Místní skupina České křesťanské akademie pokračuje ve své pravidelné
přednáškové činnosti, na kterou si zve odborníky. Ve čtvrtek 10.3.
podvečer uskutečnila zajímavou přednášku a následně i besedu vysokoškolského
učitele a také katzatele církve bratrské Mgr. Jana Habla Ani
andělé ani démoni - o formování lidského charakteru podle J. A.
Komenského. V Malém sále Kulturního centra v České Třebové se sešly asi
čtyři desítky zájemců, kteří nejen vyslechli odborníka na Komenského a
potom diskutovali především o vztahu Komenského k dnešku, o současném
školství a jeho postavení ve světě. Pro diskuzi se ukázal počet
přítomných právě ideální. Přednášející Jan Hábl se ukázal jako opravdový
znalec Komenského, dokázal jeho někdy ne zcela pro dnešního člověka
srozumitelné texty dobře vysvětlit a konstatoval, že Komenský má mnoho co
říci i v dnešní době. Fotografie z přednášky:
Triarius v Červeném Kostelci
získal dvě ocenění
O prvním březnovém víkendu proběhl v Červeném
Kostelci již 14. ročník krajské divadelní postupové přehlídky
činoherního amatérského divadla. Účastníkem přehlídky byl již klasicky
také českotřebovský TRIARIUS, který letos do Kostelce přivezl představení
"Strange love" autorů
Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše, brzy pro letošní premiéře. Je to černá komedie o prvním a posledním depešákovi v Čechách Z
Červeného Kostelce soubor odvezl dvě ocenění – za herecké výkony porota
ocenila Michaelu Vyčítalovou a Jana Papáčka.
Zdroj: Orlický deník
Návštěvnost
kin v regionu kolísavá.
Zatímco v České Třebové je návštěvnost kin mizerná, premiéry
opožděné, v jiných městech se zatím kinu daří. Ovšem zvláště když se
hrají české filmy. Nejvíce v Lanškrouně, kde jsou bezkonkurenčně
nejlepší výsledky na Orlickoústecku. Na 515 představení, z toho 36 pro
děti a školy, přišlo celkem 14 908 lidí. naproti tomu v Ústí nad
orlicí se konalo jen 118 představení, na které přišlo 4948
diváků, přesto jde o mírný nárůst. dalším městem, kde lidé zatím chodí
do kina jsou Svitavy. přesto se všude mluví o potřebě digitalizace.
jen finanční prostředky na tyto úpravy nikdo nemá k dispozici.
Zdroj: Orlický deník
Valná hromada občanského sdružení Nádraží nedáme
Valná hromada se koná zítra v pátek 11. 3. od 14 hodin na
orlickoústeckém nádraží, tradičně v nádražní restauraci. Bude jistě
ovlivněna dopolední návštěvou ministrů dopravy a kultury, která je
vyvrcholením dlouhodobého úsilí.předseda sdružení Ing. Martin Kadrman
přednese výroční zprávu, ze které lze uvést tyto skutečnosti:
Hlavní činností předsednictva a dalších členů sdružení byla
v uplynulém roce aktivita směřující k definitivnímu potvrzení záchrany
nádražní budovy (jednání pléna Senátu PČR dne 18.3.) a snaha o
zabránění výstavby nové plánované výpravní budovy, která se měla
stavět na protější kerhartické straně. V období leden-březen byla
sdružením vyvíjena snaha o zahrnutí podchodu k výpravní budově do
technických plánů. V květnu seznámila SŽDC na jednání MěÚ vedení města s upraveným
návrhem nové výpravní budovy. S ním byli posléze seznámeni i
zastupitelé města. V 7. června se uskutečnilo jednání předsedy
sdružení Martina Kadrmana a místopředsedkyně Olgy Sommerové
s generálním ředitelem SŽDC Janem Komárkem a technickým náměstkem
Pavlem Mathé.
6. srpna vydala SŽDC stanovisko, že: „V souvislosti s
připravovanou stavbou „Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí“ se v
poslední době začaly objevovat ničím nepodložené informace, že v rámci
projektu bude i při zachování původní nádražní budovy postavena nová
plnohodnotná výpravní budova. Představou investora, se kterou jde SŽDC
do projednání, je však nalezení funkčně a nejen v dnešní době
především ekonomicky rozumného řešení a nerealizovat žádný nový
objekt, který by svým určením mohl případně suplovat činnosti dopravce
v současné výpravní budově.“
26. srpna vyhlásilo MKČR
s definitivní platností historickou budovu nádraží kulturní památkou.
18. října vydalo Ministerstvo
dopravy tiskovou zprávu, ve které občany informovalo, že se ministři
dopravy Vít Bárta a Jiří Besser dohodli na nutnosti rekonstruovat
zachráněnou historickou budovu nádraží.
Dne 11.3. se koná jejich
společná návštěva v Ústí nad Orlicí...
