První prezentace -
Regiontour Brno 2001
Česká Třebová se prezentovala
jako jediné město v Pardubickém kraji v samostatné expozici. (Tomu
předcházela v letech 1998 - 2000 účast na dubnovém veletrhu investičních příležitostí URBIS Brno). Česká Třebová vystavovala jako jediné město z
Pardubického kraje v samostatné expozici na mezinárodní výstavě cestovního
ruchu a regionů na brněsnském výstavišti v pavilonu E ve dnech 11. až 14.
ledna. zahájení výstavy se zúčastnilo také vedení města Česká Třebová -
starosta Jiří pásek, místostarostové František Čech a Ing. Jiří Kubínek.
Expozice České Třebové byla v sektoru pavilonu b v sousedství expozice
okresů Pardubice, Chrudim, Svitavy a Ústí n.O. Výstavní stánek města České
Třebové byl na výhodném exponovaném místě a i když neměl žádnou zázračnou
magickou sílu, tak přece jen přitahoval návštěvníky veletrhu v dostatečném
počtu a byl často obležen návštěvníky. Měl jsem možnost zde pobývat po dobu
několika hodin, kdy se ve výstavní expozici vystřídaly desítky návštěvníků s
konkrétními dotazy na naše město, ubytovací a stravovací kapacity, ptaly se
po propagačních materiálech našich restaurací (nejznámější byl Padevět,
Hory, restaurace Bohemia). Připravené barevné propagační materiály doslova
mizely pod rukama, zájem byl i o rozhlednu na Kozlovském kopci, městské
muzeum.
Regiontour 2002
Ve dnech 10 - 13. 1. na
brněnském výstavišti v pavilonu B konal tradiční veletrh Regiontour 2002.
Již po druhé se zde představila s vlastní prezentací v samostatném stánku
také Česká Třebová. Její stánek na téma "Česká Třebová - město pod rotundou"
přilákal odborníky i návštěvníky. Byl velmi dobře umístěn v sousedství
výstavní expozice Pardubického kraje. V našem stánku se vystřídala řada
vzácných návštěv, neboť v den zahájení veletrhu 10. ledna se zde uskutečnilo
i zasedání rady Pardubického kraje. Byl zde např. primátor Pardubic p.
Stříteský, krajský hejtman Roman Línek i další radní Pardubického kraje
REGIONTOUR 2003
Společná prezentace v rámci Pardubického kraje.
Město Česká Třebová se tohoto
veletrhu účastnilo již potřetí. Dvakrát vystavovalo samostatně, nyní mělo k
dispozici významnou a nepřehlédnutelnou část expozice Pardubického
kraje. Město se i na letošní ročník dobře připravilo, připravilo nové
propagační materiály, které vhodně doplnily dřívější sadu a tvoří s ní
ucelený komplet, ze kterého lze získat o našem městě řadu poměrně ucelených
informací. K dispozici tak byly barevné skládačky "Max Švabinský a Česká
Třebová, Rotunda sv. Kateřiny Česká Třebová, Třebovské stěny, informace o
Krytém plaveckém bazénu a skládačku "Česká Třebová - město pod rotundou".
Zájem o naši expozici byl velmi potěšující. Stánek České Třebové navštívili
starostové ostatních měst, krajští radní v čele s hejtmanem Pardubického
kraje Romanem Línkem a např. také PhDr. Kadlec, správce pražského hradu,
který je kupodivu českotřebovským rodákem. Návštěvníci dále mohli shlédnout
nový videofilm o loni otevřené Stezce smyslového vnímání v údolí Srnovského
potoka. Česká Třebová se navíc prezentovala i na stánku regionu Orlicko-Třebovsko
v nově připraveném materiálu. Prezentace České Třebové v expozici kraje
byla dobře organizovaná a přitom poměrně levná (25 tis. Kč), nesrovnatelně
levnější než loni a předloni, kdy mělo město vlastní stánek mimo krajskou či
okresní expozici.
