- Na českotřebovské radnici se konalo
začátkem března jednání k přípravě integrovaného systému
dopravy v Pardubickém kraji. V rámci jeho zavedení má dojít k optimalizaci veřejné dopravy v regionu. K
veřejné diskusi byl dán při tom model drážní dopravy, jak by měl začít
platit od prosince letošního roku. S modernizací železničního koridoru se
postupně zrychluje doprava, a tak vzniká potřeba optimalizovat její
provoz. Kraj
proto zadal projekt, který měl za úkol zmapovat dopravu v jednotlivých
regionech a s ohledem na cestující připravit nejvhodnější variantu jejich
cestování. Ten se nyní konzultuje, a to v celkem šedesáti sedmi městech a
obcích Pardubického kraje. K jednání do České Třebové byli přizváni také
zástupci obce Semanín a Dlouhá Třebová. Právě o využití jejich vlakových
zastávek v Dlouhé Třebové a v Zádulce (Semanín) se jednalo. Návrh počítá se rušením zastavování vlaků
na uvedených zastávkách a naopak také s posílením dopravy o nové autobusové
spoje, kde by se cestující přepravovali za
jednotnou cenu pro vlak i autobus. Zhruba za dva měsíce by měla na tato jednání navázat setkání k
optimalizaci autobusové dopravy.
- I když zatím nebyly řečeny žádné závěry,
tak výše uvedené návrhy vyvolaly velmi negativní odezvu
především v Dlouhé Třebové. je s podivem, že by měla být v podstatě
zrušena železniční zastávka, která leží jen 5 minut od centra obce s 1240
obyvateli. Tato zastávka přitom v řadě případů také slouží i občanům
ze "staré" Lhotky a ze sídliště, zejména o víkendech, kdy sem ze
města nejezdí prakticky žádná veřejná doprava. Cesta na vlak do
Dlouhé Třebové je daleko kratší než na třebovský terminál. Návrh na
omezení dopravy se tedy měl také diskutovat na
osadním výboru na Staré Lhotce. Také rušení zastávek vlaků na
zastávce "Semanín" je třeba ještě prověřit, existuje
přece možnost zastávky "na znamení",
alespoň pro krátké motorové soupravy. Doprava do lokality Zádulka totiž
nebude žádným jiným spojem nahrazena. Pokud by měla být dopravní politika
vedena tímto způsobem i dále, znamená to, že o
zřízení zastávky Parník - Lhotka nemá smysl ani usilovat. Zrušením zastávky se neušetří a
jen se zaženou další cestují z vlaků do aut nebo v lepším případě na
autobus. Možná právě v tom je politika konzultační firmy OREDO.
Zastávka a rozjezd vlaku v Dlouhé Třebové např. způsobí dvojminutové
zdržení, které by nemělo být nepřekonatelným problémem, nebylo jím ani
dosud..
-
Návrh řešení vlakové dopravy předložil
krajský radní odpovědný za oblast dopravy Jan Tichý.
Nezastavování osobních vlaků v Dlouhé Třebové si ČD již vyzkoušely v
současném jízdním řádu, nyní v Dlouhé Třebové nestaví 3 osobní vlaky.
Odůvodnění nového opatření je v tom, že nástupy a výstupy v obci nikdy nejsou dvojciferné.
Poptávané jsou údajně ranní polohy do ČT (6-9 cestujících) a dále odpolední časy z
ČT (průměrně 5), jinak jednotlivci. Otázkou prý je, zda propustnost tratě
zastavení umožní či ne. (Zastavením se ztratí cca 2 minuty jízdní doby). Na
jednání na třebovské radnici Jan Tichý navrhoval zastavení v
poptávaných časech u „pracovních" a „školních" vlaků. Uvedl, že vlaky budou
nahrazeny i autobusy, ale zastaví i další vlaky během dne (ráno a
odpoledne), pokud to dovolí propustnost. Přítomný Ing. Štěpán uvedl, že bude
zahájen prodej parkovacích míst na Terminálu Jana Pernera přes
internet, tj. možnost zamluvit si místo pro auto včetně nákupu jízdenky.
