-
České
dráhy informují o náhradních linkách
- V souvislosti s ohlášenou stávkou na železnici dne 16.6.2011
České dráhy, a.s., projednaly zajištění alternativní dopravy
autobusy smluvních dopravců. Vzhledem k tomu, že v Pardubickém kraji
vyjede v pracovních dnech bezmála 700 regionálních vlaků a je zde
vedeno více než 150 dálkových vlaků, není možno několika autobusy
naplnit běžné přepravní potřeby cca 23 tisíc občanů využívajících
železnici, a to ani v modelu redukovaného režimu dopravy.
Alternativní doprava v Pardubickém kraji měla být zajištěna, též s
přihlédnutím na lokaci disponibilních autobusů, na těchto linkách:
Česká Třebová - Lanškroun - 1 autobus s četností jízdy
rámcově 1x za hodinu v každém směru a se zastavením v nácestných
žel.stanicích
Česká Třebová - Moravská Třebová - 1 autobus s četností jízdy
rámcově 1x za dvě hodiny v každém směru a se zastavením v nácestných
žel.zastávkách, kromě obce Kunčina, která obsluhována nebude
Pardubice - Hradec Králové - 6 autobusů pro kyvadlovou
dopravu a se zastavením pouze v Opatovicích n.L. na hlavní silnici
spojující obě krajská města,
Pardubice - Chrudim - Slatiňany - 4 autobusy s četností jízdy
1x za hodinu a s posilovými spoji ve špičce, doprava bude
provozována mezi městy non-stop, bez dalšího zastavení.
Podrobné jízdní řády budou zveřejněny na webu Českých drah a jsou
vyvěšeny na nádražích, jichž se alternativní doprava dotýká.
Další informace pro zákazníky ke stávce a opatřením v dopravě i
tarifním záležitostem jsou na webu ČD.
České dráhy upozorňují, že stávka na železnici není namířena proti
vedení ČD, management společnosti tedy nemůže nikterak rozhodnutí
odborových svazů ovlivnit. Cestujícím se za komplikace omlouváme.
Ing. Michal Štěpán ředitel organizační jednotky České
dráhy, a. s., KCOD Pardubice
-
-
Dny
partnerství budou zahájeny již v sobotu 18. června 2011
- Letošních Dnů partnerství se zúčastní jen delegace z polské
Olawy v počtu asi 30 osob a slovenského Svitu v počtu asi 40 osob.
. Tento projekt bude realizován za podpory Pardubického kraje a bude
mít jako obvykle bohatý program. Nosným bodem bude samozřejmě Týden
sportu, ale jednotlivé skupiny hostů budou mít možnost navštívit
Naučnou stezku s prof. Grundovou, v programu je zařazena prohlédka
kostela a rotundy sv. Kateřiny, návštěva fotbalového hřiště, výlet
do Litomyšle atd. Ludmila Rašnerová
-
Tichý řešil
optimalizaci dopravy na Moravskotřebovsku
Za starosty Moravskotřebovska se dnes vydal náměstek hejtmana
Pardubického kraje zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice
Jan Tichý. Důvodem jeho cesty byla prezentace optimalizace veřejné dopravy
v regionu, kterou na počátku měsíce schválila krajská rada. Tichý setkání
zahájil vysvětlením důvodů optimalizace veřejné dopravy. Řekl, že cílem
je, aby drahá osobní železniční doprava plnila funkci páteřní a méně
využívané linky obstarala podstatně levnější autobusová doprava. „V našem
kraji využívá denně železniční dopravu třiadvacet tisíc občanů, kteří
vykonají dvaačtyřicet tisíc jízd,“ sdělil náměstek starostům.