2004 - Poprvé na
veletrhu Holiday World: Česká Třebová - město sportu
Ve dnech 12. - 15. února se na výstavišti v pražské Stromovce konal další
ročník velmi populárního a prestižního Středoevropského veletrhu cestovního
ruchu Holiday World. Proti brněnskému výstavišti mají v Praze zejména
potíže s prostorem, velké návaly návštěvníků se musely vejít do úzkých
uliček. Mezi různě velkými a různě komponovanými nabídkami cestovních
kanceláří byly nijak systematicky vloženy také stánky jednotlivých českých i
zahraničních regionů a také různě velikých měst. Mezi nimi byla na velmi
dobrém místě ve vstupní výstavní hale výstavní expozice města České Třebové,
která se zde prezentovala jako město sportu. Svou expozici tu naše
město mělo už loni, ale jen jako součást Pardubického kraje, podobně jako
letos na Regiontouru v Brně. Letošní pražská expozice umožňovala především
vlastní zajímavé výtvarné řešení, které více zaujalo a které bylo dobře
využito. Ústí nad Orlicí po třech letech účasti v krajské expopzici letos
od vystavování ustoupilo. A tak jediným městem z našeho kraje, které mělo
(mimo Českou Třebovou) vlastní samostatný stánek, bylo město Pardubice.
Město Česká Třebová mělo pro návštěvníky expozice připraven ucelený systém
propagačních materiálů, které představovaly historii, okolí města, Českou
Třebovou jako město železnice a město sportu, k dispozici byl i přehled
letošních zajímavých kulturních i sportovních akcí České Třebové, které by
mohly být cílem jejích návštěvníků. Další materiály týkající se sportu
připravila českotřebovská firma Iscarex Jan Šimůnek, která je velkým
propagátorem sportu a organizátorem. sportovních akcí v širokém regionu. V
sobotu dopoledne, v době největšího náporu návštěvníků mizely z pultu
výstavního stánku propagační materiály tak rychle, že je Vít Steiber, tak
tajemnice Věra Pirklová nestačily ani doplňovat a hrozilo, že nebudou stačit
ani na jeden den. Velká sháňka byla především o materiály s plánem města a
s informacemi o ubytování a stravování ve městě Ve výstavním stánku
byly připraveny i nové velké plakátové materiály, představující opět Českou
Třebovou obecně, její okolí, historii, kulturu i možnosti sportovního
vyžití, které budou vedle dosavadních tvořit novou řadu v propagaci města.
Na propagaci na veletrzích v Brně (Regiontour), Bratislavě (Slovakiatour),
Pardubicích (Regionpropag) a nyní v Praze propagace města nekončí. Vedení
města si uvědomuje, že dalším následným krokem musí být zlepšení práce
informačního centra ve městě, které bylo dosud na nádraží ČD a které tuto
činnost plnilo jen z části. Proto bude letos ještě v jarním období
vybudováno ve vstupních prostorách radnice nové infocentrum, které bude ve
své práci navazovat na propagační akce na veletrzích.
2005 - Česká
Třebová - město kultury.
Česká Třebová měla ve vstupní
"Veletržní hale" samostatnou expozici č.. VH560, ve které dominovala a byla
důstojným partnerem okolním stánkům a regionům. Česká Třebová se zde letos
prezentovala jako "město kultury". Znovu se na veletrhu prezentovalo
samostatně i město Ústí nad Orlicí. Během let lze vidět jisté změny v
expozicích, ze stánků mizí televizní prezentace a videa, na která stejně
nikdo nemá čas, objevují se přehledné mapy a velkoformátové fotografie,
expozice nabírají na výšce, aby dobře využily zastavěný prostor a byly vidět
z dálky, aby zaujaly. A na vlastním stánku pak jde především o dostatečnou a
pestrou nabídku tištěných materiálů a možnost osobní konzultace a ochotu ji
poskytnout. Českotřebovskou prezentaci lze hodnotit jako moderní, nápadnou a
nápaditou, umístěnou na dobrém místě ve vstupní veletržní hale, kudy musela
projít do celého areálu rozhodující většina návštěvníků veletrhu. Na stánku
byl dostatek barevných propagačních materiálů o městě a to jak ucelenou
řadu materiálů připravených agenturou Lorien JK, tak i dva letošní nové
materiály. byly prakticky stejného formátu, které pro svou prezentaci
užívají a v uceleném souboru modely udělat dobrý dojem o našem městě.
Možná zde bylo méně konkrétních informací, adres, termínů letošních akcí a
telefonních čísel. Nicméně to už je práce městského infocentra, aby se
zájemci pracovalo a to jak po telefonu nebo po internetu. Možná zde chyběl
nějaký počítač i internetovým připojením, na kterém se mohly prezentovat
městské webové stránky jako živý informační zdroj o našem městě a tištěný
přehled velkých letošních kulturních a sportovních akcí.
