Zastávka
Zádolka osiří? (Byla by to velká hloupost)
Vypadá
to tak, že se změny musí udělat stůj co stůj, neboli ať to stojí
třeba i víc. Společné je to, že to je vždy na úkor dopravy železniční.
Je to systém, který má cestující odradit od jízdy vlakem a bojím se že
i autobusem. V první etapě se vynechá co nejvíc zastávek, aby se
pak zjistilo, že ve vlaku nikdo nejezdí a tak se mohou zrušit úplně.
Není přece tak dávno, co se naopak budovaly zastávky nové, aby
se projíždějící vlaky mohly více využívat. Připomeňme v okolí zastávku
Černovír na trati do Letohradu a zastávku Luková na trati do Zábřeha.
To ovšem ještě neřídila dopravu v kraji firma OREDO. Lze rozumět
tomu, že se některé úseky železnice, která se už nyní nevyplácí
nebudou třeba nákladně opravovat a dopravu zde nahradí autobusy,
které to zvládnou, ale nemohu pochopit, proč rušit zastávky
regionálních vlaků, které přes zastávku Zádolka stejně pojedou a
jezdí stále s velkou časovou rezervou. Podobně bychom mohli rušit i
zastávky autobusů, kde cestující nenastupují v dostatečném množství?
V měsíci únoru se uskutečnilo i jednání Pardubického kraje se
starosty obcí na trati z Č. Třebové do Březové nad Sv. a ze Svitav do
Poličky (zápis z jednání se mi podařilo získat). Od nového GVD
(prosinec 2011) by mezi ČT - Březová a Svitavy - Polička měly nově
autobusy nahradit vlaky (je tím míněno osobní vlaky, které objednává
kraj), tím stylem, že by měl jezdit autobus z Č.T přes Rybník a
Třebovice do SY a další duplicitní z Č. Třebové do Lanškrouna
přes Semanín a právě Zádolku. Takže stručně řečeno, občan ze Zádulky
bude potřebovat jet jako vlakem do SY, tak nastoupí tady někde na
autobus, pojede do Třebovic, kde někde přesedne a pojedu dalším
autobusem do SY (pokud bude návaznost). Výborné řešení.
Jak to bude asi tak dlouho trvat? Jak to bude v zimním období?
A hlavním důvodem všeho je úspora financí, protože na autobusy
kraj připlácí méně. Zde to je ale spíše záměr vlakovou dopravu co
nejvíce narušit, učinit ji nespolehlivou a nepravidelnou. Minulý rok byla uvedena do provozu zrekonstruovaná
a dálkově řízená trať ze Svitav do Poličky (jistě přes 200
mil.) a teď se jako nic neděje, že to nebude využito. To totiž bylo
plánováno mimo krajské orgány a tak jako by to byl problém někoho
jiného. Nicméně: Většina vlaků zůstane a jejich zastavování v
Zádolce je možné zachovat a zajistit obsluhu této lokality (minimálně
u spojů vedených soupravami Regionova). Zatím se
zdá že tyto hlasy nechce žádný koordinátor dopravy na krajském úřadu
ani slyšet, jako by měl jiné zadání a na hlasy "zezdola" nemá
reagovat.
Fotografie:
Osada Nový Rybník - Zádolka je součástí obce
Opatov, okres Svitavy. Dosud mají občané z lokality (také spousta
chatařů) výborné vlakové spojení na Českou Třebovou (jejich děti
k nám chodí do školy), tak i do Opatova a Svitav. Do Semanína musí
pěšky (nebo na kole apod.) asi 2 kilometry. Poblíž Zádolky je známá
lokalita bledulí Králova zahrada. Bledule právě kvetou...
Záchranný sběr obojživelníků
při jarním přesunu do
přívratských rybníků
opět začíná.
