- 16. červen byl v České Třebové přece jen jiný než jiné dny.
Železničáři stávkovali. Třebováci na jistě pamatují na několikadenní
(vítěznou) stávku v roce 1997, která také paralyzovala dopravu na více dní
a v důsledku měla pro Českou Třebovou spíše neblahé následky. Železniční
lobby se od České Třebové odvrátila, bylo zde zrušeno OPŘ, aby pak bylo
později zřízeno v Pardubicích, také další změny nebyly českotřebovským
železničářům příliš vhod... Teprve v posledních letech se situace opět
vyvážila, přispěl především vznik "dcery" ČD Cargo, vznikl dispečink
nákladních vozů, možná zatím příliš nedoceňujeme vznik DVI a rekonstrukci
jeho budovy za desítky milionů s pomocí evropských fondů. O tom že Česká
Třebová a železnice patří k sobě stále nikdo nepochybuje, proto jsme
přece stavěli dopravní terminál, proto se letos zahajuje stavba
kontejnerového terminálu firmy Metrans která bude největší investicí
dalších let, úspěšně se rozvíjí se také společnost CZ LOKO, úzce spojená
se železnicí.
- Dnešní den proběhl zcela v klidu, na železnici se "nehnulo
kolo", vlakové soupravy pro regionální dopravu byly "zaparkovány" u
nástupišť, hala nádraží, čekárna v jiných dnech od rána plná zela
prázdnotou. V pokladnách byla řádná služba, informační systém celý den
informoval o tom že vlaky nejezdí. Přestože Pardubický kraj objednal
náhradní autobusy soukromých dopravců pro spoje směr Lanškroun a směr
Moravská Třebová, tak informace o nich nikdo nepředával. Autobus
firmy Miroslav Matocha skromně čekal u nástupiště autobusového terminálu.
Ani zde nebyly jeho odjezdy naprogramovány, jako by tam byl
ten autobus navíc a nežádaný (viz foto). Stávka také "otestovala", kolik vozidel v podzemních garážích
slouží cestujícím odjíždějícím ze města dálkovou či regionální dopravou.
V jiných dnech je běžně odpoledne v terminálu dle světelných informací cca
190 volných míst - v den stávky jsem si ve 14:30 hodin, tedy počátku
odpolední špičky, opsal číslo 233. Snad z toho vyplývá,
že zde parkuje okolo 40 vozidel cestujících vlakovou dopravou, to není
příliš mnoho. Ostatní raději využívají možnosti zdarma parkovat a ucpávat
komunikace na Novém náměstí a okolí, nebo třeba dokonce až před
supermarketem Billa. Tam bylo v den stávky daleko volněji. To vše jsou
informace, které by mohly posloužit pro přípravu dopravní koncepce
parkování v České Třebové. Terminál se stal součástí života města a měl by
se postupně stabilizovat i dopravní režim. Vyhodnotit situaci a navrhnout
rozumné změny. Stávka, byť (jen) jednodenní, tedy také
umožnila otestovat náš městský systém parkování.....
(Fotografie Milan Mikolecký a Pavel Stejskal)
|