Českotřebovský deník 69/2011 (8.3.)                                      
Nové hodiny na dopravním terminálu Jana Pernera budou 

Budou velké, analogové a tónované do modré barvy. Budou připomínat  velké hodiny umístěné na nové skleněné hale modernizovaného nádraží v Ostravě - Svinově. V České Třebové mají být tyto hodiny umístěny na stávající skleněné průhledné výtahové šachtě. Budou skleněné, budou mít modrou barvu podkladu,  na které bude umístěn číselník ze světelných diod. Pomocí systému diod bude také znázorněn systém "hodinových ručiček", ukazujících čas. Návrh připravil po diskuzi v kolegiu starosty města  městský  architekt Ing. Hájek. Hodiny budou na výtahové šachtě umístěny ze tří stran. Mluví se také o tom, že by neškodilo obnovit další analogové hodiny nad podchodem do CZ LOKO. Tyto hodiny obnoveny nebudou, nemají na tom zájem české dráhy, není zde vyřešen ani systém napájení.  Snad tedy někdy později, uvidíme, jaká bude spokojenost s novým řešením. Faktem je, že hodiny k nádraží patří a co možná největší. je to tak v Olomouci, v Hradci Králové, v čele nádražní haly v Pardubicích, i na moderním nádraží ve Svinově. Na původním návrhu terminálu Jana Pernera to bylo opomenuto, nyní je připravena náprava.      Fotografie hodin v nové hale nádraží Ostrava Svinov (budeme mít modré)
 
Nová koncepce dopravního systému integrované dopravy v Pardubickém kraji 

Systém integrované dopravy by měl být spuštěn od 1. ledna 2012, vlastně s novým jízdním řádem. Již nyní se nová koncepce připomínkuje a projednává v rámci jednotlivých správních oblastí a regionů. Radní pro dopravu Ing. Tichý navštívil nedávno Českou Třebovou a vysvětloval starostům z okolních obcí problematiku  železniční dopravy. Na železničních tratích  v našem okolí se velké změny nepřipravují. na trati do Lanškrouna by mělo dojít dokonce k posílení počtu spojů. Nesouhlas  s návrhem projevil především starosta obce Dlouhá Třebová Jar. Kašpar, neboť na zdejší zastávce  by  neměly zastavovat ani osobní vlaky. Již v současném grafikonu je zastavování na této zastávce omezeno. Návrh vychází z průzkumu, ze kterého vyplývá, že na této zastávce často staví vlaky zbytečně a vlastně nikdy, ani ve špičkách  zde podle průzkumu nevystupovalo více než jednociferný počet cestujících. Obec  má totiž protáhlý tvar a navíc poměrně  časté autobusové spojení, na které si lidé zvykli. navíc by toto autobusové spojení má být ještě doplněno tak, aby takt autobusové dopravy byl pravidelný třičtvrtěhodinový. Mimo současného provozovatele ICOM by se zde zřejmě uplatnil i další dopravce, který by měl k dispozici i malé autobusy. Další zastávka ČD v našem okolí,  která nemá být obsluhována je na trati 260 a to Zádulka neboli "Semanín", kde také vlaky zastavují většinou zbytečně. Osobní zbytečně zastavující vlaky prý omezují rychlost dopravy na hlavní trati, určené dnes především pro rychlíky. Zastávky v Dlouhé Třebové i v Zádulce se však likvidovat nebudou.
 
Metrans postaví v České Třebové logistický terminál po etapách 

Projekt budoucího logistického terminálu a kontejnerového překladiště v České Třebové představil českotřebovským podnikatelům přímo gen.  ředitel společnosti Metrans Ing. Samek. Společnost Metrans již převzala staveniště na místě dřívější  tzv. montážní základny ČD a má k dispozici platné stavební povolení.  nyní mimo vegetační období začínají práce odstraněním náletové zeleně, která bude budoucím stavebním aktivitám překážet, potom budou zahájeny stavební práce, které proběhnou celkem ve čtyřech etapách. V první etapě letos má být vybudováno šest nových kolejí a potřebné jeřábové dráhy, také sociální zázemí pro zaměstnance, zatím asi v počtu 50 osob.  Tím samozřejmě budování terminálu nekončí, ale  umožní zahájit jeho činnost. již od příštího roku budou na zdejší logistický terminál směrovány vlaky ze západoevropských přístavů, nebudou již jezdit na dosavadní cíl v Praze - Uhříněvsi.     Výhodu České Třebové je nejen umístění ve středu  železniční sítě ČR, ale i to, že zde odpadá zbytečné posunování, vlaky  přímo na logistický terminál přijedou a budou od tu moci odjet.  4ásti kolejí bude proto i zatrolejovány, střední část kolejí pod trolejí nebude, zde budou pracovat jeřáby.   V návaznosti na 1. etapu  se má projekt rozšiřovat o další etapy. Ve druhé to bude vybudování objektů opravárenství, ve třetí etapě bude vybudován vícepodlažní objekt pro řízení  kontejnerové přepravy a ve čtvrté etapě pak dojde k rozšíření stávajícího terminálu o dalších cca 10 kolejí, které nyní SŽDC nevyužívá a které  společnost Metrans odkoupí a  také u nich vybuduje potřebné jeřábové dráhy. Předpokládá se že na aktivity Metrans navážou i další firmy, které vyplní další volné pozemky v průmyslové zóně, postupně se rozšíří počet pracovních míst. Počítá se např. také s přemístěním celního úřadu. to však je záležitost státní správy. Jak je to dávno, co sídlil na železničním překladišti v Matyášově ulici?  
 
