-
S
optimalizací dopravy na Českotřebovsku starostové souhlasí
-
Česká
Třebová – Zástupci samospráv obcí z Českotřebovska dnes jednali
s vedením Pardubického kraje o optimalizaci dopravy. Ta se
v tomto regionu dotkne železniční trati číslo 010 mezi Ústím nad
Orlicí a Českou Třebovou a trati číslo 260 mezi Českou Třebovou
a Svitavami. Cílem jednání bylo shodnout se na koncepci
optimalizace a umožnit tak přípravu detailního řešení dopravní
obslužnosti této části kraje. Na tom se zástupci obcí a kraje
dohodli s tím, že budoucí jízdní řády budou ještě předmětem
jednání a připomínkování.
- Náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu,
dopravní obslužnost a investice Jan Tichý hned na počátku
jednání vysvětlil důvody optimalizace dopravy v kraji. Ty jsou
zejména ekonomické a spočívají v rozdílu mezi výší prokazatelné
ztráty, kterou kraj jednotlivým dopravcům v rámci závazku
veřejné dopravy hradí. „V současné době je průměrná prokazatelná
ztráta osobní železniční dopravy v Pardubickém kraji na úrovni
zhruba devadesáti korun na kilometr, zatímco u autobusové
dopravy je to necelých dvacet korun,“ řekl Tichý. „Vzhledem ke
své finanční situaci většina krajů omezuje osobní veřejnou
dopravu, Pardubický kraj je jediný, který objem této dopravy
zvyšuje.“ Docílí toho tím, že vlaky bude objednávat pouze na
páteřních tratích, trasy, které jsou cestujícími využívány málo,
budou obslouženy výrazně levnější autobusovou dopravou. To
zároveň kraji umožní objednávat větší množství spojů.
- Hlavním problémem, který se zamýšlenou optimalizací
starostové měli na úvodním jednání letos v únoru, byl návrh, aby
vlaky nezastavovaly v Dlouhé Třebové. Kraj to akceptoval a na
dnešní setkání přivezl informaci o tom, že zhruba 75 procent
osobních vlaků nakonec v Dlouhé Třebové zastavovat bude. Kromě
toho bude dopravní obslužnost obce zajištěna autobusy. Ty budou
jezdit po trase Česká Třebová – Dlouhá Třebová – Ústí nad Orlicí
každou hodinu. „Děkuji za vstřícnost, jsem rád, že se podařilo
najít model, při kterém u nás vlaky zastavovat budou,“ řekl
starosta Dlouhé Třebové Jaroslav Kašpar. Ten také uvedl, že
proti původnímu záměru vznikla v jeho obci petice, kterou
podepsala více než polovina zdejších obyvatel.
- Optimalizace řeší i dopravní obsloužení území podél trati
číslo 260 v úseku mezi Českou Třebovou a Svitavami. Města v této
lokalitě budou nadále spojena vlaky, menší obce, ve kterých vlak
zastavovat nebude, získají autobusové spojení. To se týká
například obcí Semanín a Opatovec. Autobusové linky také nahradí
částečné omezení osobní vlakové dopravy na této trati. (www.pardubickykraj.cz)
Nové trasy autobusových
spojů:
-
Po kolejích budeme ve Svitavách
a v Březové o několik minut dříve, do jiných obcí musíme autobusem
-
Na mapě je schematicky uvedeno nové trasování autobusových linek
Česká Třebová Semanín - Zádulka - Třebovice Damníkov - Luková Žichlínek -
Lanškroun a druhé linky Česká Třebová - Rybník - Třebovice - Opatov
- Opatovec - Svitavy, které by měly nahradit dosavadní zastávky vlaků na trati
260 Česká Třebová - Svitavy. Pro jejich akceptování bude třeba znát návrh jízdních řádů a jízdní doby do jednotlivých obcí. Na
další mapě (dole) jsou žlutě vyznačeny i předpokládané zastávky autobusů (hlavně
na lince ČT - Svitavy), červeně jsou
vyznačeny zrušené vlakové zastávky, zde nemají vlaky zastavovat. Na 18 km
dlouhé trase vlaků po trati 260 Česká Třebová - Svitavy tak nebude žádná
zastávka!