2006 - Česká
Třebová byla představena v zeleném a nebyl to špatný nápad.
Nový atraktivní stánek uváděly dvě velkoplošné fotografie od fotografa
Michala Horáka, který se se svou agenturou 1M podílel na návrhu expozice i
na přípravě dvou nových propagačních materiálů, které doplnily
předcházející spektrum materiálů starších. Jeden z nich je zaměřen na
zimní a druhý na letní část roku, na rekreační vyžití na lyžích a také na
kolech. Letní materiál byl skládankou z formátu A3, na jedné straně text a
na druhé žádaná cyklomapa. Nové propagační materiály města představím v
jiném článku. I při krátkém pobytu na našem stánku jsem získal dobrý dojem
o jeho návštěvnosti. Mimo běžných "sběratelů propagačních materiálů" se
zastavovali kolemjdoucí s konkrétními žádostmi o informace, bývalí rodáci a
také dřívější návštěvníci, kteří znovu objevili svoje město při prezentaci
na veletrhu. Vynikající pozice stánku uprostřed výstavní haly na křižovatce
nejfrekventovanějších cest dále účinek zvyšovala. Při zahájení veletrhu ve
čtvrtek 23.2. stánek navštívil starosta Jaroslav Zedník, měl zde řadu
zajímavých jednání, např. s organizátory dalších obdobných veletrhů na
Slovensku.
2007 - Česká
Třebová - místo pro aktivní odpočinek.
Zajímavě nově řešený
stánek je na fotografiích. Již ve čtvrtek, kdy byl veletrh otevřený pro
odbornou veřejnost, navštívili veletrh VIP hosté, zúčastnil se i starosta
města Jaroslav Zedník. Na českotřebovském stánku jsou pro návštěvníky k
dispozici propagační materiály města, které byly i pro letošní rok nově
připraveny, spolu s dříve vydanými tvoří ucelený informační systém, který
představuje naše město z různých stránek, zájemce o cestování rozhodně
dokázaly oslovit. Velký zájem byl např. o materiál "Na kole okolo České
Třebové", obsahující cyklomapu okolí, o katalog ubytovatelů regionu Orlické
hory a Podorlicko, kde byla Česká Třebová uvedena velmi přesvědčivě, i když
zde zatím chyběla informace o nové turistické ubytovně Kozlov. Přímo do
města zval starší materiály "Turistika a sport" a "Historie a kultura" a
nově i trojjazyčný "Česká Třebová - Krok za krokem", informující o poznávací
stezce s šesti zastaveními vedoucími začínající a končící na našem vlakovém
nádraží. Nové dva připravené zajímavé materiály jsou zaměřeny na Kozlov -
Kraj Maxe Švabinského. Myslím, že to je dobrá trefa, o tuto problematiku se
zajímala velká část návštěvníků našeho stánku na výstavě. Nově se v naší
expozici objevily turistické odznaky České Třebové, z DVD disků se promítaly
zajímavé propagační materiály a pořady. Každý rok se propagační
materiály obnovují, věřím, že příští rok bude obměněna především sportovní
nabídka našeho města, neboť na zatím vydaných mapkách zatím není ani zimní
stadion na Skalce, ani lyžařský areál Peklák, ani nové nákupní a obchodní
centrum, hlavní příjezdová silnice je označena chybně jako "E14", mapky by
měly pro lepší orientaci potenciálních návštěvníků alespoň v okrajích
ukazovat návaznost na sousední města Litomyšl a Ústí nad Orlicí. Také na
dalším novém materiálu o kulturním životě bych nepropagoval jako předtím
výhradně kouřící členy Triaria při dramatickém čtení, ale třeba právě
externí koncert Smetanovy Litomyšle, který byl historickou událostí, nové
restaurované varhany v rámci mezinárodního festivalu nebo některou významnou
událost v rekonstruovaném Kulturním centru, případně i jeho architektonicky
hodnotnou budovu, nějakou fotku z natáčení "Šumné České Třebové"..... Je
ovšem správné, že letos dostaly nové prioritu materiály z Kozlova. Osobně
si myslím, že by na veletrhu cestovního ruchu mohla být také využita i
připravená ročenka Českotřebovsko, které bylo vyrobeno 9000 kusů a tak
určitě mnoho výtisků zbývá nevyužitých.... Výstavní stánek města Česká
Třebová vzbudil ohlas, zas tak mnoho měst zde vlastní expozici nemělo, spíše
se propagovaly celé turistické regiony.
