Koncem
války byl totálně nasazený v továrně v Kerhaticích . Pracoval na kompletaci
leteckých motorů BMW do letadla FockeWulf, později jako vedoucí zkušební
stanice (kde byla improvizovaná montáž do letadla). To již se ale poohlížel
po dceři rolníka Krčmáře, starosty obce Mostek, slečně Oldřišce. Pár měsíců
před koncem války z letecké továrny odešel k soukromníkovi Josef Štarmanovi
do České Třebové a tam pracoval na chladících strojích. Byl zařazen do
vývojové skupiny k řešení problémů chladící techniky.
Na bratrův popud se koncem roku 1945 představil rodičům slečny Oldřišky a
8. ledna 1946 byla svatba. Měsíc oba bydleli u rodičů, poté si vyklidili
horní patro v dílně na Parníku a přestěhovali se tam. Ještě téhož roku,
16. listopadu, se jim narodila dcera Jiřina. Potom však musel jít Mojmír
na dva roky na vojnu do Českých Budějovic (později i do Plzně), kde dělal
řidiče autobusu. Rodinu mu naštěstí pomáhal živit otec jeho ženy Oldřišky.
V té době přišla na trh koženka a jelikož k ní měl na vojně přístup,
propašoval si jí pár metrů domů. Bylo z ní pošito první „koženkové“ vozítko
pro invalidního holiče
Po návratu z vojny se pustili do vývoje vozítka. Bratr, který byl již v té
době politicky pronásledován a neměl tedy do výroby moc chuti, postoupil
hlavní iniciativu Mojmírovi. Tomu se mimo jiné 5. února 1950 narodil
syn Mojmír a 11.července 1951 dcera Miroslava. Doba soukromému
podnikání nepřála a tak byli oba bratři nuceni vstoupit do výrobního
družstva invalidů, aby mohli ve vývoji a výrobě vozítek pokračovat. Z
prostorových důvodů přemístili výrobu vozítek do Solnice. Mojmír však stále
bydlel s rodinou v České Třebové a do Solnice v Orlických horách i s bratrem
dojížděli ve vozítkách. Výroba tříkolových strojů potažených koženkou se
zdárně rozrůstala.
Rok
1954 nezačal příliš radostně. Začátkem ledna zemřel Mojmírovi otec a koncem
ledna tragicky havaroval ve vozítku bratr.(Historická fotografie z Havárie
je uvedena v tomto článku). Mojmír si řekl že nemůže nechávat i nadále rodinu doma
samotnou, tak udělal z dílny v České Třebové vývojovou dílnu pro přípravky
do Solnice a ještě se třemi kolegy (Josef Štarman - bývalý továrník, Josef
Vaňous a Václav Škeřík, později se přidal i Hanzl) na nich pracovali. Jenže
to se stalo trnem v oku některým straníkům. Zřejmě se báli, že Mojmír chce
družstvo v Solnici zavřít a tak mu dali nůž na krk: Buď vstoupí do KSČ nebo
musí odejít. Toho roku se mu ještě narodilo čtvrté dítě - 29.října 1954
dcera Oldřiška. Mojmír raději odešel z družstva dobrovolně z vlastního
křesťanského přesvědčení. Roli sehrála i hrozba dalších perzekucí jeho
rodiny.
V České Třebové byl pak jedním ze spoluzakladatelů nového družstva
Později získalo název Orlík) do kterého přešel s kolegy z vývojové dílny.
Jejich sídlem byly prostory bývalé pražírny a hospody U Rudolfů. Začali
vyrábět pekařské váhy a zámečnické výrobky. Počet zaměstnanců se rychle
rozrůstal,, brzo mělo družstvo asi 25 zaměstnanců, z velké části vesměs
invalidních. V té době byl provoz podle rozhodnutí KNV Pardubice součástí
družstva invalidů v Chocni. Když přišel pan Štarman s tím, že by mohli
dělat kompresory, řekl mu Mojmír: Já chci dělat vozítko, ale jakmile
začneme dělat něco jiného, nebude na vozítko čas. Jelikož na jeho slova
začalo časem docházet, z družstva odešel. Vyklidil a opravil si starou dílnu
na Parníku u Šreflovy vily a pod hlavičkou Vědeckotechnické společnosti,
které se stal členem, začal svou vlastní činnost.