-
Pro trasu do
Svitav byly při jednáních ve Svitavách první návrhy jízdních řádů zveřejněny.
- Počítaly s hodinovým až dvouhodinovým taktem spojů, jízdní doba se z návrhu
nepozná, ale na trase Česká Třebová Svitavy to bude asi jedna hodina.
Příklad odjezdů spojů pro zastávku Semanín a Svitavy-Lačnov, srovnání
vlaky (současný stav) a autobusy (budoucí stav podle návrhu firmy OREDO):
|
-
Do Lanškrouna
autobusem přes Zádulku
- O autobusové lince ČT - Lanškroun (přes Semanín a Zádulku) zatím
mnoho dat není k dispozici, dojde ale ke zbytečnému prodloužení trasy,
jízdní doby, zvýšení exhalací, hluku. Jediný klad vidím v zavedení dalších
spojů na úseku ČT - Semanín. Trasa na Zádulku je zbytečná, lze ji
(zadarmo) nahradit zastavováním vlakových spojů. V zimě dosud nebyla tato
trasa udržována, nyní bude zimní posyp nutný, pojede tudy autobus. Možná
by byl zajímavý průzkum obyvatel v lokalitě, aby se vědělo, jak budou
chtít tudy vedenou linku využívat. Zatímco rušení vlaků se opírá o
krátkodobý průzkum, který řada lidí rozporuje, tak vedení nové linky
zatím nikdy nebylo potřeba a nyní najednou z ničeho nic, v době, kdy je
nafta nejdražší v historii, tudy v rámci "úspor" pojede autobusová linka,
která zbytečně prodlouží cestu do Lanškrouna o 7 kilometrů. Na výši
jízdného by se to snad projevit nemělo, má platit pásmový tarif, obdobný
pro vlak či autobus. Připadá mě to ale zbytečně složité, zažene to
cestující do aut. Všichni Třebováci vědí, že nejkratší trasa na Lanškroun
vede přes Skuhrov, tudy do Lanškrouna jede minimum přímých spojů.
- Na železnici mají být ale zavedeny rychlé přímé vlaky do Lanškrouna
bez přesedání v Rudolticích, podobně tak budou jezdit přímé spoje do
Moravské Třebové. To by měl být klad nové úpravy. Pro cestující z Parníka
a dalších částí odlehlých od nádraží bude řešením MHD v České Třebové
fungující ovšem po celý týden, také o víkendech. Město roztažené
hlavně do délky si funkční celotýdenní systém MHD se stálým taktem
dopravy zaslouží. V současné době probíhá přípravná fáze, vedení města
jedná se společností OREDO o tom, aby byl i tento spoj zaveden
jako dotovaná linka veřejné dopravy, protože pro plné využití
integrovaného systému bude potřeba. Předpokladem účinného a
úsporného systému veřejné autobusové dopravy by mělo ovšem být i zavedení
malých autobusů.
-
-
K vynechávání
zastávek
- Hlavní snahou by měla být obsazenost vlakových souprav. Tím, že osobní
vlak pojede a na zastávce. Kde dosud stával nezastaví, se rozhodně
obsazenost spoje nezvětší. Proto všechny úvahy vedené tímto směrem
jsou naprosto k ničemu. Lidem v obci, kde dosud vlak stál se bere
potenciální možnost nastoupit a odjet třeba do cílové stanice přímo
bez přesedání. Je zajímavé, že v ostatních krajích na tento "vynález"
nepřišli, ale společnost OREDO tuto možnost přímo nadužívá. Rozumím
zbytečnosti zastávek v chatové osadě Bezpráví, ale nikoliv vynechávání
zastávek na trase vlaků po Březovou nad Svitavou, aby pak dále vlak na
všech zastávkách zastavoval (podobně na trati Svitavy - Polička). Jaké zde
mohou být provozní důvody, kdy je trať nevyužitá a zastávky jsou
vybudované a často dokonce nedávno rekonstruované? Podobně mají vlaky
zastavovat na trati 010 všude na zastávkách za Chocní. Jsem
přesvědčen, že se tento systém neosvědčí a bude se brzo po zavedení měnit,
kraj vynakládá spoustu energie na něco, co se mohlo udělat ve více
etapách. (mm)
|