„Optimalizací, konkrétně neobjednáním některých vlakových spojů, se
dotkneme 553 lidí. Sice říkám, že se jich optimalizace dotkne, nicméně
musím dodat, že vše bude kompenzováno autobusovou dopravou, která bude mít
navíc oproti vlakům daleko příznivější a komfortnější polohu.“ Dodal, že
optimalizací veřejné dopravy Pardubický kraj uspoří 35 milionů korun,
které investuje zpět do veřejné dopravy. „Zkvalitnění dopravy, kterého
takto dosáhneme, pozná jedenáct tisíc lidí, kteří denně cestují vlakem,“
uzavřel Tichý. S konkrétními zásadami optimalizace dopravy a její
podobou od poloviny letošního prosince, kdy vstoupí v platnost nové jízdní
řády, pak starosty v rámci prezentace seznámil Tomáš Jurček, technolog
společnosti Oredo. Tu z poloviny vlastní Pardubický kraj, který Oredo
pověřil organizací celého systému veřejné dopravy v regionu. Starostu
Kunčiny Romana Richtera zajímal důvod termínu změny jízdního řádu. „Proč
se mění v polovině prosince? Neumím si to představit z hlediska dopravy
dětí do školy, nemůžeme kvůli tomu měnit v polovině školního roku začátek
vyučování,“ vysvětloval starosta. Náměstek hejtmana vysvětlil, že doba
změny jízdních řádů vychází ze zákona, který stanoví termín změny jízdních
řádů na železnici. „Od železniční dopravy, která je, jak jsem řekl
páteřní, se pak odvozují jízdní řády autobusů,“ uvedl. Zároveň Oredo
slíbilo aktuálně případný problém řešit a v případě možností jízdní řády
upravit. Dotazy se týkaly také představeného integrovaného dopravního
systému Iredo. „Jak to bude s dopravou například studentů do měst v jiných
krajích, kam jich poměrně velké množství jezdí studovat? Například když
pojedou do Brna nebo Olomouce,“ ptala se za Moravskou Třebovou její mluvčí
Daniela Blahová. Podle náměstka hejtmana se při jízdě cestujících i do
krajů, ve kterých nebude fungovat stejný dopravní systém jako v
Pardubickém kraji, nic nezmění. Na zakoupenou jízdenku v našem regionu
dojedou i mimo kraj. „V rámci optimalizace se nám také podařilo odstranit
dosud poměrně velký problém, kterým byl komplikovaný přestup v Letovicích,“
sdělil Tichý. Do diskuze se zapojil i zastupitel Moravské Třebové
Josef Odehnal, kterého zajímala otázka nutného budování přestupních
„terminálů“. „Můžete mi říct, kolik bude stát vybudování těchto terminálů,
to bude přece spousta peněz,“ řekl zastupitel. „Nesmíte si pod pojmem
přestupní terminál představit něco podobného jako je terminál v České
Třebové. Konkrétně například přestupní bod, který chceme vybudovat v
Rosicích u Pardubic bude stát do 2,5 milionu korun, místo pro přestup z
vlaku na autobus v Heřmanově Městci chceme pořídit ještě levněji,“
odpověděl Tichý.
Ústí chybí 18
miliónů z evropské dotace
Klidová zóna Kociánka v Ústí nad Orlicí je zdrojem sporů, problémů a
finančních i politických ztrát od svého zrození. Posledním problémem je
neproplacená dotace EU ve výši 18 miliónů korun. „Poslední zprávy jsou
takové, že 23. června ve čtvrtek sem dorazí další kontrola pod vedením
nezávislého auditora, který by měl Kociánku opětovně auditovat a
kontrolovat. Nechci to komentovat, nemám k tomu co říci, jedna kontrola
stíhá druhou. Důvodem neproplacení těch 18 miliónů jsou prostě kontroly,
které ještě neskončily,“ postěžoval si starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek
(Oušťáci).
Kociánka byla dokončena a slavnostně otevřena vloni na podzim krátce před
komunálními volbami. Měla být volebním trumfem ODS, ale veřejnost pěší
zónu přijala s rozpaky. Její stavbu navíc provázely spory architektů a
veřejnosti o její vhodnost, o to, zda byl vybrán skutečně nejlepší
projekt. Je to jeden z možných důvodů, proč ODS v Ústí po mnoha letech
suverénní vlády volby prohrála. Podněty ke kontrolám mohou vycházet i z
Ústí. Vášně zdaleka ještě nevychladly. „V této chvíli se kontrola zaměřuje
více na ceny. Jak na celek, tak na ceny jednotlivých stavebních objektů,
kontrola je natolik důsledná, že se zajímá i o to, kolik se za co platilo
subdodavatelům,“ dodal starosta. Zmíněných 18 miliónů v rozpočtu města
citelně chybí. Evropská dotace byla zatím proplacena jenom z poloviny,
navíc Kociánka, tři čtvrtě roku sloužící, už má technické problémy, město
muselo reklamovat práci dodavatelů. Odpadávající betonové segmenty se v
těchto dnech spěšně opravují a vyměňují. „Finální termín reklamačních
oprav byl 15. června. Jsou téměř před dokončením,“ řekl v pondělí Právu
starosta Hájek.
(www.pravo.cz, středa 15.6.)
Město dává
milióny do gymnázia kraje
Historická budova gymnázia v České Třebové potřebuje milióny korun
na nejnutnější opravy. Provozovatelem je Pardubický kraj.
Město má ale logický zájem na tom, aby prestižní střední škola byla ve
třetím největším městě kraje zachována. Jenomže studentů gymnázia
ubývá, letos bylo podáno jen osmnáct přihlášek ke studiu. „Před několika
lety, když ještě měl kraj peníze, projevil zájem o odkoupení budovy
gymnázia. V Třebové proti tomu byl dost velký odpor. Hovořilo se o tom,
že prodáváme rodinné stříbro a to se nesluší. Budova zůstala naše,“ řekl
Právu starosta České Třebové Jaroslav Zedník (Nestraníci). „Takovéto
budovy jsou historií i pýchou menších měst. Od konce 19. století do
krize v 30. letech minulého století byla výstavnost škol dokladem
osvícenosti konšelů. Byly to měšťanské protipóly šlechtických sídel a
církevních staveb. Je dobře, že na jejich vlastnictví dnešní radní stále
ještě lpějí,“ podotkl historik Petr Vopálka. „Kraj nám samozřejmě platí
nájemné za tuto budovu, ale je to nepodstatné a nikdo nemůže čekat, že
by to pokrylo náklady na provoz. Natož na rekonstrukce. To nájemné je
790 tisíc korun ročně,“ přikývl starosta Zedník.
