Další petice proti návrhům Oreda v našem kraji                

Nemám přehled o tom, kolik je během roku vyhlášeno petic, ale poslední dobou se mi zdá, že v našem kraji se to začíná s peticemi nějak množit. Hlavně těch peticí, které mají nějakou souvislost se železnicí. Byla zde petice k zachování výpravní budovy v Ústí nad Orlicí, proti zastavování vlaku IC a EC v České Třebové, nebo proti ztvárnění Jana Pernera v České Třebové. Tou zatím asi poslední je petice proti návrhům změn v železniční dopravě ve východní části Pardubického kraje. Tato petice je dosud málo známá, zatím jsem nenašel např. internetovou podobu a podpisové archy jsou v dopravní kanceláři ve Svitavách. Petice však dává jasně najevo nesouhlas s návrhy na redukci regionální kolejové dopravy, kterou prosazuje OREDO, což je Organizátor regionální dopravy  Královohradeckého a Pardubického kraje. Jednou z postižených drah je také trať ze Svitav přes Poličku do Žďárce u Skutče.
Tato trať je mojí srdeční záležitostí. U ní jsem vlastně vyrůstal, na ní jsem se také zaučoval v době svého učení pro práci na železnici. Sledoval jsem její provoz a dával jsem dohromady také její historii do několika publikací, vydaných k oslavám v letech 1986, 1996 a 2006. Tato trať byla stavěna v letech 1986 – 97 a letos tak bude její první část ze Svitav do Poličky slavit 115 let od zahájení provozu, druhá část pak stejný počet let příští rok. Žádné oslavy se však nechystají, chystá se cílená likvidace. Je to poslední z mnoha úspor a šetření, pro které dnešní doba vynalezla zastřešující slovo „optimalizace“. 
Už téměř 20 let na této trati (ale nejen na této trati) probíhají úsporná opatření. Před nimi zde byla fungující místní dráha, spolehlivá hlavně v zimním období, kdy na okolní kraj hlavně na Poličsku a Skutečsku dolehne zimní kalamita. Jízdní řády se zde většinou radikálně neměnily, na práci zde byl dostatek železničních zaměstnanců. Jen samotná Polička měla své vlakové čety, jak pro osobní dopravu, tak i pro nákladní vlaky, které zde jezdily několikrát denně po celý rok. V Poličce byla také strojová stanice, depo se svými lokomotivami a strojvedoucími a také opravárenské kapacity se zručnými a zkušenými pracovníky. Pak začala redukce stíhat redukci, úspory pro úspory, omezování a výsledek je ten, že kdysi živé nádraží v Poličce je dnes opuštěné, jen pokladní zde vydává jízdenky v čase odjezdů vlaků, které zde ještě zbyly. Čekárna většinou zavřená, cestující tak musejí trávit čekání na nástupišti, což zvláště v zimních podmínkách není vůbec nic příjemného. O dalších službách ze strany železnice už nemůže být ani řeč. Vlaky jezdí jen se strojvedoucím, který prodává jízdenky na všech zastávkách ve vlaku, vlakové čety zde již několik let nejezdí. V listopadu minulého roku došlo k modernizaci tratě, provoz řídí dispečer ze Svitav. Modernizace, hlavně vybudování zabezpečovacího zařízení stála nemalé peníze, v textu petice je zmíněna částka 360 milionů Kč. Po zavření i jen části této trati (Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice) to budou vlastně peníze vyhozené z okna. Jestliže bude zavřená tato část trati, bude jen otázka času, kdy tak dojde i na další část.
Petice se vyjadřuje rovněž k nezastavování osobních vlaků na zastávce Semanín, nebo převedení osobních vlaků mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou na autobusy. Takže, když se najde cestující, který bude chtít jet např. z Čachnova do Moravské Chrastové, dnes musí přestoupit jen jednou ve Svitavách. Od navrhovaných změn ho bude čekat přestup hned 3x. Z Čachnova do Pusté Kamenice autobusem (to bude muset jít asi 200 metrů k vlakové zastávce, autobus tam pro špatnou komunikaci nedojede), dále vlakem do Svitav. Odtud opět autobusem do Březové nad Svitavou a pak opět vlakem do Moravské Chrastové. Časovou ztrátu při přestupech i vlastní dopravě netřeba zdůrazňovat, třeba autobus od vlakového nádraží ve Svitavách při předpokladu, že pojede přes Hradec nad Svitavou, pojede několik kilometrů předepsanou rychlostí v uzavřené obci 50 km/hod. A tak takový cestující zvolí individuální dopravu, nebo bude sedět doma. Opravdu doprava hodná 21. století, zvláště když se naše republika hlásí k západnímu životnímu stylu. Tímto však směřujeme spíše k Balkánu. Železniční doprava má nejmenší vliv na životní prostředí a má být páteřní dopravou. Autobusy pak mají doplňovat kolejovou dopravu a rozvážet lidi hlavně tam, kam koleje nevedou. Tak to alespoň funguje na západ od naší republiky.                                                                                                                                 Pavel Stejskal
 
Obr. 01: Nádraží ve Skutči zde stojí téměř 115 let. Jeho další osud, stejně jako část trati 261 je nyní ohrožena.
Obr. 02:  Zastávkou Semanín na snímku projíždí vlak Eurocity. Nikdo nechce, aby zde zastavoval, lidé si však přejí, aby zde zastavovaly osobní vlaky, umožňující tak přímé spojení s Českou Třebovou a Svitavami.
Obr. 03:  Stane se také Hradec nad Svitavou opuštěnou zastávkou? Zatím zde osobní doprava funguje., i když oproti osobnímu vlaku, zde vyfoceného před třemi roky, zde nyní jezdí pouze Regionovy.