stanovuje náhradu nákladů spojených s prověřením o oznámení přestupku.
Varianta vychází z německé úpravy, výše náhrady by byla taxativně
stanovena, zproštění odpovědnosti by se provozovatel mohl dostát např.
při zcizení vozidla, procesní řízení by nemělo být složité. Druhý
návrh je založen na principu kauce, která primárně nepředstavuje
sankci, ale zajištění a její výše musí být stanovena na úrovni, aby
nepoškodila nízkopříjmové provozovatele vozidla. Třetí návrh je
založen na objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla, který je
povinen zajistit, aby řidič vozidla dodržoval při řízení vozidla
povinnosti a pravidla provozu na pozemních komunikacích stanovená
tímto zákonem. Třetí návrh byl vyhodnocen účastníky semináře
i zástupci ministerstva dopravy jako nejpřijatelnější. Zda některý
z předložených návrhů bude uveden do reálného života, není zcela
jasné. I když ministerstvo některý z nich vybere, jednat o nich bude
mimo jiné legislativní rada vlády, Sněmovna a další.
-
Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. Poslanec TOP09
-
|