Nejprve
začal s výrobou paprskových kol (měl přístup k plechu zdarma, jako odpadu) a
zpátečky na Velorex 250. Poté získal zakázku na výrobu podvalníků, které
přihlásil k patentování a stále přemýšlel co dál. Sledoval tisk a řekl si,
že pro invalidy žádná továrna nic nedělá, a tak že by mohl udělat ruční
řízení pro tělesně postižené občany. Ze zkušeností svého otce dobře věděl
jak se invalidní občané cítí. První zakázkou bylo ruční řízení pro Renault 4
CV, za kterou dostal 1260,- Kč. Nechal si svou konstrukci patentovat a
začali chodit další zakázky. Ruční řízení představil i brněnském Veletrhu.
Postupem času bylo zájemců o ruční řízení čím dál víc - dokonce i
ze zahraničí ... Velký zájem nebyl však režimem kvitován kladně a tak
Mojmíra donutili přejít se všemi přípravkami pod družstvo Orlík. Ten si
myslel, že bude na vylepšování ručního řízení pokračovat, ale jakmile jim
předal veškerou dokumentaci, zakázali mu vstup do družstva. Mojmír však
neváhal a začal se, i přes údiv okolí, s družstvem soudit. Soud vyhrál a
získal 20 tisíc korun (bohužel 10 tisíc musel zaplatil tomu, kdo mu maloval
veškeré výkresy). Velice jej těšilo, že soudce pronesl po uzavření případu
větu: To je první věc u soudu, kdy soukromník vyhrál nad socialistickým
sektorem.
Protože však ztratil práci, musel si najít práci jinou. Vzpomněl si, že
kdysi chtěli dělat vozítka z plastických hmot. Na výroční schůzi
Vědeckotechnické společnosti požádal hlavního inženýra, jestli by mohl
pracovat v Kovoně Karviná ve výrobě laminátů, aby se ji naučil. Inženýr
souhlasil, ale s podmínkou, že tam bude dělat zadarmo. Mojmír souhlasil.
Manželce dal ušetřené peníze na měsíc dopředu a aby nemusel být v Kovoně
dva měsíce, dělal na dvě směny. Práce s pryskyřicí jej velice bavila a
hlavně tam viděl, jak se připravují sportovní karosérie pro Karosu Vysoké
Mýto. Nabídli mu že si může domů odnášet veškeré zmetkové věci a tak si
vozítkem navozil domů spousty laminátových bočních vozíků k motorce. Ty poté
opravoval a prodával, aby si vydělal něco na živobytí.
V Kovoně
dal dohromady partu nadšenců, kteří byli schopni společnými silami udělat
karosérie na vozítka s podmínkou, že každému jedno zbude. V době kdy se
pracovalo na karosérii pro vozítko, nosil v hlavě nápad na realizaci
domácího skútru pro invalidy Vyrobil jej, slavnostně dovezl do Prahy a
předal zájemkyni, která byla velice spokojená, protože se tak dokázala po
bytě pohybovat bez cizí pomoci. Udělal tedy dalších 5 takových vozítek a
dodal je do Kladrub. Bohužel ne za všechny mu tam zaplatili.
Tou dobou již byly dokončeny výlisky na 5 vozítek a tak musel začít
pracovat na šasi. Aby nebylo vozítko moc dlouhé, motor byl částečně
postaven. Po vzoru vozítka BMW Isetta mělo vozítko 2 kola vzadu u sebe (na
pohled tříkolka), čímž mohl být vyloučen diferenciál. Vozítko mělo výborně
vyřešenu geometrii tak, že když se i ve větších rychlostech pustil volant,
vozítko Super Laminát stále bezvadně sedělo na silnici. Motoristické zájmy
a další získané zkušenosti s laminátem, zapříčinily, že se pustil i do
výroby kapotáže na motocykl Věděl, že plechové kapotáže jsou těžké a hlučné
a tak postupně vytvaroval dvoudílnou kapotáž, která měla ochránit jezdce
před nepohodou i při možném pádu a dal na ni chráněný patentový vzor.
Vozítko Super Laminát (včetně ručního řízení) i kapotáž na motocykl bylo
ještě ten rok představeno na veletrhu v Brně u pavilonu Z.