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež má finanční potíže 

V listopadu bylo za účasti významných hostů  v nově připravených prostorách v Borku zahájena činnost Nízkoprahového centra pro děti a mládež v lokalitě, která takové zařízení nutně potřebuje. V lokalitě  je spousta dětí pocházejících z rodin, které mají jak finanční potíže, tak i problémy  výchovné a systematické vedení ke smysluplnému využití voleného času je základem k tomu, aby zde nebyla páchána   přestupková činnost.  Vedení Naděje podalo žádost o grant na MPSV, který měl činnost NZDM podpořit finančně, ovšem žádost byla vykryta jen z poloviny, jako by jim aktivity  vedoucí k tak ušlechtilé činnosti nebyly potřebné. za této situace již chtělo vedení naděje činnost NZDM "odpískat", nakonec došlo k dohodě o tom, že město Česká Třebová  dále uhradí 120 tis. Kč za nájem prostor ve prospěch TEZY a tak  NZDM od 1. března opět funguje ovšem velmi úsporně tak, že se na jeho činnosti nadále podílí dobrovolníci a  zaměstnanci naděje. Fotografie ze slavnostního zahájení činnosti NZDM  11. října 2010 (za účasti České televize) Více ZDE
 
Popelka v provedení baletního souboru z polské Olawy  

Ve dnech 17. a 18. března přijede do České Třebové polský baletní soubor z Olawy, který zde  vystupoval již ve dvou posledních letech a byl úspěšně přijat.  Ve čtvrtek 17. března  absolvují  zkoušku na našem jevišti a druhý den v pátek dopoledne se uskuteční dvě baletní vystoupení baletu Popelka pro mateřské školy a I. stupeň základních škol. Návštěva představení bude také nabídnuta členům svazu důchodců. Bylo to tak i loni, balet se všem velmi líbil. 

V sobotu 19. 3. 2011 Oslaví  Ing. Otokar Dobrovský s manželkou 50 let společného života - zlatou svatbu.  Blahopřejeme!

Hokejisté pojedou do Svitu 

Ve dnech 18. - 20. března 2011 pojede tým českotřebovských hokejistů na reciproční přátelskou návštěvu do našeho partnerského města Svit. Návštěva se pravidelně opakuje od postavení nového zimního stadionu v České Třebové,  jeden rok jedou Třebováci do Svitu, druhý rok hostíme  slovenské hokejisty u nás. Letos    bude zápas na Slovensku,  nikoliv ve Svitu , ale v nedalekém Popradu, kde mají velkou hokejovou halu. Loni vyhráli Třebováci 10:6 a zápas měl opravdu velmi přátelský ráz.  Viz ZDE 
Fotografie z loňského zápasu na českotřebovském zimním stadionu. (mm)
 
Hokejisté z třetích tříd hráli v neděli v Poličce   

Minihokej 3. tříd  
Polička - Česká Třebová 17 : 3  Branky : Švub,Stolín,Páv
Sestava : Havránek - Švub, Stolín, Novotný R., Hošpes, Palán, Páv, Trnková, Fikejz, Bárta D., Fiala
Náš tým odjel do Poličky v torzu poznamenaném onemocněním hráčů a především jarními prázdninami.
I přes takto výrazný výsledek našim hráčům nemůžeme upřít předvedenou bojovnost.  Dík patří i rodičům, kteří hráče podporovali fanděním.  Poslední mistrovské utkání 3. tříd bude sehráno 13.3.2011, na domácím ledě přivítáme celek HC Eaton Pardubice.
Josef Umlauf, trenér mládeže