-
„Optimalizace?“
- V internetovém Českotřebovském deníku ze
dne 24.5. 2011 byl zveřejněn článek
- s názvem Pardubický kraj analyzoval první zkušenosti s jednotnými
přijímacími zkouškami na střední školy s maturitními obory. Uvádí se
v něm jako negativní příklad jedno gymnázium, které ve druhém kole výrazně
snížilo hranici pro přijetí v 2. kole přijímacího řízení čtyřletého
studijního oboru.
- Nemyslíme, že je nutno zastírat, že touto
nejmenovanou školou bylo gymnázium v České Třebové.
- Myšlenku jednotných přijímacích zkoušek
jsem v principu vítali a v prvním kole přijímacího řízení jsme plně
respektovali bodový limit pro přijetí doporučený zřizovatelem, tj.
Pardubickým krajem. Pro další kola nebyla tato bodová minimální hranice
jednotně stanovena, resp. doporučena. Přijímací řízení a jeho kritéria
jsou totiž školským zákonem svěřeny výhradně do pravomoci ředitele školy,
nedošlo tedy k porušení žádného předpisu.
- Při stanovení onoho, v citaci
kritizovaného bodového limitu pro 2. kolo vycházela naše přijímací komise
ze zkušenosti posledních let, kdy se do dalších kol přijímacího řízení
hlásili víceméně ti uchazeči, kteří neuspěli v kole prvním u nás či jinde
na škole obdobného typu. Rozhodně nedocházelo tedy k extrémům, že by se
hlásili a byli přijímáni žáci s podprůměrným prospěchem na ZŠ bez
studijních předpokladů. To potvrdily i výsledky uchazečů o studium
dosažené v 2. kole letošního přijímacího řízení – poslední přijatý
uchazeč získal 83 bodů. Pro srovnání uvádíme limity stanovené okolními
gymnázii, které se pohybovaly v rozmezí 35 - 90 bodů.
- Bylo možná chybou, že námi stanovený limit
byl jakoby „podstřelen“ a opticky vyvolával dojem podbízení se uchazeči
jakékoliv kvality. Nicméně citované vyjádření paní radní „…absurdním
příkladem…z toho je vidět, že ředitel si není jistý kvalitou jeho střední
školy. Tím bohužel také dává i veřejnosti signál, že něco není v pořádku…“
pokládáme přinejmenším za nevhodné. Je tím evidentně zpochybněna náročná
každodenní práce učitelů gymnázia.
- Naši žáci postoupili v tomto školním roce
se třemi projekty do národního finále Soutěže vědeckých a technických
projektů EXPO SCIENCE AMAVET, obsadili 1. a 3. místa v krajském kole a
postoupili do národního kola konverzační soutěže ve španělském jazyce,
získali 2. místo v krajském kole a postup do národního kola v konverzační
soutěži v angličtině, dosahují výrazných úspěchů ve sportovních soutěžích.
- Domníváme se, že kvalita učitelské
práce a školy by neměla být předjímána podle úrovně přijatých
uchazečů, ale především na základě výsledků maturitní zkoušky.
Jednotná společná část nové maturitní zkoušky k tomu dává velmi dobrou
příležitost. Pokud by naše škola v tomto srovnání dopadla výrazně hůře
než jiná gymnázia, je pak kritika kvality namístě. Troufáme si tvrdit, že
pokud bychom přijímali uchazeče sporné kvality a dosahovali pak
maturitních výsledů srovnatelných s okolím, vypovídala by tato situace
naopak o vysoké míře „přidané hodnoty“ a sloužila škole ke cti.
-
-
- PhDr. Petr Poldauf, ředitel školy
- PhDr. Tomáš Kupka, zástupce ředitele
- Mgr. Zdeňka Kmentová, Mgr. Josef Menšík, Ing. Petr Farník, členové
přijímací komise
-
|