2008
Stánek města Česká Třebová se opět snažil přilákat a přimět
návštěvníky
Chceme, aby se zastavili a potom jim také mít co
nabídnout a co prezentovat, umět poradit. Jsou zde v podstatě dva typy
návštěvníků. Pro návštěvníky byl připraven dostatek propagačních
turistických materiálů, i letos přibyly dva nové. Jeden z nich byl zaměřen
na historii a vývoj železnice v našem městě s textem Pavla Stejskala, který
dodal i dostatek zajímavých fotografií. Také druhý připravený materiál byl
zaměřen do oblasti historie a to na naši nejstarší nemovitou kulturní
památku - rotundu sv. Kateřiny opět s krásnými fotografiemi Michala Horáka,
text zajistilo českotřebovské Městské muzeum. V realizované expozici města
však dominoval sport a jeho letní i zimní podoba. Dokonalé velkoplošné
fotografie zvaly na Peklák jak v zimním, tak letním provedení, v čele
expozice byla velká hodně vypovídající fotografie Starého náměstí s
osvětleným čelem, tvořícím jeho dominantu. Zahájení se zúčastnila i delegace
vedení našeho města v čele se starostou Jaroslavem Zedníkem, již v úvodní
den byla řada možností pro nejrůznější kontakty a setkání, ke kterým by bez
účasti na veletrhu buď nedošlo, nebo za jiných třeba nepříznivějších
podmínek. To je totiž ta druhá stránka prezentace města. Někteří hosté chodí
do českotřebovské expozice již opakovaně nebo pravidelně. Při
procházení lze porovnávat prezentace krajů. Jak mohutná je třeba expozice
Karlovarského nebo Ústeckého kraje! Vedle ní by se expozice našeho kraje
Pardubického (nebo i to co zní zbylo) zcela ztratila. To proto, že dle
našich krajských radních není tento způsob prezentace efektivní, nepřináší
výsledky, Pardubický kraj zůstává na jednom z posledních míst v turistické
návštěvnosti. Jak by ne, pokud náš kraj nabízí turistům šest let starý
propagační materiál "Zimní sporty v Pardubickém kraji" z roku 2002(!), kde
třeba o našem Pekláku či zimáku není ani písmeno.... A tak prý bude více
peněz dávat na internetovou prezentaci kraje, případně na granty podporující
přímo ruch v některých oblastech kraje.
2009 -
Samostatně zde vystavovalo jen poměrně málo měst.
Z
Pardubického kraje jen Česká Třebová a Ústí nad Orlicí, Litomyšl měla svůj
malou prezentaci ve společné expozici měst UNESCO. Jiná města z našeho
kraje byste na veletrhu marně hledali. Zřejmě se projevuje snaha šetřit
co to jde. To by právě umožnila společná expozice kraje, zvláště pokud je
dobře řešena. Jako dobrý nápad třeba oceňuji expozici Středočeského kraje,
jehož expozice měla podobu tržnice, kde mělo každé město nebo region svůj
stánek. Stánek města Česká Třebová byl i letos na dobrém místě, měl opět poněkud
odlišnou podobu od loňska, zdánlivě jen detailech. Lze to porovnat z
fotografií. Pokud hodnotím svůj osobní dojem z letošního stánku města Česká
Třebová, tak si myslím, že loňský stánek byl hezčí a poutavější, název
"Město Česká Třebová" svítil do dálky, letos musel návštěvník natáčet hlavu,
aby přečetl nápis na sloupech expozice. Stánek připravuje veletržní
organizace, projekt stánku byl odsouhlasen v komisi na českotřebovské
radnici. Zaměření expozice bylo letos určeno tématem "Česká Třebová - město
pro aktivní odpočinek". Možnosti aktivního vyžití v České Třebové bylo
dokumentováno krásnými velkoplošnými fotografiemi Michala Horáka z oblasti
sportů letních (lanový park, cyklistika, turistika, plavání, běžecký
sport), zimních (sjezdové i běžecké lyžování, zimní stadion) i z oblasti
kulturního dění (divadlo, velký swingový orchestr, Komorní orchestr
Jaroslava Kociana, Tříkrálový koncert, Chlesťakov v podání DS Hýbl,
varhanní koncert a další.... Na stánku byly k dispozici starší i nově
připravené propagační materiály v dostatečném množství, největší zájem byl o
materiály o Kozlově a kraji Maxe Švabinského a také o cyklomapy.
