Problém regionální dopravy v Pardubickém kraji               


Poslední dobou začínám být alergický na slovo optimalizace. Ve skutečnosti se totiž jedná o lepší výraz pro rušení a škrty, což je současný trend nejen u dopravy v České republice. Přijde mi velice nevhodné argumentovat propustností tratě č. 010 v případě zastavování vlaků v Dlouhé Třebové. Dle mého názoru nikdy nebyl problém najít asi 2 minuty pro zastavení vlaku. Stačí se podívat do jízdního řádu. Hlavní frekvence vlaků vyšších kategorií v České Třebové je vždy v celou hodinu. To se sjíždějí vlaky od Prahy, Olomouce a Brna. Ale po této frekvenci je pro osobní vlaky dostatek času. Četnost nákladní dopravy je spíše nárazová, ale největší podíl nákladních vlaků jezdí v noci, kdy je osobní doprava minimální. Dosud byly osobní vlaky z České Třebové do Pardubic vypravovány právě po zmíněné frekvenci. S propustností tratě tak nebyl problém. V případě zastávky v Semaníně je situace ještě jednodušší. V sudou hodinu jede rychlík z a do Brna a vlak EC. V lichou hodinu kromě spěšných vlaků nejede nic. Zastavování osobních vlaků v Semaníně tedy propustnost trati také nebrání. Většina spojů je z České Třebové do Letovic vedena motorovými jednotkami Regionova, které umožňují tzv. zastávky na znamení. Tento systém se využívá bez problémů několik let. Nezastavením na zastávce se jízdní doby stejně o mnoho nezkrátí, protože Regionovy mají maximální povolenou rychlost jen 80 km/hod, což pro dopravu na koridoru není vhodné. Z toho tedy plyne další problém – vhodnost nasazovaných vozidel. Stejně tak i v Dlouhé Třebové a na dalších zastávkách by se rozjezdy urychlily nasazením moderních elektrických jednotek s rychlostí minimálně 120 km/h, které v Pardubickém kraji zatím chybí a pokud se nepletu, žádné výběrové řízení v rámci obnovy vozového parku ještě nebylo vyhlášeno. Před několika dny jsem se vrátil z Rakouska, kde jsem čtyři dny cestoval rakouskými vlaky. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by během tří hodin nejel žádný osobní vlak. Regionální doprava v Rakouska je řešena taktem. Ať už v půl hodinovém, hodinovém nebo na méně vytížených tratích ve dvou hodinovém taktu. Dovolte mi uvézt jeden příklad z ČR mluvící za vše: Z České Třebové do Bezpráví jede dopoledne o víkendu vlak v 7:48 a poté až ve 12:08. Je to v pořádku? Bohužel, dle mého názoru funguje regionální doprava na tratích, kde nenastupuje více než 10 cestujících, následovně: Jeden rok se na trati zruší přípoje na vlaky vyšších kategorií. Další rok tedy společnost, např. OREDO může říct, že doprava není dostatečně využívaná a následně se trať může zrušit. Mělo by to však spíše fungovat opačně. Lidé budou jezdit vlakem, když jim dráhy nabídnou dostatečný počet spojů s návazností na rychlíky apod. a kvalitní a pohodlná vozidla. Domnívám se, že přesně to by mělo být úlohou OREDA. Je jen na městech, zda s „optimalizací“ regionální dopravy budou souhlasit a pokusí se přiblížit např. právě rakouské dopravě nebo nechají cestující jezdit svými auty.
                                                                                                                                                                              Jiří Štembírek