-
Poznámky k
materiálu "Zásady železniční dopravy na území Pardubického kraje",
zpracované firmou OREDO
- Od minulého týdne mám k dispozici materiál firmy OREDO k zásadám
železniční dopravy na území Pardubického kraje od roku 2012. Již název
materiálu je zavádějící. Pokud tedy zpracovatel hovoří o koncepci jedné z
druhu hromadné dopravy, tedy dopravy železniční, nelze tuto koncepci
zpracovat bez podrobné analýzy druhé části veřejné dopravy tedy
dopravy autobusy. Kraj potřebuje zpracovat integrovaný dopravní systém a
nikoliv pouze "zásady železniční dopravy", které ve většině případů
hovoří o redukci železniční dopravy v kraji. Budu psát konkrétní
připomínky. Chci se oprostit od toho, že materiál o integrovaném dopravním
systému například Jihomoravského kraje vznikal vice jak dva roky a firma
organizující dopravu v Jihomoravském kraji sbírala data velmi pečlivě dva
předchozí roky. Nejednalo se jen o data sledující stávající přepravní
proudy cestujících, ale i potenciál především v podobě dojíždění do
zaměstnání a do škol. Tento výzkum znamená detailně se seznámit s
regionem, firmami regionu, školami, zdravotnickými zařízeními a jejich
spádovostí. To co zvládli organizátoři veřejné dopravy v Jihomoravském
kraji (kde skutečně doprava osob funguje) za dva roky, firma OREDO v
případě Pardubického kraje zvládla za půl roku. Klobouk dolů !!!!
-
- Na příkladu tratě Čáslav - Žleby - Třemošnice je patrný i zcela
rozdílný náhled jednotlivých krajů. Firma OREDO představující názor
Pardubického kraje a jeho radního pana Tichého navrhovala na této trati
zastavit provoz, naproti tomu Středočeský kraj na této trati objednal
železniční osobní dopravu v nezměněném rozsahu i pro následující období. I
tento argument hovoří o kompetentnosti, či nekompetentnosti návrhu firmy
OREDO.
-
- A nyní si dovoluji si k tomuto materiálu mít několik připomínek.
- Jako červená nit se materiálem nese myšlenka projíždět železniční
zastávky tam, kde dle údajů firmy OREDO je frekvence výstupu a nástupu
cestujících nízká ( do 10- ti cestujících - nikde ale není napsáno za jak
dlouhé období si firma OREDO tento výzkum objednala, případně prováděla) a
tyto zastávky obsluhovat autobusy. Nevím, jestli firma OREDO zná způsob
financování osobní regionální železniční dopravy, ale tato myšlenka pro
kraj znamená další vydání. České dráhy jako dopravce inkasují finanční
prostředky od kraje, jako objednatele za dopravní obslužnost za jednotku
"vlakový kilometr" tedy za vedený vlak , nikoliv za počet zastávek. Tím,
že firma OREDO navrhuje projíždět některé zastávky a dopravní obslužnost
obcí, kde bude vlak projíždět nahradit autobusy, pak bude Pardubický kraj
za stejnou obslužnost území platit dvakrát. Kraj zaplatí za projíždějící
osobní vlak a nově i za autobus. Jediným efektem (snad), který je v
materiálu firmy OREDO uveden, že projížděním železničních zastávek se
železniční doprava zrychlí. Stojí nám úspora max. 10 min. za další
vynaložené prostředky ????
-
- Trať 010 Kolín - Pardubice. Firma OREDO vyčísluje počty
cestujících nastupujících a vystupujících v Opočínku a ve Svítkově. Je
možné od firmy OREDO zjistit jak dlouho byla tato data sbírána a jakým
způsobem ???? Toto je opět obecnější otázka, neboť data o nástupu a
výstupu cestujících jsou v materiálu uvedena často. Solidní materiál by
tato data uvedl.
-
- Trať 010 Pardubice - Česká Třebová Zde firma OREDO
navrhuje projíždět zastávku Bezpráví. Odhlédnu - li od nulového
ekonomického efektu pro kraj, tak ani časový efekt nic neřeší.Tímto se
získá max. 3 minuty. Obecně na této trati (Pardubice -Č. Třebová) chybí
více osobních zastávkových vlaků (lze spojit s vlaky do Vysokého Mýta,
případně Hradce Kr. přes Týniště atd), naproti tomu poloprázdné autobusy
na úseku Ústí nad Orlicí - Česká Třebová jedou například od 12.00 do 13.00
čtyři a jejich průměrná obsazenost byla (za poslední týden, co autobusy
sleduji) 5 cestujících a to v materiálu není vzpomenuto vůbec.
-
- Trať 015 Návrh na zrušení osobní dopravy v úseku Heřmanům
Městec - Prachovice s tím, že firma OREDO návrh zdůvodňuje tím, že
existuje souběh s autobusovou dopravou. Argument existujícího souběhu
železniční s autobusovou dopravou je zcestný. Věřím, že stát a potažmo i
Pardubický kraj má zájem podporovat ekologickou dopravu a při souběhu
autobusů a vlaků bude preferovat vlak, který prokazatelně ekologičtější
(internalizace externalit). Zde je třeba brát zřetel i na to, že
železniční trať do Prachovic bude dále existovat (cementárna) a bylo by
chybou nevyjednat s ČD variantu obslužnosti této lokality i osobní
železniční dopravou.
