Českotřebovský
deník 170/2011 (22.6.)
|
Přijetí dětí z
MŠ U
Koupaliště a
MŠ Vinohrady na českotřebovské
radnici
Dne 17. června 2011 byly
vedením města přijaty v obřadní síni českotřebovské radnice děti
z MŠ U Koupaliště a MŠ Vinohrady.
Důvodem přijetí bylo
poděkování družstvu dětí z MŠ U Koupaliště za získání 1. místa
ve 4. ročníku finále sportovních her mateřských škol v
Pardubickém kraji. MŠ Vinohrady získala 5. místo ze 14 družstev.
Na úvod pan starosta poděkoval dětem za jejich vzornou
reprezentaci města a pak už předal slovo paní ředitelce
Cempírkové a paní ředitelce Šatopletové, které krátce pohovořily
o přípravě na soutěž i o jejím průběhu. Děti s sebou přinesly
ukázat vítězné poháry. Odměnou za jejich umístění
jim byly krásné knížky, plyšová zvířátka a sladká tečka na závěr
setkání. (text a foto Miroslava Kejvalová)
Státní
maturity ano, ale za jiných podmínek, shodují se ředitelé
Pardubice - Administrativně náročné a finančně nákladné se
zdají být ředitelům některých středních škol zřizovaných Pardubickým
krajem státní maturity. Důležitost jednotné, státem garantované
zkoušky však nezpochybňují. Shodli se na tom při jednání s krajskou
radní pro školství, kulturu a památkovou péči Janou Pernicovou a
jejími spolupracovníky.
Z dosud známých údajů vyplývá, že více maturantů neuspělo
v Pardubickém kraji u společné části maturitní zkoušky, než u části
profilové. Výhodu měli žáci pilotních škol, kteří byli na formu
státní maturity připravování již v průběhu studia. Řadě žáků pomohly
také maturity nanečisto.
V tomto školním roce si většina žáků v rámci společné maturitní
zkoušky volila základní úroveň obtížnosti zkušebního předmětu. Větší
podíl žáků, kteří si vybrali vyšší úroveň obtížnosti, byl pouze na
gymnáziích. Situace se zřejmě změní v příštím roce, kdy k její
úrovni budou přihlížet v přijímacím řízení vysoké školy.
Ředitelé středních odborných škol se shodují v názoru, že
stávající systém státních maturit upřednostňuje všeobecné znalosti
žáků na úkor odborných a doporučují vytvořit větší prostor pro
přípravu na odborné předměty. „V opačném případě hrozí degradace
odborného školství v České republice,“ varuje ředitel Střední
školy zahradnické a technické v Litomyšli Ivo Jiránek. Stejnou
úroveň maturitní zkoušky pro gymnázia a střední odborné školy odmítá
také ředitel Střední školy umělecko-průmyslové v Ústí nad Orlicí
Zdeněk Rössler.
Upozorňuje například na různou dotaci vyučovacích hodin při výuce
cizích jazyků, českého jazyka a matematiky nebo na odborný výcvik u
oborů poskytující střední vzdělání s maturitní zkouškou (kategorie
oborů vzdělání L/0-4), který žákům ubírá hodiny ze všeobecných
předmětů. „Žáky obou typů škol pak hodnotíme u maturity stejně,
což není správné,“ dodává. Podle něj by měla být jednotná
maturita v základních znalostech vodítkem pro přijetí na vysoké
školy.
Krajská radní Jana Pernicová poděkovala pedagogům za odpovědný
přístup ke státním maturitám a trpělivost v jejich průběhu.
Přislíbila tlumočit názory ředitelů při jednáních na ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy, které spolu se společností CERMAT
nese za přípravu a realizaci této zkoušky plnou odpovědnost.
Nabízím k
pronájmu vybavenou garsonku v centru města. Bližší informace na
telefonu 608 517 681.
Cesta Malého stromu
S dětmi
venku za každého počasí
V září 2011 zahájí občanské sdružení Cesta Malého stromu v areálu
Akademie Libchavy provoz Dětského klubu. Jedná se o celodenní
volnočasový klub pro děti ve věku 3-7 let založený na myšlence lesní
mateřské školy, tedy „s dětmi venku za každého počasí bez zdí a
plotů“. Myšlenka lesní mateřské školy má dlouhodobou historii
ve Skandinávii, Německu a dalších státech. Zde jsou LMŠ legislativně
ukotveny, zahrnuty do koncepce předškolního vzdělávání a tudíž i
financovány státem. U nás je v současné době již několik desítek
„lesních“ nebo „dětských“ klubů, které se k výše uvedené myšlence
hlásí. Prozatím však v ČR není LMŠ legislativně uznána, nelze tedy
využívat státního spolufinancování, ani názvu „školka“. Pilotním
projektem (tzn. jediná oficiální) je
integrovaná lesní MŠ Lesníček při MŠ Semínko v Toulcově Dvoře, jejíž
provoz byl zahájen v září 2010 a je sledován MŠMT a MŽP.
Lesní školky nemají přesné pedagogické zaměření – upřednostňujeme
průběžné vzdělávání a sledování moderních vzdělávacích trendů a
jejich začleňování do práce s dětmi, inspiraci různými pedagogickými
směry, ze kterých si vytváříme svou vlastní koncepci. Důležitá je
úzká spolupráce s rodiči. S jejich podporou chceme realizovat
projekt přivádějící „chlapy do školky“ – tatínci a dědečkové
v rolích asistentů.
