Tradiční poutní mše svatá před kapličkou Panny Marie Zbraslavské
v Kozlově byla sloužena ve středu 6. července 2011. Hlas zvonu „Pavel“
svolal do prosluněného svátečního odpoledne téměř čtyřicet poutníků
z Kozlova, České Třebové a okolních vesnic, kteří pozorně naslouchali
slovům děkana Miloše Kolovratníka. Na závěr ani letos nechyběly
výborné babiččiny pouťové koláče na cestu domů. Jaroslav Pakosta
Poděkování
naší Mateřské školce U Stadionu
A to hlavně všem jejím zaměstnancům, pod vedením paní ředitelky
Ludmily Pechancové, za to, že umí výuku obohatit o věci, o kterých
víme, že je děti potřebují, ale sami jim je nedokážeme nebo „nemáme
čas“ předat. Neustále připravují různé akce pro děti, exkurze,
pokusy na zahradě i ve školce. Pěstují rostliny, třídí odpady včetně
bioodpadu. Vedou kroužky: angličtiny, flétny, hudební, divadelní,
tělovýchovný, pěvecký. Pomáhají nám rodičům vychovávat naše děti ve
všech směrech, a to takovou formou, že si děti odnesou nejen
důležité informace do života, ale dokážou je v životě uplatnit a
naučit i dospělé . Toto píši z vlastní zkušenosti – celá naše rodina
začala třídit i hliníkový odpad včetně naší 100 leté babičky. Jsme
nadšeni z akcí, které pořádají: výlet na farmu ke koním, výlet
mašinkou, čertovské a čarodějnické rejdění, školu v přírodě ve
Svojanově (5 dní), pohádkový les (výlet lesem na Habeš s rodiči,
učitelky MŠ a žáci 8.a 9. třídy ZŠ Ústecká byli přestrojeni za
pohádkové bytosti, akce byla zakončena opečením vuřtů a zpíváním s
kytarami u ohně), den princů a princezen k MDD, besídky na ukončení
školního roku a pro odcházející děti šerpování a také stanování na
zahradě MŠ. Tvořivá odpoledne, která jsou poučná a zábavná jak pro
děti, tak i pro nás rodiče, besedy s odborníky, vystupování dětí
v domě s pečovatelskou službou, adopce dítěte na dálku. Je to
jen část výčtu akcí, ale učitelky a personál MŠ jsou aktivní celý
školní rok. Naši školku mohu jen doporučit a to z vlastní dlouholeté
zkušenosti. Učitelky mají krásný přístup ke všem dětem. Děti mají
k dispozici velkou zahradu plnou hraček a dobře vybavené třídy. Vím,
že kvalita naší školky je jasně vidět i v tom, že nám ji závidí i
maminky z Ústí nad Orlicí. Odměnou pro paní učitelky za jejich práci
s dětmi je to nejcennější – spokojenost, radost a hlavně úsměv na
tvářích dětí. Takže, moc Vám děkujeme. Za
Klub rodičů při MŠ U Stadionu Miriam Řeháková a Hana Malečková
Projekt Radiobus je definitivně u ledu
Rada města na svém pondělním zasedání zrušila letos na jaře
vyhlášené výběrové řízení na
výběr autodopravce pro dříve publikovaný projekt "Radiobus",
Po výběru dopravce měla být v I. etapě zřízena první linka, později se
měla rozšířit. Projekt se dostal na světlo světa díky nabídce
firmy Audisbus, obdobný funguje např. v Rychnově nad Kněžnou ( s
doplatkem města). Nelze se ubránit dojmu, že vše bylo tak trochu
připraveno pro tuto firmu a její podnikatelský záměr. Nijak to
nekorespondovalo se záměrem kraje a krajem vybrané firmy OREDO,
která připravuje integrovaný systém dopravy a komplexní dopravní obslužnost
v kraji. Ta se systémem "radiobus" do
integrovaného systému dopravy kraje nepočítá, chystaný projekt
Radiobus sem nebyl zařazen. Museli bychom tedy jeho provozní ztrátu
hradit ze svého jako nadstandard a ještě se přizpůsobovat v časech
dotovaným linkám. Jak by asi vypadala ekonomika takového
projektu? Na druhé straně OREDO rozšiřuje počet
autobusových spojů, na trase do Ústí n.O. má nové
přibýt 8 spojů v důležitých časech. Zástupce firmy přislíbil, že v zimě
pojedou některé spoje také se zastávkou pod areálem Peklák. Návrhy
nových jízdních řádů autobusů se mají projednávat na naší radnici se zástupci
firmy Oredo a krajským radním Janem Tichým tento pátek, pak by již
mělo být zřejmé, jak se vylepší doprava především o sobotách a
nedělích a ve večerních časech.
