-
Ministr dopravy
Vít Bárta a ministr kultury Jiří Besser pojedou v pátek do Ústí n. O. přes
Českou Třebovou.
-
V
pátek 12.3. se uskuteční návštěva ministra dopravy a ministra kultury v
Pardubickém kraji, při které ministři navštíví Českou Třebovou, Ústí nad
Orlicí, Vysoké Mýto a Pardubice. V České Třebové jejich návštěva začne
příjezdem Ex 145 Landek (pravid. příjezd v 10:03). Budou zde
přivítáni starostou Jaroslavem Zedníkem a hejtmanem Radko Martínkem, po
krátké prohlídce terminálu Jana Pernera zde nastoupí do (zvláštního)
autobusu (firmy Iveco Vysoké Mýto) a pojedou do Ústí nad Orlicí, nejdříve na tamní radnici.
Návštěva v České Třebové není samoúčelná. Ministr dopravy uvidí (na
vlastní oči) nově dokončený terminál jako důležitý bod pro dopravní obsluhu širokého regionu, do kterého patří několik měst ve dvou okresech.
Ministerstvo dopravy je objednatelem dálkové přepravy a tedy především
vlaků vyšší kvality, které by zde měly podle našich požadavků zastavovat v
co největší míře tak, aby byla investice do terminálu využita. Je to nakonec i součást dopravní strategie Pardubického kraje a
proto se nelze divit, že je návštěva ministra dopravy také směrována
vedením pardubického kraje do našeho dopravního uzlu, který by se měl po nastartování
integrovaného systému dopravy v Pardubickém kraji stát východištěm
většího počtu autobusových spojů než dosud. Dalším cílem návštěvy je orlickoústecká radnice,
kam pojede s oběma ministry také starosta Jaroslav Zedník. na
pracovním jednání zde mají být řešeny zejména tyto problémy:
přestavba železničního koridoru, rekonstrukce historického nádraží v
Ústí nad Orlicí (uskuteční se také krátké jednání s představiteli
o.s. Nádraží nedáme) a řešit se bude také zastavování vlaků vyšší kvality
v České Třebové na dopravním terminálu Jana Pernera. Poté si oba ministři přímo prohlédnou
historickou nádražní budovu. Záchrana byla sice dána jejím
uznáním za kulturní památku a nyní jde o její rekosntrukci, plné využití, zapojení do struktur ČD,
resp. SŽDC a další případné komerční využití. Další cesta ministra
povede (zase zmíněným autobusem na radnici ve Vysokém Mýtě, do firmy Iveco a teprve nakonec
na krajský úřad do Pardubic, kde se budou řešit podle připraveného
dokumentu zejména tyto problémy: trasa a budování R 35, problematika
mýtného, vážení kamionů, kategorizace silnic, zdvojkolejnění trati
Pardubice - Hradec Králové, dostavba železničního koridoru, průtah Paramo,
křižovatka u OD Hypernova v Pardubicích a obchvaty měst Litomyšl a
Svitavy.
-
-
Jiří Pištora oslavil osmdesátku v optimistickém
duchu s mnoha přáteli
-
Jiřího
Pištoru není třeba Třebovákům nijak představovat. Jednak jsem to již
udělal v krátkém medailonku březnovém vydání Čt. zpravodaje a jednak jej
spousta lidí zná ze svého profesního i zájmového působení v
České Třebové osobně. Díky esperantu, na které se již od mládí zaměřil,
má také spoustu známých nejen po celé Evropě. Právě nyní, kdy slavil
kulatou osmdesátku, jsem se o tom mohl přesvědčit. Gratulace, které
obdržel, nešly vystavit v žádné z vitrin jeho bytu, byly skoro všude. Jeho
zdravotní možnosti jsou sice poněkud omezené a již nezvládá dlouhá
cestování, tak zase chodí (a přijíždějí) na návštěvy jeho přátelé.
