Turistické vláčky oživují cestovní ruch.
Hodily by se do České Třebové nebo  našeho regionu ?  

Silniční vláček je neoficiální označení pro jízdní soupravu malých vozidel, která bývá používána zejména k přepravě turistů po atraktivních oblastech, víkendové jízdy rodičů s dětmi, dětské výlety  a která vzhledem připomíná železniční vláček. Jezdí v řadě lokalit v Česku, zejména na místech, kde slouží k podpoře cestovního ruchu.  Většinou jde o projekty vyžadující dotaci - nejdříve do pořízení vozidla a podruhé na provoz a údržbu zařízení, které bývá využito jen omezeně v  letní sezóně. Vláčky se také půjčují, nemusí mít pevnou trasu a mohou být zapůjčeny třeba jen na některé akce. Česká Třebová jako železniční město má k symbolu vláčku velmi blízko. Konají se zde však pravidelné jízdy skutečnými historickými vlaky, trvale by se tedy provoz  turistického vláčku nevyplatil. Existuje však možnost výpůjčky vláčku alespoň ve  spojení s konáním některých větších akcí ve městě (Týden sportu, Den Země, Dětský festival kohoutek v Javorce, Dny partnerství, Den matek apod.)  Další možností by bylo pořízení turistického vláčku jako společného vlastnictví svazku měst  a obcí Region Orlicko-Třebovsko, kde by se dal využít takový vláček během letní sezóny daleko lépe než v jediném městě, jde o mobilní zařízení. Zatím se ROT spíše tematicky zaměřil na cyklostezky, takto by získal nějaký alternativní program. "In line království! by pomocí turistického vláčku mohlo dobře zahajovat  či končit sezónu na cyklostezkách, propagovat je, využít i při pořádán akce Den regionu apod.  Také pořízení a provoz by se jistě dal zajistit efektivněji. - Základní informaci o turistických vláčcích v Česku nabízí např. Wikipedie, další odkazy lze najít ve vyhledávačích. 

Silniční vláčky v Česku

V Česku silniční vláčky pro turisty jezdí například v centru Prahy, v Moravském krasu, v přírodních oblastech severovýchodních Čech, v Poděbradech, Znojmě, Vranově nad Dyjí a uvnitř mnoha zoologických zahrad

Moravský kras

Vláček jezdí v trase Blansko, Skalní mlýn - Punkevní jeskyně. U Skalního mlýna navazuje na blanenskou městskou autobusovou linku číslo 6. Většina trasy vláčku spadá do katastrálního území Suchdol u Moravského krasu v obci Vavřinec. Provoz vláčku byl zahájen 22. května 1993 v souvislosti se zákazem motorové dopravy v Pustém a Suchém žlebu. Dopravu provozuje S. M. K. a. s. - Společnost pro Moravský kras, která je zároveň i provozovatelem lanovky, jejíž dolní stanice je u koncové stanice vláčku. Na časy příjezdů k jeskyním navazují vstupy do jeskyň i odjezd lanovky. Délka trasy je asi 2 km, doba jízdy 10 minut, rychlost jízdy 25 km/h, jízdné 50 Kč. Na trase jezdí dvě (letní a zimní) německé silniční vlakové soupravy Tschu -Tschu Bahnen s motorem Nissan. Tato doprava není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava.

Znojmo

Sezonní turistický vláček jezdí po Znojmě jako pravidelná linka veřejné dopravy č. 8 (licenční číslo 835008), avšak za několikanásobně vyšší jízdné než autobusy MHD.[1]

Vranov nad Dyjí

V letní sezóně 2008 turistický vláček dopravce ČAS-service a. s. jezdí jako pravidelná linka č. 835010 ve Vranově nad Dyjí.[2]

Pěnčínsko, Jizerské hory a Český ráj

Turistické jízdy na několika trasách v severovýchodních Čechách provozuje FIPOBEX s. r. o.

Vláček má lokomotivu (2 200 kg, pohon na všechny nápravy, a 3 vagónky, každý pro 12 cestujících. Udávaná rychlost vláčku je 25 km/h.  Tato doprava není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava.

Praha

Pravěpodobně několik firem provozuje silniční vláčky na území Prahy. V roce 2006 vozí silniční vláček turisty po památkách v Praze v okolí Pražského hradu. Tato doprava není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava.

Poděbrady V Poděbradech jezdí od roku 2003 turistický vláček s kapacitou 36 osob, a to na turistické lince Park u zdymadla – Čábelna – U kempu – U golfového hřiště – Soutok Labe s Cidlinou. Jezdí v letní sezoně každé odpoledne za pěkného počasí s hodinovým intervalem. Provozovatelem je SDS Poděbrady s. r. o., jejíž hlavní činností je zasilatelství a na svých stránkách uvádí, že vznikla 12. května 1990 jako první soukromá dopravní firma v ČR; v roce 2000 provozovala městskou dopravu v Poděbradech. Doprava vláčkem není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava.

