Kdyby mně v občanské poradně nepomohli,
nevím, co bych dělala 

Příběh z občanské poradny
 
Paní Eva je aktivní důchodkyně. K předváděcím akcím má nedůvěru, protože zná z televize  jejich možné důsledky. Ale stalo se, že jednou se nechala zlákat nabídkou prohlídky českotřebovské čokoládovny, kterou organizátoři předváděčky slibovali, a tak se poprvé v životě ocitla na předváděcí akci.
„Nejdřív nás dvěma autobusy odvezli do Českých Heřmanic , kde akce od 8 do 19 hodin probíhala. Celý den k nám mluvil pracovník reklamní agentury, nabízeli deku, polštář, biolampu, výrobky z aloe vera a vychvalovali jejich protirakovinné účinky. Protože můj manžel, vnuk a tchyně zemřeli na rakovinu, vybavily se mi smutné vzpomínky na ně. Řečník a jeho kolegové velmi dobře pozorovali, kdo z lidí poslouchá a kdo ne. Pak nás vybrali asi deset. Nabízeli nám různé výhody, slevy na zboží, fotili nás a každého jednotlivě volali za plentu, kde s námi mluvili. Ptali se mě, jestli můžu dát měsíčně 500,- Kč na splátky.“
Paní Eva podepsala smlouvu na zboží v hodnotě 15.990,- Kč. Po chvíli si ale uvědomila, že jednala pod určitým tlakem a že zboží nechce, a tak šla za pracovníky agentury s tím, že chce smlouvu zrušit. „Začali na mě křičet, že nejsou žádní kašpárci a že zrušení smlouvy přijde na 8.000,- Kč. Tak jsem to raději nechala být…“
Doma ale paní Eva zjistila, že jí k podpisu podstrčili i úvěrovou smlouvu na 26% úrok, takže by celkem nezaplatila 15.990,- Kč, ale 21.000,- Kč. Hned druhý den šla proto do Občanské poradny v Ústí nad Orlicí, kde jí pomohli sepsat odstoupení od smlouvy, a začít celou věc co nejdříve řešit.
„Byla jsem z toho  úplně vynervovaná,“ říká paní Eva, „nevím, jak jsem mohla něco takového podepsat, jako bych to ani nebyla já…  V poradně mě ale uklidnili, že zaměstnanci podobných agentur jsou speciálně školení na to, aby člověkem manipulovali, ať si to nevyčítám. Všichni v poradně se mnou jednali tak hezky, až jsem z toho měla v očích slzy…“
Paní Eva zboží ani neprohlížela a nerozbalené poslala zpět reklamní agentuře. Vzápětí od nich  ale přišla výzva, že v určený den si přijdou pro peníze přímo k ní domů. „Ve vašem zájmu buďte mezi 10-12 h. doma, vyhnete se případným sankcím,“ píše se v dopise. V Občanské poradně doporučili nereagovat, nic neplatit a nebrat výhrůžné telefony. Brzy nato přišel paní Evě od agentury účet na 780,- Kč za to, že věci, které jim vrátila, byly použité a znečištěné.  „Tohle mi přišlo úplně nejsprostější, protože zboží jsem vůbec nerozbalovala a ihned poslala zpět,“ komentuje paní.  A protože podepsala ve smlouvě rozhodčí doložku, Občanská poradna jí doporučila částku 780,- Kč zaplatit.
Nakonec všechno dobře dopadlo. Celá záležitost  se vyřešila rychle. Paní Eva nemá nic a zaplatila za to „jen“ tisíc korun.  Zůstala jí nezáviděníhodná zkušenost a hořkost z chování pracovníků agentury.  „A moc děkuji všem z Občanské poradny v Ústí za jejich ochotu a slušnost. Jedině jim můžu děkovat, že to takhle dopadlo,“  uzavírá paní Eva.
 
Oblastní charita Ústí nad Orlicí Občanská poradna Ústí n.Orl.
17. listopadu 69  Tel. 465 520 520 e-mail: poradna@orlicko.cz  www.uo.charita.cz
 
Otevírací doba:
Pondělí:  9 – 11.30, 12.30 – 17.00 h.  Čtvrtek:  9 –  11.30 h.   Pouze pro objednané: Čtvrtek:  12.30 – 16.00 h.                IM