Neuzavírá se mezi stěny svého bytu a pokud počasí dovolí, tak ho
nejdete na každodenní vycházce. Neztratil ani zájem o dění ve městě. Vždyť
dokázal pro naše město opustit své zajímavé povolání, aby pomohl na
radnici ve dvou rozhodně ne zcela lehkých obdobích - v roce 1968 a potom
znovu v listopadu 1989. Dnes s úsměvem vzpomíná na to, jak se
s tehdejším "starostou" (ovšem tehdy ještě posledním "předsedou MěstNV"
Ing. Slavomírem Gabrhelem) střídali v tom, kdo koupí a zaplatí kávu pro
návštěvy na třebovské radnici a porovnává to s velikostí dnešního
reprezentačního fondu, který dovolí takové věci, jako je možnost pohostit
a ubytovat velké zájezdy z našich partnerských měst a to jistě není
všechno. Také na to, jaké měli na radnici podmínky na přebírání bytů a
objektů po sovětské posádce a to vše v době naprosto nedostatečné
legislativy. Zajímá se o dění v kulturní oblasti, vždyť byl to právě on,
který zachránil (ještě za komunistů) samotnou existenci městského
muzea před jistým zrušením. Nedivme se mu, když při tom připomene s
trochou lítosti třeba to, že na pár řádků gratulace k jeho jubileu neměl v
dnešním městském muzeu nikdo čas. Je rodákem z Dobrušky, která je městem
jeho mládí, proto najdeme ve vitrině i čísla Dobrušského zpravodaje.
I tam na něho nezapomněli. Pravidelně si píše (v esperantu) s mnoha
přáteli po celém světě. Zásluhu na jeho optimistickém pohledu na svět má
jistě také rodina, manželka a obě dcery s rodinami I ve svém věku
tak vede úměrně svým možnostem plnohodnotný život. Přeji tedy Jiřímu
Pištorovi ještě jednou především zdraví a stálý optimismus. (mm)
-
- P
oděkování
- Děkuji všem, kteří mi přáli k mému významnému jubileu - 80 let.
Děkuji redaktorovi Českotřebovského zpravodaje panu Milanu Mikoleckému,
děkuji za přání paní ing. Jar. Žáčkové, která mi přišla blahopřát jménem
vedení MěÚ, děkuji kolektivu pečovatelské služby, děkuji též všem členům
esperantského kroužku. Děkuji všem známým a přátelům, kteří mi přišli, a
nebo poslali blahopřání. Nemohu všem poděkovat jednotlivě a proto tak
činím prostřednictvím Českotřebovského zpravodaje. Jeden můj spolužák mi
napsal:"chceš si přečíst k Tvým narozeninám dvě zprávy? Nejdříve tu
špatnou. Zase jsme o rok starší! A tu dobrou; dožili jsme se tak
vysokého věku." A já přeji všem, aby se ve zdraví dožili takového věku.
Věřte mi, že to vůbec nebolí!!!
Jiří Pištora
-
-
Bendl má před
sebou bohatou jarní sezónu
16.4.2011 |
Zkouška na Lužanskou Mši A. Dvořáka v Litomyšli |
27.4.2011 |
Lužanská Mše v Litomyšli |
29.4.2011 |
Koncert Přívrat |
8.5.2011 |
Koncert v Liberci - světový kongres esperantistů |
15.5.2011 |
Lužanská Mše ve Vysokém Mýtě |
28.5.2011 |
Přehlídka sborů v Heřmanově Městci |
10.6.2011 |
Lužanská Mše v České Třebové |
26.6.2011 |
Koncert v Herolticích u Štítů |
-
-
Požár
v Nádražní ulici
- Ve středu 9. 3 před 16 hodinou byl ohlášen požár v domě, ve kterém
sídlí redakce Orlického deníku v Nádražní ulici. Přijela hasičská
technika i Policie ČR a začal zásah. Požár se podle všech svědků podařilo
lokalizovat v krátké době a již před 17 hodinou bylo místo zásahu
opuštěno. Další podrobnosti teprve zjišťujeme, v daleko věští výhodě budou
novináři Orlického deníku, který měli požár nad svými hlavami...
Více v samostatném článku
ZDE
-
-
Alej Maxe
Švabinského
stále vede
- v elektronickém hlasování, které je k dispozici na webu regionálního
muzea Chrudim s velkým náskokem před alejí ve Vysokém Mýtě. Pro Alej Maxe
Švabinského jako nejkrásnější alej Pardubického kraje je zatím 69%
hlasujících. Hlasování však pokračuje a bude uzavřeno až 14. dubna, tedy
za více než jeden měsíc! Podpořte českotřebovskou alej v elektronickém
hlasování, hlasy těch, kteří ještě nehlasovali budou ještě potřeba.
Hlasovat můžete na tomto odkazu:
http://www.muzeumcr.cz/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=73&Itemid=118
-
-
Klubový večer s
Miroslavem Donutilem v Malé scéně vyprodán
- Zábavný pořad cestou necestou se uskuteční v malé scéně v úterý 15.
března a je od vyhlášení v centru pozornosti publika.
