-
Moravská
Třebová: Kraj bude rušit vlakovou dopravu v našem regionu. Zajímá to
někoho?
- Od prosincové změny jízdního řádu Pardubický kraj plánuje neobjednat
osobní železniční dopravu na úsecích Moravská Třebová-Chornice-Velké
Opatovice a Chornice-Dzbel s náhradou vlaků autobusy. K zastavení
dopravy má dojít na velkém počtu dalších lokálních tratí v kraji v
kombinaci s rušením řady malých zastávek na dále využívaných tratích a
jejich souběžnou obsluhou autobusy. Kraj tak chce ušetřit za financování
železniční dopravy, kde argumentuje doplácenou částkou 92 Kč za kilometr
jízdy vlaku (vybrané jízdné zůstává dopravci) ve srovnání s 24 až 30
Kč/km u autobusu (jízdné se od částky odečte). Za vzniklou úsporu je
slibováno posílení autobusové dopravy, zrychlení dopravy a obsluha více
míst, než zvládne železnice.
-
- Argument o úhradě za vlak 92 Kč/km je však nesmyslný a kraj si to
musí uvědomovat. Jedná se totiž jen o pomocnou hodnotu pro účely smlouvy
mezi krajem a Českými drahami, a. s. (ČD), tj. průměrnou cenu spočítanou
pro průměrný vlak, kam jsou zahrnuty jak 200-tunové vlaky z hlavních
tratí, tak 22-tunové motoráčky jezdící přes M. Třebovou. Zrušením 1 km
motoráčku se tak neušetří 92 Kč, ale částka výrazně nižší, jejíž
velikost nám ČD z důvodu ochrany obchodního tajemství nesdělí. Kraj
navíc slibuje objednat na neopuštěných tratích více vlaků tak, že
celkový počet vlakokilometrů zůstane zachován. Toto zároveň se zřízením
nových autobusů nemůže logicky přinést úsporu, ale opak, další náklady
přinese jednorázová výstavba terminálů k přestupu z vlaků na autobusy.
Ekonomice provozu nepomůže ani náhrada starších motoráčků řady 810
modernizovanou jednotkou Regionova, která jakožto dvouvozová zvýší
náklady na provoz a ty pak ČD naúčtují Pardubickému kraji. Vzhledem ke
kapacitě jednoho motorového vozu 55 osob v provedení sedaček 3+2 (nebo
teoretických 40-45 osob v provedení 2+2, pokud by samotné vozy byly
rekonstruovány) je pro počty cestujících pod cca 50 nasazování
dvouvozové jednotky nehospodárné. Naopak je na místě objednat více
jednovozových spojů, aby takt v současnosti někdy přesahující i 2 hodiny
byl hustější. Přibylo by tak více kombinací možných cest s následným
větším zájmem cestujících. Pokračováním současného trendu se však cena
kilometru vlaku dále zvýší a posune dopravu na dalších tratích do
červených čísel, bude následovat tlak na další rušení železniční
dopravy, což krajem spoluvlastněný koordinátor dopravy Oredo, s. r. o.
připustil. Dá se spekulovat o budoucnosti, kdy by případně mohla být
doprava na trati Moravská Třebová-Česká Třebová vyměněna za autobusy k
nádraží do Svitav, které mají omluvit ztrátu spojení s Brnem přes
Chornice a v budoucnu se ke zdůvodnění zrušení zbytku dopravy po
kolejích u nás budou hodit.
-
- Dalším argumentem je slabá vytíženost spojů, ale nabízí se otázka
opačná - proč tomu tak je? O trať není dbáno tak, aby umožňovala
rychlejší dopravu, přitom je to ideální spojnice s Prahou, Brnem a
Prostějovem. Koncem roku 2009 byly zásadně zhoršeny jízdní řády a
přeťata řada možných spojení. Zatímco do M. Třebové je dnes možno se od
Prahy v pátek dostat ještě ve 23:18 (vlak jede každé 2 hodiny), do
Chornic přijede poslední spoj v 19:32 (mezi ním a předchozím spojem jsou
3 hodiny) a do Jevíčka v 16:52 kvůli desetikilometrovému "úspornému"
neobsloužení úseku Chornice-V. Opatovice pozdějšími vlaky. Pro pozdější
dojezd je zde jistá možnost přestupu na autobusy, trasování je však
krkolomné a čas dojezdu výrazně delší, než dříve poskytoval vlak.
