-
Prof.
RNDr. Pavel Kovář, je Třebovák, dlouhodobě působící v Praze na
Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy a také v řadě dalších odborných
a veřejných funkcí spojených s oblastí ochrany životního prostředí a
krajiny, je prezidentem MFF Ekofilm. Pravidelně dojíždí za maminkou k nám
do České Třebové. Aktivně působil také jako místopředseda občanského
sdružení "Nádraží nedáme" utvořené za účelem záchrany ústecké
historické nádražní budovy. Také proto, že se v této budově narodil a
prožil zde své dětství.
Motto:
Výrok dne:
"Přes kulturu vlak nepojede."
Vít Bárta na
starožitném nádraží v Ústí nad Orlicí, které nebude srovnáno se zemí. Tím
dobré Zprávy o páté
končí. (Aktuálně.cz
11.03.2011)
-
Jak hodnotíš výsledek pátečního setkání ministrů kultury a dopravy,
hejtmana a starosty města v Ústí nad Orlicí, kde se očekávalo zásadní
rozhodnutí ve věci historické nádražní budovy a startu projektu přestavby
nádraží?
-
- Se smíšenými pocity. Na jedné straně
hodnotím velice to, že na rozdíl od předchozího období se za nové
personální konstelace konečně u jednoho stolu sešly všechny rozhodovací
úrovně: dva ministři dvou zainteresovaných resortů, hejtman kraje a nový
starosta města. Každý deklaroval svůj příspěvek (včetně finančních
možností), jímž se do budoucí podoby stanice zapojí. Nedlouho předtím jsem
v naší interní korespondenci posílal e-mail s pokusem o soustředěnou
argumentaci, jaké důvody mají ta která správní složka k tomu, aby řešení
pro rekonstrukci objektu našly. Na druhé straně mě ale zaskočilo
rozhodnutí, že budova vyhlášená kulturní památkou nebude do koncepce
nádraží integrována, tj. nebude výpravní budovou a lobbistům z tábora
bývalého starosty Peška se vyjde vstříc s výstavbou nové výpravní budovy.
Předtím se mi zdálo jasné, že přestavba kolejiště pro rychlý průjezd vlaků
a jeho bezpečnostní řešení ve stanici nevyvolává nutnost stavět nový
objekt a ponechávat starou výpravní budovu mimo drážní využití v izolaci.
-
- Občanské sdružení
informace předem nemělo?
-
- Ne. Alespoň já jsem informován nebyl a
teprve krátce před setkáním jsem se dověděl, že OS nebude ani zastoupeno
„u kulatého stolu“ na ústecké radnici, kde byla možnost se alespoň něco
dovědět a vyjádřit před širší reprezentací všech zainteresovaných naše
stanovisko. Považuju za chybu, že jsme se o účast nesnažili.
-
-
Máš tedy pozici Občanského sdružení za znevýhodněnou?
-
- Dá se to tak označit od samého
počátku. Nebyli jsme nikdy účastníkem žádného řízení. Vše se po oficiální
stránce odehrávalo mezi Českými drahami, Správou železniční dopravní
cesty, Ministerstvem dopravy a Ministerstvem kultury. Zasahovaly do toho
pak spíše komunálně-politické zájmy. A přesto všechno nám mediálně „bylo
házeno na hlavu“ např. to, že zdržujeme čerpání peněz na projekt (poté, co
se vlastník nádraží ČD donekonečna odvolával proti rozhodnutí ministra
kultury ohledně statutu historické budovy). Přitom naše role spočívala jen
v tom, že jsme na počátku upozornili na odpovědnost státu a umožnili
památkářům uplatnit své hledisko poté, co zaspali formální lhůty. I když
nynější dohoda ministrů vypadá na první pohled jako „řešení pro všechny“,
trochu mi zřízení meziresortní komise zavání parkinsonovským odlehčením
v ministerské odpovědnosti („když se chceš zbavit problému, vytvoř pro něj
komisi“). Bude záležet na schopnosti této komise komunikovat a navrhovat
ministrům skutečně racionální postupy.
-
-
Na páteční schůzi Občanského sdružení po odjezdu ministrů jsi při volbě
předsednictva již nechtěl znovukandidovat na místopředsedu. Proč?
-
- Převažují důvody pozitivní: Jednak
obměna ve funkcích je obecně prospěšná, jednak jsem navrhl profesora
J..Suchomela namísto sebe v přesvědčení, že nastává mnohem „techničtěji“
laděná etapa, kdy bude potřeba kvalifikovaně bojovat o různá dílčí řešení
v teď nastavených mantinelech nádražního projektu. Jiří Suchomel až dosud
odvedl obrovský kus práce s posuzováním předložených verzí SUDOPem a při
návrzích vlastních variant (se svými studenty). Není ovšem žádný showman,
takže jeho naprosto nepostradatelná práce není přes média tolik vidět.
Možná ho také místopředsednictví posune blíž ke zdrojům technických
řešení, které na objednávku produkují plánovači pro železnici a nikdy nás
nepřipustili jako partnera k tomu, co se tvoří. Mluvím-li o etapě, pak mě
jaksi začínají unavovat medializované stereotypy nabírající na obrátkách
v tom smyslu, že když už se člověk dostane k vážné a argumentační výměně
názorů s ministrem a je šance poznat jeho názor na věc či jej třeba i o
něčem přesvědčit, musí uprostřed hovoru ustoupit a nepřekážet kameře a
mikrofonu, aby bylo pro věčnost zachyceno jak ministr baští v nádražní
restauraci párek. Začínám být asi přecitlivělý na novinářská pozlátka a
pozérství bez věcného obsahu ve vztahu k cíli.
-
- A jak tedy
posuzuješ tu předchozí etapu místopředsedování?
-
- Práce bylo za naším úsilím schováno
dost a každý se podílel jak uměl nejlíp ve vzájemném doplňování. Kdybych
měl říct třeba jeden vybraný moment, kdy jsem měl radost, že se mi něco
povedlo, tak to byl dopis tehdy čerstvě nastupujícímu ministru dopravy P.
Bendlovi vzešlý s mnoha podpisy z naší krajinně-ekologické konference na
fakultě v Praze. S Bendlem jsme se znali ještě jako s hejtmanem
Středočeského kraje, z jednání o výstavbě velkého vědeckého centra BIOCEV
ve Vestci - za fakultu jsem s ním měl co do činění víckrát. Z dopisu
intervenujícího za záchranu nádraží vzešla posléze jeho návštěva v Ústí
nad Orlicí za doprovodu památkářky a ředitele SŽDC, což bylo zlomové,
neboť tehdy – jím vysloveno - poprvé padlo tabu týkající se bourání
budovy. A v těchto intencích jsme se po mnoha peripetiích dostali až
k dnešku, kdy to vypadá, že k bourání nedojde, i když jistoty delší
perspektivy budovy dnešní řešení bohužel nenabízí. Ale opakuji znovu, že
nově vytvořené ovzduší spolupráce ministerstvev s Pardubickým krajem a
městským zastupitelstvem by mohlo umožnit přece jen dělnější přístup při
hledání konsensuálních řešení ve využití historické budovy, zejména pro
cestující. Lepší komunikace a spolupráce se myslím projevila i návštěvou
ministrů s hejtmanem na novém českotřebovském terminálu a Třebovákům,
k nimž se sám počítám, držím palce, aby vedení města dosáhlo v dopravě
kýžených cílů.
|