-
-
Stále více Čechů
trpí syndromem vyhoření
- Podle odborníků ze společnosti Commservis.com, kteří se dlouhodobě
zabývají společenskými výzkumy a trendy, za poslední tři roky počet lidí
se syndromem vyhoření výrazně vzrostl. „V dnešní společnosti, jíž vládne
urputná snaha vyhovět veškerým požadavkům co nejrychleji a nejefektivněji,
slýcháme z úst lékařů či psychologů diagnózy workoholik či workoholimus
stále častěji,“ upozorňuje ředitel Neurolaboratoře Commservis.com Tomáš
Zdechovský.
- Podle výsledku výzkumu Commservis.com vyhořelí neumí odpočívat,
jakékoliv rozptýlení od práce jim navozuje hluboké pocity viny. Sociální
život a každodenní interakce jsou pro oběti syndromu vyprahlosti noční
můrou. Lidem se vyhýbají a při jednání s nimi bývají cyničtí a otupělí.
Syndrom vyhoření provází poruchy spánku, nechutenství, dýchací a trávicí
obtíže, chronická vyčerpanost, výpadky paměti či vysoký krevní tlak.
- „Nejohroženějšími pracovníky jsou ti, kteří často v rámci své profese
komunikují s lidmi. Přední příčky žebříčku zaměstnání náchylných k
vyhasnutí patří takzvaným pomáhajícím profesím, ve kterých jsou zaměstnaní
kromě každodenního stresu navíc vystaveni vyčerpávající komunikaci s
klienty a vysoké psychické zátěži,“ vysvětluje Tomáš Zdechovský. Podle něj
se syndrom vyhoření nejčastěji vyskytuje u lékařů, zdravotních sester,
psychologů a psychoterapeutů, sociálních pracovníků či učitelů. „U osob
nezaměstnaných se syndrom vyprahlosti objevuje jen výjimečně,“ dodává
Zdechovský. V Česku se výzkumem stresu zabývají v Neurolaboratoři
Commservis.com v Hradci Králové. Díky přístroji na bázi měření EEG během
několika prvních měsíců zjistili u každého osmého člověka výraznou míru
stresu s předpokladem k syndromu vyhoření. „První věcí je u člověka
zjistit syndrom vyhoření, druhou je pak něco s tím dělat,“ vysvětluje
neurospecialista Adam Dušek. „Včasné zjištění člověka s potenciálním
syndromem vyhoření dokáže firmě ušetřit obrovské náklady spojené s léčením
a náhradou tohoto člověka. Problém je pak v případě, pokud se jedná o
klíčové zaměstnance,“ dodává Dušek.
Monika Stachoňová
-
-
Odborníci: Stát zbytečně na
stavbách a silnicích prodělává miliardy
- Absence a špatné řízení zejména velkých stavebních a dopravních
projektů vede ke značným ztrátám, které se pohybují v řádu miliard. Jednou
z vážných příčin je zanedbávání a podceňování služeb spojených s řízením
projektů, s důsledným sledováním termínů výstavby, rozpočtů a kvality
stavebních prací. Obrovské nárůsty cen staveb, jejich neustálé zpožďování
a špatná kvalita je způsobena především tím, že nejsou důsledně řízeny.
Stále více odborníků potvrzuje, že téměř dvě třetiny veřejných zakázek
jsou v mnohém předražené. Nyní se z důvodu šetření ve státní sféře uvažuje
o něčem, co v soukromém sektoru funguje již dvacet let. U státních zakázek
existuje pouze technický dozor investora a generální dodavatel . Podle něj
u soukromých staveb navíc funguje právě projektové řízení a projektový
manažer se svým týmem stavbu, čas, kvalitu a peníze spolehlivě řídí. Tím,
že stavbu přebírá a řídí odborník, který má velmi dobré znalosti ve
stavebnictví, nedochází a ani nemůže dojít k tomu, že by se například
stavba výrazně prodražila, jak je to běžné u většiny veřejných zakázek. Na
nízkou úroveň projektového řízení poukazují i představitelé mezinárodní
manažerské společnosti Gleeds ČR, které mají s řízením investičních
projektů dlouhodobé celosvětové zkušenosti. Manažer projektu odpovídá
investorovi za dodržení strategických parametrů průběhu výstavby. Za
dodržení termínů, nákladů a kvality. Mgr. Eva Fruhwirtová
|