Záměr předložila obchodní firma BISA, s.r.o. 2. IČ 25863258 3. Sídlo
Pospíšilova 378/14, 500 03 Hradec Králové. Krajský úřad
Pardubického kraje, jako úřad příslušný podle ust. § 22 písm. a) zákona č.
100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „příslušný
úřad“ a „zákon“), podle ust. § 8 odst. 5 zákona vrátil dokumentaci záměru
společnosti BISA s.r.o., se sídlem Pospíšilova 578, 500 03 Hradec Králové,
„Areál pro výrobu stavebních hmot, k.ú. Třebovice,
Česká republika“k doplnění, resp.
přepracování. Původní loni podaný záměr byl
především pojat jako výrobna stavebních hmot, byl ve skutečnosti výrobnou
živičných směsí. Jde o novou moderní výrobnu s parametry
splňujícími kvalitativní i výkonové požadavky investora.Technologické
zařízení využívá maximálně energie i suroviny, je vybaveno účinným
odprašovacím zařízením, odsáváním znečišťujících látek, a garantuje
požadované výstupní hodnoty na ochranu životního prostředí. Výrobní proces
je řízen automaticky pomocí mikroprocesoru s možností záznamu
a tisku technologických údajů. Teplota směsi je kontrolována instalací
čidel. Pro zajištění provozu výrobny je v areálu kromě vlastního
technologického zařízení navržen provozně-sociální objekt nezbytného
velikostního rozsahu, silniční mostová váha, skládky kameniva,
zpevněné plochy, oplocení s vjezdem do areálu, přípojky a vnitřní rozvody
inženýrských sítí, a dále pak regulační stanice plynu a bloková trafostanice
pro zásobování výrobny energetickými medii. Jako zdroj tepla pro hořák
sušícího bubnu bude používáno spalování zemního plynu. Technologické
zařízení má být v lokalitěv bývalém prostoru zemědělské silážní haly.
Příjezdová komunikace do areálu je navrhována v minimálním rozsahu, a to
rozšířeným vjezdem na stávající státní silnici III.třídy č. 35849. Příjezd k
areálu po stávající silnici III.třídy bude zásadně od severovýchodu směrem
od státní silnice I/43. Navážení surovin a vyvážení asfaltové směsi je
navrhováno od SV ze silniční sítě I.třídy č.14 a 43, rozšířeným vjezdem do
areálu Velikost pozemku 11 170 m2 předurčuje typ výrobny, kterou je možné na
pozemek umístit. Výrobní
kapacita za den odpovídá výrobě nejméně náročné asfaltové směsi - tzv.
hrubozrnné směsi, která se používá jako podkladní vrstva pod vozovky a z
celkové výrobní kapacity výrobny obvykle tvoří cca 10-20%. Při výrobě
ostatních směsí je maximální denní produkce nižší. Reálný výkon
výrobny se tak pohybuje okolo 85%, tj. 136 tun za hodinu. Při průměrné denní
výrobní době 4,0 hodiny se denní produkce pohybuje okolo 550 tun/den.
Maximální mísící výkon výrobny 160 tun/hod a je vztažen k 5%
počáteční vlhkosti kameniva, zvýšení teploty kameniva o 280oC v
horizontálním sušícím bubnu, snížení vlhkosti kameniva na max. 0,5%, obsah
asfaltového pojiva až 6%, obsah fileru 6% při měrné hmotnosti směsi kameniva
1,6t/m3. Teplota vyrobené směsi je 180°C
- Směnnost a pracovní doba
Roční časový fond zařízení Pracovní dny v roce 2010: 253 dnů
Ztráty opravami 5% 13 dnů Ztráty poruchami 5% 13 dnů
Ztráty sezónností výroby po měsících (10+21+21+21+10) 83 dnů
Celkem výrobních dnů v roce 144 dnů
Nové podání záměru obalovny:
Dne 27.9.2010 přeložil zpracovatel k projednání Dokumentaci.
Dne 1.10.2010 bylo Krajským úřadem Pardubického kraje zveřejněno znění
předložené dokumentace (č.j.: KrÚ 81726/2010/OŽPZ/JI).Na základě doporučení
(návrhu) zpracovatele posudku vrátil Krajský úřad Pardubického kraje dne
3.12.2010, č.j.: KrÚ 87013/2010/OŽPZ/JI (den doručení zpracovateli
13.12.2010) dokumentaci zpracovateli k doplnění, resp. přepracování.