Zábrany instalované opět v celkové délce větší ne jeden kilometr
brání obojživelníkům při přechodu z lesů do přívratských rybníků, kde
chtějí naklást vajíčka. Trvalé žabí přechody zatím stále nejsou
a tak nezbývá než žáby zachycovat ve zvláštních nádobách za zábranami
a přenášet je do rybníků ručně. Má to výhodu v tom, že tento postup
umožňuje evidenci obojživelníků. Pokud se tato práce dělá
systematicky a dlouhodobě, lze ukázat, jaké jsou trendy v čase a zda
se záchranný sběr pozitivně projevuje na celkovém počtu žab nebo čolků
a jak se mění druhová skladby. Po letošním jaru budeme zase chytřejší,
budeme mít další data. Než budou získána, bude třeba velké obětavosti
desítek dobrovolných ochránců přírody, každodenní práce. Podílejí se na ni ochránci přírody ZO ČSOP Podorlicko Česká Třebová
pod vedením předsedkyně Věry Malátkové, další dobrovolníci a také
oddíly mladých ochránců přírody.
Na kraji
s městem a univerzitou Pardubice o podpoře inovací
Pardubice (30. 3. 2011) - Ve středu se v sídle Pardubického kraje
uskutečnila již druhá společná schůzka k podpoře inovací vědy a výzkumu
v Pardubickém kraji. Zúčastnili se jí za město Pardubice náměstek Jiří
Rozinek, za Univerzitu Pardubice rektor Miroslav Ludwig s kvestorem
Milanem Bukačem a za Pardubický kraj náměstci hejtmana Roman Línek a
Jan Tichý. „Domluvili jsme se, že budeme společně pracovat na
přípravě inovačního fondu, který by měl vzniknout do pololetí 2011.
Jeho cílem bude finanční podpora inovačních a podnikatelských nápadů
realizovaných na území Pardubického kraje, a to zejména
v podnikatelských inkubátorech, jako je například dosud málo využívaný
inkubátor v pardubickém TechnoParku,“ shrnul obsah schůzky náměstek
hejtmana Roman Línek. Dále se všichni shodli, že osloví subjekty, které
mají přímou vazbu na TechnoPark Pardubice a nebo nabízely řešení jeho
problémů. „Pokud navrhnou model jak pomoci TechnoParku Pardubice, tak
nápad společně posoudíme,“ uvedl náměstek Línek. Nelze však
očekávat, že by se kraj, město či univerzita angažovaly formou
finančních garancí či směnkami, které nedávno odmítlo zastupitelstvo
Města Pardubice.
Regionální organizace Roska Pardubického kraje
Dne 26. 3. 2011 se konal, při setkání 50 účastníků, již třináctým rokem
jednodenní seminář pro nemocné roztroušenou sklerózou. Hlavním bodem
semináře byla přednáška MUDr. Dany Horákové z MS Centra Neurologické
kliniky v Praze. Každým rokem se tak dozvídáme nejnovější informace
z léčby, o nových lécích, možnostech další diagnostiky, ale i příkladech
o léčbě v zahraničí. Paní doktorka nám dává řadu rad a opět u ní byla
možnost individuální komunikace.
Za
tato setkání jsme vděčni, protože informovanost od lékařky nad míru
povolané, byla pro nás nemocné opět obrovským přínosem.
Jak
odevzdáváme vysloužilou bílou techniku
Až 2,7 kg vysloužilých elektrozařízení odevzdal vloni kolektivnímu
systému ELEKTROWIN každý obyvatel Pardubického kraje. Ve srovnání
s ostatními regiony se tak kraj umístil na osmém místě. První příčka
patří občanům Plzeňského kraje, kteří zrecyklovali téměř
3,5 kilogramu
na osobu. Na druhém konci žebříčku se umístil Ústecký kraj. Jeho
obyvatelé odevzdali k recyklaci průměrně
1,6 kilogramu.
Kolektivní systém ELEKTROWIN na Pardubicku vysbíral celkem 1360 tun
elektroodpadu, čímž ušetřil až 8 milionů kWh elektřiny. Největší podíl
sesbíraného elektroodpadu již tradičně tvoří chladící zařízení. Češi
jsou v jejich recyklaci dokonce pátí nejlepší v Evropě. Nezisková
společnost ELEKTROWIN vloni po celé republice vysbírala celkem 25 448
tun elektroodpadu, což je více než 1,3 milionu kusů.
|