-
O OPTIMALIZACI DOPRAVY S PORADCEM HEJMANA MARTINEM NETOLICKÝM
-
Ve
čtvrtek 5. května se v České Třebové konalo setkání zástupců okolních obcí
s náměstkem hejtmana pro dopravu, dopravní obslužnost a investice Janem
Tichým a zástupci společnosti OREDO, která pro Pardubický kraj připravuje
optimalizaci dopravy. Proč jste se této schůzky jako poradce hejtmana
zúčastnil?
-
Organizaci regionální dopravy považuji za mimořádně důležitou záležitost
pro náš region. Je třeba výrazně posílit přestupní funkci nového
dopravního terminálu přivedením většího množství osobní autobusové
dopravy. Zároveň je třeba zajistit návaznost těchto spojů na páteřní
vlakovou dopravu. Vzhledem k tomu, že se v minulých dnech vystupňovaly
emoce a na veřejnosti byl diskutován zcela neaktuální návrh společnosti
OREDO, bylo třeba jednání věnovat zvýšenou pozornost. Proto jsem se jako
zastupitel kraje a poradce hejtmana dohodl s náměstkem Tichým a jednání
se zúčastnil.
-
Je pravda, že vámi zmíněný materiál vzbudil negativní reakce.
-
Jen na vysvětlení. Tento podklad vznikl ve společnosti OREDO v lednu
tohoto roku jako vstupní návrh pro jednání se samosprávami, který byl
zpracován ve snaze zajistit obslužnost jednotlivých částí kraje za
minimalizace nákladů. Zdaleka se ovšem nejednalo o definitivní variantu.
Následně proběhla řada setkání s dotčenými obcemi, kde starostové
vznesly připomínky. Obdobně se mohli k návrhu vyjádřit členové
zastupitelstva Pardubického kraje, členové dopravního výboru, a další.
Na základě připomínek dochází k aktualizaci a doplnění materiálu. Od
počátku se předpokládalo, že materiál dozná značných změn, proto nebyl
v původní podobě zveřejněn. Nepovažuji proto za šťastné, když se dnes
debatuje o věcech, které nejsou na pořadu dne. Definitivní podoba
optimalizace bude podle náměstka hejtmana Jan Tichého zveřejněna do
šesti týdnů.
-
Co si představit pod pojmem optimalizace? Jedná se skutečně o omezení
vlakové dopravy ve vybraných zastávkách?
-
-
V naší zemi se vžilo, že pokud dochází k optimalizaci, potom jde ve
skutečnosti o rušení. V žádném případě tomu tak není u organizace
dopravy. Naopak dojde k navýšení dopravního výkonu celkově o deset
procent, přičemž objednaný rozsah vlakové dopravy v Pardubickém kraji má
zůstat nezměněný. Páteří celého systému má být železnice s návazností na
autobusy v dopravních centrech. Výrazně mají být posíleny autobusové
spoje z Litomyšle na Českou Třebovou kvůli využitelnosti Dopravního
terminálu Jana Pernera s možností přestupu na vlaky vyšší kvality (Ex,
EC, IC). Zároveň mají být na některé tratě nasazeny nové moderní
motorové jednotky (v naší oblasti na spojích Česká Třebová – Moravská
Třebová, Česká Třebová – Lanškroun) za podpory z evropských fondů,
konkrétně z Regionálního operačního programu. Obdobně bude novinkou tzv.
zónově-relační tarif, který zajistí při cestování z místa A do místa B
zcela stejnou cenu bez ohledu na to, jaký druh dopravy cestující
využije. V praxi to bude znamenat, že příkladně při cestě ze Svitav do
České Třebové nebude rozdílu v ceně při cestování vlakem či autobusem, i
když vzdálenost po železnici nebo po silnici je odlišná.
-
-
Jak to bude s průjezdy vlaků ve vybraných železničních stanicích a
zastávkách?
-
-
Aktualizovaný materiál sice přináší řadu novinek, avšak s průjezdy to
nebude tak žhavé. Osobně jsem několikrát s panem Tichým o průjezdech
hovořil a shodli jsme se, že tam, kde to technologicky bude možné, bude
snaha zachovat zastavování vlaků. V Dlouhé Třebové má proto zastavovat
10 párů vlaků každý den v exponovaných časech s doplněním novými
autobusovými spoji, na trati 260 v úseku Česká Třebová – Svitavy má
zastavovat 6 párů motorových vlaků ve všech zastávkách s tím, že má být
zřízena nová autobusová zastávka Semanín – V Zádolkách se sedmi dalšími
spoji, které budou vlak doplňovat. Doprava v ostatních kategoriích má
být zachována beze změny. Na trati Česká Třebová – Lanškroun by měly
vlaky vyjíždět v hodinových intervalech. Spoje na Moravskou Třebovou
potom v hodinových až dvouhodinových intervalech.
-
-
Jaký jste měl z jednání pocit?
-
-
Jednání bylo velmi otevřené. Myslím, že splnilo svůj účel a podařilo se
najít společné řešení při organizaci dopravy v našem městě a okolí.
Definitivní dohodnutá podoba bude zveřejněna za šest týdnů. Všichni
pánové včetně zástupců Českých drah mě ubezpečili, že optimalizace
nebude mít vliv na zaměstnanost v železničním uzlu, což považuji také za
důležité sdělení.
-
Děkuji za odpovědi (mm)
-