Ztratí orlickoústecké nádraží svůj ostrovní charakter?
V souvislosti se záchranou nádražní budovy se
řeší i další možnosti či varianty. některé se již ale nerozvíjí.
Především jde o dále nerozvíjený návrh řešení kolejiště žst. Ústí nad
Orlicí v podobě, kdy by výpravní budova ztratila svůj "ostrovní"
charakter a kolejiště bylo situováno pouze na její severní straně:
toto řešení by v podobě, jak je navrženo, určitě neprošlo, protože
předpokládá likvidaci objektů správy a údržby infrastruktury pod
skalou (aby se do toho prostoru vešla celá "osobní" část kolejiště v
navrhovaném poměrně velkém rozsahu), ale domnívám se, že je žádoucí z
tohoto principu "koncepčně" vyjít, protože tak velký rozsah a způsob
řešení "osobního" kolejiště není potřebný, takže při realističtějším
pohledu na výhledové potřeby osobní dopravy by bylo možno všechny
zmíněné (budovní) objekty zachovat a osobní část kolejiště stanice
navrhnout "střízlivěji". K tomu se nabízí ještě jedna možnost, která
souvisí s představou "Pardubického kraje" a OREDO o řešení regionální
dopravy, totiž s návrhem, aby místo dosavadních regionálních osobních
vlaků v relaci Pardubice - Česká Třebová byly nově vedeny regionální
vlaky v nové "páteřní" relaci Pardubice - Letohrad (- Lichkov): pro
přípoje od nich ve směru do a z České Třebové by pak mohly v Ústí nad
Orlicí být například vybudovány 2 kusé "osobní" koleje v prostoru
dnešního parkoviště u letohradského nástupiště mezi východním zhlavím
stanice a staniční budovou, které by pro vratné soupravy (jejichž
provoz lze pro budoucno předpokládat = ať již v motorové, nebo v
elektrické trakci) v pohodě vyhovovaly. Zmíněné vize o budoucím řešení
regionální dopravy v Pardubickém kraji jsou nastíněny v zápisu o jeho
presentaci v Letohradu ze dne 23.02.2011. Velká část z návrhů v něm obsažených
(projíždění některých železničních zastávek, zbytečné kombinování
železničního a autobusového spojení a jejich souběhy, nejednotnost
výchozích a přestupních bodů, atd.) logicky budí značné negativní
emoce, takže projednávané řešení možná ještě dozná nějakých dílčích
změn. Jednoznačnou výhodou návrhu na změnu koncepce kolejiště žst.
Ústí nad Orlicí je odstranění dosavadní komplikace spočívající v
obtížném přístupu ke staniční budově v případě zachování jejího
"ostrovního" charakteru, který přitom může být symbolicky naznačen
třeba ponecháním jedné "muzejní" kusé koleje na její jižní straně,
zapojené pouze jednostranně do "západního" zhlaví stanice.
(Z diskuze k problému žst Ústí n.O.)
Z došlých názorů a reakcí:
Od založení sdružení jsem přesvědčený, že je nutné budovu nádraží
nejen zachránit, ale i zrekonstruovat a nadále ji využívat především
jako nádraží. Špatně přístupný skanzen uprostřed kolejiště bych
pokládal za Pyrrhovo vítězství.
Proto každou variantu splňující tyto dva základní požadavky bychom
měli přivítat, přestože do optimálního řešení má daleko (za optimum
považuji vizi studentů kolegy Suchomela). Dál v heslech:
Negativa:
- ztráta ostrovní polohy s jasnou orientací "vpravo Letohrad -
vlevo Česká Třebová/Praha"
- nádraží na opačné straně kolejiště než je město samotné (obdoba
Chocně...)
- mírné pootočení osy budovy vůči ose kolejiště
- podchody z nástupišť vůbec nenavazují na budovu nádraží (ani
výtah!)
- trvající neochota integrovat potřebnou technologii do budovy a
současné rozpaky nad její přílišnou velikostí (nechuť SŽDC
rekonstruovat) - viz též můj předchozí mail
Pozitiva:
- nádražní budova zůstává nádražní budovou
- dobrá dostupnost pro automobilovou a zejména autobusovou dopravu
(dostatečný prostor pro případný terminál)
- celkově velký přednádražní prostor - možnost rozvoje a zvýšení
atraktivity této části města
Ing. arch. Ivan Šrom
Jak zajistit
peníze na opravu nádraží v Ústí n.O. (z diskuze členů o.s.
Nádraží nedáme)
1. MK ČR by mělo významně přispět z důvodu vyhlášení památkou.
2. Ústí by mělo přispět, pokud tudy budou proudit davy lidí z
vlaku na vlak a město jim bude chtít prezentovat svoje fabriky a
turistické krásy a tím z nich část odklonit k návštěvě města.
3. Pardubický kraj by se měl podílet pro význam nádraží jako
křižovatky do 4 světových stran a přivaděče lidí do kraje.