Zajímavostí naší expozice byl panel s informací o zavedeném systému Blue
info, který dokáže zdarma předat turistické informace o České Třebové na
mobil návštěvníka na našem Starém náměstí. K prezentaci systému Blue info
byl také k dispozici tištěný materiál. V den zahájení veletrhu stánek
navštívil i starosta města Jaroslav Zedník, stavila se zde i řada dalších
významných hostů, podobně jako v jiných letech. Návštěvníci naší expozice se
zajímali o možnosti ubytování, o cykloturistiku, možnosti rekreačního vyžití
nebo měli některé konkrétní dotazy např. na kozlovskou expozici v chaloupce
Maxe Švabinského nebo na železniční muzeum. Sám jsem navštívil výstavní
expozici města až v poslední den veletrhu - v neděli a to bylo ve výstavních
expozicích poněkud volněji.
2010
Prezentace České Třebové dávána za příklad:
České regiony (či spíše kraje) se s výjimkou Prahy představily v plné
síle. Mnozí vystavovatelé letos své expozice značně rozšířili. Patří k nim
například Moravskoslezský a Královéhradecký kraj. V této souvislosti je
třeba připomenout podobnou situaci u samostatně se prezentujících měst.
Příkladem expanze jsou určitě Břeclav a Česká Třebová, mezi městy solitéry
návštěvníci dále uvidí Kadaň, Klášterec nad Ohří, Most, Příbram, Znojmo,
Ústí nad Orlicí a další
Co na veletrhu podle mého názoru na našem
stánku
chybělo
l Nad velkoplošnými fotografiemi, které
znázorňovaly jak naše krásné okolí, rotundu sv. Kateřiny nebo sportovní
možnosti, byla spousta volného prázdného místa, kde jsme mohli snadno
propagovat velké akce a události v našem městě, které se letos v roce 2010
uskuteční a které dosvědčují zaměření města v podtitulu, podobně jak
uváděli v protějším stánku českého ráje i jinde-. U nás by se jednalo
např. o hesla a termíny, které jsou nyní jistě dobře známé: Hudební
festival Antonína Bennewitze (duben) Cyklomaraton o cenu města Česká
Třebová (9. květen), Týden sportu (červen) Externí koncert Smetanovy
Litomyšle (6. červenec) Českotřebovské vinobraní (září), Mezinárodní
varhanní festival Zdeňka Pololáníka (říjen), Jabkancová pouť (listopad)
a třeba i jiné akce. Byly by na očích a dosvědčovaly, že hesla v
podtitulu expozice "historie - kultura - turistika - sport" nejsou
prázdná slova. Máme se jistě s čím pochlubit a škoda, že jsme to
neudělali.
l J istě bylo možné také propagovat ve
spolupráci s podnikateli a ubytovateli nějaký propagační panel nebo panely
na propagaci ubytování a restauračních služeb, v portálech expozice bylo
pro tento účel ještě dostatek místa. Takové propagační panely s fotografiemi
souhrnně informujících o ubytování v České Třebové by se jistě využily i při
jiných příležitostech.....
-
Co se v naší
expozici podařilo
- l V každém případě byla expozice
lepší než v loňském roce, na dobrém místě, atypická, tedy takové,
které si všimnete, zasahovala do hlavní cesty návštěvníků. V expozici
byly také propagační materiály Regionu Orlicko - Třebovsko, také v
polštině, proti loňsku tedy pokrok. Také kvalita vlastních
propagačních materiálů se rok od roku zlepšuje. Je to trvalý trend, na
kterém má velkou zásluhu především Michal Horák, se kterým město nyní
trvale a systematicky spolupracuje. Také nový videopořad (opět z dílny
Michala Horáka) který se trvale promítal na velkou obrazovku, byl
zajímavý a zaujal. Velký dojem udělala zvláště naše sjezdovka na
Pekláku. Expozice byla komplexní a působila solidním dojmem.
l Během mé návštěvy na veletrhu během
sobotního dopoledne se zde zastavovaly opravdu velké počty zájemců. Lidé
se ptali se na ubytování, cyklostezky, na expozici v Kozlově, hledali
kontakty na instituce, přišel se informovat i zájemce ohledně expozice
betlémů v našem muzeu, vzpomínali na to, jak sloužili na vojně v
českotřebovských kasárnách v Borku. |
|