Kraj řeší
kritickou situaci stavu svých silnic
Stav silnic v majetku Pardubického kraje je špatný. Vinou
nastavení rozpočtového určení daní kraj nemá prostředky, aby
neustále se zhoršující situaci zvrátil. Krajská samospráva
uvolnila v březnu na opravy dalších 30 milionů korun. Z této
částky bude opraveno sedm havarijních úseků silnic z padesáti.
Kritický stav to příliš neřeší. Silničáři evidují v kraji 114
kilometrů silnic v havarijním stavu. Jedná se o úseky, které již
nelze opravit běžnou údržbou. Na jejich opravu by bylo potřeba
vynaložit částku půl miliardy korun, které by obnovily sjízdnost
na dalších 6 až 10 let.
Pardubický kraj má v majetku 3 137
kilometrů silnic II. a III. třídy. Už v roce 2004 bylo 28 %
těchto komunikací, které kraj ve špatném stavu převzal od státu,
v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. V loňském roce bylo za
nevyhovující nebo havarijní označeno 48 % krajských silnic II.
třídy. U „trojek“ je to dokonce přes 70 %. Pokud se výrazné
podfinancování údržby silnic nezmění, očekávají reálné scénáře
havarijní nebo nevyhovující stav u všech silnic během zhruba
deseti až patnácti let.
„Příspěvek od zřizovatele Pardubického kraje správě
silnic na rok 2011 činí 350 milionů korun. To umožňuje vynaložit
pouhopouhých 114 tisíc na jeden kilometr zimní a letní údržby
silnice a rok. To je částka nejenom nedostatečná, ale také
v porovnání s ostatními kraji nejnižší,“ vysvětluje příčiny
špatného stavu silnic v majetku kraje náměstek hejtmana Jan
Tichý.
Doposud Správa a údržba silnic Pardubického kraje dokázala i
za tyto prostředky udržet srovnatelnou technickou úroveň
udržovaných silnic s ostatními kraji. „Roční deficit samotné údržby silnic je nejméně 200
milionů korun,“ připojuje se k tomu ředitel Správy a údržby
silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Třicet milionů korun
nyní uvolněných krajem nám umožní opravit sedm úseků silnic,
které jsou v havarijním stavu. U dalších havarijních úseků nám
nezbývá nic jiného, než je označit dopravním značením. Na opravu
ostatních nejsou zatím peníze.“
Jediným možným řešením situace je změna v rozpočtovém určení
daní. „Současné rozpočtové určení daní naprosto neodpovídá tomu,
o jaký rozsah silniční sítě se staráme,“ tvrdí Jan Tichý.
„Hovoříme o částce okolo 800 až 900 milionů korun, které by
každoročně měly přijít do našich silnic. Musíme si uvědomit, že
silnice a silniční hospodářství tvoří 60 % majetku kraje, přitom
příspěvek na ně tvoří nějakých deset procent. Je jasné, že pokud
do více než poloviny majetku dáváme deset procent finančních
prostředků, pak to z dlouhodobého hlediska není udržitelný
stav.“
Vedení Pardubického kraje se kromě toho domnívá, že
odvrátit krizovou situaci by pomohla i změna vyhlášky, která by
jasně stanovovala, jaká vozidla po silnicích II. a III. třídy
mohou jezdit. „Dopravní značení má z našeho pohledu jednu
výraznou vadu,“ vysvětluje Tichý. „Jestliže převádíme některé
silnice ze II. třídy do III. třídy a značením omezujeme vjezd,
musíme dodatkovou tabulkou povolit vjezd dopravní obsluze.
Bohužel dopravní obsluhou může být i čtyřicetitunový kamion,
který se nám tak dostane na silnici III. třídy, po které by
neměla jezdit vozidla nad 12 tun.“ Tato opatření, která by měla pozitivní vliv na zoufalý
stav krajských silnic, ovšem nemá kraj ve svých rukou. To může
změnit pouze stát a kraje s vládou toto téma řeší, stejně jako možnost mimořádného finančního příspěvku na opravy silnic
v letošním roce.
Kraj zvažuje půjčku
Vzhledem k současnému velmi špatnému stavu krajských
silnic ale samospráva zvažuje i vlastní řešení, kterým by mohla
být půjčka. „Výhodná by pro nás byla kombinace úvěru z Evropské
investiční banky (EIB) a vydání obligací. Domnívám se, že by si
Pardubický kraj mohl půjčit miliardu, kterou by tvořila
půlmiliardová půjčka od EIB a půlmiliardové obligace s tím, že
by tyto peníze byly spláceny z rozpočtu odboru dopravy
Pardubického kraje,“ říká náměstek hejtmana. „Splácení vychází
na zhruba 60 až 70 milionů ročně, což není při rozpočtu odboru
dopravy, který se pohybuje kolem jedné a půl miliardy, zásadní
problém.“ Kraj by tak podle Tichého mohl odvrátit hrozící vážnou
degradaci některých úseků silnic v majetku kraje a z hlediska
stavu silniční sítě by se zařadil do průměru mezi ostatní
regiony. Navíc by došlo k odvrácení nesmírně vysokých nákladů
v budoucím období způsobených oddálením oprav. V době krize, kdy
stavební práce jsou za poloviční ceny, je investování výhodné.
Vyjádří se i veřejnost
K poměrně významným otázkám investic do krajské
silniční sítě se ale nebudou vyjadřovat jen politici a
odborníci. Krajská samospráva chce, aby se k tomuto tématu
vyjádřila i veřejnost, a proto připravila anketní akci. V obcích
Pardubického kraje budou umístěny schránky s anketními lístky,
prostřednictvím kterých budou moci občané vyjádřit svůj názor.
„V reakci na určitou mediální kampaň tvrdící, že do silnic bylo
investováno už dost prostředků, chceme znát skutečný názor
občanů. Chceme vědět, zda upřednostňují to, aby se Pardubický
kraj přestal věnovat komunikacím a místo toho se raději věnoval
školství, zdravotnictví a jiným oblastem. Chceme vědět, co lidé
vnímají jako priority a jejich názorem se budeme řídit,“
konstatuje náměstek hejtmana Jan Tichý.
Schránky s anketními lístky budou umístěny v obcích
Pardubického kraje, lidé by je ve většině případů měli nalézt na
obecních úřadech. Ve větších městech a obcích by kromě úřadů
měly být schránky i na dalších frekventovaných místech. Čas na
vyplnění jednoduchého anketního lístku budou mít občané jeden
nebo dva měsíce, poté bude celá akce vyhodnocena a názor
veřejnosti se objeví v materiálu připravovaném odborem dopravy
pro jednání samosprávy.
|