Tato dokumentace „doplnění“ akceptuje doplnění a opravy požadované v rámci
řízení dle zákona č. 100/2001 Sb. v aktuálním znění zahájené v září roku
2010. Vzhledem k doplnění došlo ke změnám v Dokumentaci dle níže uvedeného.
Dále jsou vypořádány připomínky dle dopisů krajského úřadu č.j. KrÚ
81726/2010/OŽPZ/JI ze dne 1.10.2010 a KrÚ 87013/2010/OŽPZ/JI ze dne
3.12.2010 včetně připomínek dotčených orgánů. Vypořádání je provedeno v
textu opravené Dokumentace nebo samostatnými přílohami. Mezi zásadní pilíře
doplnění dokumentace (v návaznosti na vyjádření a požadavky dotčených
orgánů) lze strukturovaně definovat níže uvedenými body:
- 1. Kvantifikace záměru (název záměru, realizovaný rozsah činností v
lokalitě, umístění záměru, stavební a technologické dispozice sestavy
výrobny živičných směsí v členění dle lokalit a návaznosti na ÚPO
Třebovice).
- 2. Potvrzení průměrného i maximálního provozu budoucím
provozovatelem v úrovní 5 hodin.
- 3. Doplnění dokumentace o vyhodnocení provozu z hlediska ovlivnění
zápachem.
- 4. Specifikace realizovaných činností (výroby živičných směsí) v
návaznosti na lokalizaci Chráněné oblasti přirozené akumulace vod
Východočeská křída, která se v předmětném území nachází.
- 5. Revize a doplnění kapitoly „C“ týkající se stavu životního
prostředí v dotčeném území
- Z technologického rozmístění se záměr rozprostře v lokalitě č. 36 i
lokalitě č.35. Samotná výroba živičných směsí a přímé činnosti s výrobou
související bude zacílena do lokality č. 36. Jmenovitě se jedná o:
- - obalovna věžová (pozice č.1)
- - asfaltové hospodářství – část (pozice č.4)
- - lávka postřiku + podzemní jímka (pozice č.7)
- - mostová váha (pozice č.13)
- - dávkování REC (pozice č.3)
- - dávkovací násypky kameniva (pozice č.2)
- - nájezdová rampa (pozice č.6)
- Doprovodné technologické části záměru budou situovány do části
lokality č. 35. Jmenovitě se jedná o:
- - velín obsluhy, rozvodna, kompresorovna (pozice č.5)
- - asfaltové hospodářství – část (pozice č.4)
- - zastřešené sklady kameniva (jemné frakce) + recykláže (pozice č.9)
- - sklady kameniva (pozice č.8)
- - podzemní retenční nádrž (pozice č.10)
- - trafostanice (pozice č.11)
- - plynoměrna + regulační stanice (pozice č.12)
-
- Celý záměr je koncipován jako zařízení pro výrobu živičných směsí,
jehož podstatou bude výroba a zpracování směsí určené pro výstavbu a
rekonstrukci komunikací. Vstupními surovinami jsou minerální materiály,
kamenivo, asfaltová recykláž, filer (jemně mletý vápenec nebo prach z
vlastního kameniva) a přísady, které upravují vlastnosti výrobku. Z
technologického pohledu se nejedná o zařízení, které by pro svoji
činnost potřebovalo produkty, tak aby se provoz kvalifikoval jako
zařízení na zpracování ropy, ani zařízení chemické výroby, které využívá
ropu nebo ropné látky jako majoritní surovinu.
Uvedený odkaz §2 odst. 1 písm. i), bod 2 se týká nařízení vlády č,
85/1981 Sb., o chráněných oblastech přirozené akumulace vod Chebská
pánev a Slavkovský les, Severočeská křída, Východočeská křída, Polická
pánev, Třeboňská pánev a Kvartér řeky Moravy,
o CHOPAV kde v
§ 2 odst. 1 (výčet zákazů činností v CHOPAV) je pod písmenem i) uvedeno:
„provádět výstavbu:
1. zařízení pro výkrm prasat o celkové kapacitě zástavu nad 5000
kusů,
2. závodů na zpracování ropy a dále závodů chemické výroby,
využívajících ropu nebo ropné látky jako surovinu,
3. skladů ropných látek o objemu jednotlivých nádrží nad 1000 m3,
4. dálkových potrubí pro přepravu ropných látek včetně
příslušenství, pokud nebudou opatřena proti úniku ropných látek do
povrchových a podzemních vod nebo pokud nebude vybudován kontrolní
systém pro zjišťování jejich úniku,
5. provozních skladů látek, které nejsou odpadními vodami a které
mohou ohrozit jakost nebo zdravotní nezávadnost povrchových nebo
podzemních vod, s kapacitou přesahující potřebu provozu závodu, 6.
tepelných elektráren na tuhá paliva s výkonem nad 200 MW.“
Z výše uvedeného není nutné tedy žádat o výjimku.
