|
Silniční vláček je neoficiální označení pro jízdní soupravu malých vozidel, která bývá pouívána zejména k přepravě turistů po atraktivních oblastech, víkendové jízdy rodičů s dětmi, dětské výlety a která vzhledem připomíná elezniční vláček. Jezdí v řadě lokalit v Česku, zejména na místech, kde slouí k podpoře cestovního ruchu. Větinou jde o projekty vyadující dotaci - nejdříve do pořízení vozidla a podruhé na provoz a údrbu zařízení, které bývá vyuito jen omezeně v letní sezóně. Vláčky se také půjčují, nemusí mít pevnou trasu a mohou být zapůjčeny třeba jen na některé akce. Česká Třebová jako elezniční město má k symbolu vláčku velmi blízko. Konají se zde vak pravidelné jízdy skutečnými historickými vlaky, trvale by se tedy provoz turistického vláčku nevyplatil. Existuje vak monost výpůjčky vláčku alespoň ve spojení s konáním některých větích akcí ve městě (Týden sportu, Den Země, Dětský festival kohoutek v Javorce, Dny partnerství, Den matek apod.) Dalí moností by bylo pořízení turistického vláčku jako společného vlastnictví svazku měst a obcí Region Orlicko-Třebovsko, kde by se dal vyuít takový vláček během letní sezóny daleko lépe ne v jediném městě, jde o mobilní zařízení. Zatím se ROT spíe tematicky zaměřil na cyklostezky, takto by získal nějaký alternativní program. "In line království! by pomocí turistického vláčku mohlo dobře zahajovat či končit sezónu na cyklostezkách, propagovat je, vyuít i při pořádán akce Den regionu apod. Také pořízení a provoz by se jistě dal zajistit efektivněji. - Základní informaci o turistických vláčcích v Česku nabízí např. Wikipedie, dalí odkazy lze najít ve vyhledávačích.
V Česku silniční vláčky pro turisty jezdí například v centru Prahy, v Moravském krasu, v přírodních oblastech severovýchodních Čech, v Poděbradech, Znojmě, Vranově nad Dyjí a uvnitř mnoha zoologických zahrad Moravský krasVláček jezdí v trase Blansko, Skalní mlýn - Punkevní jeskyně. U Skalního mlýna navazuje na blanenskou městskou autobusovou linku číslo 6. Větina trasy vláčku spadá do katastrálního území Suchdol u Moravského krasu v obci Vavřinec. Provoz vláčku byl zahájen 22. května 1993 v souvislosti se zákazem motorové dopravy v Pustém a Suchém lebu. Dopravu provozuje S. M. K. a. s. - Společnost pro Moravský kras, která je zároveň i provozovatelem lanovky, její dolní stanice je u koncové stanice vláčku. Na časy příjezdů k jeskyním navazují vstupy do jeskyň i odjezd lanovky. Délka trasy je asi 2 km, doba jízdy 10 minut, rychlost jízdy 25 km/h, jízdné 50 Kč. Na trase jezdí dvě (letní a zimní) německé silniční vlakové soupravy Tschu -Tschu Bahnen s motorem Nissan. Tato doprava není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava. ZnojmoSezonní turistický vláček jezdí po Znojmě jako pravidelná linka veřejné dopravy č. 8 (licenční číslo 835008), avak za několikanásobně vyí jízdné ne autobusy MHD.[1] Vranov nad DyjíV letní sezóně 2008 turistický vláček dopravce ČAS-service a. s. jezdí jako pravidelná linka č. 835010 ve Vranově nad Dyjí.[2] Pěnčínsko, Jizerské hory a Český rájTuristické jízdy na několika trasách v severovýchodních Čechách provozuje FIPOBEX s. r. o.
