-
Problém
regionální dopravy v Pardubickém kraji
-
- Poslední dobou začínám být alergický na slovo optimalizace. Ve
skutečnosti se totiž jedná o lepší výraz pro rušení a škrty, což je
současný trend nejen u dopravy v České republice. Přijde mi velice
nevhodné argumentovat propustností tratě č. 010 v případě zastavování
vlaků v Dlouhé Třebové. Dle mého názoru nikdy nebyl problém najít asi 2
minuty pro zastavení vlaku. Stačí se podívat do jízdního řádu. Hlavní
frekvence vlaků vyšších kategorií v České Třebové je vždy v celou hodinu.
To se sjíždějí vlaky od Prahy, Olomouce a Brna. Ale po této frekvenci je
pro osobní vlaky dostatek času. Četnost nákladní dopravy je spíše
nárazová, ale největší podíl nákladních vlaků jezdí v noci, kdy je osobní
doprava minimální. Dosud byly osobní vlaky z České Třebové do Pardubic
vypravovány právě po zmíněné frekvenci. S propustností tratě tak nebyl
problém. V případě zastávky v Semaníně je situace ještě jednodušší.
V sudou hodinu jede rychlík z a do Brna a vlak EC. V lichou hodinu kromě
spěšných vlaků nejede nic. Zastavování osobních vlaků v Semaníně tedy
propustnost trati také nebrání. Většina spojů je z České Třebové do
Letovic vedena motorovými jednotkami Regionova, které umožňují tzv.
zastávky na znamení. Tento systém se využívá bez problémů několik let.
Nezastavením na zastávce se jízdní doby stejně o mnoho nezkrátí, protože
Regionovy mají maximální povolenou rychlost jen 80 km/hod, což pro dopravu
na koridoru není vhodné. Z toho tedy plyne další problém – vhodnost
nasazovaných vozidel. Stejně tak i v Dlouhé Třebové a na dalších
zastávkách by se rozjezdy urychlily nasazením moderních elektrických
jednotek s rychlostí minimálně 120 km/h, které v Pardubickém kraji zatím
chybí a pokud se nepletu, žádné výběrové řízení v rámci obnovy vozového
parku ještě nebylo vyhlášeno. Před několika dny jsem se vrátil z Rakouska,
kde jsem čtyři dny cestoval rakouskými vlaky. Nikdy jsem se nesetkal
s tím, že by během tří hodin nejel žádný osobní vlak. Regionální doprava
v Rakouska je řešena taktem. Ať už v půl hodinovém, hodinovém nebo na méně
vytížených tratích ve dvou hodinovém taktu. Dovolte mi uvézt jeden příklad
z ČR mluvící za vše: Z České Třebové do Bezpráví jede dopoledne o víkendu
vlak v 7:48 a poté až ve 12:08. Je to v pořádku? Bohužel, dle mého názoru
funguje regionální doprava na tratích, kde nenastupuje více než 10
cestujících, následovně: Jeden rok se na trati zruší přípoje na vlaky
vyšších kategorií. Další rok tedy společnost, např. OREDO může říct, že
doprava není dostatečně využívaná a následně se trať může zrušit. Mělo by
to však spíše fungovat opačně. Lidé budou jezdit vlakem, když jim dráhy
nabídnou dostatečný počet spojů s návazností na rychlíky apod. a kvalitní
a pohodlná vozidla. Domnívám se, že přesně to by mělo být úlohou OREDA. Je
jen na městech, zda s „optimalizací“ regionální dopravy budou souhlasit a
pokusí se přiblížit např. právě rakouské dopravě nebo nechají cestující
jezdit svými auty.
-
Jiří Štembírek
-
-
-
|