„Jenom okna, která bude třeba teď vyměnit, přijdou vlastně na desetileté
nájemné, je to přes sedm miliónů bez DPH. Protože je to historická
budova v památkové zóně, jsou všechna okna atypická a nebude možné
použít plastová okna, všechno bude ze dřeva,“ sdělil nakonec konkrétní
čísla starosta Zedník.
„Rekonstrukce kotelny přijde na dalších 2,5 miliónu korun, to by se mělo
zvládnout taky letos v létě,“ přidala místostarostka České Třebové
Jaromíra Žáčková (ČSSD). Do školní budovy bude potřeba investovat zřejmě
ještě víc, starosta Zedník připustil, že i dlažba na chodbách potřebuje
výměnu. Také Česká Třebová je městem s napjatým a úsporným rozpočtem,
ale zřejmě ani opozice není ochotna označit peníze investované do budovy
gymnázia za mrhání veřejnými prostředky. Gymnázium nedávno
oslavilo 100 let, v řadách úspěšných a známých absolventů uvádí nejen
vědecké špičky, ale například i televizního politického moderátora
Václava Moravce.
(www.pravo.cz)
Poznámka:
Nevím, zda má redaktor Práva přesné informace, např. oprava
kotelny letos bude jen částečná a určitě nebude stát 2,5 mil. Kč, ale
jen cca 220 tis. č. Výměna oken bude postupná ve více etapách, letos
bude vyměněno 12 oken v jednom poschodí budovy v hodnotě cca 300
tis. Kč. Letošní rozpočet města počítá s tím, že do budovy gymnázia bude
vloženo cekem cca 580 tis. Kč, zatímco nájem, který město získá činí 754
tis. Kč/rok. Také v jiných letech nelze říci, že město
"vkládá do budovy gymnázia miliony". Loni to bylo necelých 200 tis. Kč,
předloni v roce 2009, kdy gymnázium slavilo "stovku" to bylo cca
520 tis. Kč a v r. 2008 pak 1100tis. Kč. Vložené prostředky města
během delšího časového období 10 let ani nedosáhly
hodnotu prostředků získaných z nájemného. Gymnázium má svá léta a
proto by potřebovalo investovat v daleko větším rozsahu. Pokud tedy
město do budovy gymnázia vkládá prostředky, tak jde o peníze,
které získává jako nájemné z krajského rozpočtu. - Také v článku
uvedený údaj o "počtu přihlášek" považuji za zavádějící a nešťastně
uvedený především vzhledem k tomu, že přijímací řízení ještě neskončilo
a není tedy konečný. Počet přihlášek na školu byl ve skutečnosti daleko
větší, pouze velká část z přijatých uchazečů dala přednost studiu na
jiných školách, což je průvodním jevem současného modelu přijímaček na
všech středních školách v kraji. Pan
Seiner
také nikde neuvádí, že jde o čtyřleté studium, vedle kterého je
dostatečný zájem o studium osmileté. Konečný počet uchazečů o
studium se na školách dozvědí až 1. září. každé číslo uvedené do
této doby není konečné a jeho uvedení nemá smysl.
Pardubický kraj v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky
neuspěl
Praha/Pardubice – V úterní podvečer projednávala Poslanecká
sněmovna za účasti úřadujícího zástupce hejtmana Romana Línka
legislativní návrh Pardubického kraje sledovaný mnoha obcemi i
kraji celé České republiky. Opakovaně předložený návrh
Zastupitelstva Pardubického kraje, po jeho dopracování ve smyslu
požadavků prezentovaných na půdě Poslanecké sněmovny, byl
motivován požadavky praxe. Konkrétně snahou stanovit závazné
lhůty, ve kterých bude možno u soudu zpochybnit schválené územní
plány obcí, zásady územního rozvoje krajů a podobně. „Dosavadní
stav, kdy pro uplatnění žaloby u soudu není žádná lhůta stanovena
a jsou tak napadány územní plány schválené před mnoha lety,
považuje Pardubický kraj za stav zásadně odporující požadavkům
právní jistoty občanů i právnických osob,“ uvedl náměstek hejtmana
Roman Línek, který legislativní iniciativu Pardubického kraje
v Poslanecké sněmovně hájil. I přes zamítnutí návrhu, pro 78,
proti 55, má z jednání poměrně dobrý dojem: „Stanovení lhůty jako
takové bylo poslanci přivítáno. Lhůtu již obsahuje vládní návrh
novely soudního řádu správního. S vládou se nehodujeme pouze
v délce lhůty, kdy Pardubický kraj považuje tři roky za
nepřiměřené a navrhoval proto lhůtu jednoletou.“ Dodal, že pokud
skutečně bude, jak bylo naznačeno, zahájena v důsledku jeho
vystoupení na půdě Poslanecké sněmovny seriozní debata v této
věci, považuje, i přes zamítnutí, návrh za prospěšný.
|