Českotřebovský deník 135/2011 (14.5.)                                  
Čápi v Řetové 

Při průjezdu obcí Řetová je možné zahlédnout párek statných  čapích jedinců. Pokud máte štěstí a mihnou se vám před přistáním nízko  nad hlavou, je to jako kdyby jste se připletli do leteckého dne.  Jinak jejich stanoviště je na komíně tamější prodejny družstva Konzum, kde se nachází i jejich hnízdo. Jsou to skuteční krasavci a „rádi pózují fotografům“, jak je vidět z fotografií ze začátku letošního května.   M. Šebela


Krytý plavecký bazén informuje 
Pozor – Akce – Sleva  Rodinné vstupné !  2 + (1-2 děti ZDARMA) V termínu od 13.5. do 10.6. využijte Rodinné vstupné !  Při návštěvě 2 dospělých osob  vstup 1-2 dětí ZDARMA     

Zemřel Vladimír Třasák  

12.5.2011 naše řady opustil po těžké nemoci zakládající člen naší organizace ZO ČSOP Zlatá Studánka Vladimír Třasák Vláďa stál u zrodu naší první organizace, dlouhá léta pracoval jako předseda. Při založení nové organizace Zlatá studánka byl platným členem výboru a správcem chaty společně s Petrem Voborou. Zajistil hudebním doprovodem každou vernisáž výstavy, otevření mineralogické sbírky v ekocentru a také posezení na Richterově chatě.
Skutečného muže dělají činy a ne slova.
A Vláďa byl duší i tělem tramp, milovník přírody a také skutečný muž.
Čest jeho památce.                         Jana Černá, předsedkyně Zo ČSOP Zlatá Studánka
 
Mistrovství ČR v kuželkách (dospělí) za účasti Třebováků

Mistrovství se konalo na dráze v Blansku za účasti 48 nejlepších kuželkářů v celé ČR.  byla zde trojice  Českotřebováků (Hetych, Hýbl, Zubalík), kteří zde spolu s rybnickým Miroslavem Kolářem reprezentovali Pardubický kraj.  Do 24 členného finále se probojoval  Jiří Hetych výkonem 588 bodů. Ve druhém kole se mu již tak nedařilo a tak k nim přidal jen 541 bodů a skončil na 21. místě. Výsledky jsou v přehledné tabulce: 

Marta Pelikánová stále cestuje 

Českotřebovská cestovatelka nesedí rozhodně doma v Austrálii "na zadku" a tak již během letošního roku stačila "vystrčit paty"  do Jižní Ameriky, kterou procestovala "odshora dolů", tedy od Venezuely do Argentiny.  "Posílala jsem pohledy (z Venezuely a pak i z Argentiny), ale nikomu nedorazily. Asi je tam hází zrovna do koše a to mají tak drahé známky, potvory jedny jihoamerický...", píše Marta Pelikánová. "Omlouvám se, že jsem ani nestihla nic napsat do Zpravodaje o Jižní Americe. Pokusím se polepšit po návratu z Ameriky severní. Zbývá nám je popřát šťastnou cestu, Marta Pelikánová totiž právě vyráží....
 
Ohlédnutí za Východočeskou ligou basketbalu 


Silný vítr znemožnil v pátek start repliky Kašparova letounu       


Let repliky letounu Jana Kašpara mezi Pardubicemi a Prahou se dnes kvůli silnému větru neuskutečnil. Organizátoři museli akci, která měla připomenout sté výročí letu prvního českého aviatika, z bezpečnostních důvodů zrušit. O přelet se znovu pokusí zřejmě za týden. Novinářům to oznámil Martin Kindernay, jeden z organizátorů akce.
"Zásadní problém je počasí. Letoun potřebuje bezvětří. Myslím si, že let by byl pro pilota velmi nebezpečný. Bohužel se nám to nepodařilo udělat ten samý den, kdy letěl Kašpar. Je pátek 13., možná je to tím," řekl Kindernay.
Replika letadla Blériot potřebuje k letu prakticky bezvětří a minimální oblačnost. Start byl původně plánován na 07.00, v Praze bylo letadlo očekáváno kolem 08.30. Vítr ale foukal rychlostí vyšší než tři metry za sekundu, tedy necelých 11 kilometrů za hodinu, což podle pilota Petra Máry nedovolilo odstartovat. "Myslel jsem, že zkusím aspoň s letadlem poskočit, ale to nepřipadá v úvahu. Včera byl slabší vítr a bylo to na hraně. Objevila se oblačnost a uhání poměrně svižně. Dnešní den vidím bohužel jako ztracený," řekl pilot Mára. Letoun měla doprovázet civilní cessna, aby zajišťovala komunikaci s leteckým dispečinkem, a také armádní vrtulník, který byl k dispozici pro přelet nad vojenskými prostory. Před 100 lety Jana Kašpara nevázaly žádné letecké předpisy a mohl letět, kudy chtěl. Petr Mára plánoval jinou trasu, protože letadlo musí letět v takové výšce, aby mohlo bezpečně přistát mimo zástavbu. Replika však letí zhruba ve výšce 200 metrů na zemí.
"Letoun letí rychlostí 70 kilometrů za hodinu, když se během cesty zvýší rychlost větru na pět metrů za vteřinu, letadlo zpomaluje na 50 kilometrů. Řídit historický letoun je fyzicky velmi náročné, a navíc je tam velká zima, kterou umocňuje vítr z vrtule, který mi fouká do obličeje," řekl pilot. Replika letounu není úplně přesná, s jakou letěl Jan Kašpar. "Má víc prvků originálního Blériotu, než měl Kašpar. Původní letadlo mu shořelo, takže si na základě Blériota postavil vlastní. Mělo o 25 koní výkonnější motor a trochu jiné ocasní plochy než to naše," řekl Mára.
Kašpar měl v den přeletu ideální počasí. Pouze nad Běchovicemi a Prosekem se na chvíli ztratil v mlze, navedlo jej až Národní divadlo, podle kterého poznal, kde je. Po příletu do Chuchle se posilnil čokoládou, rychle se převlékl do fraku a pospíchal na svatbu své bývalé přítelkyně, která si brala jeho kamaráda, řekl Michal Plavec, kurátor letecké sbírky Národního technického muzea v Praze.
Aviatik Kašpar byl průkopníkem letectví v českých zemích. Letoun, který si sám postavil a s nímž doletěl v roce 1911 do pražské Chuchle, daroval v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze. "Letadlo není úplně přesné, s kterým doletěl do Prahy. Během své kariéry jej přinejmenším devětkrát přestavoval, letadlo mělo čtyři různé typy motoru, přidával a odebíral přídavné nádrže a podobně," řekl kurátor Plavec.  Fotoreportáž  Luboše Kozla