Tím ovšem vzbudil v Dlouhé Třebové další pochybnosti v tom smyslu, že
zrušení zastávek osobních vlaků v Dlouhé Třebové má více naplnit
podzemní parkoviště na dopravním terminálu. (Zápis z jednání byl v Dlouhé
Třebové zveřejněn) Na schůzce bylo dále uvedeno, že společnost OREDO
připravuje i přepracování linkotvorby u autobusů.Mají být nově naplánovány oběhy vozidel
tak, aby byly lépe
využity - nyní vozidlo ujede přes 50 000 km, nově je cílem až 80 000 km za
rok. Tím bude dosaženo úspor, neboť bude nově financována doprava pomocí
tzv. dvousložkové ceny, pevná a proměnná část. S růstem počtu ujetých km se
rozmělňuje pevná část a tím se zlevňuje cena za ujetý km např. z 30 Kč na 24
Kč. Dále se plánují oběhy tak, aby celodenně stačilo střední nebo malé
vozidlo, které je levnější než velké (nižší spotřeba), rozšiřuje se počet
spojů, např. v dopoledním sedle, večerních hodinách, počítá se i s linkami,
které navezou frekvenci k významným zaměstnavatelům na začátky a konce směn.
Dále se počítá s posílením víkendového provozu, minimálně 3 páry spojů za
den. Nelze však jezdit úplně do každé obce, ale do větších obcí určitě. Problémem Dlouhé Třebové je právě to, že autobusové spojení o
víkendu nefunguje. Dále bylo kritizováno, že stávající schéma dopravy
stále počítá s pracovní dobou 6-14, ale doba se změnila.
- Na jednání vystoupil i starosta Dlouhé Třebové Jaroslav Kašpar. Uvedl, že pokud uvidí, že se chystá zlepšení, tak je
schopen toto představit občanům, kteří vlak využívají. Zástupce OREDO p. Záleský uvedl, že společnost OREDO je partnerem, který řeší problémy týkající se dopravní
obslužnosti, dopravu objednává a tvoří jízdní řád. Dosud tvořili jízdní
řády dopravci podle svých potřeb.
Vyzdvihl výhody malých a středních vozidel a nutnost brát železnici
nikoli jako konkurenta, ale spolupracujícího dopravce.
- Michal Štěpán, ředitel krajského centra železniční dopravy uvedl, že ČD nechtějí poškozovat občany Dlouhé
Třebové a pokud
technologické důvody umožní, bude informovat OREDO a na něm bude, zda-li
vlaky zastaví. Když to nebude možné, má být zhuštěna autobusová doprava.
Starosta Dlouhé Třebové však uvádí, že je v této věci obezřetný, protože se v minulosti nesetkal vždy se seriozním přístupem.
Nové spoje mohou být po zkušební době rychle zrušeny a situace nebude dále
nikoho zajímat.
-
Jaká je situace v Dlouhé Třebové v současnosti:
Zápis ze schůze byl
zveřejněn na úřední desce a vzbudil mezi občany velkou pozornost. Ti
navštěvují obecní úřad a vyjadřují nespokojenost s návrhem na zrušení
zastávek osobních vlaků na modernizovaném nádraží, zhoršuje to pozici
obce, která musí snášet od železnice mnoho negativních dopadů (hluk
ve dne i v noci od frekventované trati), aniž by mohla železnici
přímo využívat. Starostu Jaroslava Kašpara nyní najdete také často i na dlouhotřebovském nádraží, aby se konkrétně přesvědčil o skutečné frekvenci
cestujících a také s nimi pohovořil, co by pro ně zrušení zastávky
znamenalo. Podle Jaroslava Kašpara budou připomínky občanů shromážděny a
předány představitelům Pardubického kraje. Starosta je přesvědčen, že
požadavek na zrušení zastávek osobních vlaků je zbytečně omezující, navíc na něm
nikdo nevydělá. Argumenty o dražší železniční dopravě se zde nedají
použít, naopak, zde se jedná právě o to, aby byla železnice co nejvíce
využita a tak vlastně zlevněna. V této souvislosti nemůže mít zrušení
zastávek vlaků v obci s 1240 obyvateli žádný smysl. V souvislosti s
obdobnou snahou centralizovat např. služby pošty je to další příklad
naprostého nepochopení služeb pro venkovský prostor. Proto bude obec
Dlouhá Třebová za zastávky vlaků v obci bojovat a nebude-li zbytí,
pak také peticí. Je přesvědčen, že petici za zastavování vlaků v Dlouhé
Třebové podepíšou všichni občané obce a jistě by se daly získat další
podpisy "u sousedů" na Lhotce. Tato otázka je tedy ještě otevřená, sledovat ji
bude také Českotřebovský zpravodaj
-
Milan Mikolecký
|