Provoz výrobny
Tříděné
kamenivo potřebných frakcí je volně uloženo ve skládkových boxech,
oddělených od sebe betonovými stěnami. Kolový nakladač průběžně doplňuje
násypky dávkovacího zařízení kamenivem z příslušných skládkových boxů
jednotlivých frakcí. Dávkovací zařízení dávkuje automaticky podíly
kameniva podle různých jejich frakcí a to v přesných podílech pomocí
dávkovačů s pásovými váhami. Připravená směs kameniva je sběrným pásem a
šikmým vynášecím pásem dopravena do sušícího bubnu. V sušícím bubnu
probíhá intenzivní vysoušení kameniva při teplotě cca 180°C. Buben je osazen
výkonným hořákem na zemní plyn. Vnější část bubnu slouží jako třídička
horkého kameniva. Roztříděné frakce kameniva jsou z vlastních zásobníků
naváženy a dávkovány do dvouhřídelové míchačky, ve které probíhá intenzivní
promíchání vysušeného kameniva s asfaltem, filerem a případně i s asfaltovým
recyklátem. Hotová směs je dopravena do izolovaného zásobníku, ze kterého
probíhá odběr do automobilů. Po výsypu na korbu NA dochází ihned k
zaplachtování, vážení a následuje expedice. Výrobna je plánována jako
věžová: mezizásobník horkého kameniva, míchačka a zásobník směsi budou
umístěny vertikálně nad sebou ve věži, která bude vysoká cca 24 m. V případě
potřeby se do míchačky dávkují přísady (např. Vestoplast nebo Topcel),
které upravují výsledné vlastnosti směsi (např. pro asfalty na vysoce
zatěžované komunikace). Celá výrobna je řízena z centrálního stanoviště –
velínu. Řízení výrobny je automatické s kontrolou technologického procesu na
obrazovce počítače. Pro kvalitu vyráběné stavební hmoty je třeba
bezpodmínečně dodržovat:
•
důsledné oddělení jednotlivých
frakcí kameniva a jejich kvalitní předdávkování,
•
kontrolovat vlhkost kameniva a v závislosti na tom usměrňovat dobu
vysoušení v sušícím
bubnu. V případě zvýšené vlhkosti nezvyšovat teplotu,
protože dojde pouze ke zvýšení
23
povrchové teploty kameniva, nikoliv k jeho dokonalému
vysušení. Zbylá vlhkost snižuje
přilnavost asfaltu ke kamenivu,
• dodržovat
teplotu kameniva v sušícím bubnu. V případě jeho přehřátí může dojít při
styku s
asfaltem k jeho přehřátí a tím ke změně viskozity. Teplota
kameniva musí být o 10 - 15 °C
nižší než je teplota asfaltu,
• dbát na
to, aby používaný filer měl maximální vlhkost 1% a byl bez shluků.
Dodržení vlhkosti
je důležité jak pro asfaltovou směs, tak pro možnost
vzniku kleneb, i pro vlastní dopravu
šnekovými dopravníky - možnost ucpání, teplota asfaltu
vstřikovaného do směsi kameniva
musí odpovídat druhu vyráběné asfaltové směsi a musí být
zajištěna stejnoměrná teplota
s ohledem na viskozitu,
•
pravidelně, minimálně 1x za měsíc, kontrolovat a cejchovat váhové zařízení
jednotlivých
materiálů, zejména se zaměřením na vážení asfaltu.
Kontrolu vážení asfaltu provádět
pravidelně každý týden, a též při každé změně nastavení
vah vyplývající ze změny receptury
pro jednotlivé druhy asfaltových směsí je nutné
bezpodmínečně dodržovat nastavení teplot a
dávkování podle stanovených výrobních předpisů pro
jednotlivé druhy úprav,
• při
odvozu směsi k finišeru dbát na to, aby korby nákladních automobilů byly
před nakládkou
směsi zkrápěny emulzí řepkového oleje a vody (použití
nafty je zakázáno) a pro všechny
přepravy byly prováděny důsledné zaplachtovanými vozy.
Plachtování vozů značně omezí
únik aromatických uhlovodíků při dopravě a podstatně omezí
chladnutí směsi při dopravě na
delší vzdálenosti.
Celý záměr je obsáhlý, bude nyní posuzován podle zmíněného zákona č. 100,
další postup budeme sledovat. |