Českotřebovský deník 98/2011 (5.4.)                                      

Nově vydlážděné chodníky na Zámostí a na mostě přes Třebovku    

Město se pustilo do úprav chodníků hned z jara a udělalo tak společně s firmami Sedláček a Eko Bi spoustě lidí bydlících ve čtvrti za Třebovou velkou radost. Situace se podstatně zlepšila, nový povrch mají chodníky po obou stranách mostu, nově byly připraveny i nájezdy na chodníky pro kočárky a vozíčkáře. "Město zde tak trochu pracovalo za Správu a údržbu silnic, která je správcem mostu," řekl o úpravách starosta  Jaroslav Zedník a dodal: "Očekáváme za to, že SUS  navíc sama opraví zábradlí mostu, které to také potřebuje a doplní tak naše úsilí".  Zajímavé je ještě další zjištění. Most, který byl budován jako železobetonový v letech 1957-58 má stále velkou nosnost. V chodnících byly velké poklopy, které zakrývaly prázdné prostory, zdánlivě bez jakéhokoliv užitku.  Ty byly nyní  zakryty a zadlážděny, takže  jejich existenci již nic nepřipomíná. Jejich původní účel byl kupodivu podivný: měly sloužit pro případ, že se měl tento most v případě válečného napadení vyhodit do povětří. Sám této verzi až tolik nevěřím, vždyť tok Třebovky jistě není pro techniku velkou překážkou. (mm)
 
Otevírací doba venkovní lezecké stěny ZŠ Habrmanova v Č.T pro letošní rok od dubna do října:

Pondělí, středa, čtvrtek od 16:00 do 19:30. Vstupné pro veřejnost: 25,- Kč na den.
Za nepříznivého počasí bude stěna uzavřena pro bezpečnost osob.
Aktuální informace o provozu stěny naleznete na stránkách: www.ceskotrebovstihorolezci.estranky.cz
 
Blíží se termín výběrového řízení na provozovatele veřejné dopravy "Radiobus" 

O možnost zajištění služby je zřejmě zájem. Svědčí o tom i dotazy k zadávací dokumentaci pro výběrové řízení, které jsou ve veřejné diskuzi na městském webu na tomto odkazu ZDE.  Zdá se, že je kolem poskytování této služby ještě hodně nejasností.
Původně byla  tato služba "ušita na míru" pro společnost Audis bus po vzoru města  Rychnov nad Kněžnou.  Takovou službu však nelze realizovat bez výběrového řízení, to je na bíledni,  i když se jako důvod uvádí změna legislativy EU. Vždyť již před rokem byla řada zájemců, dotazujících se na možnost případného provozování služby Radiobus. Původní těsné spojení města s firmou AUDIS BUS, která dokonce sama navrhovala trasy a jízdní řády, vyvolávalo velké pochybnosti, přestože bylo veřejně publikováno jako "jasná zpráva". O problému budoucí veřejné dopravy  již několikrát informovat v televizním vysílání OIKTV. Zdá se mi však, že  vysílané reportáže vyvolávají u veřejnosti spíše nesplnitelná očekávání, bylo by solidní v rámci reportáží sdělit, že  termín samotného zahájení dopravy není nyní možné vůbec určit. Termín se  v reportážích stále oddaluje a  zamlžuje. Ani ukončené výběrové řízení  nic pro zahájení služby nic neznamená. Připomeňme, že v městském rozpočtu  není pro letošní rok na tuto službu ani jediná koruna a ani dotace z Pardubického kraje na dopravní obslužnost nepřijde, peníze jsou již naplánovány a vlastně rozděleny. Nová linka MHD ve Třebové nemá ani vydanou licenci. Jak to tedy může dopadnout? Výběrová komise může vybrat nejlepšího budoucího poskytovatele této služby, rada města to může veřejně vyhlásit. Město ale nemůže podepsat s vybranou firmou žádnou smlouvu o poskytování služby, to by na ni musely být peníze v městském rozpočtu.
Nejlogičtější by bylo, kdyby město v rámci změn rozpočtu na městskou dopravu věnovalo prostředky na její provoz např. od 1. září nebo alespoň od 4. čtvrtletí a za této situace pak bude moci žádat od nového grafikonu na Pardubickém kraji prostředky na dofinancování  z prostředků na dopravní obslužnost tak, jako na další jiné linky příměstské dopravy. Zřejmě bude letos ve financování autobusové dopravy řada změn spojených s přechodem řady vlakových spojů na spoje autobusové. Za této situace by se mohly najít i peníze na dotování nové MHD v České Třebové. Podle mého názoru by ovšem výběr trasy a jízdního řádu nové linky nového provozovatele neměl být komplikován stávající linkou Rybník - Lhotka a stanovováním nějakých podmínek kdy mohou a kdy nemohou být nové spoje vedeny. To by bylo pro nového provozovatele diskriminující a lepší by bylo pracovat na celkové optimalizaci  dopravy v rámci našeho města.Nějaký doplněk k existující lince tím optimem jistě nebude. (mm)
 
