-
Další petice
proti návrhům Oreda v našem kraji
-
Nemám
přehled o tom, kolik je během roku vyhlášeno petic, ale poslední dobou se
mi zdá, že v našem kraji se to začíná s peticemi nějak množit. Hlavně těch
peticí, které mají nějakou souvislost se železnicí. Byla zde petice
k zachování výpravní budovy v Ústí nad Orlicí, proti zastavování vlaku IC
a EC v České Třebové, nebo proti ztvárnění Jana Pernera v České Třebové.
Tou zatím asi poslední je petice proti návrhům změn v železniční dopravě
ve východní části Pardubického kraje. Tato petice je dosud málo známá,
zatím jsem nenašel např. internetovou podobu a podpisové archy jsou
v dopravní kanceláři ve Svitavách. Petice však dává jasně najevo nesouhlas
s návrhy na redukci regionální kolejové dopravy, kterou prosazuje OREDO,
což je Organizátor regionální dopravy Královohradeckého a
Pardubického kraje. Jednou z postižených drah je také trať ze Svitav přes
Poličku do Žďárce u Skutče.
- Tato trať je mojí srdeční záležitostí.
U ní jsem vlastně vyrůstal, na ní jsem se také zaučoval v době svého učení
pro práci na železnici. Sledoval jsem její provoz a dával jsem dohromady
také její historii do několika publikací, vydaných k oslavám v letech
1986, 1996 a 2006. Tato trať byla stavěna v letech 1986 – 97 a letos tak
bude její první část ze Svitav do Poličky slavit 115 let od zahájení
provozu, druhá část pak stejný počet let příští rok. Žádné oslavy se však
nechystají, chystá se cílená likvidace. Je to poslední z mnoha úspor a
šetření, pro které dnešní doba vynalezla zastřešující slovo
„optimalizace“.
-
Už
téměř 20 let na této trati (ale nejen na této trati) probíhají úsporná
opatření. Před nimi zde byla fungující místní dráha, spolehlivá hlavně
v zimním období, kdy na okolní kraj hlavně na Poličsku a Skutečsku dolehne
zimní kalamita. Jízdní řády se zde většinou radikálně neměnily, na práci
zde byl dostatek železničních zaměstnanců. Jen samotná Polička měla své
vlakové čety, jak pro osobní dopravu, tak i pro nákladní vlaky, které zde
jezdily několikrát denně po celý rok. V Poličce byla také strojová
stanice, depo se svými lokomotivami a strojvedoucími a také opravárenské
kapacity se zručnými a zkušenými pracovníky. Pak začala redukce stíhat
redukci, úspory pro úspory, omezování a výsledek je ten, že kdysi živé
nádraží v Poličce je dnes opuštěné, jen pokladní zde vydává jízdenky
v čase odjezdů vlaků, které zde ještě zbyly. Čekárna většinou zavřená,
cestující tak musejí trávit čekání na nástupišti, což zvláště v zimních
podmínkách není vůbec nic příjemného. O dalších službách ze strany
železnice už nemůže být ani řeč. Vlaky jezdí jen se strojvedoucím, který
prodává jízdenky na všech zastávkách ve vlaku, vlakové čety zde již
několik let nejezdí. V listopadu minulého roku došlo k modernizaci tratě,
provoz řídí dispečer ze Svitav. Modernizace, hlavně vybudování
zabezpečovacího zařízení stála nemalé peníze, v textu petice je zmíněna
částka 360 milionů Kč. Po zavření i jen části této trati (Žďárec u Skutče
– Pustá Kamenice) to budou vlastně peníze vyhozené z okna. Jestliže bude
zavřená tato část trati, bude jen otázka času, kdy tak dojde i na další
část.
-
Petice
se vyjadřuje rovněž k nezastavování osobních vlaků na zastávce Semanín,
nebo převedení osobních vlaků mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou na
autobusy. Takže, když se najde cestující, který bude chtít jet např. z Čachnova
do Moravské Chrastové, dnes musí přestoupit jen jednou ve Svitavách. Od
navrhovaných změn ho bude čekat přestup hned 3x. Z Čachnova do Pusté
Kamenice autobusem (to bude muset jít asi 200 metrů k vlakové zastávce,
autobus tam pro špatnou komunikaci nedojede), dále vlakem do Svitav. Odtud
opět autobusem do Březové nad Svitavou a pak opět vlakem do Moravské
Chrastové. Časovou ztrátu při přestupech i vlastní dopravě netřeba
zdůrazňovat, třeba autobus od vlakového nádraží ve Svitavách při
předpokladu, že pojede přes Hradec nad Svitavou, pojede několik kilometrů
předepsanou rychlostí v uzavřené obci 50 km/hod. A tak takový cestující
zvolí individuální dopravu, nebo bude sedět doma. Opravdu doprava hodná
21. století, zvláště když se naše republika hlásí k západnímu životnímu
stylu. Tímto však směřujeme spíše k Balkánu. Železniční doprava má
nejmenší vliv na životní prostředí a má být páteřní dopravou. Autobusy pak
mají doplňovat kolejovou dopravu a rozvážet lidi hlavně tam, kam koleje
nevedou. Tak to alespoň funguje na západ od naší republiky.
Pavel Stejskal
-
- Obr. 01: Nádraží ve Skutči zde stojí
téměř 115 let. Jeho další osud, stejně jako část trati 261 je nyní
ohrožena.
- Obr. 02: Zastávkou Semanín na snímku
projíždí vlak Eurocity. Nikdo nechce, aby zde zastavoval, lidé si však
přejí, aby zde zastavovaly osobní vlaky, umožňující tak přímé spojení
s Českou Třebovou a Svitavami.
- Obr. 03: Stane se také Hradec nad
Svitavou opuštěnou zastávkou? Zatím zde osobní doprava funguje., i když
oproti osobnímu vlaku, zde vyfoceného před třemi roky, zde nyní jezdí
pouze Regionovy.
|