-
- V neděli odpoledne se po městě pohyboval nebývalé velký počet
hudebníků ve fracích s nástroji i bez nich, do České Třebové přijel
slovenský autobus s padesáti členy Slovenského filharmonického souboru,
profesionály, kteří jsou ověnčeni cenami z celého světa. jde o těleso
mimořádných kvalit, které se řadí k nejlepším evropským souborům svého
druhu a renomovaným reprezentantům slovenského vokálního umění. Také
Janáčkova filharmonie přijela v kompletním složení s harfou, velkým bubnem
i tympány. Samozřejmě s dirigentem Jaromírem M. Krygelem.
Bydlí v Pardubicích, pracuje s orchestrem v Ostravě. Slavnostní
zahájení festivalu provedl starosta města Jaroslav Zedník a ředitel
Kulturního centra doc. Mgr. František Preisler. Přivítal hosty festivalu,
mezi kterými byl také poslanec Parlamentu ČR Prof. Ing. Václav Cempírek,
Ph.D., který převzal na letošním XIII. ročníkem festivalu záštitu. Pro letošní rok se podařilo najít
opravdu mimořádně dramaturgicky zajímavé
složení zahajovacího koncertu, které zaujalo a k tomu špičková
interpretace - Janáčkova filharmonie Ostrava a nejlepší sbor od našich
nejbližších sousedů. Hudební festival opravdu nemohl začít kvalitnějším
programem: L.Cherubini: Requiem c moll a v druhé polovině pak
Stabat Mater & Te Deum G. Verdiho.
Cherubiniho
Requiem C-moll
bylo
napsáno v 1816, připomíná výročí popravy krále
Ludvíka XVI. ve Francii.
Jeho uvedení bylo obrovským úspěchem,
práce byla velmi
obdivována.
O dvacet let později pak Cherubini napsal
Requiem d moll,
které mělo být provedeno na jeho vlastním pohřbu. To již obsahuje
pouze mužský sbor, neboť z církevního hlediska byly ženské hlasy v Requiem
c - moll kritizovány.
Stabat Mater dokončil Verdi v roce 1897 na tradiční latinský text.
Byla to poslední ze čtyř posvátných děl,
které jsou často prováděny společně nebo i odděleně.
Ave
Maria
pro smíšený sbor,
Stabat Mater
pro smíšený sbor a orchestr;
Laudi alla Vergine Maria
pro ženský sbor a
Te Deum
pro sbor a orchestr. Dvě z těchto částí jsme vyslechli na našem úvodním
festivalovém koncertu. Na koncertu vystoupila více než stovka
hudebníků a zpěváků, posluchačů však bohužel byla asi tak polovina. je to
velká škoda, koncert podobné kvality zde tak často nemáme.
Nutné ovšem doplnit, že je přece jen duben a podmínkou bylo se na
koncert opravdu dobře obléknout. O to více je třeba ocenit výkon všech
profesionálů.
Hudební
festival Antonína Bennewitze pokračuje nyní pěveckým koncertem sboru Bendl
a Dalibor v Přívratu, který se uskuteční v pátek 29. dubna. další koncerty
jsou pak v květnu. Program je opravdu bohatý a zajímavý a
najdete ho ZDE. Festival bude zakončen
vystoupením Pavla Šporcla a cikánské kapely Romano Stilo, vstupenky
jsou již nyní z poloviny prodány.
-
-
-
- Slovenský filharmonický sbor Bratislava
Je prominentním reprezentantem slovenského profesionálního sborového
umění. Do hudeb- ního dění vstoupil v roce 1946 jako Smíšený sbor
bratislavského rozhlasu V roce 1957 přešel – už pod dnešním názvem –
do svazku těles Slovenské filharmonie. Svými výkony přispěl k lesku
významných mezinárodních festivalových akcí. Jeho bohatá diskografie
obsahuje nahrávky pro slovenské i zahraniční televizní a rozhlasové
stanice, i pro renomované nahrávací společnosti. Za 60 let intenzívních
uměleckých aktivit vyrostl Slovenský filharmonický sbor v těleso
mimořádných kvalit a dnes se řadí k nejlepším evropským souborům svého
druhu a renomovaným reprezentantům slovenského vokálního umění.
-
-
-
-
-
-
- Janáčkova filharmonie Ostrava
- Vznikla v roce 1954 a hned se zařadila mezi přední česká
symfonická tělesa.V roce 2006 se Janáčkova filharmonie stala po České
filharmonii, jež do Austrálie zavítala na turné v roce 1959, teprve druhým
tuzemským symfonickým tělesem, které mělo příležitost se u protinožců
prezentovat. Ostravský symfonický orchestr se úspěšně prezentuje
rovněž na domácím pódiu a v blízkém okolí, o čemž rostoucí zájem ze strany
publika. Orchestr je také pravidelně zván k účasti na prestižních
tuzemských festivalech (Pražské jaro, Janáčkův máj, Smetanova Litomyšl,
Pražské hudební slavnosti apod.). Umělecký profil orchestru, který
charakterizuje plný, sytý zvuk, muzikální projev i technická vyspělost,
postupně formovali kromě stálých dirigentů také významní hosté – V.
Neumann, V. Smetáček, J. Bělohlávek, L. Pešek, Z. Mácal, od r 2005 také
současný šéfdirigent Theodore Kuchar.
-
-
-
-
-
-
-
-
|