Českotřebovský
deník 160/2011 (11.6.)
|
Jak dopadnou regionální dráhy, kde dojde k zastavení nebo omezení osobní dopravy?
Podle posledních zpráv to vypadá, že nakonec i přes protesty z
některých míst k většině navržených omezení vlakové dopravy na
regionálních drahách Pardubického kraje dojde. Bohužel i ti
starostové, kteří s převedením osobní dopravy z kolejí na silnice
souhlasili, nebyli seznámeni s dalším osudem železnic, které ztratí
zastavením osobní dopravy na významu. Na některých jednáních byli
starostové nebo zástupci obcí a měst ujištěni, že ke zrušení tratí
nedojde. Na většině z regionálních drah, na kterých dojde k zastavení
osobní dopravy je přeci provozována ještě i nákladní doprava! Bohužel
však nelze předpokládat, že státní organizace SŽDC, která má ze zákona
povinnost zajistit provozuschopnost dráhy, bude vynakládat nemalé
částky na opravy těchto tratí poškozených třeba po povodni. Každopádně
se omezí i běžná údržba a v některých případech může dojít i k
převedení kategorie dráhy regionální na vlečku. Nějaký
čas tedy ještě budou jezdit po tratích bez osobní dopravy nákladní
vlaky. I ty však časem na většině míst dojezdí!
Kdo tomu nevěří, může se aktuálně přesvědčit na Slovensku, kde byla od 20. 5. 2011 zastavena nákladní obsluha některých lokálek, na kterých byla zastavena osobní doprava v roce 2004. Dalším příkladem může být i Rakousko. Například na trati Ernstbrunn – Mistelbach, nedaleko od našich hranic byla zastavena osobní doprava v roce 1988, nákladní pak v roce 1999. Některé tratě však můžou osiřet úplně i krátce po zastavení osobní dopravy jako například trať Kopidlno – Dolní Bousov, kde začátek konce odstartovalo omezení pravidelné osobní dopravy jen na víkendy (podobnost s připravovaným omezením v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice) a v loňském roce nakonec došlo mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem k úplnému zastavení železniční dopravy. I když tato trať není zrušená, nákladní vlaky ani jiné příležitostné osobní vlaky na ní nemůžou vyjet, protože je z důvodu nevyhovujícího technického stavu dlouhodobě nesjízdná. Většinu lokálek v Pardubickém kraji, na kterých bude zastavena osobní doprava, čeká podobně jako lokálky v jiných krajích kde, už byla zastavena doprava dříve, postupné chátrání a zánik. Možná, že se najde skupina nadšenců, která dokáže ve spolupráci s obcemi a krajem pro některou opuštěnou trať najít nové využití v podobě sezonního muzejního nebo speciálního turistického provozu, ale určitě takto nebudou zachráněny všechny tratě, na kterých letos jezdí osobní vlaky naposledy. Zrušení nevyužitých tratí pak bude stejně jen otázkou času. Škoda pro nás a příští generace je větší i o poslední nedávné větší investice do těchto tratí například do nového zabezpečovacího zařízení stanice Chornice, kam by ze tří směrů po optimalizaci veřejné dopravy v Pardubickém kraji, už neměl přijet žádný osobní vlak! Martin Kalousek, Orlický deník |