Na kapotáže motocyklů se nahrnulo spoustu nových zakázek, ale politický
tlak je nedovoloval vyrábět v domácích podmínkách. Mojmír měl jít opět pod
výrobní družstvo do Pardubic. S nimi se však nedohodl a kapoty vyráběl doma
v dílně. Jeden prototyp dal státní bezpečnosti, která slíbila zaplatit
patent. Bohužel však do hry vstoupil Vertex Litomyšl, který kapotáž
okopíroval a nechal si ji patentovat. Když Mojmír namítal že je to
porušování řádu o vynálezech, ukázali mu malé odchylky od jeho kapotáže a
jeho chráněný vzor neuznali.
Nebyla opět práce a tak nezbývalo nic jiného než pod tlakem situace poprvé
v životě nastoupit do zaměstnání - ve Strojtexu v České Třebové pracoval
nějaký čas jako brusič. Psal se rok 1968 a na Mojmíra působil pozitivně
v tom smyslu, že mohl svobodněji tvořit s laminátem. Kolegové mu také říkali
„pan Laminát“. Z laminátu vytvořil rukověť k revolveru na údržbu bavlny.
V té době, kdy mohli komunální podniky zřizovat zvláštní zapojení,
navštívil Mojmír ředitele a ten mu řekl, že pokud bude odevzdávat 20% ze
zisku, může si pracovat soukromě ve své dílně. Dostal ještě k dispozici 3-4
pracovníky. Vytvořil laminátovou karosérii na akumulátorový vozík a
znenadání přišla zakázka na 20 kusů! Byl nadšen, znamenalo to přísun financí
a tak se pustili do díla. To jej postavilo do dobré pozice v podniku,
protože mu vydělával. Začal se zajímat o termoplasty. Viděl v nich výhodu,
že jedním vyfouknutím vznikne hotový výrobek a odpadá zdlouhavé zaškolování.
Z vydělaných peněz koupil vyřazené lisy z jiných továren. Jelikož neměl
k dispozici výrobní prostory, dal stroje pracovníkům domů - odpadla též
starost o sociální zázemí dělníků.
Ovlivněn možnostmi výroby termoplastů vyrazil do světa shánět inspiraci a
zakázky. Na Ostravu, Vsetín (tam dělal menší zakázku kroužků na kabelky) a
do Fatry Napajedla - tam mu vnukli myšlenku vyrábět ventilky k nafukovacím
výrobkům. To tehdy nikdo v Čechách neuměl. Dle vlastního patentu nechal u
jednoho známého udělat formu a vyrobil jich velké množství.
Politický
tlak ho opět donutil opustit rozběhnutou výrobu. Navíc ho nikde nechtěli
přijmout, a tak přemýšlel co dělat dál. Stále ho lákala výrobna skleněného
vlákna a příhodným podnikem byl Vertex Litomyšl. Bohužel již ztratil krok
s tempem vývoje v tomto směru a tak přešel do Výzkumného ústavu bavlnářského
v Ústí nad Orlicí, kde pracoval jako vývojář-mechanik na zlepšovacích
návrzích a patentech. Bylo to tři roky před penzí. Jelikož však Mojmír
chtěl mít pracovní svobodu, nechtěl zde zůstat déle než musel. Tou dobou se
změnil zákon ve smyslu podpory malých vodních elektráren a Mojmír se chytil
příležitosti. Koupil jednu zchátralou v obci Dolní Lhota nedaleko Blanska,
pět let si opravoval a od té doby dodával do místní sítě elektrický proud.
Vznikly však problémy se soudem a využití elektrárny ochromil vleklý soudní
spor se sousedem Další akcí Mojmíra Stránského bylo zakoupení tzv.
Velkého domu" čp, 93/P v Husově ulici. jeho ušlechtilý záměr využít tento
dům, který byl nedaleko jeho rodné chalupy na dům v půli cesty, který by
přímo pro sebe upravili a revitalizovali jeho obyvatelé, se mu však
nezdařil.
Mojmír Stránský ani ve svých osmdesáti a více letech letech neskládal ruce v klín a to
ani v době, kdy jej navždy opustila manželka Oldřiška (únor 2004). I nadále
jej zajímal vývoj vozítek pro invalidy a zabýval se i nadále vývojem
zpracování odpadových plastů (PET lahví). Pro svoji podnikavost by si
zasloužil, aby byl alespoň o dvacet let mladší. Čest jeho památce!
(mm)
-
Fotografie Mojmíra Stránského
- (rok
2004, výstava a 15. sraz Fanklubu Velorex v České Třebové)
-
-
-
-
-
|