Informace ze zasedání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ve dnech 15.3. až 25.3.2011

Ve třetím čtení prošly následující zákony  

Zákon, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů byly upraveny pozměňovacími návrhy, které se týkají oblastí se zvlášť vysokým zamořením škodlivými látkami v chráněných územích, lázeňských místech a jiných územích obcí. Obec může na svém území, nebo jeho části, stanovit nařízením tohoto zákona zónu s omezením provozu motorových silničních vozidel, tzv. nízkoemisní zónu.  Obec v nařízení vymezí území nízkoemisní zóny a emisní kategorie vozidel, které mají povolen vjezd do této zóny. Pro případy vzniku smogové situace může obec stanovit zvláštní podmínky provozu nízkoemisní zóny, zejména zpřísnit emisní kategorie vozidel, která mohou vjíždět do nízkoemisní zóny po dobu trvání smogové situace. Začátek a konec nízkoemisní zóny je označen svislou dopravní značkou, která kromě příslušného omezení vymezí vozidla s emisními kategoriemi, kterým je vjezd do nízkoemisní zóny dovolen.

 

Rovněž v tomto procedurálním řízení byl schválen vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který nařizuje, že fyzické osoby vstupující na území státu ze zahraničí jsou povinny podrobit se vyšetření ve zdravotnickém zařízení, které je odborně a provozně způsobilé provádět vyšetření nemocí, jejichž seznam je upraven vyhláškou Ministerstva zdravotnictví, a které bylo pro takové účely akreditováno Ministerstvem zdravotnictví. Nebyl schválen pozměňovací návrh k tomuto zákonu poslance Bc. Šnajdra (ODS) ohledně rušení státních Zdravotnických ústavů na krajích. Dle  poslance Šnajdra je v současné době 86 budov Zdravotních ústavů a několik z nich je zcela nevyužitých, ale dosud  nebylo možné je zrušit. Předložený pozměňovací návrh je podle něho cestou jak snížit náklady a vytvořit jeden ústav a kontaktní místa v potřebných regionech. Úskalím tohoto návrhu může být zhoršení funkčnosti a výkonnosti takového systému podle MUDr. Gregory (TOP 09 a starostové).

 

Dále byly schváleny pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, změny se týkaly jednak sladění terminologických pojmů a doplnění zásadního bodu, podle kterého v případě zvláštního užívání pozemních komunikací, kdy je požadován k zabezpečení bezpečnosti nebo plynulosti silničního provozu policejní doprovod (např. při přepravě nadrozměrné a těžké zásilky), je osoba, na jejíž žádost bylo povolení vystaveno, povinna uhradit náklady s tímto doprovodem spojené Policii České republiky.
Pro občany je důležité schválení pozměňovacích a jiných návrhů k vládnímu návrhu zákona o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, které se týkají záležitosti, že nikdo nesmí vyrábět, dovážet, nabízet, prodávat nebo jinak rozšiřovat medaile, žetony nebo podobné předměty, které jsou svým provedením způsobilé uvést jejich držitele v omyl, že jde o mince nebo pamětní mince určité nominální hodnoty vydávané Českou národní bankou. Nikdo nesmí při označení nebo popisu žetonu, medaile nebo podobného předmětu v souvislosti s jejich nabízením, prodejem nebo jiným rozšiřováním použít slovo “mince”.

 

Poslední z mého pohledu důležitá záležitost, bylo schválení senátního návrhu na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kde bylo doplněno, že zákon platí i pro vodní a energetickou infrastrukturu. Přičemž vodní infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumí stavba vodního díla umisťovaného v plochách a koridorech vymezených v platné politice územního rozvoje nebo veřejně prospěšné stavby na ochranu před povodněmi a energetickou infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumějí stavby zařízení elektrizační soustavy a plynárenské soustavy podle jiného zákona zřizované ve veřejném zájmu, pokud nejsou v rozporu s platnou politikou územního rozvoje nebo zásadami územního rozvoje kraje.
 
Závěrem bych ještě uvedl informaci Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR k otázce dotační politiky v sociálních službách. Ministerstvo rozdělovalo v roce 2011 na sociální služby 90 % prostředků oproti roku 2010.  Dotace na sociální služby ve výši 6,1 mld. Kč, byly rozdělovány zejména na základě doporučení krajů. Ukázalo se však, že kraje v některých případech sice dopřály vlastním zařízením nekrácenou stoprocentní podporu v porovnání s předchozím rokem, na druhou stranu ale některým zařízením dotace dramaticky snížily – a tyto se ocitly na hranici existence, říká Jaromír Drábek (TOP 09 a starostové), ministr práce a sociálních věcí. Dále upozornil, že některé kraje se vůči zařízením chovaly zodpovědně, snažily se i se zkrácenou dotací vypořádat maximálně spravedlivě a hledaly další zdroje financování. Existují ale i extrémní případy, kdy některá zařízení poukazují na to, že v porovnání s předchozím obdobím dostaly částku na dotacích sníženou v řádech desítek procent, sdělil ministr. Z těchto důvodu se rozhodl pro odklad platnosti zákona o sociálních službách (který počítal s převedením kompetence rozdělování dotačních prostředků zařízením na kraje od 1.1. 2012) o dva roky, tedy na 1. ledna 2014.
 
Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. Poslanec TOP 09 a starostové