Projekt "radiobus" měl impozantní mediální publicitu a
díky tomu vzbudil pozornost a také
naděje, měly vzniknout nové možnosti. Ukázalo se, že po změně dopravy
uvnitř města existuje poptávka, také v připojených obcích. Jde o
systém dopravy pomocí minibusů, některé spoje by jezdily jen na
zavolání. Základem však mělo být heslo "nepřekážet stávající
pravidelné veřejné dopravě" a to projekt Radiobus velmi omezovalo a
jistě by jej i ekonomicky zničilo. Větší šanci na úspěch byl měl
záměr, který by současně a plnohodnotně řešil systém MHD v České
Třebové a získal licenci i na stávající linku Lhotka - Rybník. OREDO naopak sází na pravidelnou taktovou dopravu. Teprve čas ukáže,
jak budou nyní tvořené jízdní řády nakonec vypadat v praxi, jak budou spoje
využity, a jak dopadne ekonomika této dopravy. Sice se něco ušetří na
zrušení (ekologické) železniční dopravy, ale tyto peníze se projezdí při
taktové (neekologické) dopravě po již dost zatížených silnicích křížem
krážem okresem.
Přiznám se, že jsem projektu radiobus příliš nevěřil a (především)
zpravodajství OIKTV k tomuto projektu jsem považoval za málo kritické.
Nešlo si přece nevšimnout toho, že se termíny zahájení stále oddalovaly, rozsah uvažovaných a zaváděných
linek se zužoval, v městském rozpočtu nebyla pro tento projekt
určena ani jedna koruna a rozpočet byl prakticky bez rezerv. Také v okolních městech se návrh neujal
a optimalizace veřejné dopravy v kraji šla jiným směrem. To vše byly přece symptomy toho, že realizace
systému radiobus není v České Třebové příliš reálná. Přesto si nemyslím, že to byl jen předvolební tah,
upozornilo se tím alespoň na to, že Česká
Třebová by si zavedení samostatné MHD opravdu zasluhovala. Dříve ji
přece již měla. První linka "městské dopravy" (autobus jezdil
opravdu s tímto názvem) mezi křižovatkou u Frajdlů a točnou v Rybníku
byla zřízena již v roce 1960. K tomu později přibyla druhá linka jezdící
méně často a vedla z Parníka po Kubelkově ulici a Semanínskou ke
Strojtexu atd. a nějakou dobu jezdila ještě po zřízení městského
krematoria v roce 1970 ještě třetí linka z nádraží k městskému
hřbitovu, rychle byla ale pro malý zájem zrušena. Následně byly také
zrušeny garáže ČSAD v České Třebové v Semanínské ulici, objekt převzal
Státní statek, dnes je zde firma Solida. I dnes by se dala najit dobrá
trasa taktové městské dopravy a zařadit ji do běžného systému IREDO.
Město by ale jistě také muselo něco doplácet. V Litomyšli to přece funguje
a myslím, že to je srovnatelné město.
(mm)
Volnost a Rozladěnci v
Hliníkách: folkové léto v České Třebové bylo zahájeno
Hudební setkání s muzikanty se uskutečnilo se v areálu v Hliníkách
poslední červnovou sobotu. Country
a folk, které ten večer zazněly, přitáhly do areálu v Hliníkách okolo
stovky lidí. Kromě muziky v podání skupiny Volnost a jejího hosta, skupiny
Rozladěnci, čekalo na návštěvníky občerstvení z domácí udírny a také
možnost si zazpívat a zatancovat. Podobné setkání se v Hliníkách konalo už
potřetí. Dvakrát přitom s Volností vystoupila domácí skupina Ahasver,
skupina Rozladěnci se zúčastnila poprvé. Country se do hliník ještě
vrátí, tradiční srpnový Country večer uspořádá opět skupina MADAM.
|