16. červen byl v České Třebové přece jen jiný než jiné dny.  Železničáři stávkovali. Třebováci na jistě pamatují na několikadenní (vítěznou) stávku v roce 1997, která také paralyzovala dopravu na více dní a v důsledku měla pro Českou Třebovou spíše neblahé následky. Železniční lobby se od České Třebové odvrátila, bylo zde zrušeno OPŘ, aby pak bylo později zřízeno v Pardubicích, také další změny nebyly českotřebovským železničářům příliš vhod... Teprve v posledních letech se situace opět vyvážila, přispěl především vznik "dcery" ČD Cargo, vznikl dispečink nákladních vozů, možná zatím příliš nedoceňujeme vznik DVI a rekonstrukci jeho budovy za desítky milionů s pomocí evropských fondů. O tom že Česká Třebová a železnice patří k sobě  stále nikdo nepochybuje, proto jsme přece stavěli dopravní terminál, proto se letos zahajuje stavba kontejnerového terminálu firmy Metrans která bude největší investicí dalších let, úspěšně se rozvíjí se také společnost CZ LOKO, úzce spojená se železnicí.
Dnešní den  proběhl zcela v klidu, na železnici se "nehnulo kolo", vlakové soupravy pro regionální dopravu byly  "zaparkovány" u nástupišť, hala nádraží,  čekárna v jiných dnech od rána plná zela prázdnotou. V pokladnách byla řádná služba, informační systém celý den informoval o tom že vlaky nejezdí. Přestože Pardubický kraj objednal náhradní autobusy soukromých dopravců pro spoje směr Lanškroun a směr Moravská Třebová, tak informace o nich  nikdo nepředával. Autobus firmy Miroslav Matocha skromně čekal u nástupiště autobusového terminálu. Ani zde nebyly jeho odjezdy  naprogramovány, jako by tam  byl ten autobus navíc a nežádaný (viz foto). Stávka také "otestovala",  kolik vozidel v podzemních garážích slouží cestujícím odjíždějícím ze města dálkovou či regionální dopravou.  V jiných dnech je běžně odpoledne v terminálu dle světelných informací cca 190 volných míst - v den stávky jsem si ve 14:30 hodin, tedy počátku odpolední špičky, opsal číslo 233.  Snad z toho vyplývá, že zde parkuje okolo 40 vozidel cestujících vlakovou dopravou, to není příliš mnoho. Ostatní raději využívají možnosti zdarma parkovat a ucpávat komunikace na Novém náměstí a okolí, nebo třeba dokonce až před supermarketem Billa. Tam bylo v den stávky daleko volněji. To vše jsou informace, které by mohly posloužit pro přípravu dopravní koncepce parkování v České Třebové. Terminál se stal součástí života města a měl by se postupně stabilizovat i dopravní režim. Vyhodnotit situaci a navrhnout rozumné změny.  Stávka, byť (jen) jednodenní,  tedy také umožnila otestovat   náš městský systém parkování.....                                          (Fotografie Milan Mikolecký a Pavel Stejskal)