Skupina maximálně 15ti dětí bude vždy doprovázena jedním pedagogem a
minimálně jedním asistentem. Denní program navazuje na právě
probíhající roční období – děti hned a na vlastní kůži (oči, uši)
zažívají fáze roku – při pobytu na zahradě s vlastnoručně „opečovávanými“
záhony, u rybníka, v lese, na louce – tání sněhu, klíčení semen,
rašení rostlin, kvetení stromů, zpěv ptáků, ochutnávání plodů,
padání listí, první mrazíky, stopy zvířat ve sněhu, … Vše
v přirozeném prostředí, žádné „hry na přírodu“ nebo umělý program.
V prostorné zahradě s členitým terénem, vzrostlými stromy a keři
skýtajícími spoustu možností pro tajné hry, vyroste během léta za
pomoci rodičů slaměno-hliněný domek, který bude sloužit jako zázemí
pro děti, a dřevěný přístřešek, kde budou děti ve vlastních
spacácích odpočívat po obědě. Prostor bude doplněn hracími prvky
z přírodních materiálů – pískoviště, prolézačky; záhonky pro vlastní
výpěstky. Dále budeme k pobytu a vyžití dětí využívat sousední
přilehlé pozemky – louka, rybník, les; navštěvovat zemědělské
usedlosti aj. Provoz klubu bude celodenní 8,00-16,30 včetně jídla a
odpoledního odpočinku, ve dnech pondělí, středa a čtvrtek. V případě
zájmu rozšíříme na celý týden. Rodiče mají pro děti na výběr jedno-,
dvou- nebo třídenní docházku v týdnu. Zápis byl zahájen 1.6.2011.
Uvítáme další děti a jejich rodiče. Více informací získáte na
www.lesnims.cz,
www.CestaMalehoStromu.unas.cz,
kontaktní osoba: Zuzana Kučerová, tel.: 775 552 980, email: kucerova@KoucinkAkademie.cz
V Pardubickém kraji nejlépe
recyklují žáci z Dašic. Sesbírali téměř 9 tun starých elektrospotřebičů
Pardubice, 21. června 2011 – Bezmála 36 tun vysloužilých
elektrozařízení vysbírali v rámci projektu Ukliďme si svět žáci
základních a středních škol Pardubického kraje. Ve srovnání
s ostatními regiony jim tento výsledek zajistil první místo na
pomyslném žebříčku. Nejlepší školou na Pardubicku se v celkovém
množství stala ZŠ Dačice, jejíž žáci přinesli přes 8,7 tun
„vysloužilců“. V přepočtu na žáka pak první místo patří ZŠ a MŠ Ostrov
se 74 kilogramy na hlavu. Projektu Ukliďme si svět se letos zúčastnilo
téměř 200 tisíc žáků ze 700 přihlášených škol. V Pardubickém kraji
se do projektu zapojilo celkem 47 škol s více než 7 tisíci žáky.
„Letošní ročník osvětové kampaně Ukliďme si svět se setkal s nebývalým
zájmem škol i jejich žáků. Zúčastnilo se ho až o 500 škol více než
před rokem. Třeba v Pardubickém kraji se jen od začátku roku
přihlásilo 30 nových škol,“ uvádí Roman Tvrzník, generální ředitel
neziskové společnosti ELEKTROWIN, která tento projekt již čtvrtým
rokem organizuje pro všechny základní a střední školy v republice.
„Pardubický kraj patří dlouhodobě k nejúspěšnějším krajům tohoto
projektu. O tento „úspěch“ se nejvíce zasloužily ZŠ Dašice a ZŠ a MŠ
Červená Voda, které tradičně obsazují jednu z prvních třech příček
v celorepublikovém hodnocení. Díky recyklaci tak žáci z Pardubicka
zabránili vzniku až 400 tun CO2,“ vysvětluje Jana
Machková, která má v ELEKTROWINu soutěž na starosti, a dodává:
„Rekord čtvrtého ročníku v kategorii přepočet sebraných spotřebičů na
jednoho žáka drží ZŠ a MŠ Dolní Olešnice z Královéhradeckého kraje,
kde na jediného žáka připadá rovných 161 kilogramů. Každý žák tak do
školy přinesl v průměru dvě velké ledničky a pračku.“
Čtvrtý ročník kampaně Ukliďme si svět nakrmil sběrné koše
jednoznačně nejvyšším množstvím vysloužilých elektrospotřebičů. Celkem
se jich podařilo vysbírat přes 206 tun. Pro lepší představu – je to
1,2krát více než hmotnost Petřínské rozhledny. K nejlepším regionům
v celkovém množství vysbíraných elektrozařízení dále patří
Moravskoslezský kraj (32 tun) a třetí místo obsadili žáci
Středočeského kraje (23 tun). Díky projektu Ukliďme si svět se žáci
základních a středních škol zábavnou formou seznamují s pozitivními
dopady recyklace a aktivně se zapojují do sběru elektrozařízení.
„Nejúspěšnější školy získají atraktivní odměnu, a to nejen pro žáky a
studenty, ale také pro pedagogy, kteří své žáky celou soutěží
provázeli,“ uzavírá Machková.
|