Vláček má lokomotivu (2 200 kg, pohon na vechny nápravy, a 3 vagónky, kadý pro 12 cestujících. Udávaná rychlost vláčku je 25 km/h. Tato doprava není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava. PrahaPravěpodobně několik firem provozuje silniční vláčky na území Prahy. V roce 2006 vozí silniční vláček turisty po památkách v Praze v okolí Praského hradu. Tato doprava není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava. Poděbrady V Poděbradech jezdí od roku 2003 turistický vláček s kapacitou 36 osob, a to na turistické lince Park u zdymadla Čábelna U kempu U golfového hřitě Soutok Labe s Cidlinou. Jezdí v letní sezoně kadé odpoledne za pěkného počasí s hodinovým intervalem. Provozovatelem je SDS Poděbrady s. r. o., její hlavní činností je zasilatelství a na svých stránkách uvádí, e vznikla 12. května 1990 jako první soukromá dopravní firma v ČR; v roce 2000 provozovala městskou dopravu v Poděbradech. Doprava vláčkem není uvedena v systému IDOS a pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava.Mariánské Lázně a Frantikovy LázněČSAD Autobusy Karlovy Vary a. s. od dubna do října (5 jízd denně při příznivém počasí) vyhlídkové jízdy s jízdní dobou asi 50 minut autovláčkem se čtyřmi vagóny o celkové kapacitě 36 osob po městě Mariánské Lázně v trase Excelsior Lunapark Krakono Excelsior. Tato doprava pravděpodobně není licencována jako silniční linková doprava. Jízdné je 25 a 100 Kč. Mimo dobu pravidelných jízd nabízí i jízdy na objednávku.[3] V roce 2009 ČSAD Autobusy Karlovy Vary a. s. zahájila i provoz tzv. Frantovláčku ve městě Frantikovy Lázně. Frantovláček jezdí ve třech různých trasách:
Jízdné je 60 Kč, děti platí polovic. Doprava není licencována jako silniční linková doprava. Litoměřice Město uvádí na svém webu odkaz na (silniční) výletní vláček. Na odkazované stránce je vak od září pouze veobecný propagační text a telefonní kontakt a chybí údaje o provozovateli i konkrétním jízdním řádu.[4] Podle jízdního řádu vystřídal vláček během kadého pracovní dne dvakrát čtyři okruhy po městě s výchozím místem u radnice na Mírovém náměstí, přičem v úterý a ve čtvrtek místo dopoledního III. a IV. okruhu a ve stejnou dobu i v sobotu jel do Pían, kde na něj navazovala turistická loď. Silniční vláček v Litoměřicích je sezonní záleitostí, proto jsou voleny trasy vláčku s ohledem na počasí a akce v okolí Litoměřic.Zoologické zahrady
Z důvodu rostoucího počtu zahraničních turistů by mělo město Nitra jetě v srpnu zahájit zkuební provoz turistického vláčku pro návtěvníky. Vláček pojme a 50 turistů, kteří si budou moci vybrat ze dvou tras. U kratí varianty dostanou turisté materiály a sami by sledovali co se kde nachází. Delí trasa bude s průvodcem a několika zastávkami. Doba prohlídky bude 30 45 minut.
U přítí rok (2010) by měl vozit turisty a podmínkou pro výrobce je: musí vyjet a na pilberk. Jedním ze zájemců o provozování atrakce je firma Student Agency. Vláček tak moná bude místo červenými barvami Brna svítit firemní lutou. "Student Agency projevila zájem provozovat turistický vláček. Myslím si, e by mohlo dojít k dohodě," informoval brněnský primátor Roman Onderka. Student Agency je toti ochotná vláček provozovat, i kdy bude prodělečný. A jak se v minulých letech ukázalo, atrakce ádnou mainou na peníze není. "Záleí pak na výi nájmu, kterou stanoví město. Podle toho se dá spočítat, jestli bude vláček vydělávat. Pokud bude, můe být v barvách města. Pokud pro nás bude prodělečný, budu chtít, aby jezdil v barvách Student Agency," říká pragmaticky Jančura. Zatím brněntí radní schválili, e vypíou výběrové řízení na výrobu vláčku. Město Brno jej chce mít v městském majetku a hodlá na něj uvolnit jeden a půl milionu a tři miliony korun. Do centra města se má vrátit a přítí sezonu. Turistický vláček v Brně jezdil od roku 2006. Jene nevydělával a firma Aval z Prostějovska i s vláčkem zmizela po sezoně 2007 někam na Karlovarsko. Navíc tenkrát nesplnil své zásadní poslání. Vyvézt turisty na pilberk. Tentokrát je v zadání technických parametrů, aby se stroj do svahu i s turisty vyplhal. "Vláček přispívá k turistické image města. Jde i o přepravu dětí a starích obyvatel nebo návtěvníků Brna," dodal Onderka. |