Autobusy, které dříve spojovaly Jevíčko a zdejší sanatorium s každým
vlakem, byly dávno zrušeny. Kdo by v sobotu ráno a dopoledne cestoval do
Prostějova, musel by si hodinu počkat v Chornicích. Stále nebyla
zprovozněna zastávka v Radkově, i když je už cca 10 let uvedena v
jízdním řádu, zato na existující zastávce Světlá u Boskovic vlaky už 6
let nezastavují. Byly vytvořeny zbytečné přestupy z jednoho motorového
vozu na jiný stejného typu ve V. Opatovicích a někdy i v M. Třebové, což
cestující se sníženou pohyblivostí ocení. Řada nádražních budov je
opuštěných a WC nebo vytopenou čekárnu zde nenajdete. Na nádraží v M.
Třebové byla zrušena úschovna zavazadel, i když je zde k dispozici
místnost a zaměstnanci, kteří by to v rámci stávajících pracovních
úvazků zvládnout mohli a také chtěli, České dráhy ji ale přesto zrušily
z důvodu údajné úspory nákladů. Místo zrušené úschovny nabízely ČD
zprovoznit půjčovnu kol pod podmínkou, že město poskytne dotaci na
provoz. Pardubický kraj tvoří vlastní integrovaný systém jízdného, místo
aby společně s Královéhradeckým krajem navázal na už existující systém
VYDIS. "Optimalizátoři" argumentují pro své rušící plány Švýcarskem a
přitom ignorují, že ve Švýcarsku mají integrovaný dopravní systém
celostátní.
- Neprovozované úseky tratí mají být dále využívány nákladními vlaky.
Protože se přesun nákladní dopravy na železnice v naší zemi neděje, ale
jen o něm politikové planě mluví, může být trať pro slabý výtěžek časem
převedena na vlečku, což povede k dalšímu snížení ze zákona povinné
údržby a k degradaci jejích parametrů do stavu neumožňujícího případné
intenzivnější využití v budoucnu bez velkých investic. V případě slabší
nákladní dopravy nebo silnější politické vůle by mohlo dokonce dojít i
ke zrušení trati samotné. Dle zkušeností odjinud po administrativním
zrušení proběhne fyzické rozebrání trati velmi rychle a prostředky na to
nechybí, i když jsou mnohonásobně vyšší, než by byla údržba. Od
neobjednání veřejné osobní dopravy do zrušení trati může utéct někdy
více než 10 let, jindy ani ne půl roku, jak se stalo na podzim 2010, kdy
vláda v den komunálních voleb spustila administrativní proces rušení u
10 tratí, který byl díky odporu některých obcí a organizací prozatím
pozastaven, další 2 tratě byly loni zrušeny a nyní už neexistují.
- Zatímco naše město v rámci Dobrovolného svazku obcí R-43
spoluorganizuje petici za postavení dálnic R35 a R43 a Pardubický kraj
si chce půjčit 1 miliardu Kč na opravy stávající silniční sítě, zájem o
stav na železnici je minimální. Přitom by právě převedení tranzitní
nákladní dopravy na koleje výrazně ulevilo silnicím v hustotě provozu i
opotřebení, které je způsobováno zejména kamiony. Prostředky na opravu
silnic by tak byly lépe využity, protože jejich ničení po opravě
nadměrnou dopravou by neprobíhalo tak rychle, a tlak na stavbu nových
kapacitnějších komunikací by byl menší.
-
- Zájem našich komunálních politiků o problém je slabý. Zatímco na
státní úrovni některé strany železnici ignorují a jiné ji odbývají
obecnými frázemi o potřebě převodu nákladní dopravy na koleje a
liberalizaci, většině politických stran v našem městě trať nestála ani
za zmínku ve volebním programu mimo KSČM, kde se její městský zastupitel
a okresní předseda pan Odehnal o železnici a její rozvoj velmi zajímá.
Pokoušel jsem se na toto téma oslovit starostu JUDr. Izáka, ale ten se k
záležitosti staví pasivně, zatímco jeho stranický kolega, bývalý
starosta M. Třebové, bývalý ministr pro místní rozvoj a dnešní hejtman
Mgr. Martínek jako vrcholný představitel Pardubického kraje nese
politickou odpovědnost za záměry kraje.
- Ing. Pavel Prchal, Moravská Třebová
|