Cesta ministrů Víta Bárty a Jiřího Bessera  Pardubickým  krajem začala v České Třebové  
Česká Třebová 11. 3. v 10.00 hodin - prohlídka dopravního terminálu Jana Pernera -

  • Hejtman a starosta vítali ministry na peróně  

    Cesta ministra dopravy Víta Bárty po Pardubickém kraji začala v pátek ráno na českotřebovském nádraží, kam přijel vlakem společně s ministrem kultury Jiřím Besserem. Na druhém nástupišti hosty přivítali hejtman Radko Martínek a náměstek Jan Tichý se zástupci tamní radnice.   Hlavním tématem celodenní návštěvy byla dopravní problematika v regionu. V České Třebové si ministři prohlédli dopravní terminál a vyslechli požadavek, aby na železničním nádraží zastavoval větší počet rychlíků vyšší kategorie. Hejtman seznámil ministra s tím, jak by měl v Pardubickém kraji fungovat integrovaný dopravní systém, jehož základem je právě českotřebovský terminál.  Více ZDE

     

  • Ústí nad Orlicí jednání na radnici i na nádraží: vlak přes kulturní památku pojede 


    Ústí nad Orlicí - Na ústeckoorlické radnici se ministři domluvili se zástupci Pardubického kraje a městem, že budou společně hledat řešení, jak získat finanční prostředky na obnovu historické nádražní budovy. „Vlak přes kulturní památku pojede, železní koridor zmodernizujme,“ slíbil ministr Bárta. Ministerstvo kultury již vyčlenilo na stavebně-historický průzkum kulturní památky 150 tisíc korun. „Není běžné, aby dva ministři shodli na řešení i jednoho problému. Jsem vděčný, že se příští rok začne stavět koridor a že zůstane zachována historická budova z roku 1874,“ ocenil hejtman, původní profesí historik, vstřícné kroky představitelů vlády. Uvedl, že Pardubický kraj se bude podílet na obnově prostřednictvím grantových programů, pokud se najde smysluplné využití budovy. O to se bude snažit meziresortní komise obou ministerstev, která bude pro budovu hledat uplatnění. Lidé jí mohou pomohou posílat náměty. Možné využití objektu však komplikuje fakt, že stojí mezi kolejišti. Vlastník objektu, České dráhy, s dalším využíváním nádraží jako provozní budovy nepočítá. Cestujícím bude sloužit nová výpravní budova postavená v rámci modernizace koridoru. „Jsem velmi rád, že ekonomickou spoluodpovědnost za financování zásadní přestavby nádraží slíbil jak starosta z Ústí nad Orlicí, tak pan hejtman. Věřím, že toto nádraží dopomůže kulturnímu rozvoji Pardubického kraji i města,“ poděkoval ministr Bárta za konstruktivní jednání.      Správa železniční dopravní cesty v příštím roce zahájí zásadní rekonstrukci tratě, což představuje více než dvou miliardovou investici. Přesto, že historická budova  zůstane zachována, pendolino bude schopno tímto úsekem jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině, ostatní  vlaky  o 30 kilometrů pomaleji. (K problematice záchrany a úprav nádraží v Ústí n.O. bude zvláštní článek)
     
    Jednání ve Vysokém Mýtě: Litomyšl, kritický bod výstavby R35

    Vysoké Mýto
     
    Ve Vysokém Mýtě se diskutovalo o výstavbě rychlostní silnice R35, která je klíčovou pro rozvoj Pardubického kraje i České republiky. Ministerstvo dopravy chce stavbu řešit formou PPP projektu. Kritickým bodem je úsek okolo Litomyšle, kde není trasa dosud stanovena. „Vyjednávání ohledně trasy R35 v blízkosti Litomyšle nepokračuje. Starosta Litomyšle mě nepřesvědčil o tom, že stavbu připravuje. Naopak si dovolím konstatovat, že obsah jednání, jak jsme ho na vysokomýtské radnici vedli, považuji ze strany pana starosty za skandální,“ konstatoval současný stav ministr dopravy Bárta na tiskovém brífinku. Bez vyřešení trasy na Litomyšlsku totiž nelze počítat se zahájením  PPP projektu.
     
    Pardubice: Kraj požádal o navýšení peněz na opravu silnic po zimě


    Hejtman Radko Martínek požádal ministra dopravy Víta Bártu o finanční podporu na opravu silnic po zimním období. Ministr podpoří navýšení prostředků pro Pardubický kraj, ovšem za předpokladu, že se vytvoří jednotný tlak na systémové změny.      Náměstek hejtmana Jan Tichý upozornil, že z rozpočtu Pardubického kraje nelze dostatečně pokrýt opravy silnic. „Kraj má současné době prostředky na opravy okolo 300 miliónů, ale potřebujeme jednou tolik,“ upřesnil náměstek částku nutnou k tomu, aby kraj udržel komunikace alespoň v současném stavu.  Pracovní cesta ministra Víta Bárty přinesla podle hejtmana celou řadu dobrých řešení pro Pardubický kraj i Českou republiku. „Příští rok začne rekonstrukce průtahu křižovatky u Parama, pokračovat budou projektové práce na zdvojkolejnění tratě Pardubice – Hradec Králové a vyřešit by se mělo co nejdříve trasování R35 okolo Litomyšle,“ shrnul výsledek ministrovy pracovní cesty  hejtman Martínek.  Na průtah silnice I/37 u Parama, který bude stát 770 milionů korun,  se rýsují finanční prostředky v roce 2012.  „Finanční prostředky máme jen proto, že  jsme na ministerstvu ušetřili několik miliard korun, které se snažíme dát tam, kde jsou nejvíce potřeba,“ konstatoval ministr Bárta.  
     

    Fotografie Luboš Kozel, text Magda Navrátilová