Jediná lavička v parku na Zámostí  nestačí

Park je blízko z centra, je průchodný a také průjezdný, projede zde spousta cyklistů, vede přes něho vlastně cyklostezka.  Je zde veřejné osvětlení a veřejný chodník, byť blátivý. Jezdí sem maminky s kočárky, posedět i starší lidé. Pokud ovšem mají kde.  Opravdu stojí za zamyšlení, proč děláme složité inventury zeleně a dáváme navíc ročně velké prostředky do městského mobiliáře, když v  tomto parku jako by se zastavil čas. A nejde jen o lavičky, moc sem patřily i nějaké dětské herní prvky. město s nimi nepočítá, je tedy otázka, zda by neměla přijít  v tomto směru nějaká sponzorská iniciativa. Přidat  lavičky, pod skálou, kudy dříve vedl meandr Třebovky  znovu vyhloubit a vyčistit jezírko s vodou. posledním aktivním činem bylo umístění betonových artefaktů  "Diskobolos" ze skupiny výtvarníků Bohuslava Špačka.  odhozený disk Diskobola zde stále najdeme, chtělo by to k němu přidat něco dalšího. je jaro, sezóna začíná....
 
Lubor Kasal, Tom Kirkwood: Orangutan v továrně

Příběh o jednom orangutanovi.  Hra o nás. O našem světě!
ORANGUTAN / TLAPOU DŘEBORUBČÍ / TOVÁRNOU MIŠKUJE A BRABČÍ
Divadlo poezie Orangutan v továrně je inspirováno surreálnou imaginací a propojuje vzájemně vzdálené motivy a situace do složité vnitřní logiky, v které drsně a naléhavě zaznívá civilizačně kritický tón. Děje se tak nejen prostřednictvím řady odkazů, aluzí či parafrází, ale i skrze místy až experimentální hru s jazykem. Orangutan v továrně je experimentujícím představením, které se pokouší, inspirováno surreálnou imaginací, propojit vzájemně vzdálené motivy a situace do představení s civilizačně kritickým tónem.
Režie: Laco Špais, Josef Jan Kopecký   
Hrají: Josef Jan Kopecký, Lenka Špaisová/Renata Reslerová, Jan Papáček, Ivoš Soukup a Laco Špais
VAROVÁNÍ: Představení není vhodné pro těhotné, nervově labilní, epileptiky, kardiaky, klaustrofobiky atp.!
Toto představení je experimentem. Je adaptací stejnojmenné sbírky básní Lubora Kasala (TRIARIUS již jednou sbírku Lubora Kasala dramatisoval - a se hrou Bláznův dům se probojoval i na Wolkerův Prostějov!) Je to tedy vlastně divadlo poesie. Ale také ne-divadlo. Nebo prožitkové divadlo? Prostě experiment. Jelikož je to ale představení pro omezený počet diváků, vyzývám Vás zároveň, abyste si rezervovali místa! počet míst je omezený!   premiéra: 7. dubna 2011 repráza 9.4.

Usnesení rady města z pondělí 4.4. 2011 najdete ZDE

Záměr na digitalizaci kina  Svět je doporučen ke schválení zastupitelům

Přeměny se dočká celý velký sál Kulturního centra včetně sedaček,  přestavba technologie umožní  rychlé uvádění premiér a také 3D projekce. O záměru budou jednat 18. 4. na nejbližším jednání ZM zastupitelé.
 
Problémy se zastávkami rychlíků mají i v Ústí n. O., kde má hodně vlaků stavět na zastávce Ústí město. 

Existují i  výzvy k petici - viz mail "Před časem jsem informoval o připravovaném přeložení zastavování rychlíků v Ústí nad Orlicí na zastávku město. Mluvilo se o tom s panem ministrem? Co takhle iniciovat petici proti zrušení zastavování rychlíků ve stanici Ústí nad Orlicí? Co si budem povídat, nádraží tím pak ztratí na důležitosti a poměrně dost cestujících, kteří jsou zvyklí zde přestupovat ztratí možnost výhodného přestupu. To vše povede k odlivu cestujících- pojedou buď tím autobusem na zastávku k rychlíku, nebo spíš většina autem. Nádraží se pak v konečné fázi může stát jen zastávkou na periferii města.... K."