Čápi v Řetové
Při průjezdu obcí Řetová je možné zahlédnout párek statných čapích
jedinců. Pokud máte štěstí a mihnou se vám před přistáním nízko nad
hlavou, je to jako kdyby jste se připletli do leteckého dne. Jinak jejich
stanoviště je na komíně tamější prodejny družstva Konzum, kde se nachází i
jejich hnízdo. Jsou to skuteční krasavci a „rádi pózují fotografům“, jak
je vidět z fotografií ze začátku letošního května. M. Šebela
Krytý plavecký
bazén informuje
Pozor – Akce – Sleva Rodinné vstupné !
2
+ (1-2 děti ZDARMA) V termínu od 13.5. do 10.6. využijte Rodinné vstupné !
Při návštěvě 2 dospělých osob
vstup
1-2 dětí ZDARMA
Zemřel
Vladimír Třasák
12.5.2011 naše řady opustil po těžké nemoci zakládající člen naší
organizace ZO ČSOP Zlatá Studánka Vladimír Třasák Vláďa stál u zrodu
naší první organizace, dlouhá léta pracoval jako předseda. Při založení
nové organizace Zlatá studánka byl platným členem výboru a správcem
chaty společně s Petrem Voborou. Zajistil hudebním doprovodem každou
vernisáž výstavy, otevření mineralogické sbírky v ekocentru a také
posezení na Richterově chatě.
Skutečného muže dělají činy a ne slova.
A Vláďa byl duší i tělem tramp, milovník přírody a také skutečný
muž.
Čest jeho památce.
Jana Černá, předsedkyně Zo ČSOP Zlatá Studánka
Mistrovství ČR v
kuželkách (dospělí) za účasti Třebováků
Mistrovství se konalo na dráze v Blansku za účasti 48 nejlepších
kuželkářů v celé ČR. byla zde trojice Českotřebováků (Hetych,
Hýbl, Zubalík), kteří zde spolu s rybnickým Miroslavem Kolářem
reprezentovali Pardubický kraj. Do 24 členného finále se probojoval
Jiří Hetych výkonem 588 bodů. Ve druhém kole se mu již tak nedařilo a tak
k nim přidal jen 541 bodů a skončil na 21. místě. Výsledky jsou v
přehledné tabulce:
-
-
Marta Pelikánová
stále cestuje
- Českotřebovská cestovatelka nesedí rozhodně doma v Austrálii "na
zadku" a tak již během letošního roku stačila "vystrčit paty" do
Jižní Ameriky, kterou procestovala "odshora dolů", tedy od Venezuely do
Argentiny. "Posílala jsem pohledy (z Venezuely a pak i z Argentiny),
ale nikomu nedorazily. Asi je tam hází zrovna do koše a to mají tak drahé
známky, potvory jedny jihoamerický...", píše Marta Pelikánová. "Omlouvám
se, že jsem ani nestihla nic napsat do Zpravodaje o Jižní Americe. Pokusím
se polepšit po návratu z Ameriky severní. Zbývá nám je popřát šťastnou
cestu, Marta Pelikánová totiž právě vyráží....
-
-
Ohlédnutí za Východočeskou ligou
basketbalu
-
-
Silný vítr znemožnil
v pátek start repliky Kašparova letounu
- Let repliky letounu Jana Kašpara mezi Pardubicemi a Prahou se
dnes kvůli silnému větru neuskutečnil. Organizátoři museli akci, která
měla připomenout sté výročí letu prvního českého aviatika, z
bezpečnostních důvodů zrušit. O přelet se znovu pokusí zřejmě za týden.
Novinářům to oznámil Martin Kindernay, jeden z organizátorů akce.
- "Zásadní problém je počasí. Letoun potřebuje bezvětří. Myslím si, že
let by byl pro pilota velmi nebezpečný. Bohužel se nám to nepodařilo
udělat ten samý den, kdy letěl Kašpar. Je pátek 13., možná je to tím,"
řekl Kindernay.
- Replika letadla Blériot potřebuje k letu prakticky bezvětří a
minimální oblačnost. Start byl původně plánován na 07.00, v Praze bylo
letadlo očekáváno kolem 08.30. Vítr ale foukal rychlostí vyšší než tři
metry za sekundu, tedy necelých 11 kilometrů za hodinu, což podle pilota
Petra Máry nedovolilo odstartovat. "Myslel jsem, že zkusím aspoň s
letadlem poskočit, ale to nepřipadá v úvahu. Včera byl slabší vítr a
bylo to na hraně. Objevila se oblačnost a uhání poměrně svižně. Dnešní
den vidím bohužel jako ztracený," řekl pilot Mára. Letoun měla
doprovázet civilní cessna, aby zajišťovala komunikaci s leteckým
dispečinkem, a také armádní vrtulník, který byl k dispozici pro přelet
nad vojenskými prostory. Před 100 lety Jana Kašpara nevázaly žádné
letecké předpisy a mohl letět, kudy chtěl. Petr Mára plánoval jinou
trasu, protože letadlo musí letět v takové výšce, aby mohlo bezpečně
přistát mimo zástavbu. Replika však letí zhruba ve výšce 200 metrů na
zemí.
- "Letoun letí rychlostí 70 kilometrů za hodinu, když se během cesty
zvýší rychlost větru na pět metrů za vteřinu, letadlo zpomaluje na 50
kilometrů. Řídit historický letoun je fyzicky velmi náročné, a navíc je
tam velká zima, kterou umocňuje vítr z vrtule, který mi fouká do
obličeje," řekl pilot. Replika letounu není úplně přesná, s jakou letěl
Jan Kašpar. "Má víc prvků originálního Blériotu, než měl Kašpar. Původní
letadlo mu shořelo, takže si na základě Blériota postavil vlastní. Mělo
o 25 koní výkonnější motor a trochu jiné ocasní plochy než to naše,"
řekl Mára.
- Kašpar měl v den přeletu ideální počasí. Pouze nad Běchovicemi a
Prosekem se na chvíli ztratil v mlze, navedlo jej až Národní divadlo,
podle kterého poznal, kde je. Po příletu do Chuchle se posilnil
čokoládou, rychle se převlékl do fraku a pospíchal na svatbu své bývalé
přítelkyně, která si brala jeho kamaráda, řekl Michal Plavec, kurátor
letecké sbírky Národního technického muzea v Praze.
Aviatik Kašpar byl průkopníkem letectví v českých zemích. Letoun,
který si sám postavil a s nímž doletěl v roce 1911 do pražské Chuchle,
daroval v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze. "Letadlo není
úplně přesné, s kterým doletěl do Prahy. Během své kariéry jej
přinejmenším devětkrát přestavoval, letadlo mělo čtyři různé typy motoru,
přidával a odebíral přídavné nádrže a podobně," řekl kurátor Plavec.
Fotoreportáž Luboše Kozla
-
|