4. ČD by se měly podílet, protože jsou vlastník a ze zákona jsou
odpovědné přinejmenším za bezpečnost procházejících klientů.
5. SŽDC by se měla podílet, protože přes ni protékají peníze a z
principu je investorem odpovědným za všechny stavby na trati.
6. MD ČR by se mělo podílet, protože obě předchozí organizace
jsou pod ním a protože ji ovládá ministr koaliční vlády, který by
měl konsensuálně jednat se svým resortním protějškem (s MK ČR,
případně dalšími ministerstvy).
7. Úplně na konci to mohou doplňovat sbírky chudých občanů s
kloboukem u chodníku anebo mecenáši.
Peníze
na opravu historické budovy orlickoústeckého nádraží se budou
těžko shánět
MKČR údajně nemůže dát na opravu z havarijního fondu víc jak
5milionů korun (tiskový mluvčí ovšem dříve deklaroval dvacet "a
ihned"). Pozice Českých drah je známa. SŽDC pořád prosazují
stavění nových objektů. Existruje snaha o konsensus, aby se co
nejdřív začalo stavět. Prý se nejdřív se musí najít využití
budovy, pak řešit otázku její rekonstrukce. mnoho lidí si
myslí, že to má být obráceně. Není však možné připustit, aby
se postavil koridor a budova zůstala neopravená. Nelze
využít prostředky z MMR (ministerstvo pro místní rozvoj), MKČR
ani fondů EU. Vše je prý vyčerpáno! Zbývá počkat n alokaci pro
příští rozpočtové období Tato strategie se zdá riziková. Co když
padne vláda, změní se priority, mocenské rozložení.... Zdá se, že
MD hodilo míček na ministerstvo kultury a ten je nyní na jejich
straně. ministr kultury přijede společně s Vítem
Bártou a na nádraží pobude déle, najde si čas na
důkladnou prohlídku budovy, zatímco ministr Bárta ji pojuchá
k vysokému Mýtu.
Studie
železniční trati Ústí n.O. - Choceň
http://www.usti-chocen.cz/nova-trat-usti-nad-orlici-chocen-prezentacni-video-dvd
Pyžamový ples také v Hradci
Králové již potřetí a ve velkém!
Lidé v Hradci Králové, znuděni tradičními plesy v kvádrech a
večerních róbách, mohou vyrazit na ples jednoduše v pyžamu. Velké
oblibě se v poslední době těší i noční košile a obyčejné župany.
Netradiční podoba plesu je v krajském městě pořádána už třetím rokem
a módní pyžamové odívání se neustále mění. Pyžamový úplňkový ples se
letos uskuteční v pátek 18. března od osmi hodin v tanečním sále
Bonstep Hradec Králové. Vstupenku lze zakoupit v Městských
infocentrech Hradce Králové. „Hradec konečně žije!“ libuje si
dlouholetá návštěvnice těchto plesů Jana Košková a dodává, že ji
těší, že se zdejší lidé všech věkových kategorií stále ještě dokážou
oprostit od svých každodenních problémů a bavit se. „Akce je to
ojedinělá a zajímavá. Těžko u nás budete hledat něco podobného. Je
fajn, že průkopníkem je právě Hradec Králové,“ uzavírá Košková.
Bc. Pavla Janoušková
Orlickoústecký DDM jako jedný v kraji zřizuje Pardubický kraje. Má totiž
problémy....
Jan Pokorný píše v Orlickém deníku o špatné situaci ústeckého Domu dětí a mládeže,
který sídlí v bývalé Janderově vile v Lukeslově ulici v sousedství
okresního soudu v nájmu a jako jediný zůstal ještě pod
zřizovatelem - Pardubickým krajem. Nikdo si neví rady co s tím. Všechny ostatní DDM v městech Pardubického kraje mají svá sídla
(včetně
toho našeho českotřebovského). V Ústí n.O. jsou v nájmu v
soukromém domě. Jak to tedy bude dál - je několik
verzí:
např. opravit dům a zůstat, postavit nám někde
zbrusu nový dům, čtvrtá varianta byla v továrně na hračky "Blank" ( už zřejmě padla), hovořilo se také o
prostorách Elitexu nebo přemístění do některé ze škol. Nyní je nová
šance v souvislosti s odkupem areálu textilky Perla městem nejde ale o
nějaké rychlé řešení. Připomeňme
ještě jednu věc. Těsně po roce 1989 se na místě dnešního Penny marketu
stavěl nový svazácký komplex, budoucí DDM, pak tam dlouho trčelo
jeho torzo, aby jej po letech strhl developer a postavil supermarket
PLUS, nyní po změně Pennymarket. Supermarketů tam je
nyní dost na jedné kupě, třeba ten původní Penny market
(nyní Elektron) je opravdu málo navštěvovaný. Zase by se tam mohl
dostat třeba DDM. To však reálné není. .
|