-
Informace ze
zasedání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ve dnech 15.3. až 25.3.2011
-
Ve třetím
čtení prošly následující zákony
- Zákon, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a
zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších
předpisů byly upraveny pozměňovacími návrhy, které se týkají oblastí se
zvlášť vysokým zamořením škodlivými látkami v chráněných územích,
lázeňských místech a jiných územích obcí. Obec může na svém území, nebo
jeho části, stanovit nařízením tohoto zákona zónu s omezením provozu
motorových silničních vozidel, tzv. nízkoemisní zónu. Obec v nařízení
vymezí území nízkoemisní zóny a emisní kategorie vozidel, které mají
povolen vjezd do této zóny. Pro případy vzniku smogové situace může obec
stanovit zvláštní podmínky provozu nízkoemisní zóny, zejména zpřísnit
emisní kategorie vozidel, která mohou vjíždět do nízkoemisní zóny po
dobu trvání smogové situace. Začátek a konec nízkoemisní zóny je označen
svislou dopravní značkou, která kromě příslušného omezení vymezí vozidla
s emisními kategoriemi, kterým je vjezd do nízkoemisní zóny dovolen.
- Rovněž v tomto procedurálním řízení byl schválen vládní návrh
zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, který nařizuje, že fyzické osoby vstupující na území státu ze
zahraničí jsou povinny podrobit se vyšetření ve zdravotnickém zařízení,
které je odborně a provozně způsobilé provádět vyšetření nemocí, jejichž
seznam je upraven vyhláškou Ministerstva zdravotnictví, a které bylo pro
takové účely akreditováno Ministerstvem zdravotnictví. Nebyl schválen
pozměňovací návrh k tomuto zákonu poslance Bc. Šnajdra (ODS) ohledně
rušení státních Zdravotnických ústavů na krajích. Dle poslance Šnajdra
je v současné době 86 budov Zdravotních ústavů a několik z nich je zcela
nevyužitých, ale dosud nebylo možné je zrušit. Předložený pozměňovací
návrh je podle něho cestou jak snížit náklady a vytvořit jeden ústav a
kontaktní místa v potřebných regionech. Úskalím tohoto návrhu může být
zhoršení funkčnosti a výkonnosti takového systému podle MUDr. Gregory
(TOP 09 a starostové).
- Dále byly schváleny pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu
zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, změny se
týkaly jednak sladění terminologických pojmů a doplnění zásadního bodu,
podle kterého v případě zvláštního užívání pozemních komunikací, kdy je
požadován k zabezpečení bezpečnosti nebo plynulosti silničního provozu
policejní doprovod (např. při přepravě nadrozměrné a těžké zásilky), je
osoba, na jejíž
žádost bylo povolení vystaveno, povinna uhradit náklady s tímto
doprovodem spojené Policii České republiky.
- Pro občany je důležité schválení pozměňovacích a jiných návrhů
k vládnímu návrhu zákona o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona
č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů,
které se týkají záležitosti, že nikdo nesmí vyrábět, dovážet, nabízet,
prodávat nebo jinak rozšiřovat medaile, žetony nebo podobné předměty,
které jsou svým provedením způsobilé uvést jejich držitele v omyl, že
jde o mince nebo pamětní mince určité nominální hodnoty vydávané Českou
národní bankou. Nikdo nesmí při označení nebo popisu žetonu, medaile
nebo podobného předmětu v souvislosti s jejich nabízením, prodejem nebo
jiným rozšiřováním použít slovo “mince”.
- Poslední z mého pohledu důležitá záležitost, bylo schválení
senátního návrhu na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb.,
o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kde bylo doplněno, že
zákon platí i pro vodní a energetickou infrastrukturu. Přičemž vodní
infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumí stavba vodního díla
umisťovaného v plochách a koridorech vymezených v platné politice
územního rozvoje nebo veřejně prospěšné stavby na ochranu před povodněmi
a energetickou infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumějí
stavby zařízení elektrizační soustavy a plynárenské soustavy podle
jiného zákona zřizované ve veřejném zájmu, pokud nejsou v rozporu s
platnou politikou územního rozvoje nebo zásadami územního rozvoje kraje.
-
- Závěrem bych ještě uvedl informaci Ministerstvo práce a
sociálních věcí ČR k otázce dotační politiky v sociálních službách.
Ministerstvo rozdělovalo v roce 2011 na sociální služby 90 % prostředků
oproti roku 2010. Dotace na sociální služby ve výši 6,1 mld. Kč, byly
rozdělovány zejména na základě doporučení krajů. Ukázalo se však, že
kraje v některých případech sice dopřály vlastním zařízením nekrácenou
stoprocentní podporu v porovnání s předchozím rokem, na druhou stranu
ale některým zařízením dotace dramaticky snížily – a tyto se ocitly na
hranici existence, říká Jaromír Drábek (TOP 09 a starostové), ministr
práce a sociálních věcí. Dále upozornil, že některé kraje se vůči
zařízením chovaly zodpovědně, snažily se i se zkrácenou dotací vypořádat
maximálně spravedlivě a hledaly další zdroje financování. Existují ale i
extrémní případy, kdy některá zařízení poukazují na to, že v porovnání s
předchozím obdobím dostaly částku na dotacích sníženou v řádech desítek
procent, sdělil ministr. Z těchto důvodu se rozhodl pro odklad platnosti
zákona o sociálních službách (který počítal s převedením kompetence
rozdělování dotačních prostředků zařízením na kraje od 1.1. 2012) o dva
roky, tedy na 1. ledna 2014.
-
- Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. Poslanec
TOP 09 a starostové
-