- Petice střídá petici
-
- Současný
svět si bez petic nelze ani představit Je to jediná možnost, kdy musí
být názor petičníků nějak povšimnut. Hodně petic dnes vyvolala
snaha o optimalizaci veřejné dopravy. Pověřená firma připravující
podklady zasela spoustu zla a nejistoty, dlouho vytvářené stereotypy
se mají najednou měnit, připravuje experiment, ve kterém se na jedné straně
ušetří, na druhé straně
vzniknou již neodstranitelné škody v podobě zdevastovaných tratí, po
kterých nebudou jezdit žádné vlaky, rozbije se sto let i více budovaná železniční síť. Zajímavé je, že to vůbec nevadí Správě
železniční dopravní cesty, která je správcem tratí a zajišťuje
zde veřejnou dopravu podle objednávek. Pokud se mělo něco optimalizovat, tak to mohly být právě
ceníky za užívání tratí, umožnily by vytvořit smysluplnou páteřní dopravu
po kolejích a na ně navázat dopravu autobusovou, ekologicky jistě
problematičtější. To je však nutné udělat centrálně a koncepčně.
Nezastavováním vlaků v zastávkách se neušetří, platí se
za kilometry jízdy vlaku, nikoliv za užívání zastávek. Oredo a její
mozek Ing. Záruba bez zkušeností a bez znalosti našeho regionu
tvrdí, že čím méně zastávek, tím více lidí ve vlaku. Je to blbost na
druhou, kterou mu však nikdo zatím nedokázal vyvrátit. A tak radní pro dopravu Jan
Tichý objíždí kraj a přesvědčuje starosty, jaké "krásné řešení" nám
Oredo připravilo. Spíš to je nějaká nastavovaná kaše, kterou nevaří
vyučený šéfkuchař s praxí, ale ambiciózní podivín, který nutí ostatní jíst
krmi dle svého osobitého receptu. V jiných krajích to nedělají.
Zavedeme více spojů a ještě přitom ušetříme! Budeme
cestující vozit od čerta k ďáblu po nesmyslně klikatých rozbitých
silničkách a tvářit se jak nám to vyhovuje, vždyť zastávka je na každém
roku. Jenže zkuste si cestovat třeba s kočárkem. Do autobusu vezmou jen jeden a
vy potřebujete k lékaři.... Domnívám se, že tato "optimalizace" je
něco jiného než bylo původně zamýšleno. Kraj chtěl přece jednotný systém
dopravy, spojující autobusy a vlaky do jednoho systému se společným
odbavováním. Pak přišel Ing.
Záruba a jeho parta, udělal "průzkum využívání zastávek". Tak došlo
zaměnění přípravy jednotného systému odbavování s dobrou návazností
spojů na současný paskvil, ve kterém se nikdo nevyzná a který zažene lidi
z vlaků do aut a autobusy budou dál jezdit nevytížené, neoptimalizované,
protože právě tam lez ušetřit zavedením méněkapacitních vozidel. To
jsem v optimalizaci nikde nenašel.... A tak přemýšlím, jak se při té
optimalizaci současně plýtvá, vymýšlí se něco, co lidé masově
nechtějí, opírá se to o průzkumy, kterým nikdo nevěří a které se neopírají
o nějaký komplexní dlouhodobý průzkum s ověřenou metodikou. Bral bych to
jako pokusný balónek, ze kterého nyní vyberme jen to, co je nesporné a
sporné věci zatím odložíme a ponecháme na někdy jindy. Vynechat zastávku třeba v Zádolce se
dá přece kdykoliv, když opravdu se po zavedení těch zázračných autobusů
ukáže, že lidé jezdí raději autobusem než vlakem. Možná se ale
ukáže opak, že autobusy jezdí zbytečně, zbytečně se jim v zimě prohrnují
silnice a lidé zůstanou věrni zastavujícímu vlaku - ať již v Zádolce, v Opatově
nebo v Lačnově. Tento souběh dopravních možností nebude přece stát vůbec nic!
(mm)
|