Mariánské Lázně a Františkovy Lázně

ČSAD Autobusy Karlovy Vary a. s. od dubna do října (5 jízd denně při příznivém počasí) vyhlídkové jízdy s jízdní dobou asi 50 minut autovláčkem se čtyřmi vagóny o celkové kapacitě 36 osob po městě Mariánské Lázně v trase Excelsior – Lunapark – Krakonoš – Excelsior. Tato doprava pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava. Jízdné je 25 až 100 Kč. Mimo dobu pravidelných jízd nabízí i jízdy na objednávku.[3] V roce 2009 ČSAD Autobusy Karlovy Vary a. s. zahájila i provoz tzv. Frantovláčku ve městě Františkovy Lázně. Frantovláček jezdí ve třech různých trasách:

  • Bohemia – Centrum a zpět, 3 páry spojů denně
  • Centrum – městský okruh – Centrum, 5 spojů denně
  • Zátiší (Hotel Luisa) – Centrum, 3 páry spojů denně

Jízdné je 60 Kč, děti platí polovic. Doprava není licencována jako silniční linková doprava.

Litoměřice  Město uvádí na svém webu odkaz na (silniční) výletní vláček. Na odkazované stránce je však od září pouze všeobecný propagační text a telefonní kontakt a chybí údaje o provozovateli i konkrétním jízdním řádu.[4] Podle jízdního řádu vystřídal vláček během každého pracovní dne dvakrát čtyři okruhy po městě s výchozím místem u radnice na Mírovém náměstí, přičemž v úterý a ve čtvrtek místo dopoledního III. a IV. okruhu a ve stejnou dobu i v sobotu jel do P횝an, kde na něj navazovala turistická loď. Silniční vláček v Litoměřicích je sezonní záležitostí, proto jsou voleny trasy vláčku s ohledem na počasí a akce v okolí Litoměřic.

Prohlídka města Hradec Králové z turistického vláčku

Dopravní podnik města Hradce Králové připravil pro hradecké občany a všechny návštěvníky projížďku netradičním dopravním prostředkem. Trasa je pečlivě vybrána a účastníkům jízdy ukáže významná místa našeho krajského města a přiblíží jejich historii.
Trasa vede od Muzea východních Čech, dále přes Pražský most a po nábřeží Labe. Přes Tyršův most zpět na Třídu ČSA, podél zachovalých městských hradeb až k uličce Mýtská, kterou vláček vjede do historické části Hradce Králové. Trasa pokračuje přes Malé náměstí, uličkami kolem Klicperova divadla, na Velké náměstí, kde je u Radnice pětiminutová přestávka. Potom vláček sjede uličkou V Kopečku k zpět na třídu ČSA a kolem Adalbertina k výchozímu bodu, kde jeho skoro půlhodinové putování skončí.
Vláček jezdí každou celou hodinu mezi dvanáctou a osmnáctou hodinou ve všední den kromě pondělí a od desáté do devatenácté hodiny o víkendech a ve svátcích. Bližší informace získáte na odjezdové zastávce u muzea, v informačních centrech dopravního podniku a na webových stránkách.

Zoologické zahrady

Vláček jezdí nebo se někdy vyskytl například v těchto zoologických zahradách:
Prohlídka Nitry z turistického vláčku 

Z důvodu rostoucího počtu zahraničních turistů by mělo město Nitra ještě v srpnu zahájit zkušební provoz turistického vláčku pro návštěvníky. Vláček pojme až 50 turistů, kteří si budou moci vybrat ze dvou tras. U kratší varianty dostanou turisté materiály a sami by sledovali co se kde nachází. Delší trasa bude s průvodcem a několika zastávkami. Doba prohlídky bude 30 – 45 minut.

Do Brna se vrací turistický vláček (2009)

Už příští rok (2010) by měl vozit turisty a podmínkou pro výrobce je: musí vyjet až na Špilberk. Jedním ze zájemců o provozování atrakce je firma Student Agency. Vláček tak možná bude místo červenými barvami Brna svítit firemní žlutou. "Student Agency projevila zájem provozovat turistický vláček. Myslím si, že by mohlo dojít k dohodě," informoval brněnský primátor Roman Onderka. Student Agency je totiž ochotná vláček provozovat, i když bude prodělečný. A jak se v minulých letech ukázalo, atrakce žádnou mašinou na peníze není. "Záleží pak na výši nájmu, kterou stanoví město. Podle toho se dá spočítat, jestli bude vláček vydělávat. Pokud bude, může být v barvách města. Pokud pro nás bude prodělečný, budu chtít, aby jezdil v barvách Student Agency," říká pragmaticky Jančura.  Zatím brněnští radní schválili, že vypíšou výběrové řízení na výrobu vláčku. Město Brno jej chce mít v městském majetku a hodlá na něj uvolnit jeden a půl milionu až tři miliony korun. Do centra města se má vrátit až příští sezonu. Turistický vláček v Brně jezdil od roku 2006. Jenže nevydělával a firma Aval z Prostějovska i s vláčkem zmizela po sezoně 2007 někam na Karlovarsko. Navíc tenkrát nesplnil své zásadní poslání. Vyvézt turisty na Špilberk. Tentokrát je v zadání technických parametrů, aby se stroj do svahu i s turisty vyšplhal. "Vláček přispívá k turistické image města. Jde i o přepravu dětí a starších obyvatel nebo návštěvníků Brna," dodal Onderka.