-
- Trat 018 - autor tzv. zásad má na železniční dopravu stalé
jeden lék a to je projíždění zastávek. Zde navrhuje projíždět zastávku
Dvořisko. I zde opět argumentuje nahrazovaní železniční dopravy cituji
"výrazně levnější autobusovou dopravou" a to v části trati Vysoké Mýto -
Litomyšl. Chybí zde koncepce spojů veřejné dopravy (Ano autobusové
!!!) Litomyšl - Česká Třebová dopravní terminál po 18.- té hodině. I to
je příklad, že nelze tvořit materiál o železnici v kraji ale o dopravním
systému obecně !!.
-
- Trať 020 - Autor zde navrhuje projíždět stanici Újezd u Chocně
a provozovat zde pouze rekreační dopravu. V tomto lze s autorem souhlasit,
neboť skutečně poloha stanice je mimo osídlení - zastavování na zastavce
Plchůvky je zachováno.
-
- Trať 021 - autor v podstatě likviduje železniční zastávky
Sopotnice a Lukavice a nahrazuje autobusy. Své rozhodnutí opět dokladuje
statistikou nástupu a výstupu cestujících v uvedených zastávkách bez
uvedení doby po kterou byla tato statistika zpracovávána.
-
- Trať 025 a 024 Lichkov - Králiky - Štíty a Dolní Lipka - Hanušovice
- Autor navrhuje neobjednat železniční přepravu v úseku Moravský Karlov
-Štíty a Dolní Lipka Hanušovice.
- Tímto opatřením dojde ke zrušení uvedených železničních tratí. Opět
zde autor argumentuje statistikou a ekonomikou. Autor zapomíná na
skutečnost, že v této oblasti je především v zimě železniční doprava
mnohonásobně jistější , než doprava silniční a zrušením železnice a
nahrazení autobusy může pro místní obyvatele, ale i pro rekreanty, kteří
tento velmi atraktivní kout našeho kraje navštěvují. Nemožnost dostupnosti
veřejnou dopravou. Tímto krokem se ztratí i síťový efekt železniční
dopravy, neboť neobjednání železniční dopravy znamená v konečném důsledku
zánik této trati !!!
-
- Trať 236 - Třemošnice - Žleby - Čáslav. I když se jednalo o
trať především v gesci Středočeského kraje, tak. OREDO za Pardubický kraj
navrhovalo tuto trať již dále v osobní dopravě nevyužívat. Naštěstí
stanovisko Středočeského kraje je jiné a provoz na této trati zůstane
zachován. Na trati je poměrně silná i nákladní železniční přeprava.
-
- Trať 261 Svitavy - Polička - Pustá Kamenice - Ždárec u Skutče
- Autor opět navrhuje projíždění zastávkami Vendolí, Květná a tyto místa
obsluhovat autobusy. Jak jsem již vysvětloval v úvodu, jde o plýtvání
prostředků. Jako větší problém je zde však úplné zrušení pravidelného
provozu v úseku Pustá Kamenice -Žďárec u Skutče s tím, že tato trať bude
využívána o víkendech jen pro rekreační účely. Tento záměr povede k
devastaci zastávek a stanic v úseku Pustá Kamenice - Ždírec u Skutče a
následně pak zastavení provozu úplně a tím i další snížení kvality
dopravní obslužnosti ale i turistické atraktivnosti zmíněného regionu.
Opět železniční síť přijde o propojení Svitav a Ždírce u Skutče.
-
- Trať 262 Moravská Třebová - Chornice, Chornice - Konice
- Autor navrhuje tratě "zavřít" a nahradit autobusy. Tím dojde ke zrušen
síťového efektu železniční přepravy v návaznosti na Jihomoravský a
Olomoucký kraj. Propojení železniční sítě v této lokalitě bude porušeno.
-
- Trať 272 Česká Třebová - Lanškroun
- Autor navrhuje projíždět žst. Třebovice v Č. a svůj návrh na zrušení
zastavení, které včetně přirážky na zabrzdění, zastavení a rozjezd činí
při dané vozbě max. 5 min, zdůvodňuje obraty souprav a rozvázáním spojů v
České Třebové. Toto tvrzení je opět dle mého názoru nepodložené a
diletantské.
-
- Nechci se pouštět do dalších analýz. Celkově mne materuál firmy
OREDO zklamal. Argumentačně je velmi slabý, tam, kde chybí argumenty
věcné (přepravní proudy, návaznosti, páteřní spoje atd) použije autor své
ekonomické výpočty zjednodušeně řečeno, kde stačí frekvenci pokrýt třemi
autobusy, vlak netřeba... Realizací tohoto opatření se sociálně
demokratická reprezentace Pardubického kraje navždy zapíše do historie
kraje jako to vedení kraje, které rušilo ekologickou železnici a zavádělo
(zřejmě na nátlak autobusové lobby) dopravu autobusovou. Toto opatření
bude mít velmi negativní vliv na dopravní obslužnost odlehlých regionů.
Rušení jednoho druhu dopravy - dopravy železniční bude mít dopad i na
možný potenciál míst jak po stránce průmyslové, tak rekreační, tedy
celkové atraktivity regionu. Pardubický kraj obsazuje poslední příčku, co
do návštěvnosti turisty, zřejmě si tuto příčku i díky firmě Oredo a panu
radnímu Tichému spolehlivě udrží.
- Zásady byly radou kraje odsouhlaseny, věřím, že zastupitelstvo kraje,
kde ještě tyto zásady projednány nebyly, bude moudřejší.
-
- Ing. Jiří Vencl, Ph.D.
|