Hudební festival Antonína Bennewitze
R. Harwood: NA MISKÁCH VAH  - MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC Režie: Michael T a r a n t
Otázka viny a talentu v inscenaci s živým orchestrem
Lze na jednu misku vah položit koncentrační tábory a na druhou tóninu b moll? Wilhelm Furtwängler politiku a hudbu odděloval, resp. hudba pro něj začínala tam, kde vše ostatní rezignovalo. Vedoucí Berlínské filharmonie a tvůrce novodobé interpretační tradice Wagne- rových děl zůstal za druhé světové války v Německu a stal se nástrojem nacistické propagandy. Hra se v originále jmenuje Taking Sides, řekněme „zaujmout stanovisko“, což napovídá, že konečným arbitrem sporu mezi geniálním dirigentem a múzami nedotčeným americkým vyšetřovatelem bude divák sám. Šlo o první činoherní režii Michaela Taranta v pozici uměleckého šéfa souboru a zúročil při ní svůj vřelý vztah k hudbě. Symfonický orchestr, který byl významným hybatele dramatického děje byl umístěn tak, aby s herci spolupracoval. Rozměry našeho jeviště jsou menší než v Olomouci, ale i tak se podařilo přiopravit scénu velmi zjímavě, prodloužit ji dozadu (ve předu byl pod jevištěm orchestr), opřitom všechno bylo zřetelně slyšet.  Všichni členové orchestru měli označení židovskou hvězdou a podobně hrál na scéně klavírista, jeden ze Wilhelmem  Furtwänglerem zachráněných židovských hudebních umělců - žel jen dočasně.
"Na miskách vah" bylo inscenací se silným dějem doplněné hudebním vystoupením, výpravné a dokonale zazvučené, takže hlas herců nezanikal, naopak technické zařízení umožnilo eskalaci dojmů.  Hudební festival nasadil vysokou laťku, jako by po loňském (pardubickém) Amadeovi s Komorní filharmonií už  nemohlo přijít nic lepšího. Letošní olomoucká inscenace ovšem ukázala, že to pravda nebyla....  Česká Třebová se stala místem prezentace velkých projektů jako žádné město v okolí, vynecháme-li ovšem Litomyšl. To je jiná kategorie...  Škoda, že si to zatím stále  neuvědomuje naše kulturní veřejnost.... Česká Třebová zůstává se svým festivalem poněkud osamocena, festival s tak kvalitním a specifickým programem si zaslouží propagaci ve velkých médiích. Je ukázkou, jaké hudební a nyní i dramatické projekty můžeme u nás shlédnout.
Fotografie z představení 17. května 2011